Vänja unghäst vid OldMac Boots?

Kassiopeja

Trådstartare
Pga den knasiga vinterhalkan vi har haft i Sthlmsområdet (innan det töade och blåste bort) så har jag börjat fundera på att köpa OldMacs (eller liknande) till min unghäst som jag inte vill börja sko förräns det verkligen behövs.
Men hur mycket måste hästen vänjas vid dem och på vilket vis?
Kanske är en knasig fråga (skor man så slår man väl på skor och sen får hästen vänja sig vid den extra tyngden och övriga förändringar) men här pratar vi ju om "reservhjul för hästar" och jag har ju inte tänkt att hon ska ha dem på sig dygnet runt utan bara när vi tränar OM det är halt.

Hur har ni andra gjort när ni vant en häst som inte är van vid skor vid OldMacs?

/JES

Sv: Vänja unghäst vid OldMac Boots?

Old Macs duger inte på hala underlag. Boa Boots går att brodda men vad jag hört så duger de knappt på is de heller.

Håller med om att Old Mac's är totalt värdelösa på is.

Vad gäller tillvänjning så är nog det smidigaste att släppa ut dem i hagen med bootsen på ett par gånger innan man börjar rida med dem!

Kan man inte brodda dem alltså? Attans! Det trodde jag! :o

Nehej... får väl klura ut något annat då. Eller sko trots allt... :confused:

/JES

Liknande trådar

Utrustning *osäker på om jag lagt rätt, då den inte är helt "ren" utrustningsfråga men samtidigt tyckte jag inte att den passade in någon...
Svar
12
· Visningar
2 364
Senast: WildHorse
·
Hästvård Vår dotter är inne på sitt sista tävlingsår med vår fantastiska b-ponny och nu går året och hon har knappt hunnit rida igång förrän det...
Svar
1
· Visningar
938
Senast: Lotus
·
Hästhantering Jag har precis köpt en 2,5 åring som jag när han kom ställde mig frågan om jag inte tog mig ett helt hav över huvudet. Han är snäll...
Svar
5
· Visningar
1 458
Senast: aramis
·
Hästvård Bakgrund: Nu kommer en lååång historia, var beredda. Köpte min 8-åriga kallblodstravare i slutet på febr detta år. Han är skolad... 3 4 5
Svar
85
· Visningar
13 114
Senast: Lindon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Diskbråck
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Tråden för spår