Väntans tider, del 2!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare ameo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 528
  • Visningar Visningar 44 042
Sv: Väntans tider, del 2!

Nu är min fölvaka över. På exakt 330 dagar fölade mitt sto klockan 20.50 den 17:e maj. Allt gick enligt regelboken och fölis (sto) stod efter en halvtimme. Mycket pigg och stark. Mjölkbaren hittade hon till en timme efter födseln. Fölet som döpts till Loucia är stor, mycket typad och vacker. Jag :love: henne. Foton på henne lägger jag in i föltråden i morgon under dagen. Nu ska jag krypa i säng! /AFF

Grattis!!!
Här händer inget, falsk alarm, märra bara söööv. Nu står hon o hänger i ett hörn igen. Får väl sitta här o surfa hela natten lång.

Nu är min fölvaka över. /AFF

Grattis!!
Det ska bli spännande att se den lilla arabflickan.
Berätta mer om fölningen oxå!
Är uppe för en titt på monitorn som visar en liggande häst som sover lugnt.Känns som långt till föl, fast det är dag 341 idag.

irriterad.
visar 8 sek häst o 24 sek myrkrig. fick inte med instruktion så jag vet inte hur jag ska ställa om dipparna bakpå för att få bara en bild/kamera... )
På kameran jag lånat är det 5 små "dippar" baktill. Jag har två kameror kopplat till , och de två första upp, övriga ner. Så har du en kamera ska nog en vara upp och övriga ner!

*kl*
Här tänkte jag ge mig in i tråden igårkväll då det närmade sig för mitt andra sto,men så fick jag kvällsgäster så det glömdes bort.
Stoet hade igårkväll små kristaller till vaxproppar,juvret nästan fyllt men inte spenarna,ngt ngt mörkare i slidan och nästan släppta bäckenband på bägge sidor..
Kollade till på monitorn 2.58 och då stod hon å åt,vände mig om och somnade om och vaknade till med ett ryck 3.17 och då låg det en liten skäck extra i boxen som redan försökte resa sig upp.. *morr*
Jag som trodde att i år,men kamera å allt,då ska hon banne mig inte få snuva mig på fölningen!
Snacka om lurig märr..

Men liten son och mamma mår bra,inom 2 timmar så har efterbörden släppt,fölis har kissat och fölträcket har gått å den har hunnit få i sig en slurk också..:love:

Jag var lite drastisk igår när jag skrev att allt gått enligt regelboken. Allt utom EN sak har gått som det ska. Stoet släpper inte efterbörden. Har precis ringt veterinären som kommer om en stund. Hoppas han får ut den hel och fin. /AFF

Tycker det är lite tråkigt att Juvertråden o I väntans tider har blivit i stort sett samma tråd.
Man missar många fölningar eller så orkar man inte skriva i båda..
Kan vi inte hålla juverbilder i en o allt annat i en?
Är jag jobbig nu?

Min är bara på 310 ännu o glad är jag för det.. trodde inte hon skulle komma så långt ens efter livmodersomvridningen. Juvret börjar fylla så smått men hon är pigg o glad o busar för fullt i hagen.

Lycka till med efterbörden. Ska säkert gå bra, men ha noggrann uppsikt på tempen närmsta veckan så hon inte får någon infektion...men det talar nog vet om.

Vet en som tog hem sin fölunge från hagen i en skottkärra :eek:
Men det funkade iaf "skottkärra metoden" :)

Ja, det hade fungerat om marken varit jämn. :)
Här är det så ojämt att fölisen väl hade fått hjärnskakning, om vi hade dragit honom i skottkärra! :rofl:

Tack så mycket! :bow:

Nej, inte var han lätt lilla fölisen!
Jag har precis fått massera sambons rygg, som värker efter den tunga bördan igår!! :D
Själv har jag träningsvärk i armarna efter mina försök att hjälpa fölet att resa sig igår morse. :)

Idag verkar han pigg och kry. De är ute i fölhagen nu, han ligger och sover för tillfället. :)

Ja, jag tycker du är jobbig ;)
Det gör väl inget om man i juvertråden även skriver att man fått sitt föl. Man går ju i väntans tider även i den tråden.
Jag har skrivit i både den och även lagt in bild i tråden som är nålad.

STORT GRATTIS till stofölet!!! :)

Hoppas det fixar sig med efterbörden.

Jo lite jobbig är jag...:smirk:
Men jag tycker det är drygt att läsa samma inlägg i båda trådarna. Lättare att följa en..

kl
Nu är vår fölvaka äntligen över, såg inget på märren i morse något mer spänd i juvret men inget mer och tre timmar senare när jag kom hem från jobbet stod det en liten tjej och diade, hon är gräddfärgad med svart man och svans och svarta framben. Färgförslag någon?

STORT GRATTIS till stofölet!!! :)

Hoppas det fixar sig med efterbörden.

TACK! Ja, jag är jättelycklig över att det blev ett sto (vilket var det jag ville ha). Tack alla andra också som gratulerat till lilla Loucia. Nu har jag lagt in bilder i föltråden och veterinären har varit här och plockat bort efterbörden. Nu gäller det bara att hålla koll på stoet så hon inte får feber, men det ska nog gå bra får vi hoppas. /AFF *glad*

gratulerat till lilla Loucia. Nu har jag lagt in bilder i föltråden QUOTE]
Hon är jättesöt och fin, en sån vill jag också ha! :d Helst snart.
Varför tror du hon blir skimmel och inte brun? Jag trodde skimmlar föddes nästan svarta, men min erfarenhet är mycket begränsad.

gratulerat till lilla Loucia. Nu har jag lagt in bilder i föltråden QUOTE]
Hon är jättesöt och fin, en sån vill jag också ha! :d Helst snart.
Varför tror du hon blir skimmel och inte brun? Jag trodde skimmlar föddes nästan svarta, men min erfarenhet är mycket begränsad.

Skimmlar föds med sin grundfärg och den kan vara vilken färg som helst, t ex fux, brun, svart etc. Det som gör att jag tror den här lilla blir skimmel är att hon är ljus runt ögonen. Men det återstår förstås att se vad det blir av med denna färg. :) Spännande är det!

/AFF

Nu är jag orolig!
Mitt sto som hade livmodersomvridningen för 3.5v sen o gått med slappa bäckenband sen dess, har vaxproppar idag.
Hon är bara på 310 dygn.
Allt verkade ok efter livmodersomvridningen.
Hur många har fått föl födda före dag 320 som överlevt?
Kanske en egen tråd?

Grattis till alla föl! :bump:

Jet: Vilken tur att ni kom till undsättning. Det vore ju mardrömmen om det drunknat, kan ju gå oerhört snabbt.

amkm: Skönt att det gick så snabbt, även om du missade det. Lite snullet bara.

7 dagar kvar här och som det ser ut nu lär det bli längre. Visst juvret har väl blivit lite större men det som kommer ut är fortfarande genomskinligt, ngt gulare än för en månad sen men inga mjölktendenser, inte ens minimjölk. Inga bäckenband släppta och inte svullen vulva alls. Undrar ibland om hon fattar att hon är dräktig. :p Tycker inte ens hon är särskilt stor för att bara ha en vecka kvar av beräknad tid. Bilder från i morse:
http://good-times.webshots.com/photo/2766041300073278713YnGwOl
http://good-times.webshots.com/photo/2865007230073278713XrLUpw

Är väldigt glad att jag tagit kort med jämna mellanrum för då ser jag att det hänt _något_ iaf. Magen ser ut att ha ramlat ner lite sen i början av maj, alltid något. :)

Den nya hästen kom (skrev om det tidigare i tråden) men det verkar inte har rört min i ryggen. Har inte brytt sig alls. Inte utåt åtminstone. Hon har fullt sjå med att äta när hon är inne. :D
Så, än så länge sover jag lugnt hela natten. Kollar henne bara morgon och kväll.

Grattis till alla er som fått föl!
Jag får nog vänta ganska länge till juvren är fortfarande något större på morgonen för att sedan ha krymt till kvällen.
Hon är på dygn 325.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag läste tråden där någon efterfrågade tips på en fotobok och då dök denna tanke upp men jag tänkte att den gjorde sig bättre i en egen... 2
Svar
26
· Visningar
1 333
Senast: Iamia
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag loggade in här i eftermiddags och såg att jag hade 25 notiser, antagligen från den dagbokstråd jag deltagit i. Men jag skulle bara...
Svar
0
· Visningar
928
Senast: hundtant
·
Övr. Hund Hej! Först och främst vill jag vara tydlig med att jag ALDRIG skulle skaffa en hund om jag inte är absolut 100% säker på att jag har... 2 3
Svar
43
· Visningar
2 683
Senast: __sofia__
·
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och... 83 84 85
Svar
1 699
· Visningar
54 328
Senast: Wysiwyg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka