Bukefalos 30 år!

Till skillnad från er andra då eller? Ja herregud. 😂
Ja du svingar ju bara runt en massa rena fantasier och påstår att det är något folk står för. Det är så lågt att påstå att folk vill ha fler våldtäkter så det är genant att läsa när du hittar på den typen av lögner. Tror du att du plockar några poänger med den retoriken eller vad är målet? Att folk ska bli förbannade?

Varför då? Jag förstår verkligen V. Jag hade blivit vansinnig. C tillhör inte ens samma politik och C är det enda parti som faktiskt sätter upp massa röda linjer gentemot andra. Bara för att C inte kan samarbeta med sin egen sida så ska dom gå över till andra sidan och skapa samma idioti där. Nu vet vi alla att V är en dörrmatta men någon gång får dom väl försjutton stå upp för sin politik, annars är det ju helt meningslöst att driva eller ens rösta för den politiken. Då får dom ju oxå gå högerut som alla andra.
För att undvika 4 år till med Tidökatastrofen, eller annan lösning som ger SD inflytande. Att det är C som sätter upp röda linjer är märkligt uppfattat. C kräver inte att sitta i regering.

C är öppen för alla partier utom V och SD i regering och öppen för alla partier som stöd för en regering utom SD. Ingen är väl i närheten av att vara så öppen?

S och MP stänger för M och SD - helt. Inte bara i regering utan även som stöd. Och kräver plats i regering.
KD och L stänger för V, MP och S - både i regering och som stöd. Och kräver plats i regering.
M stänger för V, S och MP - helt stängt. Och kräver plats i regering.
V stänger för L, M, KD, SD - helt stängt plus att de kräver plats i regering.
SD kräver plats i regeringen och stödjer ingen regering som inte uppfyller det (som V säger).

Hade jag orkat så hade jag gjort en matris som visat tydligt vad jag menar.

Men tror du verkligen att V skulle få utökat inflytande om de ställdes utanför? Det har de historiskt inte fått. utan har mest erfarenheter av att bli överkörda. De är betydligt mindre än SD även om de är det näst största partiet av de rödgröna, så har svårt att se hur någon Tidö-lösning skulle fungera i praktiken.

Och de saker som nämnts som V ev skulle kunna få är ju också sådant som S och MP gått till val på? Innan tänkte jag mest att det nästan var "kosmetiskt" att C inte vill ingå i samma regering som V, men så mycket de talar om mittenpolitik och ännu värre nu så börjar jag snarare fundera på att de vill hålla V utanför för att de inte ska kunna påverka så mycket alls.
Ja, det är ett uttalat mål av C, att minimera Vs inflytande strax efter att hålla SD-inflytande borta - men det viktiga är att de inte tar plats i regeringen (och då framförallt i något som har med ekonomisk politik att göra).

Magda ska vi inte ens tala om. Såg när hon satt och flina när Ulf skrev på avskedsansökan och satt och talade illa om alla partier. Fy fan så ful hon är i sitt beteende, falskare kvinna får man fan leta efter.
Du känner inte henne. Ändå vet du säkert att det inte var ett leende utan ett flin. Och kallar henne falsk, med en svordom.

Herrejösses. Trodde du var seriösare än så.

För att undvika 4 år till med Tidökatastrofen, eller annan lösning som ger SD inflytande. Att det är C som sätter upp röda linjer är märkligt uppfattat. C kräver inte att sitta i regering.

C är öppen för alla partier utom V och SD i regering och öppen för alla partier som stöd för en regering utom SD. Ingen är väl i närheten av att vara så öppen?

S och MP stänger för M och SD - helt. Inte bara i regering utan även som stöd. Och kräver plats i regering.
KD och L stänger för V, MP och S - både i regering och som stöd. Och kräver plats i regering.
M stänger för V, M och MP - helt stängt. Och kräver plats i regering.
SD kräver plats i regeringen och stödjer ingen regering som inte uppfyller det (som V säger).

Väldigt märklig jämförelse måste jag säga. Är väl inget annat parti som gått över till ett annat block och ställt massa krav där?

M stänger för V, S och MP - helt stängt. Och kräver plats i regering.

Inte att förglömma är att både S och M kräver statsministerposten för att stödja en regering, så de tar väl första plats. Med visst stöd av mandatstorlek.

Väldigt märklig jämförelse måste jag säga. Är väl inget annat parti som gått över till ett annat block och ställt massa krav där?
C ställer mig veterligen inga krav på vad vänstersidan gör, såvida de inte ska ha med C som inte egentligen hör hemma till vänster. Jag ser det som objektivt rimligt att de har lite krav om de ska stötta en regering till vänster. Det står ju S, MP och V fritt att bilda regering om de hade haft majoritet.

Men tror du verkligen att V skulle få utökat inflytande om de ställdes utanför? Det har de historiskt inte fått. utan har mest erfarenheter av att bli överkörda. De är betydligt mindre än SD även om de är det näst största partiet av de rödgröna, så har svårt att se hur någon Tidö-lösning skulle fungera i praktiken.

Och de saker som nämnts som V ev skulle kunna få är ju också sådant som S och MP gått till val på? Innan tänkte jag mest att det nästan var "kosmetiskt" att C inte vill ingå i samma regering som V, men så mycket de talar om mittenpolitik och ännu värre nu så börjar jag snarare fundera på att de vill hålla V utanför för att de inte ska kunna påverka så mycket alls.
Centern är en gammal folkrörelse. Motståndet mot V är mångårigt och sitter i ryggmärgen på en stor del av medlemskåren. Ingen kosmetika utan en stark övertygelse i medlemskåren. Vet själv åtminstne ett halvdussin personer som skulle lämna orgaisationen om det blev regering med v.

Du känner inte henne. Ändå vet du säkert att det inte var ett leende utan ett flin. Och kallar henne falsk, med en svordom.

Herrejösses. Trodde du var seriösare än så.

Man ser skillnad på leende och hånflin, jag är inte blind. Hon har absolut inte mitt förtroende med ett sånt beteende, fy tusan.

Senast ändrad:
Jag har jobbat mig till (och delvis pluggat- tack för gratis utbildning) ett meningsfullt jobb med en hyfsad lön. Jag bidrar gärna till samhället och till att de som inte haft samma förutsättningar som jag, får ett drägligt liv.
Inget är gratis. Någon betalar för din utbildning.
Och eftersom nu utbildning är så lättåtkomlig, varför utbildar sig inte folk då?

Ja du svingar ju bara runt en massa rena fantasier och påstår att det är något folk står för. Det är så lågt att påstå att folk vill ha fler våldtäkter så det är genant att läsa när du hittar på den typen av lögner. Tror du att du plockar några poänger med den retoriken eller vad är målet? Att folk ska bli förbannade?
Jag bryr mig inte om vad du eller andra tycker. Vem som helst kan se vilka som står för merparten av brottsligheten. Inte är det Kalle Svensson från Ängelholm iaf.

Centern är en gammal folkrörelse. Motståndet mot V är mångårigt och sitter i ryggmärgen på en stor del av medlemskåren. Ingen kosmetika utan en stark övertygelse i medlemskåren. Vet själv åtminstne ett halvdussin personer som skulle lämna orgaisationen om det blev regering med v.
Tror du det gäller även om de skulle lyckas regera ihop hyfsat ok? (alltså, varken C eller V kommer ju få allt de önskar).

Det är de andra som lämnat blocket. Långt bort från allt vad liberalism heter. Alliansen sade blankt nej till inflytande för högerextrema partier.

C ställer mig veterligen inga krav på vad vänstersidan gör, såvida de inte ska ha med C som inte egentligen hör hemma till vänster. Jag ser det som objektivt rimligt att de har lite krav om de ska stötta en regering till vänster. Det står ju S, MP och V fritt att bilda regering om de hade haft majoritet.
Fast jag håller inte med. C har gått till val på att ha Magda som statsminister så hon har ju valt den sidan. Nu tänker hon inte ens sätta sig och samtala med de partierna förrän V har lovat att inte ingå i en regering. Sorry men jag tycker nog C är problemet här.

Fast jag håller inte med. C har gått till val på att ha Magda som statsminister så hon har ju valt den sidan. Nu tänker hon inte ens sätta sig och samtala med de partierna förrän V har lovat att inte ingå i en regering. Sorry men jag tycker nog C är problemet här.
C har gått till val på att Magda är den enda statsministerkandidat som är möjlig för C att stödja pga det viktiga motståndet mot högerextremism och rasism. De kan tänka sig Kristersson eller någon annan, så länge denne inte tänker samarbeta på något sätt med SD.

Not: Jag har inte tagit del av informationen om att C vägrar att samtala med S innan V gett upp sitt regeringskrav. Det sista jag tog del av var att C välkomnade att S startade diskussionerna med partier de vill ha stöd av. Nu har jag sett den ”läckan”.

Och håller med, vägrar man att prata är det svårt att få eftergifter. Så nu tycker jag nog C är mest i vägen för en lösning också.

Senast ändrad:
Nej du skrev inte lättåtkomlig men om den är gratis är den till för alla.
Ja i teorin kanske. I praktiken finns det faktorer som gör att alla inte kan eller vill plugga vidare (tänker eftergymnasial utbildning nu). Tidigare skolmisslyckanden, långvarig sjukdom, ekonomi (inte möjlighet att leva på studiestöd), brist på uppmuntran och stöd eller personens egna motivation och intressen, till exempel.

Jag uppskattar att C är så tydliga som de är med att de inte vill ha mycket med V att göra. Hoppas att de kan lösa en regering ändå men med ordentliga förhandlingar. Mitt förtroende för C hade minskat rejält om de hade gått med på V lättvindigt. Visst är det C som "hindrar" regeringsbildning nu, men å andra sidan är det de som överhuvudtaget möjliggör den också.

Liknande trådar

• Jag går och fiskar (Ulvlek)
  • Secret Easterbunny 2026
  • Ni med erfarenhet av kuratorer
  • Marknad i byn (Ulvlek)

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Valvaka!
  • Arbetsintervju
  • Svensk politik 9

Barn