Valp som förvandlats till ferdinand

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare sussiloo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 14
  • Visningar Visningar 1 311

Bukefalos 30 år!

S

sussiloo

Valpen blir 6 månader nästa vecka och har förvandlats till ferdinand ;)

Han kommer oftast när man ropar men det är inte YES MATTE ROPAR! utan mer ja jaaaaa, jag kommer snart ska baaaaara lukta lite här först :p

Helt plötsligt kan han inte ligg tex, han sätter sig och bara tittar på mig "varför då?" :devil: Just ligg, sitt och stå går bra :p

Ska man bara traggla på och ta "inte se" när han inte reagerar eller hur gör man? Det är inget större problem egentligen jag vill bara komma ur den här tiden med så lite bieffekter som möjligt. Göra det bästa av situationen så att säga. :)

Det känns inte alls rätt att hålla på och pocka på hans uppmärksamhet men samtidigt kan jag ju inte gärna göra nåt och vänta på hans kontakt för då lär jag bli ståendes ;) Ska jag bara skita i träningen dessa dagar eller ska jag åstadkomma århundrades party när han kommer/ger mig kontakt när jag frågar efter den och låtsas som att det regnar när han står kvar och sniffar på en blomma? eller gå fram och "äga" blomman?

Han har ju även en tendens att helt plötsligt gå iväg och dricka lite vatten eller titta på en sten eller nåt annat mitt i ett moment. :p Vad är de bästa att göra där?

Vi tränar massa kontakt och leker och aktiverar oss i stort sett dagligen.

Sv: Valp som förvandlats till ferdinand

Låter rätt normalt, helt plötsligt är inte matte viktigast i världen utan det finns visst annat ;)

Fortsätt träna. Belöna när han gör rätt och försvinn när han inte kommer på inkallning (gå och göm dig bakom ett träd eller så).
Jag ser det som självklart att man ska fortsätta träna, men de värsta dagarna kan man ju välja att inte göra mer än nödvändigt. Att genomföra ett träningspass "bara för att" när hunden glömmer att matte existerar är bara frustrerande och gör mer skada än nytta. I alla fall för mig som inte alltid har så lätt att vara yberpositiv oavsett vad hunden roar sig med.

Det hade varit så mycket roligare om tiden då matte är bäst i världen varat för evigt ;)

Jag vet nog egentligen inte vad jag ville med tråden. :p Mest pepping och tips på hur andra gjort under denna tiden.

Men det är väl bara att vara konsekvent in till det oändliga och ha tååååååååålamod och hoppas att han en dag vaknar upp och blev en ganska lydig hund ;)

Men tips och goda råd mottages tacksamt. Tips på aktivering där man inte kan misslyckas. Eller där det inte gör något om man misslyckas rättare sagt. Han kräver ju samtidigt en del tankeverksamhet.

Vi bor i göteborg så miljöträning som tröttar ut är numer svår att hitta. Vägbyggen, stök, stoj och spårvagnar är vardagsmat.

Fortsätt träna. Belöna när han gör rätt och försvinn när han inte kommer på inkallning (gå och göm dig bakom ett träd eller så).

När Billy inte kommer på direkten på vår nu-är-det-bråttom!-signal så SPRINGER jag bort från honom. Väldigt effektivt. :angel:

Ja, jag tycker som sagt man ska fortsätta träna men man kanske får sänka kraven några steg.
Inkallning (förutsatt att den har funkat förut) SKA han ju lyssna på. Förutom föreslagna idéer kan långlina vara ett alternativ. Dels har du koll så du får in honom vid behov och dels kan du "tvinga" honom att ropa.
Sänka nivån menar jag mest på momentträning osv. Eftersom jag inte vet vad hunden kan är det omöjligt att komma med förslag på lätta uppgifter men vad gjorde ni för en månad sen eller två? Spår är ju annars en bra hjärngympa som inte kräver så mycket fokus på matte även om det såklart inte botar problemet, så får han ju tänka lite iaf.

Min hund var likadan i ungefär samma ålder. Och strax efter han fyllt ett. Men nu, runt 1½, går det istället åt andra hållet. Helt plötsligt trillar poletten ner, han går från klarhet till klarhet och det känns nästan som om någon annan tränat med honom när jag ligger och sover.
Så ha förtröstan, det blir bättre!

Jag antar att du vet att din hund håller på med sin fysiska könsmognad.
Jag försöker aldrig lära in något nytt när hormonerna svallar, utan jobbar med "bas-hyfs" och kontakt.

Sen får man bita ihop och tänka att "det går över". Du kanske inte länge kan ha den lös på ställen där det alltid har gått förr. Det är bara att koppla och inte tänka så mycket mer på det.
En del av utvecklingen liksom.

Sen kan man se fram emot den psykiska könsmognaden vid 15-20 månader, då brukar många hundar hamna på Blocket. =) Men det går också över.

Ja, jag tycker som sagt man ska fortsätta träna men man kanske får sänka kraven några steg.
Inkallning (förutsatt att den har funkat förut) SKA han ju lyssna på. Förutom föreslagna idéer kan långlina vara ett alternativ. Dels har du koll så du får in honom vid behov och dels kan du "tvinga" honom att ropa.
<snip>

Precis, och ALDRIG ropa om man inte kan se till att han verkligen kommer. Min tjej ar 3 ar ... vi jobbar fortfarande pa inkallning och kommer att fortsatta hela hennes liv. Hon vander i luften, mitt i ett sprang, nar jag ropar med ett intryck som "JA! Matte ropade antligen igen".
Haromdagen nar vi var i skogen och hon sprang los kom en stor Riesen galloperande mot oss med glad min. Mandy blev jatte glad att se en kompis:p men kom omedelbart nar jag ropade. Sedan fick de leka en stund, men inte forran jag sa okay.
Nar vi gar ut i skogen lange och hon ar los ropar jag alltid ett par ganger med klapp i hander och allmant jubel, oftast boll eller godis ocksa och direkt efter later jag henne ga igen. Det ar ROLIGT att komma.

Jadå, det är jag medveten om. Den psyiska könsmognaden försöker jag att inte tänka på än ;) Han är ett litet monster utan någon form av könsmognad :p

Som sagt, jag vet nog inte vad jag ville med tråden mest lite "det går över" ;)

Inkallning och kontakt tränas dagligen och det har funkat jätte bra fram tills nu. Spår ska vi börja med men kanske väntar tills han är lite mer mottaglig :) Han är jätte duktigt på att leta efter saker men har inte förstått varför man ska spåra när man kan leta med synen/söka.

Det jag är rädd för är att kommer de gånger inkallningen inte fungerar nu, kommer de sätta spår sedan? Eller är de så att den träningen man tragglar med nu faktiskt gör väldigt mycket nytta även om det känns helt hopplöst just för tillfället. Då menar jag inte momentträningen utan "bas-hyfs".

Det är så himla svårt att förklara och ännu svårare för er som inte har en aning om vad vi gör och han kan. :D

Jag vill mest ha lite funderingar på hur ni andra gör för att öka på min egen fantasi, bredda mitt tänkande och lära mig mer. Jag vill kunna allt :D

Flummigt värre :p

Delvis KL

Jag förstår inte alls tänket "Det kommer gå över" när det gäller vardagsmoment som - i min värld - måste fungera för att min och hundarnas vardag skall vara så säker, trevlig och balanserad som möjligt!

Att hunden inte kommer när man kallar beror enbart på att man som förare accepterat att hunden inte kommer när man kallar! Punkt!

Oavsett vad som händer "mellan öronen" på mina unghundar/hundar så finns vissa grundläggande "moment" som aldrig får "glömmas bort" eller ursäktas av olika "åldrar" och däribland finns inkallning!

/Swat

Nej naturligtvis inte. Men det var inte riktigt det jag var ute efter. Det är ju ganska stor skillnad på att träna kontakt ute på promenaden och åka till brukshundsklubben och träna kontakt under pågående valpkurs.
Ska man släppa hunden där det inte gör nåt om den inte kommer på studs och skippa att träna inkallning för ett tag för att ta upp det om ett litet tag igen? Eller ska man träna och ta misslyckandena och träna mer och mer och mer.

Hur gör du för att visa att komma gör man alltid? *nyfiken*. Det är svårt det där för han kommer ju alltid utan störning, med störning kommer han 95% av gångerna. Jag har ju aldrig dock chansat på att gå 5 meter från en hund lös utan håller mig på avstånd där jag vet att de funkar. Nånstans måste man ju chansa på störningen. Kommer han 20 av 20 gånger med en viss typ av störning måste jag ju öka störningen och då chansar jag....
Linan vet han om, lina på=ej lös bäst att lyssna. Lina av = lös = snabbare än matte.

Det är ju ändå ett beteende som kommer "över en natt" och det tar ju lite tid att jobba med. Han har tex fått för sig att han ska studsa fram till alla vi möter på promenaden. Det är ju inte så att jag bara låtsas att han inte finns och ursäktar mig med att han är unghund utan jag jobbar ju med det! (i koppel naturligtvis!) Men han är ju unghund/valp..... Sådana idéer kommer ju förhoppningsvis inte ploppa upp när han är 5.

Jo precis, men det går upp och ner. Han vände i luften i ett språng efter en fågel för bara några veckor sedan. Jag såg ut såhär :eek:
:D

Men nu går de ju inte riktigt lika bra längre... Men det är ju en period. Hur hanterar man perioden bäst? Träna, träna, träna eller vila lite från det och träna, träna, träna om ett litet tag.

Hmm, förstår ni mitt tanke sätt?

Hur uppnår man bästa resultat med minst frustration ;)

På min kurs har det tipsats om att använda flagglina vid inkallning.
Man sätter en lång flagglina i ögla runt hundens hals som man sedan låter sitta kvar när man tar bort koppel/halsband för att släppa hunden lös. Linan ska man inte hålla i utan den ska bara hänga på backen. När du kallar in ska du då kunna trampa på linan och på så sätt få stopp på hunden som den väljer att inte komma. De menar på att hunden blir lite frågande "shit, matte kunde påverka mig ända där bortifrån". För så vitt hunden vet har den ju blivit av med koppel, den ska inte tänka på att linan hänger där.

Själv har jag aldrig provat men det rekommenderas varmt av kursledare samt deltagare som provat själva med bra resultat.

Som jag ser det - i min vardag - så går det inte att lägga tränandet "åt sidan" i väntan på att någon "ålder" skall gå över. Men så har jag mina hundar med nästan överallt och dessutom oftast lösa.

När mina valpar/unghundar/hundar inte kommer vid första inkallningen så går jag och hämtar dem!
En väl fungerande inkallning kan vara skillnaden mellan liv och död - bokstavligt talat - så här MBL förhandlas inte.

Nu tränar jag iof inte efter tänket att jag måste vara "roligare än allt annat" för att mina hundar skall lyda. I vissa fall måste de bara göra som jag säger för att jag säger det - även när de själva vill göra något HELT annat!

Att koppla linor osv i hundarna fungerar kanske för vissa! Min erfarenhet är dock att merparten av hundarna snabbt lär sej lyssna så länge linan är på, men när den plockas bort och matte/husse inte kan stoppa hunden rent fysiskt så är "lin-lydnaden" som bortblåst.

/Swat

Liknande trådar

• Ny valp
  • Köpa valp, tips & råd
  • Då hundlivet inte blev som man tänkt
  • Trivs inte på dagis

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur