Valp, tips och råd

Bukefalos 30 år!

Tilly_85

Trådstartare
Har efter många långa tankerundor är det nu bestämt,, jag ska hämta hem en Norfolkterrier valp i oktober :love:

Känns så bra med uppfödaren och vi kommer ha kontakt också efter att hunden kommit hem till oss. Jag vill dock få lite samlad bukekunskap i relation till några scenarion jag grubblar på,

Valpen kommer hem och vi har ofta fullt hus med mycket barn och grannar på besök, hur ska man bäst göra i början? Begränsa besök ,ja... men hur mycket?

Där finns en del hundar i området, några jag gärna ser valpen hälsa på men några andra hundar,, not so much, hur hanterar man sådana möten med en valp? Jag tycker några av områdets hundar är ouppfostrade och jobbiga men tror inte.ägarna delar min uppfattning ^^

Och då vi ska på en lite.längre utlandsresa kommer valpen vara ca 12 v när den kommer rill oss. Har hört att det kan vara i spökelsefasen, hur hjälper man valpen i den åldern att bäst komma på plats hemma hos oss?

Och till sist, tar jag gärna emot generella råd och tips som bästa hundsäng, matskålar, träning på kloklippning, tips på barn och hundar etc 😊😊

Jag vet inte hur du gör i början där kanske andra ger bättre råd. Men jag skulle låta valpen hälsa på några i taget och inte ha alla hemma på en gång.
Med kloklippning så har det fungerat bäst på
mina hundar att be uppfödaren visa hur hen gör och sen göra likadant. Och inte vänta för länge utan klipp hellre lite,lite så den vänjer sig vid kloklipp med en gång. Krånglar valpen så kan du ju klippa en tass i taget.

Vi fick hem vår valp lite senare än normalt med pga liknande omständigheter.

Vi bor i Australien och vi höll valpen hemma i trädgården till sista vaccinationen var gjord, då parvo är ett faktum där vi bor.

Jag har för mig hunden var 16 veckor när vi kunde börja "ta ut honom".

I början var han för rädd för att gå utanför tomten så vi tog bilen 200m till parken och gick med honom där. Och bilar hem.
Tills en dag när han inte var rädd längre och gick med oss glatt. Typ en månad senare?

Nu tror jag dessa små bilturer var bra för honom för jag har hört av ägare till syskon att de hatar bilåkande eller blir åksjuka.
Så jag rekommenderar små ofta bilturer i början.

Vi har definitivt hundar i området jag aldrig vill att min hund hälsar på. Så om jag möter de på en promenad så byter jag sida av vägen eller går så långt in ifrån på samma väg som möjligt och säger sitt. Det brukar visa tydligt för den mötande personen att vi är inte intresserade av ett hundmöte. Och kommer de närmare utan att hålla in sin hund så säger jag "nej, ingen hälsning idag. Han är under träning" eller liknande. Har inte vart med om än på nästan 4 år att den andra hundägaren inte respekterar det.

I övrigt när det kom till ensamhetsträning så hade vi hundgaller/hundhage med koja,kuddar, leksaker, kisshörna etc.

Vi har alltid uppfostrat hunden under måttot "don't set him up for failure"

Så fort han ville börja leka med fåra skor eller flip flop, ställde vi undan dom.
Toalettrullar? Varför ens lämna dörren öppen till badrummet?
Istället för att skälla på valpen som gör valpsaker, vi försökte ge alternativ.
Här, den här leksaken är roligare än en flip flopp.
Tugga inte på rumsbordsben, här, ha en rolig pinne istället och vi leker tillsammans med den. Etc.etc...

Det har fungerat väldigt bra. Vår hund har typ 10 leksaker och han väljer vilken han vill leka med oss varje dag. Han vet att han inte får tugga på skor eller soffkuddar. "It's not yours".

Men jag tror aldrig vi varit arga eller förtvivlade någonsin på honom. Bara bytt tidiga ovanor mot roligare leksaker.

Vi har också måttot "exercise both brain and body".
Så, dog walks efter behov, trick träning, lek, dragkamp, nosen work (inte sporten men typ göm och leta efter godis). Leker med grannens hund då och då och springer som tokiga etc...

Senast ändrad:
Jag hade typ besöksförbud första par veckorna. :o Mina föräldrar fick komma och hälsa för dom skulle vara valpvakter, men annars var det bara jag och den lille och det var mer än nog.

Jag började med korta promenader nästan direkt, bara i närområdet i början och valpen fick bestämma takten. Jag upplever att det var väldigt nyttigt för kropp och knopp. Han fick hälsa på några få hundar jag visste var snälla och väluppfostrade men annars har vi hållit oss på vår kant så gott det går.

Ville nån fram och klappa så blev det ett skarpt NEJ, vi tränar på att han inte ska hälsa på alla. Har fått lite sura miner och nån enstaka som verkligen inte ville höra efter men dom allra flesta har accepterat det. Det blev lättare när han började bli större och stod och studsade som en känguru i kopplet om främmande pratade med honom, då var det tydligen inte så lockande att gulla längre. 😅

Odrägliga hundar känner jag igen, vi har tyvärr många här i byn. Jag har kört med att dom ignorerar vi, kom med mig istället så gör vi nåt kul. Min hunds go-to är att försöka lösa spända lägen med flams och lek, så det gick bra att utnyttja det i såna här situationer. Funkar fortfarande, blir vi utskällda på så tittar han lite fundersamt men säger ingenting tillbaka och lyssnar när jag säger kom så går vi.

Spökfasoner har vi mestadels sluppit, men när det hänt har jag gjort det så odramatiskt som möjligt. Inga "åh, blev du rädd" eller ömkande utan mer skratta och säga vad fånig du är, sen gå fram och visa att det är ju bara grannen/soptunnan/bilen (dessa tre var dom enda grejer min hade nån kraftigare reaktion på). Beröm när han vågade sig fram för att undersöka och inte stressa igenom det utan ge tid till att avreagera ordentligt.

Valphyss har jag förebyggt så gott det går. Plockat undan eller satt kompostgaller för sladdar, lagt skor utom räckhåll på nån hylla, plockat undan annat löst som kan vara roligt, stängt dörrar till förbjudna rum osv. Oförstörbara leksaker och tugg överallt så att det alltid finns nånting att rikta om uppmärksamheten till när valpen vill bita i nåt olämpligt.

Kloklippning hade uppfödaren redan tränat på men just min kille har alltid varit rädd om tassarna så jag fick lägga lite tid på att han skulle vara avslappnad med att jag pillar på dom, men med tålamod och mycket godis så gick det bra. Tror jag klippte nån enstaka klo om dan under den perioden, jag tänkte att det löser sig allt eftersom han litar mer på mig och så blev det.

Jag borde kanske inte svara pga oerfaren hundägare, men vår hämtades som 11 veckor och är nu snart 8 månader så precis gjort den resan ni står inför :)

Vi är också en social familj och den enda begränsning jag ville göra när det kom till besök var väl ett sällskap i taget ungefär. Valpen har inte lidit alls av det, utan blivit väldigt trygg med besök, aldrig skällt eller rusat till dörren när det kommer någon heller. För henne är det vardag! Hon lägger sig mitt i smeten och sover när hon blir trött, alternativt under soffan om hon vill vara ifred.

Vad gäller promenader så började vi med trädgården först. Mest för att hon skulle hitta sin trygga plats och för en smidig ”potträning”. Trädgården är inhängnad så vi gick in och ut ofta, med valpen lös. Efterhand var hon sugen på att vidga vyerna och började få gå runt i kvarteret, längre och längre för varje dag. Hundmöten tycker jag blir enklare ju mer hon lärt sig andra saker, som vart hon ska gå, att man får godis om man håller ögonen på matte osv. Vi hälsar på hundar ibland, ibland inte. Det beror på situation.

Det är UNDERBART med hund och jag tycker det mesta löser sig med humor och ett öppet sinne :love:

Tack för era fina svar men nu verkar det som att det kanske inte blir någon valp från denna uppfödaren. Valpen hon lovat till oss har hon sålt till någon annan utan att prata med oss först. Det finns en annan valp kvar från kullen som vi kunde få köpa men jag tycker detta känns väldigt oseriöst?

Är jätte besviken då hon skickat bilder till oss på den första valpen som vi har visat våra barn och dom har fått välja varsin hundleksak till samt att vi haft långa samtal om just den valpen med uppfödaren. Jag måste flyga, sova på hotell och köra 6h för att hämta valpen och vi hade tom avtalat mötesplats för att hämta hem valpen, så säljer hon den till någon annan utan ens ett telefonsamtal. Jag tänker att vågar jag ens lita på att hon håller av den andra valpen till oss då.

Är så besviken

Tack för era fina svar men nu verkar det som att det kanske inte blir någon valp från denna uppfödaren. Valpen hon lovat till oss har hon sålt till någon annan utan att prata med oss först. Det finns en annan valp kvar från kullen som vi kunde få köpa men jag tycker detta känns väldigt oseriöst?

Är jätte besviken då hon skickat bilder till oss på den första valpen som vi har visat våra barn och dom har fått välja varsin hundleksak till samt att vi haft långa samtal om just den valpen med uppfödaren. Jag måste flyga, sova på hotell och köra 6h för att hämta valpen och vi hade tom avtalat mötesplats för att hämta hem valpen, så säljer hon den till någon annan utan ens ett telefonsamtal. Jag tänker att vågar jag ens lita på att hon håller av den andra valpen till oss då.

Är så besviken

Men fy så fult! :mad: Jag hade inte velat ha en valp från en person som beter sig så, dels ville en ju kunna lita på någon en ska betala rätt mycket pengar till och dels ville en ju ha en uppfödare en känner sig trygg med att kontakta om det är något.

Jag förstår att du är helt förkrossad :(

Men fy så fult! :mad: Jag hade inte velat ha en valp från en person som beter sig så, dels ville en ju kunna lita på någon en ska betala rätt mycket pengar till och dels ville en ju ha en uppfödare en känner sig trygg med att kontakta om det är något.

Jag förstår att du är helt förkrossad :(

Tack, ja det är verkligen så jag känner. Förtroendet för denna uppfödaren är ju borta.

Extra tokigt är det att jag är medlem i hennes fb grupp där hon uppdaterade med bild på valpen samt namn på den vi hade blivit lovade och att den nu är hämtad av någon annan. Efter sms där jag frågat om det blivit något fel med namnen så skriver hon att hon sålde "vår valp" till någon annan. Så det är på det sättet jag får reda på det, och jag undrar hur och när hon tänkte berätta det för mig, för hon måste väl förstått jag skulle se den uppdateringen i gruppen :sorry:

Men jag får se hur det känns om ett tag, kanske bara hela detta med hund får vänta, känner mig lurad och dum just nu.

Näe så fult!! Förstår om ni tappar sugen!! Men hoppas inte ni släpper hela tanken på framtida valp ändå. Det finns ju jättebra uppfödare också…

Vi fick i princip inte välja alls utan uppfödaren uppdaterade oss om alla valparna kontinuerligt och hur hon resonerade kring vilken som verkade bäst för våra önskemål. Det ringades in en ganska tidigt, som sedan blev den vi fick men helt spikat var det inte förrän ca 2 veckor innan vi skulle hämta.

Näe så fult!! Förstår om ni tappar sugen!! Men hoppas inte ni släpper hela tanken på framtida valp ändå. Det finns ju jättebra uppfödare också…

Vi fick i princip inte välja alls utan uppfödaren uppdaterade oss om alla valparna kontinuerligt och hur hon resonerade kring vilken som verkade bäst för våra önskemål. Det ringades in en ganska tidigt, som sedan blev den vi fick men helt spikat var det inte förrän ca 2 veckor innan vi skulle hämta.

Fast det är ju skillnad på att inte veta exakt vilken valp en får jämfört med att faktiskt ha blivit lovad en specifik valp.

• Gilla
Reactions: Sel
F
Tack, ja det är verkligen så jag känner. Förtroendet för denna uppfödaren är ju borta.

Extra tokigt är det att jag är medlem i hennes fb grupp där hon uppdaterade med bild på valpen samt namn på den vi hade blivit lovade och att den nu är hämtad av någon annan. Efter sms där jag frågat om det blivit något fel med namnen så skriver hon att hon sålde "vår valp" till någon annan. Så det är på det sättet jag får reda på det, och jag undrar hur och när hon tänkte berätta det för mig, för hon måste väl förstått jag skulle se den uppdateringen i gruppen :sorry:

Men jag får se hur det känns om ett tag, kanske bara hela detta med hund får vänta, känner mig lurad och dum just nu.
Fult gjort av uppfödaren, men det finns en anledning till att man bet handpenning, då händer inte detta igen.

Jättetråkigt att uppfödaren gjorde så, men ni får se det som en lärdom. Jag håller med ovanstående, välj en som tar handpenning nästa gång. Då betalar ni en del av den totala köpesumman för att boka er valp, och det är lagligt sett ett avtal uppfödaren inte kan backa sig ur hur som helst.

Bryt ihop och kom igen, det finns helt säkert en valp som är helt rätt för er där ute.

Är så besviken

Jag skulle inte bestämma köp utifrån bilder utan vill träffa valp oavsett avstånd (om inom Sveriges gränser). Såvida inte uppfödaren är nån jag känner och litar på tar hänsyn till mina önskemål (som har noll med färg/utseende att göra).

Skulle inte vilja ha en valp som "blivit över" om jag inte träffar den innan jag bestämmer mig från obekant uppfödare. Hört så mycket historier om skygga/nerviga valpar och såna är inget för mig.

@Irrbloss @dobbis

Ja, egentligen viftade kanske uppfödaren lite med en röd flagga... i ett av våra samtal tog jag upp det med handpenning som hen avfärdade. Det jag tog med mig då var att hen är pålitlig och att man kan vara trygg på saken. Borde väl kanske dragit öronen åt mig istället redan då, lesson learned antar jag 😕

Hur vanligt är det att man tar handpenning på valp?

På pappret lät ju uppfödaren bra så känns snopet

Jag skulle inte bestämma köp utifrån bilder utan vill träffa valp oavsett avstånd (om inom Sveriges gränser). Såvida inte uppfödaren är nån jag känner och litar på tar hänsyn till mina önskemål (som har noll med färg/utseende att göra).

Skulle inte vilja ha en valp som "blivit över" om jag inte träffar den innan jag bestämmer mig från obekant uppfödare. Hört så mycket historier om skygga/nerviga valpar och såna är inget för mig.

Ja, det håller jag med om att jag gärna gjort om förutsättningarna funnits, tänkte att videos och bilder var ok substitut. När jag tog kontakt fanns det en valp kvar i kullen som uppfödaren själv tänkt behålla, vilket jag tyckte lät som en bra förklaring och vi hade några samtal om valpen och hur bra den kunde passa hos oss. Nu när den blivit såld låter det mer som "men den andra finns ju kvar till er " som i att hon är mest mån om att få alla valpar sålda 🤷‍♀️

Tack för bra råd, allihop!!

Men sen är jag nyfiken också om ni med mer erfarenhet vill/orkar dela med er. Vad ska man se på när man besöker en kull valpar? Har försökt läsa på men tycker det mest är, välj inte den valpen som springer och gömmer sig om du vill ha en social hund?

Hästar känner jag mig tryggare på att läsa av har ju mkt mer erfarenhet av häst kontra hund. Exteriört kan man väl iof se en lite, tänder? Ja, känner mig kanske lite extra lost nu då.

Men ja, får fortsätta leta kanske då

@Irrbloss @dobbis

Ja, egentligen viftade kanske uppfödaren lite med en röd flagga... i ett av våra samtal tog jag upp det med handpenning som hen avfärdade. Det jag tog med mig då var att hen är pålitlig och att man kan vara trygg på saken. Borde väl kanske dragit öronen åt mig istället redan då, lesson learned antar jag 😕

Hur vanligt är det att man tar handpenning på valp?

På pappret lät ju uppfödaren bra så känns snopet
Tycker att det är lite olika, i min ras inte jättevanligt. Handlar mest om att om någon betalat handpenning kan du inte neka eller byta valp sedan och uppfödare som vill spara en valp själv för avel bestämmer sig inte alltid förrän precis när de är 8 veckor och besiktningen är gjord vilken valp som ska stanna. Handpenning har alltså inget med seriositet att göra enligt mig. Är ändå ledsen över det du behövt gå igenom och har full förståelse för om du hellre köper valp från någon som tar handpenning nästa gång.

Tycker att det är lite olika, i min ras inte jättevanligt. Handlar mest om att om någon betalat handpenning kan du inte neka eller byta valp sedan och uppfödare som vill spara en valp själv för avel bestämmer sig inte alltid förrän precis när de är 8 veckor och besiktningen är gjord vilken valp som ska stanna. Handpenning har alltså inget med seriositet att göra enligt mig. Är ändå ledsen över det du behövt gå igenom och har full förståelse för om du hellre köper valp från någon som tar handpenning nästa gång.
Lite kl*

Jag har inte betalat handpenning för mina heller, katt och hund som köpts från uppfödare. Första gången var det muntligt förmedlat att jag hade första tjing på en av tre tikar och där bestämde jag mig på plats när jag hämtade - med katten var det tydligt att det var uppfödaren som bestämde vilken katt jag ville ha. Jag fick veta vid mitt första besök runt sex veckor - hon skulle behålla en hane själv och min fina Kim har en sternumkrok som gjorde att han gick bort för avel. Jag ville bara ha en sällskapskatt så valet blev lätt för henne redan tidigt. :)
Jag tycker både och fungerat finfint, det uppfödaren i TS fall gjorde helfel var att hen inte kommunicerade hur det skulle fungera. Jag hade också tappat förtroendet.

Liknande trådar

• Köpa valp, tips & råd
  • En hund till?
  • Ny valp
  • Hade ni tagit bort vinrankan?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat