Valphacks! 🌟

Jag tĂ€nkte att vi kunde samla alla vĂ„ra bĂ€sta ”sĂ„ överlever du valptiden”-tips i en trĂ„d!
Mjukisbyxor redo vid sĂ€ngen för att snabbt kunna sĂ€tta pĂ„ sig nĂ€r det Ă€r dags att gĂ„ ut pĂ„ natten. Även jacka och skor/tofflor som Ă€r enkla att sĂ€tta pĂ„ med en arm (för valpen bĂ€r du ju i andra) vid ytterdörren sĂ„ allt gĂ„r fort och enkelt.

Ha valpen lös sÄ mycket det gÄr och ha alltid med godis/leksak ute sÄ du kan trÀna inkallning varje gÄng ni Àr ute.
 
Ett hav av leksaker och renhorn. Renhorn Àr bÀst :D (obs! ska vara sÄ stora att valp inte riskerar att sÀtta dem i halsen. Har sett att det blivit vanligt med pyttesmÄ renhorn och liknande i butiker...)

LÄt valpen umgÄs sÄ mycket som möjligt med Àldre, klok hund som kan lÀra valpen att bete sig. Egen Àldre Àr bÀst, men om det inte finns sÄ försök hitta en hund i nÀrheten som kan fÄ bli valplÀrare.

LÄt valpen hÄlla igÄng! SjÀlvklart behöver valpar ocksÄ fÄ uppleva vilodagar och lÀra sig att man tar det lugnt inomhus, men det Àr bra bÄde för kropp och knopp om valpen fÄr springa lös i kuperad terrÀng eller Ätminstone i lÀmplig inhÀgnad. Börjar man trÀna inkallning frÄn dag 1 och jobbar pÄ att fÄ valpen att Àlska att vara nÀra sin mÀnniska sÄ har man mycket vunnet dÀr. En valp som fÄr hÄlla igÄng ute blir oftast lÀtt att ha inomhus ocksÄ.

Och framförallt: var noga med att vĂ€lja valp frĂ„n uppfödare som avlar pĂ„ mentalt vettiga hundar. Mentalitet gĂ„r i arv! Även aktiva, vuxna hundar klarar av vilodagar utan att riva huset om de Ă€r bra mentalt. De gĂ„r ocksĂ„ att kommunicera med och tycker inte det Ă€r lĂ€skigt med nya miljöer, koppel, frĂ€mmande mĂ€nniskor... OrĂ€dda, sociala valpar Ă€r ofta lĂ€tta att uppfostra. Om inte annat blir det lĂ€ttare Ă€n nĂ€r valpen Ă€r rĂ€dd för allt överallt och pĂ„ det har svĂ„rt att koppla av.
 
TrĂ€na pĂ„ att ’parkera’ valpen redan frĂ„n start. (Dvs ligga uppbunden pĂ„ olika platser)

Kong med blötfoder i som fĂ„tt ligga i frysen Ă€r perfekt ’lugna ner sig grej’ för speedade valpar med kli i tĂ€nderna.

Tuggben i mÀngder

Billig bĂ€dd alternativt oförstörbar hundbĂ€dd tills alla tĂ€nder trillat ut och alla hjĂ€rnceller kopplat upp sig 😅

Efter vaccinering vid 12v Äk till din lokala veterinÀrklinik och vÀg valpen och ge hundgodis lite dÄ och dÄ. Personalen i receptionen vill sÀkert klappa valpen om det Àr lugnt. Perfekt för att miljötrÀna och vÀnja valpen vid klinikmiljö.
 
Vi Àr mÄnga i familjen som gÄr ut med hunden och det inte lÀtt för alla att komma ihÄg att ta med en belöningsleksak. DÀrför sitter det en fastknuten gammal strumpa i samtluga av vÄra koppelÀndar. Bara att hala ner nÀr hunden fÄr leka/kampa och hala upp nÀr leken Àr slut.
 
Kissmattor, kissmattor och kissmattor! StÀdservetter och babyservetter sÄ blir det lÀttare att stÀda undan smÄ olyckor :)

Jag Ängrar att vi inte biltrÀnade tidigare och trÀffade flera mÀnniskor.
Lite samma sak kanske, men torky-rullarna har ju gÄtt varma hÀr hemma...

HÄller Àven med om att "larmstÀll" Àr perfekt att ha vid sÀngen. För vÄr del (som fick hem puppen i mitten av december) innebar det: Dunjacka, tÀckbyxor, raggsockor och pannlampa...
 
Kissmattor, kissmattor och kissmattor! StÀdservetter och babyservetter sÄ blir det lÀttare att stÀda undan smÄ olyckor :)

Jag Ängrar att vi inte biltrÀnade tidigare och trÀffade flera mÀnniskor.
UrsÀkta om jag Àr dum men vad menas med kissmattor? Ska man lÀra valpen kissa pÄ en speciell matta?

En del lĂ€r ju dem att kissa pĂ„ tidningar, jag har aldrig sett vitsen med det utan lĂ€r valpen kissa ute redan frĂ„n start!! 😊
 
UrsÀkta om jag Àr dum men vad menas med kissmattor? Ska man lÀra valpen kissa pÄ en speciell matta?

En del lĂ€r ju dem att kissa pĂ„ tidningar, jag har aldrig sett vitsen med det utan lĂ€r valpen kissa ute redan frĂ„n start!! 😊

Jag fattar inte heller varför de ska kissa inne?

Jag lÀr ocksÄ valpen att kissa ute redan frÄn start, i första hand, men min nuvarande lÀrde sig redan hos uppfödaren att kissa pÄ en kissmatta (och ute förstÄs). SÄ införskaffade faktiskt en likadan för att slippa gÄ upp pÄ natten, samt för att ev olyckor skulle ske pÄ ett "bra" stÀlle istÀllet för pÄ hallmattan eller golvet. Det funkar super! Min valp (10 veckor) sÀger tydligt till nÀr hon Àr kissnödig (springer till dörren och gnÀller), men rÄkar jag inte hinna fram (om jag ex precis klivit ut ur duschen eller sÄ) sÀtter hon sig pÄ kissmattan :up: Har inte haft det till mina tidigare, har stÀllt alarm pÄ natten och torkat kiss frÄn golv och hallmatta, funkar det med förstÄs! Men gud sÄ praktiskt detta Àr :love: FÄr utvÀrdera om det pÄverkar hennes rumsrenhet senare, men hittills vill hon absolut helst kissa ute om hon hinner, sÄ det bÄdar gott :heart
 
Åh mitt fel. Kanske skulle varit tydligare... Med kissmatta menade jag sĂ„nt dĂ€r engĂ„ngsskynke, kisskydd kanske hade bĂ€ttre ordval.

SjĂ€lvklart har jag lĂ€rt mina att kissa ute redan frĂ„n start och tycker verkligen man ska göra det. BĂ„da mina valpar har varit vĂ€ldigt duktiga med att visa nĂ€r det Ă€r dags och har varit sĂ„ gott som rumsrena pĂ„ bara nĂ„gra veckor. Men trots det har det hĂ€nt att de smyger i vĂ€g och sĂ€tter sig under nĂ„gon trapp och kissar. DĂ„ har det varit ganska sĂ„ skönt att skydda parketten med en ”kisskydd” pĂ„ de stĂ€llen de drar sig till. SĂ„ det har varit mer skydda golvet Ă€n att lĂ€ra hunden kissa inne :D. ValphjĂ€rnan hos matte har varit ganska sĂ„ mör och missar signaler lĂ€tt nĂ€r man gĂ„tt ut mitt i vintern var och varannan timme Ă€ven pĂ„ natten
Jag fattar inte heller varför de ska kissa inne?
 
Åh mitt fel. Kanske skulle varit tydligare... Med kissmatta menade jag sĂ„nt dĂ€r engĂ„ngsskynke, kisskydd kanske hade bĂ€ttre ordval.

SjĂ€lvklart har jag lĂ€rt mina att kissa ute redan frĂ„n start och tycker verkligen man ska göra det. BĂ„da mina valpar har varit vĂ€ldigt duktiga med att visa nĂ€r det Ă€r dags och har varit sĂ„ gott som rumsrena pĂ„ bara nĂ„gra veckor. Men trots det har det hĂ€nt att de smyger i vĂ€g och sĂ€tter sig under nĂ„gon trapp och kissar. DĂ„ har det varit ganska sĂ„ skönt att skydda parketten med en ”kisskydd” pĂ„ de stĂ€llen de drar sig till. SĂ„ det har varit mer skydda golvet Ă€n att lĂ€ra hunden kissa inne :D. ValphjĂ€rnan hos matte har varit ganska sĂ„ mör och missar signaler lĂ€tt nĂ€r man gĂ„tt ut mitt i vintern var och varannan timme Ă€ven pĂ„ natten

OcksÄ superbra nÀr vi i höstas var och hÀmtade valp i Tjeckien och sov pÄ hotell. Valpen var drygt 15 veckor och van att vara ute sÄ han ville gÄ ut och kissa, men pÄ ett hotellrum dÀr vi skulle ta oss genom en hotellkorridor (med heltÀckningsmatta), in i en hiss och slutligen genom lobbyn sÄ var det helt perfekt att lÀgga ut nÄgra sÄna "puppy pads" innanför dörren. Valpen kissade snÀllt pÄ dem nÀr det var akut och vi inte hann ut snabbt nog och de sög upp jÀttebra. Helt perfekt!
 
Mitt bÀsta tips Àr nog - gör det inte sÄ komplicerat! Valpar Àr smÄ bebisar och det jag tycker att de behöver vara med om den första tiden/förstÄ Àr:

- matte/husse Àr en trygg person
- börja lÀmna dem ensamma korta stunder direkt
- vĂ€nj dem vid hantering och att det inte Ă€r farligt att bli hĂ„llen eller att ”sitta fast”
- uppmuntra nÀr de kommer till dig
- gÄ inte ut med dem i onödan pÄ natten, det skapar dÄliga vanor
- lÀr dem kissa pÄ kommando
- Àta - kissa - sova - kissa - leka - kissa, sÄ Àr de snart rumsrena
 
Mitt bÀsta tips Àr nog - gör det inte sÄ komplicerat! Valpar Àr smÄ bebisar och det jag tycker att de behöver vara med om den första tiden/förstÄ Àr:

- matte/husse Àr en trygg person
- börja lÀmna dem ensamma korta stunder direkt
- vĂ€nj dem vid hantering och att det inte Ă€r farligt att bli hĂ„llen eller att ”sitta fast”
- uppmuntra nÀr de kommer till dig
- gÄ inte ut med dem i onödan pÄ natten, det skapar dÄliga vanor
- lÀr dem kissa pÄ kommando
- Àta - kissa - sova - kissa - leka - kissa, sÄ Àr de snart rumsrena
HÄller med! Var sÄ nojig med första valpen/hunden, hur ska jag hantera det hÀr? Gör jag rÀtt? Osv.

Nu kÀnner jag mer att om jag skaffar valp igen sÄ bara ANDAS, att vara trevlig, trygg och anvÀnda sunt förnuft rÀcker lÄngt.

Inte sÄ konstigt om man ibland inte förstÄr varför valpen reagerar/gör pÄ ett visst sÀtt, det Àr en frÀmling som man inte kÀnner Ànnu som dessutom Àr en bebis.
 

Liknande trÄdar

Övr. Hund Jag skulle behöva tips pĂ„ hur man överlever sin hunds bortgĂ„ng. Just nu kĂ€nner jag ingen anledning till att ens existera sjĂ€lv dĂ„ han...
Svar
3
· Visningar
482
Senast: Myrten
·
Hundavel & Ras Jag hade tÀnkt starta en trÄd för oss med chinese crested för lÀngesen men tvekade lite om det Àr nÄgon idé eller om det blir en helt...
Svar
0
· Visningar
225
Senast: Lillefrun
·
HÀstmÀnniskan Jag har varit en person som övertÀnkt vÀldigt mycket. En del ligger i att andra har pratat sÄ mycket om vad som kan hÀnda eller berÀttar...
Svar
2
· Visningar
719
Senast: Krummi
·
HĂ€stmĂ€nniskan LĂ€ste och samlade pĂ„ böckerna frĂ„n Johanna Campbell kallad fullblodsserien nĂ€r jag var liten. Är sugen pĂ„ att fĂ„ tag i böckerna igen...
Svar
8
· Visningar
886
Senast: Shixle
·

Bukefalos, HĂ€stnyheter, Radannonser

AllmÀnt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • DiarrĂ©
  • Senast tagna bilden XV
  • UppdateringstrĂ„d 29

HĂ€strelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp