Folk blir inte anställda hos en arbetsgivare för de har inte kompetens för att utföra arbetet.Jag tror inte jag hänger med på vad du menar?
Dom allra flesta som har läst SFI arbetar senare.
Men sen är de ändå hos samma arbetsgivare och arbetar.
Men inte som anställd utan då genom SFI.
Då har ju arbetsgivaren uppenbarligen något jobb som de kan utföra.
Visst det kan vara så att personen ifråga behöver mer stöd och pga bristande svenska inte är lika effektiv som någon som har svenska som modersmål. Och därför tänker man att samhället kan gå in med stöd så arbetsgivaren inte betalar lika mkt som om de hade anställt personen.
Men- om man skulle göra detta på större skala så är det ändå många arbetsuppgifter och arbetstimmar som dessa arbetsgivare "får gratis". Och där tycker jag det skulle vara avlönat arbete istället för att samhället går in och stöttar vissa arbetsgivare/ branscher,
Jag ska tillägga att jag inte är emot såna stödinsatser som princip. Jag har genom jobbet kommit i kontakt med många personer som har såna insatser. Men- jag har också sett att det utnyttjats. och jag tycker arbetsförmedlingen är för slapp. Jag har sett arbetsgivare som har sagt upp personer från vanliga jobb för att istället ta in folk på insatser bla folk som är nya i Sverige. Och hela arbetsplatser som bara har folk på insatser istället för att anställa eftersom personerna i fråga förväntas prestera lika mkt som vanlig personal.
Så jag är inte emot såna insatser men det behöver skötas mkt bättre och jag tycker inte att det ska vara i så stort format som man pratade om här. Dvs inte att lantbruk och matproduktion ska ha detta som en plan. Istället ska man för varje individ ha en plats som är lämplig för den personen och det ska inte sättas i system från arbetsgivare att år efter år ha gratis eller billig personal som ändå förväntas prestera lika mkt som om personen var anställd som vanligt.
Senast ändrad: