Bukefalos 30 år!

IMG_2569.webp
Det här är hanen i vår senaste kull. 5-6 kilo tyngre och 4-5 cm högre än tjejerna 🫣 Vi fick tyvärr ta tillbaka honom då han inte funkade med hanen som fanns i det nya hemmet nu när han är unghund. Men vi tror vi har hittat ett nytt bra hem åt honom. Hade han inte varit hane hade vi kanske övervägt att behålla, men vi har ju redan tillräckligt även utan det lilla ”om” 😅 (Barnen tycker redan vi är tokiga 🤪)
Kastrering är inte på tal just nu.
Fin kille som går alldeles utmärkt ihop med tikarna här hemma 🥰

I går blev det lite apporteringsträning och i dag fick han gå ett viltspår. Jag la ett 700 m långt spår, och förutom att han krångla lite i starten så gick han riktigt bra! Drog klöven genom diken, över grusväg och över både rådjurs- och älgskit och han bara tuffade på :) Funderar på om vi ska ta tag i det där med att göra ett anlagsprov.

Vardagen tuffar på hos oss, men äntligen börjar vintern släppa sitt grepp! Jag höll på glömma bort vaccinationen men fick det gjort förra veckan. Trots att vi bor på landet har vi 3 km promenad genom skogen till en privat veterinär så det var väldigt smidigt att få det gjort och snabbt gick det. Har anmält till en viltspårkurs och en officiell utställning i maj och just i detta nu kom cykelfästet med posten! Hoppas jag gjorde rätt med utställningen, hon är 15 mån då och jag valde juniorklass. Även om det gått ok på de två vi varit på behöver jag träna ordentligt på ståendet, det blir också premiär för att vara fler i ringen än bara vi. Tycker hon "vuxit" sedan löpet, mindre barnslig liksom och nästan sävlig emellanåt, men ingen märkbar skendräktighet. Allt är inte perfekt men den här gången känns det väldigt enkelt att ha hund, livet blev bara bättre.

Jag är oförtjänt trött efter dagen, Otis synes inte (längre) vara trött :cautious: . Vi har egentligen inte haft en särskild ansträngd dag. Varit på typ öppen träning med fokus på följsamhet där jag och Otis främst tränade fotgående. Blev riktigt bra träning för oss i ny miljö med massa störning (barn som sprang runt, en hel del hundar, folk som gick förbi mm). Träningen var 2 h och vi var väl hemifrån i kanske 3,5 timme (åkte kommunalt dit och delvis hem). Vi kom hem vid halv fyra tiden, åt lunch och jag slocknade i princip därefter i soffan O_o. Otis var då även han trött men vid sex tiden började han röra på sig. Efter lite promenad och middag så har vi nu kört ett mikropass noswork - började träna in doften i början av veckan och nu synes han ha lärt sig den. Vet inte riktigt vad jag vill med noswork men tror det kommer bli som en vardagsaktivering när vi inte får till apporteringensträningen eller lydnadsträning.

Liten börjar bli stor! Om några dagar fyller hon år, men fick dispens att genomföra anlagstest till patrullhund redan nu. Det gick strålande, med (mycket) beröm godkänd! "Popcorn-kelpie" stod det i hennes papper :laugh:

Nu väntar röntgen nästa vecka och sedan MH om 3 v. Men hon har inte löpt än, så hoppas verkligen att det inte kommer nu...

Liten börjar bli stor! Om några dagar fyller hon år, men fick dispens att genomföra anlagstest till patrullhund redan nu. Det gick strålande, med (mycket) beröm godkänd! "Popcorn-kelpie" stod det i hennes papper :laugh:

Nu väntar röntgen nästa vecka och sedan MH om 3 v. Men hon har inte löpt än, så hoppas verkligen att det inte kommer nu...
Grattis, snyggt jobbat och roligt att du har en så fin hund att förvalta

Ruff verkar ha något problem med tassen :(

Han biter och slickar under den hela tiden, gjort ett par dagar och igår började han halta/hoppa på tre ben ibland. Jag har ringt veterinär men inte fått tid förrän om en vecka. Min svärmor tror han kan ta trampat snett eller liknande så han är öm. Han är torr om trampdynorna men jag kan inte se några sprickor eller nåt osm sitter där, han verkar inte vara röd i huden heller, klorna tror jag är fint för han reagerar inte om man pillar på dem.

Vi var till arken idag och köpte tossor så nu får han ha en sko på sig på den tassen så han ska låta bli den. Han börjar vänja sig vid den nu men är rätt deppig. I övrigt är han pigg och glad så jag tror inte det är något allvarligt även om jag såklart är lite orolig.

Jag tror det kan vara någon form av allergi, tycker han blivit mer rinnig i ögonen och nosen också på sistone och så tror jag den tassen blivit extra irriterad av att han slickar där hela tiden så vi behandlar symptomet för nu och ser om det bättrar sig under veckan :(

Ruff verkar ha något problem med tassen :(

Han biter och slickar under den hela tiden, gjort ett par dagar och igår började han halta/hoppa på tre ben ibland. Jag har ringt veterinär men inte fått tid förrän om en vecka. Min svärmor tror han kan ta trampat snett eller liknande så han är öm. Han är torr om trampdynorna men jag kan inte se några sprickor eller nåt osm sitter där, han verkar inte vara röd i huden heller, klorna tror jag är fint för han reagerar inte om man pillar på dem.

Vi var till arken idag och köpte tossor så nu får han ha en sko på sig på den tassen så han ska låta bli den. Han börjar vänja sig vid den nu men är rätt deppig. I övrigt är han pigg och glad så jag tror inte det är något allvarligt även om jag såklart är lite orolig.

Jag tror det kan vara någon form av allergi, tycker han blivit mer rinnig i ögonen och nosen också på sistone och så tror jag den tassen blivit extra irriterad av att han slickar där hela tiden så vi behandlar symptomet för nu och ser om det bättrar sig under veckan :(
Är han ok med tratt? Tänker tratt utan sko är bra inomhus så det luftas men han slutar förvärra ev irritation genom att gnaga?
Har behövt göra det nån gång hemma, och då har gnaget snabbt slutat även utan tratt när irritationen lagt sig :)

En lite avslagen mini-lämmel var på valpagility. Hon hoppade däcket första gången hon såg det och fattade att balansbommen (liggande på backen) var del av leken "inte nudda mark". Lämmel:heart

Nu försvinner hindren och återkommer kanske om ett drygt halvår. Däcket var med som "kursens äventyr" när deltagarna inte var så imponerade av tunneln

Liknande trådar

• En hund till?
  • Vågar man bli hundägare?
  • Hundrelation
  • Bråkande hundar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Valp, tips och råd
  • Valp 2026