Valtråden 2022

Status
Stängd för vidare inlägg.
Herregud, jag vet knappt vad jag ska säga. Men klart att Skyttedal skulle komma med ett rasistiskt utspel som ändå är med och krigar bland de värsta, i en valrörelse som redan varit fett högerpopulistisk. https://www.aftonbladet.se/debatt/a/rlpn8e/sara-skyttedal-dra-in-valinformation-pa-andra-sprak

Och de riktade insatserna för att öka valdeltagandet i utanförskapsområdena bör utvärderas och kritiskt ifrågasättas.

Jag vet faktiskt inte längre om man ska skratta eller gråta. Det är så genomvidrigt, detta.
 
Och då kommer nästa fråga. Hur många gånger kommer praktiken att övergå till lönearbete eller får personen sluta när den inte är ekonomiskt fördelaktig till förmån för en ny praktikant. Är det alltså andra generation svenskar med bra betyg och kompetens som inte kan anställas pga bristande språkkunskaper? Hur fixade de att gå utbildningar med bra betyg om de inte kan tala tillräckligt bra svenska för anställning?

Det varierar nog.
Jag har inte svar på de frågorna, jag ställer mig dem också. Hur kan den här personen ha klarat en teknisk utbildning med en hel del plugg, när hen inte kan kommunicera på svenska? Har de studiestöd, tolk eller vad? Nånting är det ju, för jag tror knappast de låtsas ha sämre språk än de har.
 
Det där var orsaken till att jag inte röstade på S i förra valet. Är så less på att föräldrar alltid ska ha en räkmacka. Det är inte bara föräldrar som sliter med att få livet att gå ihop, det gör väl de flesta.
Jag, som förälder, tyckte också att det var fel.
Vill man satsa på gruppen barn/ föräldrar så finns det funktionsnedsatta barn som inte får den hjälp de behöver. Där föräldrarna inte får assistanstimmar till sina barn för att ex. äta inte räknas som ett basbehov när de räknar ut assistanstimmarna. Jag kan inte se varför jag ska få mer av någonting så länge denna grupp inte får det mest basala.
 
Herregud, jag vet knappt vad jag ska säga. Men klart att Skyttedal skulle komma med ett rasistiskt utspel som ändå är med och krigar bland de värsta, i en valrörelse som redan varit fett högerpopulistisk. https://www.aftonbladet.se/debatt/a/rlpn8e/sara-skyttedal-dra-in-valinformation-pa-andra-sprak
Men det måste väl vara upp till partierna om de önskar utnyttja detta eller inte så då kan partier som inte är så sugna på invandrare, t ex KD och SD bara strunta i att översätta sin valinformation ;)

Eller vänta, var det för att invandrare tenderar till att inte rösta på just dem..
 
Men det måste väl vara upp till partierna om de önskar utnyttja detta eller inte så då kan partier som inte är så sugna på invandrare, t ex KD och SD bara strunta i att översätta sin valinformation ;)

Eller vänta, var det för att invandrare tenderar till att inte rösta på just dem..
Antagligen ska väl ingen information få ges på annat språk än svenska så att bara "rätt" personer förstår att de ska gå till vallokalen.
 
Men det måste väl vara upp till partierna om de önskar utnyttja detta eller inte så då kan partier som inte är så sugna på invandrare, t ex KD och SD bara strunta i att översätta sin valinformation ;)

Eller vänta, var det för att invandrare tenderar till att inte rösta på just dem..
Låter ungefär som republikaner i USA som vill försvåra valdeltagande för fattiga/minoriteter på sina ställen.
 
Antagligen ska väl ingen information få ges på annat språk än svenska så att bara "rätt" personer förstår att de ska gå till vallokalen.

Mmm, börjar alltmer påminna om hur det var i södern innan civil rights movement - och för all del idag - att vissa grupper behövde genomgå språktest innan de fick rösta.

Imorgon ska jag iaf träffa min underbara kvinnor och ta med mitt röstkort och visa och försöka pränta in hur viktigt det är att rösta. Undrar om jag kan skriva ut valinformationen på olika språk, tyvärr är en del analfabeter, men jag tror de har barn som pluggar, minst två på universitet så de kanske kan hjälpa till. Vi måste få alla som är röstberättigade att rösta. Det är nog SD, KD och M stora mardröm att röstantalet går upp i vissa områden.
 
Mmm, börjar alltmer påminna om hur det var i södern innan civil rights movement - och för all del idag - att vissa grupper behövde genomgå språktest innan de fick rösta.

Imorgon ska jag iaf träffa min underbara kvinnor och ta med mitt röstkort och visa och försöka pränta in hur viktigt det är att rösta. Undrar om jag kan skriva ut valinformationen på olika språk, tyvärr är en del analfabeter, men jag tror de har barn som pluggar, minst två på universitet så de kanske kan hjälpa till. Vi måste få alla som är röstberättigade att rösta. Det är nog SD, KD och M stora mardröm att röstantalet går upp i vissa områden.
KD verkar överlag kopiera en del från USA. Hjärtlandet som Ebba vill tjata om, är skrämmande likt hur Trump uttrycker det på valmöten. Hon är också pigg på polarisera friskt med ett vi och dem, tydligt exempel i Almedalstalet. Och Skyttedals utspel är som jag nu sa också otäckt likt hur republikaner försöker försvåra för minoriteter att rösta...
 
Tyskland har nu infört åtgärder för att spara in på energianvändningen, varför kan inte vi också göra detta
"Regeringens förslag går ut på att 200 statliga myndigheter ska genomföra energibesparande åtgärder och rapportera sin elförbrukning varje månad till Energimyndigheten.

Det kan till exempel handla om att byta belysningskällor till mer energisnåla tekniker eller styra belysning och ventilation så att inte onödig el dras nattetid.

Regeringen vill även ge länsstyrelserna i uppdrag att stötta kommuner och regioner för att minska sin elförbrukning.

– När vi minskar vår förbrukning av el så kan också priserna sjunka. Här är också många hushåll som redan i dag gör en stor insats, både för sin egen elräkning, men också för att minska förbrukningen, säger statsminister Magdalena Andersson som betonar att detta är åtgärder som kommer att ge effekt redan under den kommande vintern."

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/regeringen-vill-att-myndigheter-ska-minska-sin-elforbrukning
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård En häst grundvaccinerades fel med influensa + stelkramp, Prequenza Te (fick även botulismvaccin men där är intervallet korrekt)...
Svar
5
· Visningar
846
Senast: Fiorano
·
  • Omröstning
Tjatter Ikväll hålls Nobelfesten. De studenter som vann i lotteriet 2022 till att få köpa parbiljetter till Nobelfesten fick betala 8190 kronor...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
9 163
Senast: ameo
·
F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
4 966
Senast: zassoo
·
IT & mobiler Hjälp! Jag kan inte använda mitt MS-paket som jag köpte tillsammans med datorn 2022. Det går inte att komma i kontakt med Microsoft och...
Svar
8
· Visningar
727
Senast: Badtz Maru
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp