Bukefalos 30 år!

Men håller du med om att skepticismen mot V:s ekonomiska politik går att förstå, om det krävs att man ska läsa en helt annan persons skrift och sedan själv gissa vad V tänker om det?

Man får förstås ha inställningen att det inte spelar så stor roll om det går eller inte går ihop, man gillar V bäst ändå av alla partier. Men för mig som icke V-väljare så är det helt obegripligt att så många V-sympatisörer uttrycker oförståelse för varför andra är skeptiska mot V.
Nej jag håller inte med. Jag förväntar mig tydlighet innan ett skarpt förslag läggs fram, men jag anser atr det är fullt rimligt att partier beskriver vilka problem de vill lösa och med någon slagd riktning, när de just föreslår att frågan ska utredas.

Jag undrar förövrigt varför det är så enkelspårigt fokus pp V kring detta. Mp har samma förslag.

Sen får man väl vara skeptiskt mot vilket parti man vill såklart.

Självklart är det skillnad mellan olika jobb, men de slår åt olika håll. Det är olika fördelar och nackdelar med olika jobb.
Jag tycker iallafall att det är rimligt att ta bort karensdagen.

Minns när jag jobbade som personlig assistent och fick vara tacksam för närcde ändrade till att man inte förlorade hela passet som karens, utan bara 8 timmar. Skönt när man jobbade 16-timmarsapass.

Nej jag håller inte med. Jag förväntar mig tydlighet innan ett skarpt förslag läggs fram, men jag anser atr det är fullt rimligt att partier beskriver vilka problem de vill lösa och med någon slagd riktning, när de just föreslår att frågan ska utredas.

Jag undrar förövrigt varför det är så enkelspårigt fokus pp V kring detta. Mp har samma förslag.

Sen får man väl vara skeptiskt mot vilket parti man vill såklart.

Att jag främst vänder mig till V här är för att jag uppfattat det som att det är fler V-stödjande skribenter i politiktrådarna på Buke, och som har skrivit att man inte förstår det stora motståndet mot V.

Jag har inte sett samma uttalanden från lika många MP-sympatisörer, och att skriva till någon som inte är här känns inte så meningsfullt. Men självklart får även MP:are som tror på miljardärsskatten som lösning gärna svara på mina inlägg!

Som en av dem som kommer att jobba mer när andra jobbar mindre så tycker jag att det är lika viktigt att upprätthålla en schysst arbetsfördelning bland kollegorna, som att minska sjuknärvaron. Jag håller med om att det är viktigt att minska frisknärvaron, men jag vill inte att det ska ske genom att det samtidigt blir en ojämnare arbetsfördelning.

Förstadagsintyg måste man väl ha särskilda skäl till att kräva in, och det måste gå ett tag för att arbetsgivaren ska kunna motivera det. Samt att det kommer att belasta vården ytterligare med alla intyg som ska skrivas, om det skulle bli vanligt.

Fast det där är ett ledningsproblem, äpplen och päron. Problemet upprätthålls av att medarbetare jobbar när de borde vara sjuka och som jobbar in tid de varit sjuka. Det är verkligen inte ett argument emot slopad karensdag vilket gjort möjligheterna till att faktiskt jobba mer rättvisa som @parellikusken så väl beskriver.

Jag tycker iallafall att det är rimligt att ta bort karensdagen.

Minns när jag jobbade som personlig assistent och fick vara tacksam för närcde ändrade till att man inte förlorade hela passet som karens, utan bara 8 timmar. Skönt när man jobbade 16-timmarsapass.

Inom PA kan det väl iofs också vara svårt att hitta ersättare med kort varsel, och det kan ju bli en svårighet.

Du får gärna tycka att man ska få lön även när man stannar hemma, det är som bekant många som tycker :) Jag gillar bara inte när man ställer olika yrkesgrupper mot varandra, som att vissa är det såå synd om och andra har det såå bra. I praktiken finns det oftast olika fördelar och nackdelar med alla typer av jobb.

Fast det där är ett ledningsproblem, äpplen och päron. Problemet upprätthålls av att medarbetare jobbar när de borde vara sjuka och som jobbar in tid de varit sjuka. Det är verkligen inte ett argument emot slopad karensdag vilket gjort möjligheterna till att faktiskt jobba mer rättvisa som @parellikusken så väl beskriver.

Nja, om det inte finns någon på plats så finns det ingen att arbetsleda ;) Då får de som är där göra jobbet helt enkelt, det är så det funkar. Särskilt med oplanerade enstaka sjukdagar, som är det som karensdagen motverkar ("känner mig trött idag, men kommer imorgon").

Jo, men nu svarade du på mitt inlägg, som handlade om ekonomi. Även en statsbudget måste gå ihop, precis som en hushållsbudget. Förnekar politikerna helt ekonomin som faktor så blir det tyvärr bara som vilken populism som helst, och populism tycker jag inte vi behöver mer av just nu.

DU behöver inte informera mig om något du inte själv vet, men jag tycker att V behöver informera tydligare om sin politik.
Jag har inte tänkt på att v skulle vara påfallande otydliga jämfört med andra partier.

Min fundering gällde alltså om man fattar budgeten på något särskilt detaljerat vis. Du gör kanske det, men jag tror att det är ovanligt.

Jag kan inte dra mig till minnes att jag någonsin har hört någon politiker förneka att ekonomin är en viktig faktor. Men att det är en viktig faktor, säger ju i sig inget om vad man ska beskatta och vad man ska lägga pengar på.

F.ö. tycker jag inte att det verkar som att statens ekonomi går ihop. Inte just nu i alla fall. Regeringen lär ju ha lånat för att finansiera lägre bensinpris och lägre moms på mat.

Som PA behöver du kanske i alla fall inte jobba igen tiden du tog ut karensdag för, dvs jobba extra gratis om du blir sjuk?
Mitt jobb är sådant att jag i praktiken jobbar igen min sjukfrånvaro. Men det är ju ett problem i arbetsplatsens organisation. Det har inget med karensdagens vara eller icke vara att göra. Men man kan ju säga att det är ganska dåligt för sjukskrivningsmoralen att sjukskrivning inte gör att men "slipper" arbete, bara att man skjuter upp det och samtidigt får en kostnad för det.

Liknande trådar

• Jag går och fiskar (Ulvlek)
  • Secret Easterbunny 2026
  • Ni med erfarenhet av kuratorer
  • Marknad i byn (Ulvlek)

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Kattsnack 12