Bukefalos 28 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Kan starkt rekommendera NW! Kan tränas inom- och utomhus, inte fysiskt krävande och rätt så lätt att fatta. Agility har vi testat ett icke-hopphinder, men annars alldeles för ung för att köra det.
Jag är inbiten NW nörd sen många år tillbaks :) Tycker det är en väldigt rolig och givande aktivitet för hundarna
 
Senast ändrad:
Alltså......
Vila + endast koppelpromenad = kaos in da house!!!

Yoshi går ju banans!! Efter 2 dagar......

Tur vi har börjat med Noseowrk, så får trötta ut honom, men där finns ju energi o kroppen som han inte får utlopp för
Tycker det blir extra jobbigt när man ha två hundar. Jag tyckte att Fridolf gick lite orent med ena bakbenet i trav i helgen så jag försöker att hålla honom stilla för att se om det var en tillfällighet eller om det verkar vara något. Går fint tills han är med Svante, då bli det kaos med stort K. Fridolf vill bara leka och Svante har helt uppenbart barnasinnet kvar (han är fyra).

Tycker för övrigt det är svårt att bedöma om han går som han ska. Ser fint ut i skritt och galopp, även om han har en tendens att gå passgång (vilket många ESS gärna gör). Det är när han växlar till trav med växelvis rörelser som jag ibland tycker det ser orent ut. Han liksom knycker till med ena bakbenet ibland. Min man ser absolut ingenting, så han är till noll hjälp.

Svante har klippkort hos veterinären så jag är ju livrädd att även denna hund ska ha medfödda fel.
 
Kan starkt rekommendera NW! Kan tränas inom- och utomhus, inte fysiskt krävande och rätt så lätt att fatta. Agility har vi testat ett icke-hopphinder, men annars alldeles för ung för att köra det.
Alla säger att det är så kul och att hundarna gillar det. Testade en kurs och varken jag eller hunden gillade det. :cry:

Att kursledaren öppet ogillade oss gjorde det inte bättre.
Nu har jag en annan hund. Kanske ska jag försöka hitta en annan kursledare
 
@tanten Jag tycker att det är måttligt kul men ett lätt sätt att aktivera hunden om man inte har tid/ork eller hunden är skadad. Jag får ju dock anstränga mig för att uppbåda entusiasm när vi tränar det för hundarnas skull, de skulle ju definitivt inte tycka att det var kul om inte jag inte tycker det.
 
Tycker det blir extra jobbigt när man ha två hundar. Jag tyckte att Fridolf gick lite orent med ena bakbenet i trav i helgen så jag försöker att hålla honom stilla för att se om det var en tillfällighet eller om det verkar vara något. Går fint tills han är med Svante, då bli det kaos med stort K. Fridolf vill bara leka och Svante har helt uppenbart barnasinnet kvar (han är fyra).

Tycker för övrigt det är svårt att bedöma om han går som han ska. Ser fint ut i skritt och galopp, även om han har en tendens att gå passgång (vilket många ESS gärna gör). Det är när han växlar till trav med växelvis rörelser som jag ibland tycker det ser orent ut. Han liksom knycker till med ena bakbenet ibland. Min man ser absolut ingenting, så han är till noll hjälp.

Svante har klippkort hos veterinären så jag är ju livrädd att även denna hund ska ha medfödda fel.
Precis, inte helt lätt när man har två som mer än gärna leker. Som tur är, aå kan mina få göra det på lämplig yta, och då mest liggande.

Vi går bara kopplade promenader på tomten. Han håller på att explodera här hemma. Ser på hela han att han bara vill springa.

Blicken och öronen visar det så tydligt

Kan du filma honom i slowmotion? Kan vara lättare att se då
 
Ja jag blev ju med hund i lördags 🙊
IMG_20231008_160101.jpg
 
Tycker det blir extra jobbigt när man ha två hundar. Jag tyckte att Fridolf gick lite orent med ena bakbenet i trav i helgen så jag försöker att hålla honom stilla för att se om det var en tillfällighet eller om det verkar vara något. Går fint tills han är med Svante, då bli det kaos med stort K. Fridolf vill bara leka och Svante har helt uppenbart barnasinnet kvar (han är fyra).

Tycker för övrigt det är svårt att bedöma om han går som han ska. Ser fint ut i skritt och galopp, även om han har en tendens att gå passgång (vilket många ESS gärna gör). Det är när han växlar till trav med växelvis rörelser som jag ibland tycker det ser orent ut. Han liksom knycker till med ena bakbenet ibland. Min man ser absolut ingenting, så han är till noll hjälp.

Svante har klippkort hos veterinären så jag är ju livrädd att även denna hund ska ha medfödda fel.

Jag brukar filma mina hundar i slow motion om jag tycker de ser orena ut, det kanske kan hjälpa dig? :)
 
Precis, inte helt lätt när man har två som mer än gärna leker. Som tur är, aå kan mina få göra det på lämplig yta, och då mest liggande.

Vi går bara kopplade promenader på tomten. Han håller på att explodera här hemma. Ser på hela han att han bara vill springa.

Blicken och öronen visar det så tydligt

Kan du filma honom i slowmotion? Kan vara lättare att se då
Bra tips med att filma i slowmotion - tack :-) Jag tycker att det har sett bra ut både i går och idag, men fortsätter att hålla koll och ta det lugnt med honom.
 
Sakta sakta går det framåt.
Hältan blir mindre och mindre för varje dag, men är fortfarande väldigt tydlig i höger varv, det är vänster fram som är skadad. Är ju typiskt för en låg hälta.

Ska ge metacam i 10 dagar, så får vi se sen. Men ojoj vad det spritter i benen på honom. Han vill ju bara springa
 
Oskar fyller ett år snart.
Han ändrar sig hela tiden. Han har blivit väldigt mammig, vill ligga med kontakt på natten. Sover helst i knäet eller vid mina fötter

Inga olyckor inne på länge. Litar inte fullt på honom ännu så han har blöja om jag åker ifrån honom några timmar. Den är numera torr när jag kommer hem.
På det hela känns han mer mogen. :love:
 
Vi har eldat i kaminen sen ett litet tag och Mint verkar vara typen som uppskattar värmen 😊
IMG_3900.jpeg


Ligger gärna framför faktiskt. Den äldre kelpien gör det aldrig men en av spetsarna gör det också. Så olika det kan va!

Lite dåligt med uppdateringar från oss annars men det är för att det är fullt upp!
Vi går en BästaStarten-kurs i lydnad nu, en kort på 5gånger bara men vilken 🌟 han är!
Haft kelpievänner här som hjälpt till att valla in fåren och som ska hjälpa mej och Mint att komma igång. Förhoppningen är att han ska kunna vara till hjälp här på gården också.
Spårandet har blivit mer sporadiskt sen hösten och mörkret om kvällarna kom. Hinns inte med efter jobbet så nu får det bli på ledig tid på helgen. Däremot har vi kommit igång ordentligt med uppletandet och poletten verkar ha trillat ner.
Slås ofta av hur lättlärd och enkel han är -väntar på att unghundsdövheten och trotset ska komma 🫣😁
 
Fick testa inkallningen igår som fortfarande sitter perfekt 😁 vi klev ut på en vall ur snårskog och Toke fick en råbock precis framför snoken. Han hann springa en bit innan jag fick upp pipan men när jag blåste var det tvärnit och tillbaka till mig. Får se hur länge det fortsätter så 😅
 
Köpte till slut ett täcke på Hööks till Oskar. Sitter så vettigt att han inte bör kunna kissa ner bandet under magen. Han fick prova det när jag gick till pannrummet.
Dvs vi kom inte till pannrummet annat än när jag bar honom. Stackaren kunde inte gå med täcke på sig. Hade tänkt skydda honom från regnet men det var ingen bra idé enligt honom.

Vi får öva och öva. Han kommer att behöva det när det blir minusgrader.
 
Bog har äntligen lärt sig "Gå och lägg dig". Så himla skönt. 😅
På tisdag ska vi åka och hjälpa till och klippa får (Bog ska såklart inte hjälpa till, han får sitta i bilen) men veckan efter det ska han få träffa får. Har sett lite filmer på hans syskon och dom verkar var oerhört mycket mer sansade än Floki har varit, så håller tummarna för att Bog är likadan.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 686
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel
Dagbok Jag kände mig så jävla pepp på att få sätta tänderna i husrestaurering och trädgårdsomvandling inkl odling så att jag nästan dreglade...
Svar
1
· Visningar
1 242
Senast: skiesabove
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 672
Senast: Calmiche
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 416
Senast: dobbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp