Bukefalos 30 år!

På det temat, är det någon som har ett bra tips på något gott man kan ge som räcker en stund som inte kräver uppsikt? Vi har tänkt ensamträna lite samt bilträna så vi kan ju inte hålla koll men samtidigt behöver vi liksom något gott att avleda med under tiden.

För tugg har vi gett sånadär små tvinnade pinnar av råhud som är drygt en dm långa men de fåt han inte längre då han har en tendens att liksom tugga "lodrätt". För någon vecka sedan hade han en som hna nyss påbörjat, var kanske 75% kvar, jag bytte rum i mindre än en halv minut för att ställa ett glas i diskmaskinen och då hade han svalt den.. Han andades normalt men gjorde sådana "kräk-hostningar" några gånger under den kommande halvtimmen så det var sista gången han fick sådana 😰
Slickmatta OM han inte börjar äta upp mattan också (händer). Fryst kong eller liknande berikningsbehållare så länge han inte tuggar sönder kongen eller sväljer den hel om du inte har en tillräckligt stor (händer).
Ytterst få tugg är helt säkra att lämna en hund med ensam.
Det bästa jag sett har varit när man fryst något men kan ta bort själva formen runt. Typ frysa benbuljong med godisbitar i en skål och sedan ta bort själva skålen och ge den stora isbiten. Men kan bli kladdigt och äckligt 😄

Lämmeln är duktig. Det är lätt att glömma bort. Hon kissar på snuttefilten hon fick med sig - puppy pads förstår hon inte alls. Men om man räknar filten som OK har vi haft en handfull olyckor sedan hon kom för två veckor sedan (och då berodde tre på dålig mage pga morfin och morfin pga lämmel). Och hon kissar och bajsar ute, trots att ute är läskigt.

Slickmatta OM han inte börjar äta upp mattan också (händer). Fryst kong eller liknande berikningsbehållare så länge han inte tuggar sönder kongen eller sväljer den hel om du inte har en tillräckligt stor (händer).
Ytterst få tugg är helt säkra att lämna en hund med ensam.
Det bästa jag sett har varit när man fryst något men kan ta bort själva formen runt. Typ frysa benbuljong med godisbitar i en skål och sedan ta bort själva skålen och ge den stora isbiten. Men kan bli kladdigt och äckligt 😄
Haha ja jättebra ide med isblocket men som sagt.. då blir det nog direkt i badbaljan sen.. 😅

Jag tror inte han kan bita sönder en kong, än iaf. Vi har en röd och det är inga märken i den, de är ju rätt hårda och han är ju en liten ras så inget krokodilbett direkt :)

20251203_125318.webp

8 månader igår! Tiden går så snabbt, nu kan jag knappt kalla henne för valp längre. Inga tonårsfasoner än och är fortsatt jättebra på allt (utom skyddet som vi provade i lördags, det var hon faktiskt riktigt dålig på 😅). Jag går fortfarande och väntar på att tonårshjärnan ska ta över och skapa ett återkommande lock för öronen, men det kanske inte är samma med tikar? Har bara haft hanvalpar förut.

Så fina valpar🥰 Hur "motionerar" ni nu när det är mörkt?

Japp, som jag lite anade förut, här har vi definitivt en spökperiod pågående, vallhund 5,5månader. Tänderna åker nu också rejält, påverkar nog också😀 Skäller här och där spec. ute i mörkret när han ser nåt, ofta folk, men ibland även för ljud.

Tänker att man kanske ska undvika att utsätta honom för mycket koppelpromenader en stund så han inte tränar på skällandet. Känns dock svårt att få in mycket ordentliga lösa spring när det är så mörkt. Har dock inhägnad bakgård och försöker skynda till skogen vid lunchpaus om möjligt +veckoslut (vi tränar lydnad/lek i hall också).

Ganska knepig ålder tycker jag vid denna årstid 🤔

@Exile Tuggben från monster med päls på gillar jag, de är liksom vikta och vecklar ut sig när hunden tuggar. Räcker länge. Även de med strupe inuti men där är det nog större risk att det lossnar bitar. Jag brukar fylla en kong med lite godisbitar sen klämma ner mjukost, fryser inte. Då har hon att göra ett tag!

Japp, som jag lite anade förut, här har vi definitivt en spökperiod pågående, vallhund 5,5månader. Tänderna åker nu också rejält, påverkar nog också😀 Skäller här och där spec. ute i mörkret när han ser nåt, ofta folk, men ibland även för ljud.

Tänker att man kanske ska undvika att utsätta honom för mycket koppelpromenader en stund så han inte tränar på skällandet. Känns dock svårt att få in mycket ordentliga lösa spring när det är så mörkt. Har dock inhägnad bakgård och försöker skynda till skogen vid lunchpaus om möjligt +veckoslut (vi tränar lydnad/lek i hall också).

Min springer aldrig lös om det inte är vid jakt så jag tycker inhägnad tomt låter väldigt lyxigt för lösspring! Vi går promenader som vanligt, med pannlampa eller belyst väg. Din är ju väldigt liten än så det du gör kanske räcker långt även om ni inte är ute så mycket i mörker? Är fortfarande lite restriktiv med ansträngning vid 9 mån, tänker introducera drag när hon närmar sig året, tar det hellre lite för piano än går åt för hårt.

Jag har pannlampa alt går på elljusspår med flexi/långlina om jag behöver gå en mer "röja" sväng när det är mörkt.

Jag tänker att det är lite vågskål det där när dom har spökperiod. Tror antingen på att utsätta dom så mycket att det blir vardag och inget konstigt alls (som såklart även blir positiva/trevliga) alt hitta tillfällen man kan skapa där hunden mest får positiva träningstillfällen där den inte får öva för mycket på beteendet. Beror också på hur det ser ut tycker jag. Ett par skall som är lätt att bryta med något kul/gott eller en "hysterisk" hund som inte går att nå?

@Exile Tuggben från monster med päls på gillar jag, de är liksom vikta och vecklar ut sig när hunden tuggar. Räcker länge. Även de med strupe inuti men där är det nog större risk att det lossnar bitar. Jag brukar fylla en kong med lite godisbitar sen klämma ner mjukost, fryser inte. Då har hon att göra ett tag!
De kan ju dock fastna i svalg eller matstrupe om hunden är glupsk och försöker svälja ner en för stor bit.

De kan ju dock fastna i svalg eller matstrupe om hunden är glupsk och försöker svälja ner en för stor bit.

Jag förstår inte vad du menar riktigt. Allt man sväljer har väl en risk att fastna i stupen? Det är fortfarande tugg jag upplever tar ett tag att ätas upp. Eller är det kongen du menar att de ska kunna svälja?

Fast alltså ingenting är ju 100 % riskfritt. Att en lite hund skulle slita av en stor bit, svälja den och att den dessutom ska fastna måste ju vara mycket osannolikt.

Vikta råhudsben utan knutar är det svårt att bita av stora, hårda bitar av.

På temat tugg som räcker länge är klövar en stor favorit här! Billiga (köper för max 15 spänn/st) och varar länge! Min äter upp ungefär halva, nedersta biten verkar lite för hård. Nackdelen är att hemmet luktar kostall 😅. Buffelhorn håller också för evigt men är inte lika gott enligt min.

Fast alltså ingenting är ju 100 % riskfritt. Att en lite hund skulle slita av en stor bit, svälja den och att den dessutom ska fastna måste ju vara mycket osannolikt.

Vikta råhudsben utan knutar är det svårt att bita av stora, hårda bitar av.
Absolut inte? Om jag inte tar bort sista biten när mina hundar tuggar så vill de svälja dom hela. Det är just den där sista biten som blir det farliga. Och de får också ofta loss bitar särskilt om de lyckas veckla ut benen: Jag har säkert 10 gånger behövt dra ut bitar ur deras svalg som fastnat. En hund segnade ner på golvet innan jag hann märka vad som hände.
Det är verkligen inte ovanligt att det händer, rätt vanligt faktiskt.
Ibland sätter det sig fast i matstrupen och då behöver hunden sövas.

Ur säkerhetssynpunkt bör man inte lämna hundar ensamma med märgben eller med råhudstugg och det var just något säkert som efterfrågades.
Mina hundar lämnas således inte ensamma med tugg.

Jag förstår inte vad du menar riktigt. Allt man sväljer har väl en risk att fastna i stupen? Det är fortfarande tugg jag upplever tar ett tag att ätas upp. Eller är det kongen du menar att de ska kunna svälja?
Råhudstuggen blir som en seg, hård klump och har en tendens att fastna i i svalget om om hunden blir för glupsk, eller nere i matstrupen.
Allt i för stora bitar kan såklart potentiellt fastna (senaste patienten hade en ändbiten av en stor morot som fastnat) men just råhudsben är kända för att göra detta. Det fastnar då oftast vid hjärtbasen där matstrupen gör en en liten sväng uppåt.
Mina egna hundar får råhudstugg av olika slag men alltid under övervakning, aldrig ensamma.

Absolut inte? Om jag inte tar bort sista biten när mina hundar tuggar så vill de svälja dom hela. Det är just den där sista biten som blir det farliga. Och de får också ofta loss bitar särskilt om de lyckas veckla ut benen: Jag har säkert 10 gånger behövt dra ut bitar ur deras svalg som fastnat. En hund segnade ner på golvet innan jag hann märka vad som hände.
Det är verkligen inte ovanligt att det händer, rätt vanligt faktiskt.
Ibland sätter det sig fast i matstrupen och då behöver hunden sövas.

Ur säkerhetssynpunkt bör man inte lämna hundar ensamma med märgben eller med råhudstugg och det var just något säkert som efterfrågades.
Mina hundar lämnas således inte ensamma med tugg.
Har aldrig behövt dra loss bitar från mina hundar, trots att två av dem har varit extremt glupska. Jag har noll hundar i bekantskapskretsen som råkat illa ut av råhudsben. Jag tvivlar inte ett ögonblick på att det händer, men ifrågasätter att sannolikheten skulle vara hög. Märgben är jag försiktig med pga risk för tandfraktur i första hand och pressade råhudsben får de inte och särskiltinte knutar. Men när ingenting är bombsäkert väljer åtminstone jag att väga risk mot nytta. Och för mig är ett tuggben en bra anledning för den unga hunden som ska vara själv. Säkrare än möbler, väggar och sladdar som annars kan bli intressant att tugga på.

Liknande trådar

• En hund till?
  • Vågar man bli hundägare?
  • Hundrelation
  • Bråkande hundar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat