Valp och äldre hund

eldkyss

Trådstartare
Vi har nyligen fått hem en valp och sedan innan har vi en äldre hund som är lite väl snäll när de gäller andra hundar. Valpen är vaktig med saker osv. Dom äter i skilda rum osv. Men valpen vaktar även sina leksaker för den äldre. Den äldre blir då vek och går undan. Har därför tagit bort leksaker osv när dom är tillsammans. Gnaga på ben osv får dom göra i skilda rum.

Nu till frågan: Ska man alltid eftersträva att ha det såhär eller är de meningen att man ska börja plocka fram leksaker och sådant igen? Men om valpen även då fortsätter att vakta sina saker? 8 år sedan vi hade valp så behöver friska upp minnet en aning 🙂 Är tanken att dom ska kunna äta ben i samma rum en dag? Eller är de något man bör undvika för onödig skaderisk? Tilläggas ska att det är en rejäl storleksskillnad på hundarna varav den äldre är en liten hund.
 
Att vakta och försvara viktiga saker är en basal överlevnadsstrategi. Att en vuxen hund står ut valpfasoner är ju inte heller ovanligt. Jag hade satt upp regler hemma. Det är okej att äga saker, men man får som valp inte stjäla och bete sig. Du får känna av situationen så att du hjälper den äldre, men känner du att det finns en risk att valpen ger sig på den äldre, typ vid könsmognad, så äts inga ben i samma rum eller att några leksaker ska ligga framme. Du får göra en riskanalys helt enkelt! :)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vi blir med valp om ca 6 veckor ❤️ Innan sommaren köpte jag böcker och började läsa och förbereda mig. Jag tycker dock att det är svårt...
Svar
11
· Visningar
1 068
Senast: Luff
·
L
Hundträning Jag har några frågor som jag jätte gärna skulle vilja ha svar på som är om valpar och sånt ❤️ Och den första frågan är hur man gör så en...
2
Svar
21
· Visningar
2 170
Senast: hastflicka
·
Övr. Hund Vi kommer att få hem en valp i juni och har en del vi behöver skaffa hem innan dess. Det märks att valpprylar är en industri och det är...
2
Svar
35
· Visningar
3 756
Senast: anna_panna
·
Hundträning Är det någon som har förslag på övningar eller tricks att träna på inomhus? Jag är nyligen ryggopererad och ska ta det lugnt nu några...
Svar
15
· Visningar
910
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Osäker Ponny
  • Häst
  • När fan slutar jag ramla av?

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp