Bukefalos 30 år!

Det låter inte som de kommer göra det än av vad jag läste nyss
Nä, än så länge har inte förhandlingen startat och då brukar det vara dumt att lägga ned alla kort. Blir intressant att följa, även om du och jag hoppas på olika resultat.

Jag kan tänka mig alternativ där V får några ministerposter långt från ekonomin och nästan inget inflytande politiskt över ekonomin, men jag tror det accepteras mindre av Vs väljare än att släppa regeringskravet och få inflytande över erkonomin.

Nä, än så länge har inte förhandlingen startat och då brukar det vara dumt att lägga ned alla kort. Blir intressant att följa, även om du och jag hoppas på olika resultat.

Jag kan tänka mig alternativ där V får några ministerposter långt från ekonomin och nästan inget inflytande politiskt över ekonomin, men jag tror det accepteras mindre av Vs väljare än att släppa regeringskravet och få inflytande över erkonomin.
Men tror du verkligen att V skulle få utökat inflytande om de ställdes utanför? Det har de historiskt inte fått. utan har mest erfarenheter av att bli överkörda. De är betydligt mindre än SD även om de är det näst största partiet av de rödgröna, så har svårt att se hur någon Tidö-lösning skulle fungera i praktiken.

Och de saker som nämnts som V ev skulle kunna få är ju också sådant som S och MP gått till val på? Innan tänkte jag mest att det nästan var "kosmetiskt" att C inte vill ingå i samma regering som V, men så mycket de talar om mittenpolitik och ännu värre nu så börjar jag snarare fundera på att de vill hålla V utanför för att de inte ska kunna påverka så mycket alls.

Jag har jobbat ihjäl mig för att nå dit jag är och kunna göra det jag gör nu. Jag är inte intresserad av att få mindre pengar till att betala skenande priser på allt
Jag vill att mitt arbete under många många år ska betala sig.
Jag har jobbat mig till (och delvis pluggat- tack för gratis utbildning) ett meningsfullt jobb med en hyfsad lön. Jag bidrar gärna till samhället och till att de som inte haft samma förutsättningar som jag, får ett drägligt liv.

Men, rätta mig om jag har fel, samarbetar inte v och c både i Stockholms fullmäktige och i den regionen?

Nu är det inte samma sak som riksdagen, men påverkar ändå en stor andel av landets befolkning.

Men tror du verkligen att V skulle få utökat inflytande om de ställdes utanför? Det har de historiskt inte fått. utan har mest erfarenheter av att bli överkörda. De är betydligt mindre än SD även om de är det näst största partiet av de rödgröna, så har svårt att se hur någon Tidö-lösning skulle fungera i praktiken.

Och de saker som nämnts som V ev skulle kunna få är ju också sådant som S och MP gått till val på? Innan tänkte jag mest att det nästan var "kosmetiskt" att C inte vill ingå i samma regering som V, men så mycket de talar om mittenpolitik och ännu värre nu så börjar jag snarare fundera på att de vill hålla V utanför för att de inte ska kunna påverka så mycket alls.
Ja, socialdemokraterna och centern har ju lite satt sig i denna situation själva genom att ha behandlat V så dåligt genom åren, framförallt Socialdemokraterna såklart men också C i och med förnedringsklausulen i januariavtalet. Det är inte särskilt konstigt att V inte litar på att få igenom sin politik om de inte sitter i regering.
Jag tycker också att det är lite märkligt att C är så sturska med sin mittenpolitik när V och mp gått fram mer än dem.

Javars, fram med popcornen! Jo det lär bli intressant och se hur det här fortgår

Jag tänker mig mest att V måste kompromissa bort kravet att sitta i regeringen, så lämnas det utrymme att lösa resten när det gäller sakpolitik. Annars blir det svårt.
Varför då? Jag förstår verkligen V. Jag hade blivit vansinnig. C tillhör inte ens samma politik och C är det enda parti som faktiskt sätter upp massa röda linjer gentemot andra. Bara för att C inte kan samarbeta med sin egen sida så ska dom gå över till andra sidan och skapa samma idioti där. Nu vet vi alla att V är en dörrmatta men någon gång får dom väl försjutton stå upp för sin politik, annars är det ju helt meningslöst att driva eller ens rösta för den politiken. Då får dom ju oxå gå högerut som alla andra.

Jag tänker mig mest att V måste kompromissa bort kravet att sitta i regeringen, så lämnas det utrymme att lösa resten när det gäller sakpolitik. Annars blir det svårt.

S har aldrig släppt in V i regeringen. Tidigare V har faktiskt också gått ut med regeringskrav men sedan släppt det. Vad jag tror kommer hända till slut är något liknande Tidö, med en S-C-MP minoritetsregering och med V som stödparti, a la SD som driver igenom sin politik för att stödja regeringens budget. Plus att de får diverse poster i riksdagen och regeringskansliet. Något som C redan mer eller mindre öppet sagt att de kan acceptera. Egentligen en spegel av vad Tidö har gjort förra mandatperioden.

Men, rätta mig om jag har fel, samarbetar inte v och c både i Stockholms fullmäktige och i den regionen?

Nu är det inte samma sak som riksdagen, men påverkar ändå en stor andel av landets befolkning.
Enligt Arbetet så har de samarbeten i hyfsat många kommuner och regioner.
"Herregud, under den gångna mandatperioden har C och V styrt tillsammans i ett trettiotal svenska kommuner.

Räknar man dessutom kommuner där de haft olika samarbetsavtal är vi uppe i närmare 50 kommuner.

I tre regioner – Norrbotten, Kalmar och Värmland – har S, C och V styrt tillsammans. I Stockholm och Örebro har C suttit i regionstyren som samarbetat med V."
https://arbetet.se/2026/09/15/det-h...-och-vansterpartiet-kommer-att-komma-overens/

Expressen publicerade idag en text om hur C och V regerar ihop i Kalmar, det är ju mycket personlighet och tillit osv. men de tar också upp att det varit bra gemensamt mot den socialdemokratiska "kolossen". https://www.expressen.se/nyheter/politik/de-har-lost-hur-magdalena--andersson-bildar-en-regering/

Ja, socialdemokraterna och centern har ju lite satt sig i denna situation själva genom att ha behandlat V så dåligt genom åren, framförallt Socialdemokraterna såklart men också C i och med förnedringsklausulen i januariavtalet. Det är inte särskilt konstigt att V inte litar på att få igenom sin politik om de inte sitter i regering.
Jag tycker också att det är lite märkligt att C är så sturska med sin mittenpolitik när V och mp gått fram mer än dem.
Den här drömmen om mitten, rentav en bred mitten, som c brukar uttrycka är ju konstig. Vilka partier utöver möjligen c självt är mittenpartier? Mitten mellan vad?

Det är inte svårt för en normalbegåvad person att driva företag i Sverige (nu pratar jag administration; man måste naturligtvis ha en bärande affärsidé också).

Det finns hur mycket hjälpstrukturer som helst. Skatteverket är hjälpsamt. Bolagsverket är hjälpsamt. Det finns faktureringstjänster som sköter all admin för motsvarande ett par fakturerade timmar per månad.

Det fantastiska med Sverige är att det går ha alla sociala skyddsnät som egenföretagare, och det mesta finns beskrivet på begriplig svenska. Tack vare skatt!

Ja, man måste jobba hårt ibland med eget företag. Men har man inte det som grundpremiss, ska man nog göra nåt annat.

Enligt Arbetet så har de samarbeten i hyfsat många kommuner och regioner.
"Herregud, under den gångna mandatperioden har C och V styrt tillsammans i ett trettiotal svenska kommuner.

Räknar man dessutom kommuner där de haft olika samarbetsavtal är vi uppe i närmare 50 kommuner.

I tre regioner – Norrbotten, Kalmar och Värmland – har S, C och V styrt tillsammans. I Stockholm och Örebro har C suttit i regionstyren som samarbetat med V."
https://arbetet.se/2026/09/15/det-h...-och-vansterpartiet-kommer-att-komma-overens/

Expressen publicerade idag en text om hur C och V regerar ihop i Kalmar, det är ju mycket personlighet och tillit osv. men de tar också upp att det varit bra gemensamt mot den socialdemokratiska "kolossen". https://www.expressen.se/nyheter/politik/de-har-lost-hur-magdalena--andersson-bildar-en-regering/
Kommunpolitik är ofta mer praktisk. Mycket mer att förlora på att vara pragmatisk på riksplan

Delar av socialdemokraterna skulle jag säga, men där stannar det sen. Alla partier åt höger har blivit på tok för extrema för att ses som mittenpartier och MP har gjort en vänstersväng.

Inom S så har du högersossarna som Damberg som vill samarbeta med C och är skräckslagna över V inflytande. Sedan har du de sk reformisterna, vänsterfalangen som Kallifatides, som hellre ser ett samarbete vänster ut. Även om det inte är offentliga bråk i media, kan det vara skarpa debatter inom partiet.

Inom S så har du högersossarna som Damberg som vill samarbeta med C och är skräckslagna över V inflytande. Sedan har du de sk reformisterna, vänsterfalangen som Kallifatides, som hellre ser ett samarbete vänster ut. Även om det inte är offentliga bråk i media, kan det vara skarpa debatter inom partiet.
Att de konflikterna finns är ju ganska tydligt, det förekommer ju att någon från falangerna drar iväg en debattartikel eller två. Även om jag antar att alla som är direkt inblandade kanske inte kommer säga så mycket utåt nu, innan vi har en regering.

Jo, såklart! Men jag tycker ändå att centerns beröringsskräck är lite överdriven, speciellt när man är okej med MP som i stort sett gått till val på en politik som är lika vänster som västerpartiets.
Dom är gröna båda två. Kan vara det. Annars är det märkligt att överhuvudtaget gå över till en sida och ha beröringsskräck för 2 partier av 3.

Jag har en bok hemma som är riktigt bra och lite fyndig om mittenpolitik, skrevs passande nog år 2022. Handlar om att mötas i mitten av politiken och vad som egentligen är mitten. Intressant då iaf jag aldrig läst en svensk bok om mittenpolitik innan. Tipsar om den!

"Mitten - En måttfull stridsskrift i polariseringens tid" av Per Svensson och Svante Weyler.

20260917_201943.webp

Liknande trådar

• Jag går och fiskar (Ulvlek)
  • Secret Easterbunny 2026
  • Ni med erfarenhet av kuratorer
  • Marknad i byn (Ulvlek)

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Valvaka!
  • Arbetsintervju
  • Svensk politik 9