Valtråden 2022 del 2

Ja jag tror de kommer säga precis så, men jag tror även att en stor del av SD-väljare är just missnöjesröster, inte pro-SD. Jag tror däremot inte att det räcker med 4år för att tappa mkt, men jag hoppas likväl att de peakat nu.

Säger som i mitt föregående inlägg - vad är ditt förslag till bemötande av saken i rådande läge?

Att stå upp starkt mot rasismen och extremkonservatismen vartän den visar sig i praktisk politik. Att visa att vi inte accepterar särbehandling och diskriminering av medmänniskor även om den lagstiftas.
 
Jag vet att frågan inte var ställd till mig, men jag har ändå förslag på åtgärder:

1: Kräv att media visar en mer nyanserad bild av verkligheten, där media både skriver om vad som är bra och om fler problemområden än enbart sådant som går att koppla till problem med integration.
2: Kräv tydligare rubriker (så att man inte får för sig att nya mord skett i Sverige när de plötsligt bara får för sig att dra upp något gammalt från ett helt annat land).
3: Kör ordentliga, utbildande kampanjer på bästa sändningstid på tv (gärna i tv-sofforna innan stora sportevenemang m.m.) där det pratas om skillnaden mellan riksdagsval, regionval och kommunval och vad som påverkar hur tex vård och skola fungerar.
Vänner från andra delar av landet som är på besök i Stockholm säger att de går istället för att åka tunnelbana då de är rädda för våldet. Att jag åkt tunnelbana i över 50 år och aldrig blivit utsatt får våld är irrelevant. De har blivit uppskrämda av alla skriverier.

Håller verkligen om att media, särskilt kvällstidningarna, behöver vara tydliga med vad som händer i Sverige och vad som händer i andra länder. Jag kollar alltid var våldsbrott har begåtts, miljöskadad efter att under många år har tagit emot orosanmälningar hos socialtjänsten för att vara beredd på vad som kan bli ärenden på jobbet.

Har pratat med min kloka mamma som är miljömedveten mittenväljare om att många verkar falla för enkla lösningar utan att tänka efter ordentligt och utan att sätta saker i olika sammanhang. Man saknar eller bortser ifrån historien och drar inte lärdom från den. Jag har varit glad över att svt har sänt dokumentärserier om Hitlers och Mussolinis makttillträde, över hur de europeiska kungahusen hanterade detta helt fel och så vidare och hoppades att folk skulle ta till sig detta, men inser att det knappast är program som nått ut till den breda massan.
 
Du brukar ju gilla Timbro ;) så länkar till vad Benjamin Dousa skrev om det jag menar 2021.

https://www.svd.se/a/x8w4PV/sd-slirar-till-vanster-om-v

Ja? Man kan inte vara överens med alla i alla frågor, då skulle vi bara behöva ett parti i landet. Det är bara att hoppas att de andra väger upp den ekonomiska politiken inom blocket. I vilket fall gör ju de rödgröna garanterat inte det, så jag ser inte hur jag skulle ha röstat på den sidan och inte riskerat en försämring på den fronten (även om jag saknar att ha C som alternativ).
 
I stort så är det ju som alltid, att politik och samhällsutvecklingen är ett långsiktigt arbete, så det är bara att kavla upp ärmarna och fortsätta jobba för det samhälle jag tror på. Det gör jag ju redan idag, så det blir till att fortsätta med det.

Med det läge som är så kommer det oavsett vilken sida som bildar regeringen att bli en svag regering, i betydelsen att den kommer ha minsta möjliga majoritet och kommer att ha svårt att enas internt inom den knappa majoriteten.

Min önskan här och nu är att L byter sida och går ihop med S, C och Mp, och att V ger accept för en sådan regering och budget.

Gällande regeringsfrågan om det blir blåbruna sidan som ska styra, så har jag svängt från att tycka att SD inte ska vara med i regeringen till att de bör vara det. Som största parti i blocket, men utan att sitta i regeringen, kommer annars M och KD (om vi antar att det är de som bildar regering) ha ett helsike att hålla dem på mattan och det kommer att kosta extremt mycket i politiskt inflytande. Jag tror inte att SD kommer att tappa stöd för att de sitter i regeringen, men jag tror att det kostar mer för dem att bråka internt inom regeringen jämfört med att hota en regering som de själva inte sitter i. Så av rent pragmatiska skäl alltså, eftersom deras politiska retorik bygger mycket på skrämseltaktik och egen offerkofta.

Av samma anledning ser jag gärna att L håller sig utanför den blåbruna regeringen, så kan de sätta större press på dem för att få deras stöd.

Jag håller med dig förutom att jag tror att L eliminerar sig själv om de byter sida nu. Då åker de ut nästa val.
 
Jag håller med dig förutom att jag tror att L eliminerar sig själv om de byter sida nu. Då åker de ut nästa val.

Jag håller med om den analysen. Har man först kastat av sig en stor del av medlemmar och väljare som satte socialliberalism högt och inte kunde acceptera SD, så hade man de kvar som med vånda åtminstone kan acceptera stöd från rasisterna. Vänder man igen så har man nästan ingenting kvar. Det vore rena självmordet.

På lång sikt vore det dock kanske alldeles, alldeles underbart.
 
Jag håller med dig förutom att jag tror att L eliminerar sig själv om de byter sida nu. Då åker de ut nästa val.

Ja, det tror jag med. Men det är det pris jag ser att de liberala själarna behöver betala för att inte betala MED sin själ.

Och sen hoppas jag på mer positiv anda än den jag skrev om tidigare gällande avhopp från partierna, att det kan växa fram något nytt i det politiska vakuum som uppstått.
 
Jag vet att frågan inte var ställd till mig, men jag har ändå förslag på åtgärder:

1: Kräv att media visar en mer nyanserad bild av verkligheten, där media både skriver om vad som är bra och om fler problemområden än enbart sådant som går att koppla till problem med integration.
2: Kräv tydligare rubriker (så att man inte får för sig att nya mord skett i Sverige när de plötsligt bara får för sig att dra upp något gammalt från ett helt annat land).
3: Kör ordentliga, utbildande kampanjer på bästa sändningstid på tv (gärna i tv-sofforna innan stora sportevenemang m.m.) där det pratas om skillnaden mellan riksdagsval, regionval och kommunval och vad som påverkar hur tex vård och skola fungerar.
Vem bestämmer innehållet hos tidningar? Myndigheter? Regeringen?

Vem bestämmer innehållet i utbildande kampanjer? Och i vilka kanaler?

Och en fråga till , vad tror du dina förslag på åtgärder ska leda till?

Din tanke är rejält nära de hos diktaturer. Och lika illa åt höger som åt vänster.
 
Vem bestämmer innehållet hos tidningar? Myndigheter? Regeringen?

Vem bestämmer innehållet i utbildande kampanjer? Och i vilka kanaler?

Och en fråga till , vad tror du dina förslag på åtgärder ska leda till?

Din tanke är rejält nära de hos diktaturer. Och lika illa åt höger som åt vänster.
Tro mig, jag är rejält medveten om problemet med hur media vinklas i diktaturer. Det som jag dock upplever nu är just att media redan ÄR vinklat här, och vill ha bort det. Och det är det jag skulle vilja komma åt, att ha det mindre vinklat än hur det är i nuläget.
 
Tro mig, jag är rejält medveten om problemet med hur media vinklas i diktaturer. Det som jag dock upplever nu är just att media redan ÄR vinklat här, och vill ha bort det. Och det är det jag skulle vilja komma åt, att ha det mindre vinklat än hur det är i nuläget.
Vad är vinklat ? Rejält nyfiken.
 
Tro mig, jag är rejält medveten om problemet med hur media vinklas i diktaturer. Det som jag dock upplever nu är just att media redan ÄR vinklat här, och vill ha bort det. Och det är det jag skulle vilja komma åt, att ha det mindre vinklat än hur det är i nuläget.
Vem skulle bestämma innehåll?

Och framförallt, vad är " felvinklat?"

Jag tycker du är ute och cyklar rejält.
 
Är det lika mycket som ett valdistrikt i min kommun där SD har 41,9% och tvåan C har 14,6%? I ett annat valdistrikt har SD 42% mot S som har 19,1%.
Nej, men fortfarande största parti med en rätt stor majoritet. Tvåan ligger några procent efter.

MP, V och L under 4% i mitt valdistrikt.
 
Man postar stora svarta rubriker om bestialiska brott som på förstasidan ser ut att vara begångna i Sverige. Vid närmare kontroll så är de begångna utomlands. Har du sett kommentarsfälten när sådana promotas på fb? De flesta kräks ur sig sin rasism då tror att det skett i Rosengård när det var i typ Detroit
Men i vilka media?

Och hur skulle vi i Sverige påverka att de nyanserar nyheter? Om det inte rör nyheter som produceras i svenska medier?

Kanske bättre se till att samhällskunskap blir ett ämne att bli godkänd i ?

Edit: jag läser inte sånt på FB.
 
Vem skulle bestämma innehåll?

Och framförallt, vad är " felvinklat?"

Ja precis. Vem bestämmer, vem är rättesnöre, vem är domare?

Vad gäller media är nog det mest rättvisa att vara tydlig med vem som är huvudman, och att läsa medier från olika huvudmän. Bilda sig en uppfattning. Någon helt oberoende media har jag svårt att se då de flesta människor färgas av sina åsikter, och media utgörs av människor.
 
Men i vilka media?

Och hur skulle vi i Sverige påverka att de nyanserar nyheter? Om det inte rör nyheter som produceras i svenska medier?

Kanske bättre se till att samhällskunskap blir ett ämne att bli godkänd i ?
De jag tänker på har varit i någon av aftonblaskorna men det sker garanterat även på annat håll. Jag tror man skulle komma långt med att nyheter ska märkas som inrikes eller utrikes. Det skulle få bort de värsta avarterna som enbart är till för at skapa sensation, exempelvis den där "nyheten" om det bestialiska mordet som skede på Irland år 2017
Ja samhällskunskap är inte folks bästa gren. Ja glider med alla samhällskunskapslärare som får genomlida att se alla sina gamla elever vara totalt okunniga om allt som gäller hur det här landet fungerar.
 
De jag tänker på har varit i någon av aftonblaskorna men det sker garanterat även på annat håll. Jag tror man skulle komma långt med att nyheter ska märkas som inrikes eller utrikes. Det skulle få bort de värsta avarterna som enbart är till för at skapa sensation, exempelvis den där "nyheten" om det bestialiska mordet som skede på Irland år 2017
Ja samhällskunskap är inte folks bästa gren. Ja glider med alla samhällskunskapslärare som får genomlida att se alla sina gamla elever vara totalt okunniga om allt som gäller hur det här landet fungerar.
Men är det de som "röstat fel" som är slarviga med informationsintag? Hur vet man det?
 

Liknande trådar

  • Låst
Samhälle Tänkte vi kör en valtråd ju
97 98 99
Svar
1 966
· Visningar
79 370
Senast: lizan
·
Mat Förra tråden är låst, så vi fortsätter väl här :) Jag har bakat en jäkla massa kletcha (kaka? Bakverk? Från Mellanöstern) idag 😅 fyra...
Svar
1
· Visningar
191
Senast: em76
·
F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
4 968
Senast: zassoo
·
Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
9 10 11
Svar
210
· Visningar
8 126

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp