Bukefalos 28 Ă„r!

Status
StÀngd för vidare inlÀgg.
Vi har varit pĂ„ Arken och Sixten har blivit fotograferad. Hon Ă€r verkligen sĂ„ fotogenisk 😁. Tog tre minuter sĂ„ hade vi en SÅ gullig serie pĂ„ honom, ser verkligen fram mot att fĂ„ bilderna i veckan đŸ€©. Fyllde pĂ„ med RC mini puppy, tvĂ„ pĂ„sar mush och svĂ€ngde förbi hööks och köpte en ny tröja i en storlek större. Den i 20 cm börjar bli kort I rumpan men 25 Ă€r fortfarande vĂ€ldigt lĂ„ngt. Lite konstigt att det storlekarna görs i 5cm nĂ€r hundarna Ă€r sĂ„Ă„Ă„ smĂ„.
 
Nu nÀr de tÀr snö syns det tydligt hur mycket vilt som knatar omkring pÄ tomten om nÀtterna.

Oskar blir helt vild. Jag har ett ostyrigt popkorn i linan. Han spÄrar och han grÀver i snön. Han Àr sÄ uppjagad att det Àr svÄrt att fÄ kontakt förrÀn efter en stund. Inte fryser han heller nÀr han Àr sÄ uppjagad. Inte förrÀn han stannar.
Han Àr lika uppjagad ute i skogen. Tur jag har lina, annars skulle jag inte se honom pÄ minst en halvtimme. Han skulle bara springa.
 
NĂ€r Ă€r lĂ€mpligt att lĂ„ta valp börja leka och trĂ€ffa andra hundar? En vĂ€n har en Shipperke som Ă€r ca ett halvĂ„r nu. Hon Ă€r ganska liten men naturligtvis betydligt större Ă€n Sixten. Sixten Ă€r dock lite vĂ€l hĂ„rdhĂ€nt med vĂ€rldens snĂ€llaste katt Klas sĂ„ han hade behövt en lekkamrat som faktiskt fostrade honom lite😅. Är naturligtvis rĂ€dd att han ska bryta alla ben🙈.
 
NĂ€r Ă€r lĂ€mpligt att lĂ„ta valp börja leka och trĂ€ffa andra hundar? En vĂ€n har en Shipperke som Ă€r ca ett halvĂ„r nu. Hon Ă€r ganska liten men naturligtvis betydligt större Ă€n Sixten. Sixten Ă€r dock lite vĂ€l hĂ„rdhĂ€nt med vĂ€rldens snĂ€llaste katt Klas sĂ„ han hade behövt en lekkamrat som faktiskt fostrade honom lite😅. Är naturligtvis rĂ€dd att han ska bryta alla ben🙈.
Valpar ska helst trÀffa valpar som Àr lika gamla eller vuxna hundar. Shipperken har bytt tÀnder och kommer ha ett hÄrdare bett Àn din, sÄ jag hade vÀntat med att lÄta dem trÀffas innan Sixten bytt sina tÀnder Ätminstone.
Det borde inte vara allt för lÄngt borta? Sen fÄr man ÀndÄ vara försiktig om det Àr sÄ att Shipperken Àr starkare och vildare. Jag tycker inte att man ska förlita sig pÄ att en 6 mÄnaders valp kan fostra en annan valp. :)
 
NĂ€r Ă€r lĂ€mpligt att lĂ„ta valp börja leka och trĂ€ffa andra hundar? En vĂ€n har en Shipperke som Ă€r ca ett halvĂ„r nu. Hon Ă€r ganska liten men naturligtvis betydligt större Ă€n Sixten. Sixten Ă€r dock lite vĂ€l hĂ„rdhĂ€nt med vĂ€rldens snĂ€llaste katt Klas sĂ„ han hade behövt en lekkamrat som faktiskt fostrade honom lite😅. Är naturligtvis rĂ€dd att han ska bryta alla ben🙈.
Lilli var ca 8 mÄnader nÀr Pixie flyttade in och jag har under alla Är med hund aldrig fÄtt en valp skadad av en Àldre valp.

1686230106418.jpg



Med det sagt, lÄt dem trÀffas men iom att du Àr lite Àngslig över skaderisken, sÄ hÄll koll pÄ dem och börja med korta trÀffar.
 
Nu nÀr de tÀr snö syns det tydligt hur mycket vilt som knatar omkring pÄ tomten om nÀtterna.

Oskar blir helt vild. Jag har ett ostyrigt popkorn i linan. Han spÄrar och han grÀver i snön. Han Àr sÄ uppjagad att det Àr svÄrt att fÄ kontakt förrÀn efter en stund. Inte fryser han heller nÀr han Àr sÄ uppjagad. Inte förrÀn han stannar.
Han Àr lika uppjagad ute i skogen. Tur jag har lina, annars skulle jag inte se honom pÄ minst en halvtimme. Han skulle bara springa.
En till som Àr helt vild och galen i snön. Vill bara jaga och blir ibland okontaktbar. SÄ nu Àr det lÄnglina pÄ i skogen.
Glömde förstĂ„s linan idag hon var lös en kort stund unders strĂ€ng övervakning. Det gick bra😅
Var tog min lydiga hund vÀgen?
 
En till som Àr helt vild och galen i snön. Vill bara jaga och blir ibland okontaktbar. SÄ nu Àr det lÄnglina pÄ i skogen.
Glömde förstĂ„s linan idag hon var lös en kort stund unders strĂ€ng övervakning. Det gick bra😅
Var tog min lydiga hund vÀgen?
Bog Àr ocksÄ helt rabiat. Jag blir vansinnig pÄ honom. :laugh: Han har dessutom tÀnt till pÄ... rÄdjur av alla djur och vi har en miljard stycken hÀr sÄ han spenderar hela tiden vi Àr i skogen med att leta efter rÄdjur. Han Àr sÄklart i lÄnglina han med. :banghead: Kommer bli bÀttre nÀr vi kan valla igen i vÄr och han fattar att det Àr fÄr han ska vara intresserad av. FÄr bita ihop tills dess. :arghh:
 
Senast Àndrad:
Bog Àr ocksÄ helt rabiat. Jag blir vansinnig pÄ honom. :laugh: Han har dessutom tÀnt till pÄ... rÄdjur av alla djur och vi har en miljard stycken hÀr sÄ han spenderar hela tiden vi Àr i skogen med att leta efter rÄdjur. Han Àr sÄklart i lÄnglina han med. :banghead: Kommer bli bÀttre nÀr vi kan valla igen i vÄr och han fattar att det Àr fÄr han ska vara intresserad av. FÄr bita ihop tills dess. :arghh:
Var glad att det bara Àr rÄdjur. :meh:

HÀr snurrar vi efter rÀvspÄr, hare och ekorre. Och rÄdjur.
Imorse hade det gÄtt Àlg över vÀgen ocksÄ. Suck.
 
LÀngtar tills vi kan börja dra sÄ att det gÄr att motionera ordentligt, just perioden mellan 6-10 mÄnader tycker jag Àr lite trist trÀningsmÀssigt för saker jag tycker Àr roligt. GÄr inte att trÀna drag Àn och tycker inte att dom blir speciellt trötta av att trÀna pÄ nÄgot annat, förutom att valla dÄ kanske, men tyvÀrr sÄ har vi inte sÄ mycket trÀningsmöjligheter just i december. Borde bli bÀttre pÄ att trÀna lydnad men Àr sÄ sjukt dÄlig pÄ det.
 
Var glad att det bara Àr rÄdjur. :meh:

HÀr snurrar vi efter rÀvspÄr, hare och ekorre. Och rÄdjur.
Imorse hade det gÄtt Àlg över vÀgen ocksÄ. Suck.

Spelar ingen roll nÀr det Àr rÄdjur överallt. :laugh: Har 17kg flygande drake i kopplet. Kommer bli en prima draghund sen för han verkar Àlska att dra som en idiot och Àr vÀldigt snabb i alla fall.
 
LÀngtar tills vi kan börja dra sÄ att det gÄr att motionera ordentligt, just perioden mellan 6-10 mÄnader tycker jag Àr lite trist trÀningsmÀssigt för saker jag tycker Àr roligt. GÄr inte att trÀna drag Àn och tycker inte att dom blir speciellt trötta av att trÀna pÄ nÄgot annat, förutom att valla dÄ kanske, men tyvÀrr sÄ har vi inte sÄ mycket trÀningsmöjligheter just i december. Borde bli bÀttre pÄ att trÀna lydnad men Àr sÄ sjukt dÄlig pÄ det.

Varför ska en inte trĂ€na drag? Det gjorde vi lite lagom och det var ingen fara sĂ„ vitt jag kunde se 😄
 
Varför ska en inte trĂ€na drag? Det gjorde vi lite lagom och det var ingen fara sĂ„ vitt jag kunde se 😄

Jag brukar inte börja trÀna ordentligt förens dom Àr lite Àldre, Bog Àr precis pÄ grÀnsen eftersom att han Àr 7 mÄnader, men Àr Àven lite underutvecklad muskulÀrt dÄ han varit skadad sÄ mycket, tvÄ mÄnader med superkorta promenader mellan 4-6 mÄnader gjorde inte underverk för en vÀltrÀnad stabil kropp.

Mellan 8-10 mÄnader brukar jag lÄta dom börja dra pÄ riktigt, men korta strÀckor för att börja trÀna upp musklerna skonsamt, och om det gÄr springa "lös" bredvid annan hund som drar (gÄr inte tyvÀrr med Floki för han har sÄ mycket problematik med mötande hundar, annars hade han fÄtt springa fastspÀnd i Floki typ 6-7 km kanske). Efter 10 mÄnader sÄ brukar jag köra ca nÄgra km tills dom kÀnns fÀrdigare i kroppen, men springa bredvid betydligt lÀngre strÀckor sÄklart. Sen efter 14-16 mÄnader sÄ börjar jag öka successivt till lite mer arbetsdistanser.

Att gÄ i dragsele gör han sÄklart redan nu pÄ vissa av promenaderna, men det Àr inget han blir trött av. :) SÄ menar vÀl mest att man inte kan köra ordentliga strÀckor pÄ 10-15 km. :laugh:
 
Jag brukar inte börja trÀna ordentligt förens dom Àr lite Àldre, Bog Àr precis pÄ grÀnsen eftersom att han Àr 7 mÄnader, men Àr Àven lite underutvecklad muskulÀrt dÄ han varit skadad sÄ mycket, tvÄ mÄnader med superkorta promenader mellan 4-6 mÄnader gjorde inte underverk för en vÀltrÀnad stabil kropp.

Mellan 8-10 mÄnader brukar jag lÄta dom börja dra pÄ riktigt, men korta strÀckor för att börja trÀna upp musklerna skonsamt, och om det gÄr springa "lös" bredvid annan hund som drar (gÄr inte tyvÀrr med Floki för han har sÄ mycket problematik med mötande hundar, annars hade han fÄtt springa fastspÀnd i Floki typ 6-7 km kanske). Efter 10 mÄnader sÄ brukar jag köra ca nÄgra km tills dom kÀnns fÀrdigare i kroppen, men springa bredvid betydligt lÀngre strÀckor sÄklart. Sen efter 14-16 mÄnader sÄ börjar jag öka successivt till lite mer arbetsdistanser.

Att gÄ i dragsele gör han sÄklart redan nu pÄ vissa av promenaderna, men det Àr inget han blir trött av. :) SÄ menar vÀl mest att man inte kan köra ordentliga strÀckor pÄ 10-15 km. :laugh:

Jag förstĂ„r 😊 Vi trĂ€nade nog inte drag i den bemĂ€rkelsen 😅
 
Jag brukar inte börja trÀna ordentligt förens dom Àr lite Àldre, Bog Àr precis pÄ grÀnsen eftersom att han Àr 7 mÄnader, men Àr Àven lite underutvecklad muskulÀrt dÄ han varit skadad sÄ mycket, tvÄ mÄnader med superkorta promenader mellan 4-6 mÄnader gjorde inte underverk för en vÀltrÀnad stabil kropp.

Mellan 8-10 mÄnader brukar jag lÄta dom börja dra pÄ riktigt, men korta strÀckor för att börja trÀna upp musklerna skonsamt, och om det gÄr springa "lös" bredvid annan hund som drar (gÄr inte tyvÀrr med Floki för han har sÄ mycket problematik med mötande hundar, annars hade han fÄtt springa fastspÀnd i Floki typ 6-7 km kanske). Efter 10 mÄnader sÄ brukar jag köra ca nÄgra km tills dom kÀnns fÀrdigare i kroppen, men springa bredvid betydligt lÀngre strÀckor sÄklart. Sen efter 14-16 mÄnader sÄ börjar jag öka successivt till lite mer arbetsdistanser.

Att gÄ i dragsele gör han sÄklart redan nu pÄ vissa av promenaderna, men det Àr inget han blir trött av. :) SÄ menar vÀl mest att man inte kan köra ordentliga strÀckor pÄ 10-15 km. :laugh:
Kul att lĂ€sa för jag Ă€r lite sugen pĂ„ att trĂ€na drag med Toke(för trĂ€ningens skull) men har haft en förutfattade mening att dom mĂ„ste vara helt fĂ€rdigvuxna först och helst höftröntgade 🙈 nollkoll hĂ€r! Kör du med kickbike?
 
Sen varför vÀxer de sÄ fort! Tycker hon blivit dubbelt sÄ stor pÄ 2 veckor O_o. Kan vi bromsa tiden litegrann kanske?
 

Bifogade filer

  • 404264842_904633661275754_4328302297911956538_n.jpg
    404264842_904633661275754_4328302297911956538_n.jpg
    223,7 KB · Visningar: 74
Kul att lĂ€sa för jag Ă€r lite sugen pĂ„ att trĂ€na drag med Toke(för trĂ€ningens skull) men har haft en förutfattade mening att dom mĂ„ste vara helt fĂ€rdigvuxna först och helst höftröntgade 🙈 nollkoll hĂ€r! Kör du med kickbike?
Springer, cyklar och Äker skidor. :) Spelar ju ingen roll om dom Àr höftröntgade eller inte, en röntgen gör ju inte magiskt sÄ att dom hÄller, men kan ju vara skönt att veta om höfterna Àr katastrof eller inte för en ens egen del sÄklart. Men vÀnta med trÀning tills dom Àr fÀrdigvuxna behövs inte, dÀremot sÄ mÄste man ju börja försiktigt. 200m först och sen börja öka nÀr dom Àr över 10 mÄnader till typ 2 km innan dom Àr fÀrdiga i kroppen. Om hunden bara springer i 50 meter sÄ springer man inte lÀngre Àn sÄ heller. Dom ska inte bli trötta och uttrÄkade utan man bygger upp glÀdjen att dra. :)
 
Status
StÀngd för vidare inlÀgg.

Liknande trÄdar

  • LĂ„st
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bĂ€sta beslutet för mig, men frĂ„n att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 634
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel
Dagbok Jag kÀnde mig sÄ jÀvla pepp pÄ att fÄ sÀtta tÀnderna i husrestaurering och trÀdgÄrdsomvandling inkl odling sÄ att jag nÀstan dreglade...
Svar
1
· Visningar
1 203
Senast: skiesabove
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte anvĂ€nts som permanentbostad pĂ„ de senaste “60+-ish” Ă„ren, och hade Ă€ven stĂ„tt helt lĂ€mnat Ă„t sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 433
Senast: Calmiche
·
Hundavel & Ras Ber först om ursÀkt för en vÀgg av text men jag kÀnner att jag vill fÄ lite extern input. Jag har medvetet inte nÀmnt namnet pÄ ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 341
Senast: dobbis
·

Bukefalos, HĂ€stnyheter, Radannonser

AllmÀnt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • SpindeltrĂ„den (utbruten frĂ„n Vad gör vi CXIII)
  • AkvarietrĂ„den IV
  • HönstrĂ„den II

HĂ€strelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp