Bukefalos 30 år!

Hur ser ni till att hålla era valpar bekväma i värmen?
Här är över 30 grader idag och jag kämpar för att få ner värmen inomhus.
Fläkt på, och ger lickimat med frusen blötfoder och vatten.
Han får även frusen broccoli och isbitar att leka med om så önskas.

Vågar inte ta fram kyldynan då allt ska smakas på just nu (igår försökte han äta en svamp stor som hans huvud och en annan gång svalde han en kollegas tepåse - fick dock tag i flärpen och kunde dra upp den igen).
Som tur är sover han gärna i badrummet under dagen som är svalare.

Visa bifogad fil 187301
Jag har varit ute längre på tidig morgon och kväll och på dagen har vi bara varit ute snabbt för kiss/bajs. Hällt på extra vatten på maten.
Kall, blöt handduk tycker jag är bra också. Antingen att ligga på eller över hunden.

Vi hade årets varmaste dag igår men ändå inte lika varmt som ni söderut. De ligger gärna under husvagnen eller i skuggan på gräsmattan, Dagny med när hon har tid :rofl: Annars var de inne rätt mkt igår, vi höll på och städade och de är ju gärna där vi är. De var duktiga på att dricka, gick mkt vatten igår mot tidigare i veckan.
Blir det varmt flera dagar i sträck tar jag nog fram en pool åt henne, de stora lär inte bry sig i den men hon gillar att plaska i vattenskålen :rofl:
I hundgården har vi silvershade uppspänt ute. Vi hade även solsegel men "någon" har fått fatt i det och gjort små minisegel av det 😒 vi brukar ha fläktar inne i hundhuset åt dom. :)

Har fått stamtavlan digitalt nu och den riktiga påväg på posten så jag försöker registrera henne på SKK. Det var ju lättare sagt än gjort. Försökt 4 ggr på två olika datorer och olika webbläsare men när jag trycker lägg i varukorg så tänker den en stund, sen är texten borta men det står 0 i varukorgen........

Har fått stamtavlan digitalt nu och den riktiga påväg på posten så jag försöker registrera henne på SKK. Det var ju lättare sagt än gjort. Försökt 4 ggr på två olika datorer och olika webbläsare men när jag trycker lägg i varukorg så tänker den en stund, sen är texten borta men det står 0 i varukorgen........
Det där systemet är helt värdelöst

Igår blev hon "svensk" på riktigt, nu finns hon på Hunddata efter mycket om och men :rofl:

Idag har hon varit med på husses jobb så kollegorna skulle få träffa henne innan de går på semester. Hade gått bara fint, inte lika reserverad som Lita, men det är ju fortfarande en eurasier 😅 åt godis från alla och alla hade fått klappa. Gick fram självmant till vissa :)
Nu har "mormor" hämtat henne så får hon vara där tills vi ska mötas upp lite senare idag när Lemmy ska avmaskas.

I tisdags var vi till Rambobanan och Ramboparken utanför Skellefteå. Det var lite svårt för matten att gå med två hundar men oj så modiga och så roligt det var 😅
På bilden står Dagny överst i en spiralgallertrappa, en utav mattens största fobier, så att bägge hundarna knatade upp och ner med en rädd matte i kopplet är ju så himla fint 😍
Det var mycket saker att balansera på, mycket galler, däck och rör. Hon testade allt.

På Ramboparken fanns en labyrint och i den var lite allt möjligt, bollhav, ugnsplåtar, kedjor som hänger, presenning. Den gick Dagyy själv med mig på utsidan 🤣 Lita fick jag följa med och det var inte ståhöjd för en människa 🙈
Verkar vara en rätt cool valp jag fått 🥰
1000027515.webp

Jag har bytt ras och bytt ras igen. Jag vågar inte köpa nån annan ras än nån av de jag faktiskt levt med och träffat många. Var bestämd på jaktlabbe men det visade sig vara den svåraste rasen att få köpa (för att jag inte jagar?). Kelpieuppfödare har varit mer intresserade av att sälja till mig än vad jaktlabbeuppfödarna är. Antingen får jag inget svar alls på mejl (och jag tror inte jag skriver nåt konstigt, alla andra uppfödare har svarat) eller så finns ingen valp till mig.

Det var inte min ras. Så jag har bytt igen. Och jag tror det blir bra. Det känns rätt och jag längtar efter valp (vilket har tagit ett tag innan jag faktiskt gjorde igen). Tyvärr kan det ta ett tag innan rätt valp föds men jag hoppas på en uppfödare som ska para i höst och i vår.

Min Flisan har växt om sin kompis Hanna med råge. Nu är hon ca två centimeter högre i mankhöjd, en slängig unghund på 6 månader. Hon har energi till max (utom när det är +30 grader ute), gör mig tokig ibland - men samtidigt är hon en helt underbar hund :heart.
Här vilar hon (faktiskt!) tillsammans med kompisen efter morgonens bad i havet - hon älskar att simma :)
20260714_100927~4.webp

Är lite sugen på en valp 🫣
Har betald ledighet i fem månader så tiden är helt perfekt… får ta mig en funderare. Kommer vara betydligt svårare med hundvakt om jag har två stycken, å andra sidan kommer dom alltid ha sällskap av varandra så jag behöver inte ha så dåligt samvete om jag är borta 5-6 timmar.

Vår valp upptäcker världen för fullt och hon har:

-Insett att får är livet (ankor likaså)
-Upptäckt att jordgubbar är gott och länsar sådeles vår jordgubbsodling 😅
-Fått gå och bara rallyapport på promenaderna för att vi ska slippa ha henne i byxben eller hälsenor
-Börjat få in kommandona sitt, ligg, stå och tass m.m.
-Tagit sin första tunnel
-Lekt massa roliga lekar med husse
-Tränat massa inkallning
-Varit med en hel del i olika miljöer

Härom dagen drog hon ner korgen med vedträn från byrån och tyckte det var jätteskoj att "hjälpa" husse att plocka ihop dem. Inte alls brydd över ljud och smällar tydligen :p.

20260711_203340.webp

Vi satte upp lite lister igår och använde dyckertpistolen som går på tryckluft. Lemmy blir väldigt stressad så han behöver vi sätta ut i hundgården men tjejerna var inne och det bekom inte valp alls 🤩
Vi har också varit och gått över hängbroar över fors och det gick också fint. Cool tjej.
Träffar brorsbarnen för första gången idag. Lite avvaktande men med stöd från mig så får de klappa. Att de går med henne i kopplet var inga problem dock 😅 jag hade inte förväntat mig att få en social eurasier så jag är nöjd om hon vill låta sig klappas, hon behöver inte gå fram till folk och be om det 🙈

Är lite sugen på en valp 🫣
Har betald ledighet i fem månader så tiden är helt perfekt… får ta mig en funderare. Kommer vara betydligt svårare med hundvakt om jag har två stycken, å andra sidan kommer dom alltid ha sällskap av varandra så jag behöver inte ha så dåligt samvete om jag är borta 5-6 timmar.
Do it!
För perfekt tillfälle för att låta bli!

Här händer det så mycket.
Liten har fått långa ben och växer så det knakar.

Går inte att ha lös hemma för då drar han till fåren, och han har fått följa med den stora i fårhagen vilkethar varit toppen. Vi har kört några korta träningspass hos fåren.

Briljerat på valpkurs (jag är högst partisk).

Badat två gånger, vi har varit vid havet och sjöarna några gånger nu och han plaskar helst i vattenbrynet, men två simturer har det blivit.
Träffat kompisars hundar vilket är toppen.
Han har hängt med och ätit glass i hamnen.
Sover numera när han åker bil vilket är väldigt behändigt.

Följde med på släktkalas och lekte både med hundar och barn, han hade så kul!

Han är rätt trygg i sig själv så vi har börjat med att träna att vara hemma en kort tid med den stora hunden en stund (nästan) varje dag nu när jag har semester. Försöker tajma in det när han är trött och det är dags för vila.

Han får träna på att ligga uppbunden bredvid den stora när jag är och grejar i stallet och annat nyttigt.

Han kan lite trix och så kommer vi köra en del ligg och stanna, planen är att han ska kunna lägga sig på en filt och stanna kvar där hyfsat tills semestern är över.
Det kommer underlätta en hel del när han får följa med till jobb igen efter semestern.

1000013804.webp

Inatt bor vi på hotell, första gången för Dagny. Vi lämnade hon och Lita själv och åt middag på restaurangen. Nervöst som attans för under resan hade hon tuggat sönder sin nya kylfilt som de låg på... tackarrrr. Tur den var billig! Tänkte det blir dyrt om hon tuggar på nått på hotellrummet. Samtidigt ville vi inte sätta dom i bilen då det ändå är rätt varmt fortfarande även om solen är borta. Och nån gång måste man väl våga testa lämna. Sagt och gjort. Vi lämnade. Tyst när vi gick. Hussen gick i förväg medan jag väntade på att betala så vi inte drog ut på tiden alldeles. Tyst när han kom tillbaka. Vattenskålen var utvält på golvet men annars var allting som vi lämnade det. Så duktiga tjejer. Tog ut henne direkt och vi hann typ bara till gräsmattan utanför så kissade hon. Så imponerad. Nu sover bägge två :love:

Ser ut som att jag också ska joina tråden :) Lite dubbelbottnade känslor — det är ”min andra ras”/maskot, dvs staffe, och anledningen är att nuvarande staff har sin sista sommar :( Tiden går så ruskigt snabbt, nyss var han ju valp 😭 Han har varit den bästa maskoten i världen, med på allt man hittar på men exakt lika nöjd på soffan 💕

Hans uppfödare är världens gulligaste, superengagerade och bor ett stenkast från oss. De har kull nu, och på den vägen är det. Det finns två hanar i kullen och de vill gärna spara en med dessa linjer, så vi kommer ta en där de har bibehållen avelsrätt. För min del hoppas jag på en frisk (såklart!) individ med samma av- och på-knapp som nuvarande staff. Han kommer följa med på en massa saker jag gör med rottisen, vilket inte ska vara ett bekymmer för en staffe. Det kommer bli mycket spår och sök, sen hoppas jag lite att denna är miljöstarkare än min rottis är, så att vi kan satsa mer i specialsöket om andan faller på. Men framförallt hoppas jag på en familjehund, som är avkommans bästa vän. Mitt barn är i mitten av tonåren nu, och minns knappt tiden innan nuvarande staffe. De sover tillsammans och har alltid hängt ihop.

Just nu ser de ut som små pipgrisar 😁 Kanske blir killen på bilden, eller hans praktiskt taget identiska bror.

IMG_4160.webp

Ser ut som att jag också ska joina tråden :) Lite dubbelbottnade känslor — det är ”min andra ras”/maskot, dvs staffe, och anledningen är att nuvarande staff har sin sista sommar :( Tiden går så ruskigt snabbt, nyss var han ju valp 😭 Han har varit den bästa maskoten i världen, med på allt man hittar på men exakt lika nöjd på soffan 💕

Hans uppfödare är världens gulligaste, superengagerade och bor ett stenkast från oss. De har kull nu, och på den vägen är det. Det finns två hanar i kullen och de vill gärna spara en med dessa linjer, så vi kommer ta en där de har bibehållen avelsrätt. För min del hoppas jag på en frisk (såklart!) individ med samma av- och på-knapp som nuvarande staff. Han kommer följa med på en massa saker jag gör med rottisen, vilket inte ska vara ett bekymmer för en staffe. Det kommer bli mycket spår och sök, sen hoppas jag lite att denna är miljöstarkare än min rottis är, så att vi kan satsa mer i specialsöket om andan faller på. Men framförallt hoppas jag på en familjehund, som är avkommans bästa vän. Mitt barn är i mitten av tonåren nu, och minns knappt tiden innan nuvarande staffe. De sover tillsammans och har alltid hängt ihop.

Just nu ser de ut som små pipgrisar 😁 Kanske blir killen på bilden, eller hans praktiskt taget identiska bror.

Visa bifogad fil 188367
Åh jag älskar staffar! 😍
Hoppas på en frisk valp åt dig!

Beklagar kommande sorgen. 🧡

Nytt hotell igår och hundarna ensamma både för frukost och middag, gått hur bra som helst. Utställning idag och Dagny var maskot och herregud så bra hon gjort det. Sov i bur, som hon var i för första gången. Träffat människor och hundar. Sett massor av hundar. Högljutt högtalarprat. Plötsligt massa skott. Inget bekommer denna dam 😍 matte är ett hörn på burbädden fattigare men vad gör väl det när hon är så duktig!
Äta middag längs vägen, åka massor av bil. Rastad lite överallt. Lika go och glad för det! Bästa valpen ❤️🥰

Jag håller på att fundera. Det blev inte den hane som först var planerad men den den nya hanen är också supertrevlig, så det lutar ändå åt valp i höst. Tiken är ultraljudad med minst tio valpar. :)

Nu har jag nagelfarit stamtavlor och funderat klart och det blir en valp till mig. :) Så länge det inte bara föds hanar - men vad skulle vara oddsen för det liksom?

Liknande trådar

• Valp 2027
  • Hästvalet 2026 – vilken hästpolitik står du närmast?
  • Det bästa med sommaren 2026
  • Mål och planer 2026

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXXXVII
  • SHL 26/27
  • Vad ska min son betala?

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat