Det skulle inte fungera.Gärna ihop med medborgarlön.
De flesta skulle i det läget se till att göra så absolut litet som möjligt och bara det som de tycker är roligt.
Samhället skulle kollapsa.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det skulle inte fungera.Gärna ihop med medborgarlön.
Ja den idén är inte dum. Gärna ihop med medborgarlön."Det kommer alltid att vara orättvist" är inte argument nog för att skita i att motarbeta de orättvisor som är en konsekvens av kapitalismen.
När jag pratar om hushållssysslor så pratar jag om det som står i rubriken - arbeten i hemmet. Det är den arena där det finns en djup strukturell problematik (även om allt lönearbete givetvis är exploatering).
Ja den idén är inte dum. Gärna ihop med medborgarlön."Det kommer alltid att vara orättvist" är inte argument nog för att skita i att motarbeta de orättvisor som är en konsekvens av kapitalismen.
När jag pratar om hushållssysslor så pratar jag om det som står i rubriken - arbeten i hemmet. Det är den arena där det finns en djup strukturell problematik (även om allt lönearbete givetvis är exploatering).
1 liter jordgubbar kostar mer än ett kilo potatis. Gjorde det ifjol, kommer att göra den nästa år med.
Samma sak med lönearbete. Att leja en elektriker är och ska vara dyrare än att leja någon att klippa din gräsmatta.
Det handlar inte om någon orättvisa, det handlar om livets realiteter.
Men från någon som inte inser detta så är det fullt logiskt att det kommer ett gillande till sk. medborgarlöner.
En enkel fråga, hur många tror du inte skulle välja medborgarlön (vilket innebär att man kan ägna sig åt sina intressen fullt ut) istället för att gå till ett slitsamt, tråkigt jobb?
och varifrån ska då staten ta pengarna till medborgarlöner? Låna?
Medborgarlön ska väl enligt de "förtappade idealisterna" utgå till alla som inte har ngn inkomst.Trodde du att man får välja medborgarlön eller inte?
Medborgarlön ska väl enligt de "förtappade idealisterna" utgå till alla som inte har ngn inkomst.
Då har jag ju möjligheten att välja, antingen jobbar jag och får en inkomst eller så ligger jag på soffan och får en medborgarlön![]()
Jag är ganska säker på att vi skulle få se en gigantisk kunskapsutvandring om din ide' blev verklighet. Om du inte har tänkt dig att alla gränser ska låsas förstås...Ja den idén är inte dum. Gärna ihop med medborgarlön."Det kommer alltid att vara orättvist" är inte argument nog för att skita i att motarbeta de orättvisor som är en konsekvens av kapitalismen.
Svårt att se skillnad på dina och lbb:s inlägg nuförtiden.Prova en flytt till Nordkorea
En tanke kan ju vara att utbildning är helt gratis. Så att du bara betalar med ansträngningen det tar att plugga och inte behöver ta lån.Så om man investerar mer tid och pengar i att utbilda sig ska det inte synas på lönen? Visst är det så att inte alla utbildar sig för pengarnas skull men har du 4 års studielån att betala av behöver du en lön som matchar det. Hur ska du få människor att utbilda sig om det slutar med att de inte har råd att betala av sina studielån? Det blir ju då tvärtom orättvist att de som inte har dessa lån ska ha samma lön och i slutänden sitta med mer resurser än de som valt att bekosta en utbildning.
Jag gillar idén med en basinkomst, en garanti för att alla myndiga personer har en viss inkomst (i kombination med att bidrag avskaffas då), men den ska inte ersätta yrkeslön utan komplettera.
Svårt att se skillnad på dina och lbb:s inlägg nuförtiden.
---
I övrigt så var det värst vad pessimistiska ni är. Jag har inte ens sagt något om hur stor medborgarlönen skulle vara eller hur en totaljämn lön skulle uppnås. Hursom så är jag av den övertygelsen att inte alla drivs enkom av strävan efter pengar och ägodelar.Medborgarlön är ju också ett sätt att dämpa pengahetsen - medborgarna kan slappna av.
---
I övrigt så var det värst vad pessimistiska ni är. Jag har inte ens sagt något om hur stor medborgarlönen skulle vara eller hur en totaljämn lön skulle uppnås. Hursom så är jag av den övertygelsen att inte alla drivs enkom av strävan efter pengar och ägodelar.Medborgarlön är ju också ett sätt att dämpa pengahetsen - medborgarna kan slappna av.
---
Du resonerar enligt att var och en skall ta rätt på sitt eget skit.
Visst låter det bra på pappret.
Men hur skall man fördela arbetet mellan de högt kvalificerade som nästan jobbar ihjäl sig och de som inte kan skaffa sig höga kvalifikationer?
Eller rent krasst - tycker du att det är bra att inte få träffa en läkare för att den minsann skall stryka sina egna gardiner i stället för att jobba en timme övertid?
Nej alla drivs ju såklart inte av att jobba och på så sätt förbättra sina liv och kunna resa mer, ha finare bostad osv. Din tanke på medborgarlön bygger ju på att INGEN tänker så.
Det här är extremvänster enligt mig och då skall alla passa in i samma mall. Riktigt otäckt.
Det finns tjänster som kräver lite mer än "avslappnade medborgare". Vem ska driva dom stora företagen? Vem ska lägga 60-80 arbetstimmar och flera nätters frånvaro från hemmet varje vecka?Svårt att se skillnad på dina och lbb:s inlägg nuförtiden.
---
Jo men det är olika.
En Läkare har kostat enorma summor i utbildning.
Summor som samhället har betalat.
Att då ställa läkaren att stryka sina egna gardiner av principskäl är oekonomiskt ur samhällsperspektiv.
Att utbilda någon i att stryka gardiner kostar en struntsumma i sammanhanget.