Bukefalos 28 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vi har bytt mat till Bog nu, blev Monsters Duck and Lamb all breed, himla smidigt med pyttesmå bitar när jag måste använda maten som belöning pga att han är så lättfödd. 😬 Har tränat lite fotgående ett par gånger nu, han lärde sig väldigt fort att ha bakbenskontroll och vara följsam i svängar.

Vi är så himla efter i all träning. Men han kan spotta ut, sitt och kom hit i alla fall. :laugh:
 
🖤
20231010_111945.jpg
 
Jag har insett att Buddha är en fryslort.
Hans mamma klarar sig med enbart tunt täcke när det är som kallast men Lillskiten fryser om det är kallare ute än fem grader.

Han behöver helt klart ett täcke om vi ska klara denna vinter.
Någon som har tips på vettigt täcke som kan klara både några plusgrader & regn till flera minusgrader och snö? Vill helst inte behöva köpa på mig flera olika utan räcker ett täcke så tackar plånboken 🤣
 
Lite groggy, men hemma igen 💕


Som jag trodde så reagerar han på tån vänster fram (pektån), och vet tyckte hon kunde känna lite kras vid ett tillfälle, kunde lika gärna varit leden som rullade. Även lite reaktion i bogen. Inget i armbåge. Allt röntgades, men inget uppenbart på bilderna. Så diagnos just nu är kraftig vrickning/stuckning i tå. Eventuellt fraktur på ett sesamben, men de är så små och svåra att upptäcka på vanlig röntgen.
Bogen kan kanske vara från förra veckan när han tacklade melker rätt rejält med bogen.

Han fick mycket beröm för hur lugn och lätthanterad han var, även när de tog in honom för röntgen och sedering 💕

Så nu vila, korta promenader och metacam. Skönt det inte var allvarligare. 4000 kr kostade kalaset
20231010_143539.jpg
 
Träning har gått riktigt bra med valpen, i jämförelse med hunden jag hade innan så är det att köra lättaste växeln, :D otroligt lättlärd!

Ett problem är att hon lätt "låser sig" vid hundmöten. Hon är inte aggressiv, verkar ändå lite nyfiken, men det blir att hon stannar och stirrar, eventuellt skäller, och det kan vara svårt att distrahera med gott nog godis. Vi kämpar på med skvallerträning och hoppas det lägger sig, samma med att plocka och äta upp allt hon hittar på marken. Annars en väldigt lätt och rolig valp att gå på promenad med!
 
Småtjejerna fick lite egentid i skogen med matte medan husse va hemma med dom stora :love:
Ska ut o fota alla fyra någon dag här när husse ändå e ledig o kan hjälpa till
 

Bifogade filer

  • 7A1FBF3C-BFFC-48CD-973E-11E13DCD34FF.jpeg
    7A1FBF3C-BFFC-48CD-973E-11E13DCD34FF.jpeg
    913 KB · Visningar: 40
Alltså......
Vila + endast koppelpromenad = kaos in da house!!!

Yoshi går ju banans!! Efter 2 dagar......

Tur vi har börjat med Noseowrk, så får trötta ut honom, men där finns ju energi o kroppen som han inte får utlopp för
 
Tyckte inte att det hjälpte alls, Bog tyckte liksom inte att det var ansträngande på något plan. Det som fungerade för att få en ok vardag var att träna på att ha tråkigt. 😅

Fast då har man kanske inte utmanat hunden tillräckligt, tänker jag? Alternativt inte snappat upp att det man gör är för enkelt för hunden. Nosework går ju att variera i all oändlighet med olika behållarssök, rumssök, fordonssök, utomhussök, liggtider, vind etc. Med diverse svårigheter. När hunden väl kan alla tre dofter går ju även dessa att kombinera i olika sök.
 
Fast då har man kanske inte utmanat hunden tillräckligt, tänker jag? Alternativt inte snappat upp att det man gör är för enkelt för hunden. Nosework går ju att variera i all oändlighet med olika behållarssök, rumssök, fordonssök, utomhussök, liggtider, vind etc. Med diverse svårigheter.
Jag har bara aldrig upplevt mina vuxna hundar trötta/nöjda av nosework. Typ spår om det är på 1km kanske. Men det kan ju vara att jag inte utmanat/varit kreativ nog.
 
@Tonto trötta rent fysiskt upplever jag inte att de blir men nöjda när man tröttar ut hjärnan tillräckligt. Brukar köra rums-sök eller utomhus-sök och då blir de rätt nöjda när man gjort det ett par gånger. Sen kör jag oftast inte nw dofter utan de får leta efter en vittringspinne jag hållit i vilket nog är mer utmanande då det inte så distinkt doft särskilt som min doft säkert finns i alla rum. De får dessutom göra flera sök i samma rum och jag lägger pinnen högt som lågt.
De brukar vara rätt slut mellan öronen efter en stund 😁.
 
@Tonto trötta rent fysiskt upplever jag inte att de blir men nöjda när man tröttar ut hjärnan tillräckligt. Brukar köra rums-sök eller utomhus-sök och då blir de rätt nöjda när man gjort det ett par gånger. Sen kör jag oftast inte nw dofter utan de får leta efter en vittringspinne jag hållit i vilket nog är mer utmanande då det inte så distinkt doft särskilt som min doft säkert finns i alla rum. De får dessutom göra flera sök i samma rum och jag lägger pinnen högt som lågt.
De brukar vara rätt slut mellan öronen efter en stund 😁.
Precis så upplever jag det också
Storebror är på NW3 nivå och han får väldigt avancerade sök emellanåt
Yoshi har jag precis introducerat , men han klarar av enklare inomhus/utomhussök och kan vara ganska nöjd efter några sådana

Ibland får han leta efter en leksak som jag gömt
 
Alltså......
Vila + endast koppelpromenad = kaos in da house!!!

Yoshi går ju banans!! Efter 2 dagar......

Tur vi har börjat med Noseowrk, så får trötta ut honom, men där finns ju energi o kroppen som han inte får utlopp för

Kan starkt rekommendera NW! Kan tränas inom- och utomhus, inte fysiskt krävande och rätt så lätt att fatta. Agility har vi testat ett icke-hopphinder, men annars alldeles för ung för att köra det.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 346
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel
Dagbok Jag kände mig så jävla pepp på att få sätta tänderna i husrestaurering och trädgårdsomvandling inkl odling så att jag nästan dreglade...
Svar
1
· Visningar
1 229
Senast: skiesabove
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 574
Senast: Calmiche
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 398
Senast: dobbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Barmarksdrag/canicross
  • Matskålar utan nickel

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp