Bukefalos 30 år!

Alltså... Finns det något i Svensk lag om att det kan bli omräkning av alltihopa om det blir mindre än ett visst antal som skiljer? 😬

Alltså... Finns det något i Svensk lag om att det kan bli omräkning av alltihopa om det blir mindre än ett visst antal som skiljer? 😬
Vi har ju ett udda antal riksdagsledamöter, så det blir inte helt jämnt i riksdagen.

Under perioden 1973-6 hade vi 350 ledamöter i riksdagen och helt jämnt mellan blocken. Du kan roa dig med att googla på lotteririksdag.

Helt jämnt just nu? Vad kollar du på? Preliminära räkningen säger 176-173 just nu? Slutgiltiga räkningen kan visa annat, eftersom det är långt från alla röster som räknats där.
Jag läste i DN och såg att antalet röster som skilde gick ner! Men nu verkar det ju rätt säkert ändå.

Vi har ju ett udda antal riksdagsledamöter, så det blir inte helt jämnt i riksdagen.

Nej jag vet, men i USA t.ex. kan de begära omräkning när marginalerna är små. Jag tänker om det skulle bli bara några tusen röster som skiljer för att få det ena mandatet till det ena eller andra partier.

Nej jag vet, men i USA t.ex. kan de begära omräkning när marginalerna är små. Jag tänker om det skulle bli bara några tusen röster som skiljer för att få det ena mandatet till det ena eller andra partier.
Det kommer automatiskt att ske en sluträkning, fortfarande är det bara preliminär rösträkning. Men det som kommits fram till är att det är matematiskt uteslutet (dock inte som ett strikt matematiskt bevis) att Tidö kan komma ikapp. Så det är inte så jämnt utan kommer handla om 20000+ röster gissar jag.

Dock kan fortfarande ett mandat tippa, så det blir 175-174 istället för nuvarande 176-173 och det låter ingenting men det kan göra mycket stor skillnad nästa mandatperiod.

Liknande trådar

• Jag går och fiskar (Ulvlek)
  • Secret Easterbunny 2026
  • Ni med erfarenhet av kuratorer
  • Marknad i byn (Ulvlek)

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat