Väntans tider, del 2!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare ameo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 528
  • Visningar Visningar 44 042
Sv: Väntans tider, del 2!

Välkommen hit! Vad är det för stam på stoet du har och vem är hon betäckt med? *nyfiken arabhästägare* Din stackare som fått vaka så länge! Men den som väntar på något gott väntar ju aldrig för länge. Eller hur? Lycka till med fölningen! Jag håller tummarna för att det blir i natt!!

Mitt sto är på dygn 328 idag och ser GANSKA så redo ut. Kanske inte helt utfyllt juver, men nästan. Jag tror det blir fölning inom en vecka i alla fall. Mitt sto är e Ramses NL u Loufianaah ue Fynt och betäckt med Kulak.

/AFF

Tack:) Hon är efter e:Makat farfar:Probat U:Devutshka.. Hon är nu betäckt med Rohara Bacara, så det väntas ett fuxföl. Vad har du för araber, stam osv?

Tack:) Hon är efter e:Makat farfar:Probat U:Devutshka.. Hon är nu betäckt med Rohara Bacara, så det väntas ett fuxföl. Vad har du för araber, stam osv?

Vad spännande med Rohara Bacara! Det kan nog bli en riktig fining till föl. Jag gillar även fuxar så det bådar ju gott :)

Jag har faktiskt bara mitt sto kvar nu. Tidigare hade jag som mest 7 araber inklusive två egna hingstar (Ramses NL och Moses el Din). Ramses fick jag ta bort och Moses såldes. Det sto jag har idag ska jag behålla. Hon är Ramses sista avkomma och väldigt speciell för mig då jag fött upp henne själv. När hon fölat ska hon betäckas om med Kaiser.

/AFF

*kl*

Bika är på dygn 334 och ännu ingen fölis.

Hon ser färdig ut på alla sätt, förutom att mjölken fortfarande är lite blaskig. Dock är den vitare än sist jag rapporterade här. :)
Hon var i allafall rödare i slemhinnorna nu ikväll vid kvällmaten.
Var nyss ute och kollade, men hon står i godan ro och mumsar hö...
Hon vill inte äta kraftfodret, men det är väl antagligen för att jag försökt smyga i lusernpellets i maten.
Hon får i vanliga fall Lusern hackad strå, men den var slut så jag köpte pellets. Inte populärt, sa den kräsna damen!! :D

Ja hon såg onekligen rejäl ut. Men jättefin! :)
Kan tänka mig att min kommer att gå i samma fotspår.

Snacka om falsk marknadsföring om att han ska vara förädlare. ;) :D
Ut verkar det ju komma rejält kralliga fölungar.

Ja, det där med förädlare...:smirk: Min Highlanderbebis är inte så ädel heller direkt, men så är ju mamman ganska grov också. Fin är han i alla fall med en uppsyn som "här kommer jag!"

En länk till en videosnutt, samt hans fotoalbum.

http://www.youtube.com/watch?v=ZUJDdOU_txg

http://pets.webshots.com/album/559006462RVVOpK

"Måste be om lite stöd. Inte direkt väntans tider men det kändes onödigt att starta en helt ny tråd.

Kom från stallet för en stund sen. Min står alltså inackorderad i ett mindre stall. Fick ikväll reda på att i övermorgon kommer troligtvis en ny häst, en som provisoriskt ska stå hos oss, vet ej hur länge. Det är en tävlingshäst på nationell nivå och jag känner det som väldigt olustigt.
Hur orolig behöver jag vara för smitta? För allmännt störande moment för mitt högdräktiga sto?

Sökte snabbt i resultatbasen på ridsportförbundets hemsida och det ser ut som om hästen inte tävlat sen påskhelgen, inte heller ryttaren. Vet dock inte hur ruljansen är i det stall den kommer ifrån.

Kom två andra hästar för två veckor sedan men de går ute dygnet runt och kommer inte från ett stall med någon omsättning av hästar eller resande hästar och de är enbart inne i stallet de minutrarna det tar att göra iordning dem. Min verkar inte påverkad psykiskt av deras närvaro.

Känner att jag varit allmännt gnällig och överbeskyddande det senaste halvåret och det känns sådär att börja gnälla om detta också. Stallägarna är väldigt gulliga men tycker att jag är lite nojig och extremt beskyddande, det har ju alltid gått bra förr anser de.

Vet inte om jag bara ska säga att jag är obekväm med ytterligare en häst, särskilt en tävlingshäst och att de gör som de vill, det är ju trots allt deras stall men så vet de min ställning i alla fall om det skulle hända något. Vad tror ni? Känner mig lite maktlös här."

Jag hade reagerat precis som du... Fast ibland är det inte så mkt man kan göra när man är inhyrd - man är ju ändå bara EN av deras hyresgäster... Har tur som fick eget stall lagomt tills jag hämtade hem mitt sto från semineringen i somras - hade INTE velat ha henne i ett större stall där hästar kom och gick hela tiden. Även om det kanske hade stärkt hennes immunförsvar så hade det definitivt känts som ett risktagande.

Kan f ö tala om att jag har både plasthandskar, komresser och jodopax till navelsträngen, microlax i fall det behövs, nyinköpt nappflaska ifall det behövs, kameraövervakning (har nattvakat nu i 14 dagar nu), och ja, jag är beredd att kanske behöva dra ut fölet om det behövs. Jag kan nog kallas överspänd och jöpplig, men då är jag väl det då. Mitt och hästens första föl, dräktighetsdygn 335 idag... När man lagt ner så mycket pengar och oro och engagemang kring sin älskling vill man ju inte att det ska skita sig på upploppet!

Lycka till!

//tina_tiger

Senast ändrad av en moderator:

delvis KL

Appråpå det du skrev..

Jag har tänkt att jag ska handla lite "förlossnings och föl grejjer" snart.. skulle vi inte kunna hjälpas åt allihopa å få ihop en lista med grejjer som är ett måste eller är bra att ha när man väntar föl?

Vore skitbra :)

Nu börjar det närma sig föl nr två här.. så det är väl dags att ge sig in i tråden igen.
Stoet är på dygn 320 inga direkta juver eller andra tecken...
juvren är lite större på morgonen men små igen på kvällen...

"Min" mamma är ju rätt smäcker. Eller... hon var det innan betäckning i alla fall. ;)
Får se hur förlungarna kommer att se ut när de blir lite äldre.
Vad är det för stam på ditt sto? Har säkert läst det flera gånger, men du vet det där med minnet... :angel:

Här är lite dagsfärska bilder för den som vill se;
http://i22.photobucket.com/albums/b302/canidia/Skorpan/Hingstungen/Bild001_15.jpg
http://i22.photobucket.com/albums/b302/canidia/Skorpan/Hingstungen/Bild016_15.jpg
http://i22.photobucket.com/albums/b302/canidia/Skorpan/Hingstungen/Bild026_15.jpg
http://i22.photobucket.com/albums/b302/canidia/Skorpan/Hingstungen/Bild025_15.jpg

Hej jag fick föl i natt den 16/5 en fin frisk hingst.
har några frågor
när släpper ni ut fölen i hagen dag 3?
fölis ser lite kall ut har fyllt i med mer halm e det nå annat man bör göra?(skall förståss ej stå i drag det vet jag) men något annat?
något annat jag bör tänka på registrering när?

Föl och sto bör får komma ut en stund i hage redan från första dagen. Är vädret dåligt kan det räcka med någon timme så inte fölet blir kallt då det ligger ner mycket. Är det varmt och torrt finns ingen begränsning. Det är bra för fölets ben att få komma ut på lite hårdare underlag.

Hej jag fick föl i natt den 16/5 en fin frisk hingst.

Grattis till ditt föl ,försök igen med bilden, vill så gärna se den.
Det är segt att gå och vänta, blir inte så mycket gjort, och de lediga dagarna rusar iväg. Vi är på dag 339 nu, och inget tyder på att det är på gång

kl

Som jag skrev tidigare så fick vi ett föl ( ej mitt) i stallet i söndags som inte reste sig på ca 12 timmar. Nu undrar jag om han har något neurologiskt besvär eller om han bara är allmännt vild. Han har ännu ej varit ute, sedan vi hade ett föl som fastnade i staketet för några år sedan väntar vi alltid några dagar så att de ser ordentligt. Han lever helt enkelt rövare i boxen och han har huvudet nedåt vid golvet nästan hela tiden förutom när han diar. Bakkärran är fortfarande ej helt stabil, men han kommer upp bra själv och han far runt i boxen så att han håller på att gå omkull, huvudet nedåt och baken uppåt på något vis, det ser inte ut som "vanliga" bocksprång tycker jag. Jag har sett en del föl, men aldrig någon som betett sig som honom, han äter bra, så han är kanske bara otroligt vild? Annars är min tanke att han i och med att bakdelen inte hängde med riktigt från början fått någon neurologisk skada som nu utgörs av dessa bockningsryck. De andra fölen kan vilda till sig periodvis inne som ute, men detta verkar så okontrollerat på något vis. Någon som har någon erfarenhet av något liknande, eller så är det bara så att min hingstunge får en ovanligt vild hingstkompis att fightas med sedan, jag hoppas att jag har fel i min magkänsla.

Nu är jag definitivt i väntans tider. I natt börjar fölvaket. Juvret är fyllt och spenarna mer eller mindre styva. Mjölken ser nåååågot grumlig ut. Det jag saknar är mer släppta bäckenband. Visst är hon mjukare än hon brukar vara men inte så extremt mjuk som hon var vid förra fölningen. Jag TROR inte det blir föl i natt, men kan inte utesluta det helt så nu kör jag igång med vaket. Jag har tagit in hästarna lite tidigare i kväll för att det ska bli lugnt i stallet. Lite senare bosätter även jag mig i stallet. Jag har en uppfällbar säng som jag kan ligga i medan jag vakar. Det brukar vara riktigt mysigt att ligga och höra på hästarna så jag ser fram emot natten i stallet.

Lycka till alla ni andra som också fölvakar! /AFF *glad*

*kl*
idag är dagen D. och vad väntade oss igår morse?
Fölunge, näe en förbaskad hovböld på tjocka blivande mamman. Blockhalt och jätteledsen.
Hovbandage, boxarrest och ringa hovslagare. Nu verkar det lite bättre, hoppas den värker ut. Imorgon bitti kommer hovis o kollar...
Det är hennes TREDJE hovböld denna graviditet.
Har kamera så jag kommer att kolla i den under natten, men just nu känns det mest trist. :crazy:

Tråkigt Skaraborg med en hovböld, inte precis vad man önskar sig. Jag far till stallet i natt och vakar, har ätit, ska ta en dusch och packa övernattningsväskan. Stallägaren har fixat med tältsäng i sadelkammaren. Fattar inte hur jag ska klara att vakna ofta, jag snarkar väl som bäst då hon fölar.

Oiiii, det här är bara sååååå spännande. Lycka till ni som vakar.

Yvonne

Dygn 335.

Nu börjar det nog dra ihop sig mot fölning!
Ikväll när jag tog in henne, droppade det vit mjölk från juvret! :)
Så detta blir första riktiga vaknatten för min del.
Var ute förut igen och kollade, men hon var helt lugn. Stod och åt hö.
Lindade och flätade svansen på henne om ifall att...
Spännande! :)
Fast jag är redan jättetrött. Får nog slumra lite på soffan sen tror jag...

Dygn 336.

Inget föl inatt iallafall. Jag är megatrött nu. Inte mycket sömn inte! :)
Bika har varit lugn hela natten. Mjölken är så vit den kan bli och ganska tjock i konsistensen.
Fölar hon inte idag/inatt så ska jag äta upp min hatt (om jag hade nå'n)! Ha ha! :D
Släppte ut hästarna vid fyra imorse. Bika äter gräs och är helt oberörd. KAN hon inte ta och bli lite orolig, så man vet att det är på gång!?? :crazy:

Nä, jag får väl ta och äta lite frukost och lägga mig & sova en skvätt...

Hoppas någon av er andra har blivit "föräldrar" inatt!! :)

*kl*

I natt föddes det en Szkopulbebis ue Heart of Oak, en liten hingst som jag ännu inte sett så det blir premiärvisning senare idag. Konstigt nog så är jag inte så glad som jag trodde jag skulle vara för en månad sedan, men det är väl förlusten av den andra som spökar. Jag är hur som helst väldigt tacksam, som vanligt, att allt gått bra och ska komma ihåg att ta kameran med mig för lite fotografering. Hoppas det är soligt så det blir lite kort från utevistelsen. :cool:

Mer info kommer senare.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag läste tråden där någon efterfrågade tips på en fotobok och då dök denna tanke upp men jag tänkte att den gjorde sig bättre i en egen... 2
Svar
26
· Visningar
1 333
Senast: Iamia
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag loggade in här i eftermiddags och såg att jag hade 25 notiser, antagligen från den dagbokstråd jag deltagit i. Men jag skulle bara...
Svar
0
· Visningar
928
Senast: hundtant
·
Övr. Hund Hej! Först och främst vill jag vara tydlig med att jag ALDRIG skulle skaffa en hund om jag inte är absolut 100% säker på att jag har... 2 3
Svar
43
· Visningar
2 675
Senast: __sofia__
·
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och... 83 84 85
Svar
1 686
· Visningar
54 008
Senast: Flixon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka