Valphacks! 🌟

HÄller med! Var sÄ nojig med första valpen/hunden, hur ska jag hantera det hÀr? Gör jag rÀtt? Osv.

Nu kÀnner jag mer att om jag skaffar valp igen sÄ bara ANDAS, att vara trevlig, trygg och anvÀnda sunt förnuft rÀcker lÄngt.

Inte sÄ konstigt om man ibland inte förstÄr varför valpen reagerar/gör pÄ ett visst sÀtt, det Àr en frÀmling som man inte kÀnner Ànnu som dessutom Àr en bebis.

Verkligen! Sunt förnuft och att lÄta valpen hÀnga med i vardagen kommer man sÄ vÀldigt lÄngt med.
 
Åk bil med valpen regelbundet Ă€ven om du inte behöver köra i vardagen. Svante hatade att Ă„ka bil nĂ€r vi fick hem honom, sĂ„ vi körde en kort runda (10 min) varje dag för att vĂ€nja honom. JĂ€tteskönt med en hund som inte sjunger eller försöker riva bilen.

Daglig hantering. Kamma, borsta, klipp klor, kÀnn igenom. Helst varje dag. Jag friserar sjÀlv och Àr man ovan, som jag, Àr det mycket vÀrt att hunden Àr nÄgorlunda stilla under klippningen.
 
Åk bil med valpen regelbundet Ă€ven om du inte behöver köra i vardagen. Svante hatade att Ă„ka bil nĂ€r vi fick hem honom, sĂ„ vi körde en kort runda (10 min) varje dag för att vĂ€nja honom. JĂ€tteskönt med en hund som inte sjunger eller försöker riva bilen.
Helst skall man Äka till nÄgot "kul" stÀlle ocksÄ, sÄ valpen fÄr goda associationer med att Äka bil. Man kanske kan Äka nÄgonstans och stanna och gÄ en liten spÀnnande promenad dÀr, eller leka med valpen eller liknande. Bada om det Àr en hund som gillar det.
 
Åh mitt fel. Kanske skulle varit tydligare... Med kissmatta menade jag sĂ„nt dĂ€r engĂ„ngsskynke, kisskydd kanske hade bĂ€ttre ordval.

SjĂ€lvklart har jag lĂ€rt mina att kissa ute redan frĂ„n start och tycker verkligen man ska göra det. BĂ„da mina valpar har varit vĂ€ldigt duktiga med att visa nĂ€r det Ă€r dags och har varit sĂ„ gott som rumsrena pĂ„ bara nĂ„gra veckor. Men trots det har det hĂ€nt att de smyger i vĂ€g och sĂ€tter sig under nĂ„gon trapp och kissar. DĂ„ har det varit ganska sĂ„ skönt att skydda parketten med en ”kisskydd” pĂ„ de stĂ€llen de drar sig till. SĂ„ det har varit mer skydda golvet Ă€n att lĂ€ra hunden kissa inne :D. ValphjĂ€rnan hos matte har varit ganska sĂ„ mör och missar signaler lĂ€tt nĂ€r man gĂ„tt ut mitt i vintern var och varannan timme Ă€ven pĂ„ natten

Jag köpte ett storpack kisskydd men tyvÀrr sÄ kan jag inte anvÀnda dem dÄ min valp bara tuggar sönder dem (och svÀljer om man inte har koll)
 
Jag köpte ett storpack kisskydd men tyvÀrr sÄ kan jag inte anvÀnda dem dÄ min valp bara tuggar sönder dem (och svÀljer om man inte har koll)
Ibland kan det hjÀlpa att tejpa fast kanterna mot golvet, svÄrare för valpen att fÄ tag i nÄgot hörn. Eller köpa en sÄdan platta man fÀster kisskydder i. Vissa river dock sönder dom ÀndÄ men det blir svÄrare nÀr kisskyddet sitter fast helt plant. Sen gÀller sÄklart Àven avledning. Ser du att valpen börjar ta den dÀrifrÄn och ge den nÄgot annat att leka med eller tugga pÄ.
 
HÄller med! Var sÄ nojig med första valpen/hunden, hur ska jag hantera det hÀr? Gör jag rÀtt? Osv.

Nu kÀnner jag mer att om jag skaffar valp igen sÄ bara ANDAS, att vara trevlig, trygg och anvÀnda sunt förnuft rÀcker lÄngt.

Inte sÄ konstigt om man ibland inte förstÄr varför valpen reagerar/gör pÄ ett visst sÀtt, det Àr en frÀmling som man inte kÀnner Ànnu som dessutom Àr en bebis.

Åh, bra tips! Jag hĂ„ller pĂ„ att noja sönder för att göra fel. Ska tĂ€nka pĂ„ det hĂ€r lite mer 👍
 
Åk bil med valpen regelbundet Ă€ven om du inte behöver köra i vardagen. Svante hatade att Ă„ka bil nĂ€r vi fick hem honom, sĂ„ vi körde en kort runda (10 min) varje dag för att vĂ€nja honom. JĂ€tteskönt med en hund som inte sjunger eller försöker riva bilen.

Daglig hantering. Kamma, borsta, klipp klor, kÀnn igenom. Helst varje dag. Jag friserar sjÀlv och Àr man ovan, som jag, Àr det mycket vÀrt att hunden Àr nÄgorlunda stilla under klippningen.
Torsten blev Äksjuk i början och spydde. Hade alltid Äksjuketablettet med mig. Tack och lov vÀxte han ifrÄn det
 
Torsten blev Äksjuk i början och spydde. Hade alltid Äksjuketablettet med mig. Tack och lov vÀxte han ifrÄn det
Åksjuka Ă€r botten. Har bara haft Ă„ksjukt barn. Vid Ă„ksjuka hade jag inte kört omkring med valpen. HĂ€r var det bara gnĂ€ll för att han fick sitta ensam i buren och inte i kupĂ©n 😊
 

Liknande trÄdar

Övr. Hund Jag skulle behöva tips pĂ„ hur man överlever sin hunds bortgĂ„ng. Just nu kĂ€nner jag ingen anledning till att ens existera sjĂ€lv dĂ„ han...
Svar
3
· Visningar
516
Senast: Myrten
·
Hundavel & Ras Jag hade tÀnkt starta en trÄd för oss med chinese crested för lÀngesen men tvekade lite om det Àr nÄgon idé eller om det blir en helt...
Svar
0
· Visningar
268
Senast: Lillefrun
·
HÀstmÀnniskan Jag har varit en person som övertÀnkt vÀldigt mycket. En del ligger i att andra har pratat sÄ mycket om vad som kan hÀnda eller berÀttar...
Svar
2
· Visningar
731
Senast: Krummi
·
HĂ€stmĂ€nniskan LĂ€ste och samlade pĂ„ böckerna frĂ„n Johanna Campbell kallad fullblodsserien nĂ€r jag var liten. Är sugen pĂ„ att fĂ„ tag i böckerna igen...
Svar
8
· Visningar
910
Senast: Shixle
·

Bukefalos, HĂ€stnyheter, Radannonser

AllmÀnt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

HĂ€strelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp