Ja, det är ju lite svårt att diskutera en idé som är i huvudet på en annan bukefalistDet var om 2000m²-konceptet, alltså odlingsytor, växtföljd och att äta mindre kött. Den säger ingenting om att tre miljoner människor ska slussas ut i lantbruket via SFI. Det är helt och hållet mandas egen skrivbordsprodukt.
Ska vi börja använda SFI som någon slags statlig arbetsförmedling som slussar nyanlända direkt till branscher som saknar folk. vare sig det är jordbruket, äldreomsorgen eller skogsindustrin… då är vi ute på riktigt farlig is.
Att öronmärka en hel grupp människor för tungt kroppsarbete under täckmanteln "klimatnytta" sätter hela arbetsmarknaden i gungning och skapar i praktiken ett sorts slavsystem. Och det besvarar fortfarande inte kärnfrågan: vem ska betala kalaset?
Jag vänder mig emot din tolkning. Du har föreställningar och referensramar inom vilka du tolkar det @manda skriver. Jag menar att med andra föreställningar och idéer kan man tolka det annorlunda.
Vi använder redan SFI och därefter arbetsmarknadsinsatser som en utslussning till branscher som saknar folk. Och jag förstår inte problemet. Varför skulle vi slussa människor i en annan riktning än den som arbetsmarknaden behöver?
Det är som sagt du som tolkar in tungt kroppsarbete och slavsystem. Det finns andra system än de rådande även om det är svårt att tänka sig. Det var därför jag redan från början skrev att du har en poäng, för självklart är det under premissen att inte exploatera människor. Vilket vi ju gör i dagens system, överallt, mer eller mindre hela tiden.