Valtider: att jobba i andras hem

Ja den idén är inte dum. Gärna ihop med medborgarlön. :up: "Det kommer alltid att vara orättvist" är inte argument nog för att skita i att motarbeta de orättvisor som är en konsekvens av kapitalismen.

När jag pratar om hushållssysslor så pratar jag om det som står i rubriken - arbeten i hemmet. Det är den arena där det finns en djup strukturell problematik (även om allt lönearbete givetvis är exploatering).

Och då är vi andra som tycker att den typen av "total rättvisa" är fruktansvärt orättvis, passiviserande och skapar ett samhälle som vi absolut inte vill leva och verka i.

Prova en flytt till Nordkorea, där får man diplom istället för lön när man utmärker sig positivt.

Ja den idén är inte dum. Gärna ihop med medborgarlön. :up: "Det kommer alltid att vara orättvist" är inte argument nog för att skita i att motarbeta de orättvisor som är en konsekvens av kapitalismen.

När jag pratar om hushållssysslor så pratar jag om det som står i rubriken - arbeten i hemmet. Det är den arena där det finns en djup strukturell problematik (även om allt lönearbete givetvis är exploatering).

1 liter jordgubbar kostar mer än ett kilo potatis. Gjorde det ifjol, kommer att göra den nästa år med.
Samma sak med lönearbete. Att leja en elektriker är och ska vara dyrare än att leja någon att klippa din gräsmatta.

Det handlar inte om någon orättvisa, det handlar om livets realiteter.

Men från någon som inte inser detta så är det fullt logiskt att det kommer ett gillande till sk. medborgarlöner.

En enkel fråga, hur många tror du inte skulle välja medborgarlön (vilket innebär att man kan ägna sig åt sina intressen fullt ut) istället för att gå till ett slitsamt, tråkigt jobb?

och varifrån ska då staten ta pengarna till medborgarlöner? Låna?

Så om man investerar mer tid och pengar i att utbilda sig ska det inte synas på lönen? Visst är det så att inte alla utbildar sig för pengarnas skull men har du 4 års studielån att betala av behöver du en lön som matchar det. Hur ska du få människor att utbilda sig om det slutar med att de inte har råd att betala av sina studielån? Det blir ju då tvärtom orättvist att de som inte har dessa lån ska ha samma lön och i slutänden sitta med mer resurser än de som valt att bekosta en utbildning.

Jag gillar idén med en basinkomst, en garanti för att alla myndiga personer har en viss inkomst (i kombination med att bidrag avskaffas då), men den ska inte ersätta yrkeslön utan komplettera.

1 liter jordgubbar kostar mer än ett kilo potatis. Gjorde det ifjol, kommer att göra den nästa år med.
Samma sak med lönearbete. Att leja en elektriker är och ska vara dyrare än att leja någon att klippa din gräsmatta.

Det handlar inte om någon orättvisa, det handlar om livets realiteter.

Men från någon som inte inser detta så är det fullt logiskt att det kommer ett gillande till sk. medborgarlöner.

En enkel fråga, hur många tror du inte skulle välja medborgarlön (vilket innebär att man kan ägna sig åt sina intressen fullt ut) istället för att gå till ett slitsamt, tråkigt jobb?

och varifrån ska då staten ta pengarna till medborgarlöner? Låna?

Trodde du att man får välja medborgarlön eller inte?

Trodde du att man får välja medborgarlön eller inte?
Medborgarlön ska väl enligt de "förtappade idealisterna" utgå till alla som inte har ngn inkomst.
Då har jag ju möjligheten att välja, antingen jobbar jag och får en inkomst eller så ligger jag på soffan och får en medborgarlön ;)

Medborgarlön ska väl enligt de "förtappade idealisterna" utgå till alla som inte har ngn inkomst.
Då har jag ju möjligheten att välja, antingen jobbar jag och får en inkomst eller så ligger jag på soffan och får en medborgarlön ;)

Nej, idealet är att alla ska ha samma lön, oavsett jobb eller yrke. Dvs det blir förbjudet att bli betald mer än någon annan. Total rättvisa enligt vissa.

Jag är ganska säker på att vi skulle få se en gigantisk kunskapsutvandring om din ide' blev verklighet. Om du inte har tänkt dig att alla gränser ska låsas förstås...

Prova en flytt till Nordkorea
Svårt att se skillnad på dina och lbb:s inlägg nuförtiden. :meh:

---
I övrigt så var det värst vad pessimistiska ni är. Jag har inte ens sagt något om hur stor medborgarlönen skulle vara eller hur en totaljämn lön skulle uppnås. Hursom så är jag av den övertygelsen att inte alla drivs enkom av strävan efter pengar och ägodelar. :) Medborgarlön är ju också ett sätt att dämpa pengahetsen - medborgarna kan slappna av.

Så om man investerar mer tid och pengar i att utbilda sig ska det inte synas på lönen? Visst är det så att inte alla utbildar sig för pengarnas skull men har du 4 års studielån att betala av behöver du en lön som matchar det. Hur ska du få människor att utbilda sig om det slutar med att de inte har råd att betala av sina studielån? Det blir ju då tvärtom orättvist att de som inte har dessa lån ska ha samma lön och i slutänden sitta med mer resurser än de som valt att bekosta en utbildning.

Jag gillar idén med en basinkomst, en garanti för att alla myndiga personer har en viss inkomst (i kombination med att bidrag avskaffas då), men den ska inte ersätta yrkeslön utan komplettera.
En tanke kan ju vara att utbildning är helt gratis. Så att du bara betalar med ansträngningen det tar att plugga och inte behöver ta lån.

Vilken skattesats tänker du dig att vi ska landa på med både medborgarlön och gratis utbildning? Vad ska medborgarlönen ligga på och ska det öht gå att tjäna över medborgarlönen?

Och det är ju inte riktigt utbildningen som vi tar lån för att bekosta utan det är för att ha råd att bo och äta vi behöver lån. Å andra sidan löser väl det sig med en medborgarlön.

---
I övrigt så var det värst vad pessimistiska ni är. Jag har inte ens sagt något om hur stor medborgarlönen skulle vara eller hur en totaljämn lön skulle uppnås. Hursom så är jag av den övertygelsen att inte alla drivs enkom av strävan efter pengar och ägodelar. :) Medborgarlön är ju också ett sätt att dämpa pengahetsen - medborgarna kan slappna av.

Fast de här teorierna har testats och man har kommit fram till att människan är ett synnerligen slött djur i största allmänhet som helst gör så lite som möjligt. Finns det inga möjligheter att kunna få det lite bättre än grannen så försvinner drivet att göra något alls, eller så tar man till svarta marknaden och ser till att man får det lite bättre... Självklart finns det en eller två individer som skulle fungera utmärkt, men det stora massan gör det inte. Det är bara att titta på de länder som har försökt, sovjet, kuba och nordkorea för att ta några exempel som faktiskt har samma grundtanke som dig... Ingen skulle med gott samvete kunna säga att det fungera på ett bra sätt för medborgarna...
Utbildning är gratis i sverige, inte ens högskolan kostar något och ändå är det massor av människor som inte tar chansen att läsa vidare...
Jag har också lekt med idén om det perfekta samhället men efter att ha studerat mina medmänniskor och världen kunnat konstatera att det skulle aldrig fungera i praktiken. Så istället måste man sträva efter realistiska mål, som tex att alla ska kunna ha möjligheten att starta ett företag och jobba för att kunna tjäna sitt uppehälle och bestämma över sig själv.

• Gilla
Reactions: Sar

---

Det kan ju bero på att vi båda lever i verkligheten och inser det infama med medborgarlön.

Det handlar inte om en hets efter pengar, det handlar om själva motorn i mänskligt liv.
Att själv producera och med lönen för den produkten köpa det man inte själv kan eller vill producera.

Och utan den motorn försvinner utveckling och uppbyggnad av samhälle och institutioner efter som den ekonomiska basen försvinner.

2/3 av mitt arbete försvinner i skatter o avgifter. Det måste finnas något som gör att jag är villig att offra 2/3 av mitt jobb.

• Gilla
Reactions: Sar

---

Nej alla drivs ju såklart inte av att jobba och på så sätt förbättra sina liv och kunna resa mer, ha finare bostad osv. Din tanke på medborgarlön bygger ju på att INGEN tänker så.

Det här är extremvänster enligt mig och då skall alla passa in i samma mall. Riktigt otäckt.

Du resonerar enligt att var och en skall ta rätt på sitt eget skit.
Visst låter det bra på pappret.
Men hur skall man fördela arbetet mellan de högt kvalificerade som nästan jobbar ihjäl sig och de som inte kan skaffa sig höga kvalifikationer?

Eller rent krasst - tycker du att det är bra att inte få träffa en läkare för att den minsann skall stryka sina egna gardiner i stället för att jobba en timme övertid?

Öhhh, tycker du att läkare ska använda sin tid till att jobba ännu mer övertid???
Nu lägger du in en ny (intressant) aspekt på det hela.
Så RUT och ROT ska finnas för att möjliggöra att människor med andra kompetenser jobbar övertid?
Har då barnfamiljen rätt att utnyttja det, eller för den delen min 90-åriga farmor? De kan ju inte jobba övertid...

Något som också berörts lite tidigare var att pensionärer kan ha råd med RUT för exempelvis städning av hemmet, fönsterputs och liknande.
Man framförde argumentet att det ska hemtjänsten göra. Ja, kanske det, men om man anlitar kommunenes hemtjänst så är det Biståndsbedömaren som avgör hur mycket hjälp man har rätt till, och det handlar sällan om ett helt hus eller en större lägenhet och knappast fönsterputs. Det är inte helt ovanligt att det beviljas städ av två rum och om man då har en bostad med fyra rum så blir resten ostädat.
Dessutom är det en avgift även för kommunal hemtjänst (vilket jag kan tycka är rimligt). Nu med RUT närmar sig privat städhjälp kostnadsmässigt det kommunala alternativet och då kan beställaren själv välja hur många rum som ska städas, i vilken turordning, och huruvida man vill ha strykninge eller fönsterputs eller något annat.

sådana som jag har råd (om vi väljer att prioritera den saken) även utan RUT men det har inte min farmor (jag är läkare, farmor är fattigpensionär med lägsta pension).
I min omgivning är det de som är ekonomiskt sämre bemendlade som har störst nytta med RUT.

@Trani, vi har helt enkelt inte samma bild av vad som är rättvist och vad som utgör idealsamhället. Jag tycker att din vision är helt uppåt väggarna orättvis och du tycker att världen är orättvis om inte alla får exakt lika lön. Svårare än så är det inte.

Nej alla drivs ju såklart inte av att jobba och på så sätt förbättra sina liv och kunna resa mer, ha finare bostad osv. Din tanke på medborgarlön bygger ju på att INGEN tänker så.

Det här är extremvänster enligt mig och då skall alla passa in i samma mall. Riktigt otäckt.

I vissa länder får man inte ens yttra tanken att någon skulle kunna tänka så utan att exekutionsplutoner eller fängelsedomar kommer farande.

---
Det finns tjänster som kräver lite mer än "avslappnade medborgare". Vem ska driva dom stora företagen? Vem ska lägga 60-80 arbetstimmar och flera nätters frånvaro från hemmet varje vecka?

För att återgå till ursprungsfrågan. Man kan se saken ur fler perspektiv. Att det finns tjänster som kräver oerhört mycket mer tid, engagemang och frånvaro än en normal heltidstjänst är det ju ingen tvekan om. Om en i hushållet har den typen av tjänst blir följden ofta att den andre får dra ett större lass i hemmet. Ibland går man ner i arbetstid och "offrar" sina egna chanser till utveckling på arbetsplatsen, löneavancemang, pensionsavsättning osv, för att få det att gå ihop. Möjlighet att köpa tjänster som städning osv, skapar större chanser för båda att satsa på jobbet på det sätt dom vill. Det gynnar jämställdheten.

Naturligtvis kan även den som städar i ditt hem anlita någon att städa i sitt eget hem (om denne jobbar 60-80 timmar i veckan). Om inte, har denne troligtvis mer tid och ork än ovanstående exempel att städa själv. ;)

Jo men det är olika.
En Läkare har kostat enorma summor i utbildning.
Summor som samhället har betalat.
Att då ställa läkaren att stryka sina egna gardiner av principskäl är oekonomiskt ur samhällsperspektiv.
Att utbilda någon i att stryka gardiner kostar en struntsumma i sammanhanget.

Jag, liksom du, tjatar.
Varför ska läkaren inte ha fritid där den kan välja att stryka gardiner eller rida eller göra något annat?
Så som du skriver, ser du ut att tycka att vissa yrkesgrupper, av dig exemplifierat av läkare, ska jobba dygnet runt och beredas möjligheter genom att någon annan gör andra saker. Någonsin hört talas om arbetstidslagar med veckoarbetstid 40 timmar, och tak för övertid?

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 568
Senast: Lavinia
·
Övr. Barn Ska försöka fatta mig kort, vi är en normal familj med jobb och 3 barn. 1 pojke på 15 med Autism och drag av ADD. Förmodligen någon form... 20 21 22
Svar
427
· Visningar
65 322
Senast: lundsbo
·
Småbarn Ett enormt känsligt ämne, och en situation som kulminerat idag. Jag har ont i magen och behöver ventilera med er kloka. :crazy: Min...
Svar
17
· Visningar
2 972
Senast: mul
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXIII
  • Om samvete vs effektivitet
  • GVFÖ 2025

Hund, Katt, Andra Djur