Frågor man kan ha beror ju till viss del på rasen. Men jag ställde frågor om bla följande efter att ha läst om hanen och tiken på uppfödarens hemsida och avelsdata (och då grottat ner mig i information om hälsa, mentalitet och meriter för tiken, hanen och respektive släkt):
- Frågor om hälsa relaterat till vissa individer i släktträdet (var typ en fråga här), allmäna hälsofrågor om sådant som inte registreras på avelsdata, tex hudproblem, samt frågor om rasbundna sjukdomar.
- Frågor relaterade till tikens och hanens MH resultat, tex om uppfödaren/hanhundsägaren kände igen sin hund utifrån resultatet, samt några specifika frågor relaterade till resultatet
- Utifrån perspektivet att det inte finns någon perfekt hund, frågade jag vilka starka och vilka svaga sidor tiken respektive hanen hade, samt hur uppfödare såg att tikens starka sidor kunde väga upp hanens svagare sidor och hur hanens starkare sidor kunde väga upp tiken svagare sidor.
- Jag ställde även lite frågor om linjerna bakom tiken och hanen, särskilt då bägge har utländska linjer bakom sig. Frågade även hur uppfödare tyckte engelsk och amerikanska linjer skiljde sig åt.
- Frågor om hur tiken/hanen var/agerade under arbete mm. Jag fick sen även träffa hanen och se honom under träning.
Kan nämna att detta gällde jaktgolden

.
Beroende på ras kan det ju även vara relevant att fråga hur tikens löp är och om de flesta tikar i hennes släkt har oproblematiska löp. Samt hur hanen, samt hanar i hans släkt, reagerar på tikar i löp, innan höglöp och under höglöp. Kanske även hur hanen/tiken är med andra hundar av samma kön.