Väntans tider, del 2!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare ameo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 528
  • Visningar Visningar 44 042
Sv: Väntans tider, del 2!

Jag har precis varit ute i hagen och kollat till Penny, läget är ganska oförändrat. Hon är mkt trött.
Jag tog in henne i boxen igår kväll så hon fick sitt kraftfoder och vil lite men efter ett par timmar ville hon ut igen så hon får väl gå ute då:crazy: .
Fyraåriga dottern frågade om det blivit något föl nu när jag kom in igen. Jag svarade- Nej inte än men kanske snart.

- Men mamma, är det för mkt bajs ivägen?

:crazy: Snacka om att hon tilbringat för mkt tid på seminstationen:crazy: :angel:

Min pålla har gått 308 dagar och i morse var juvret mycket ifyllt så att om man tittade bakifrån var där knappt någon glipa:crazy:
Hon är förstföderska så man är ju inte hundra på hur hon kommer bete sig.
Hon har inte läckt men igår hade hon en gul kristall på ena "spenen".
Ska jag vara bekymmrad att det kommer alldelles förtidigt ?
Någon som haft sto som börjat så här tidigt ?

// HJÄLP

Ett av våra ston hade då hon väntade sitt första föl "kristaller" och fyllt juver nästan fyra veckor innan fölning.
När hon väl fölade - på dygn 329 - var vi helt slutvakade..:))
Efter denna första gång beter hon sig mer normalt. Hon är idag på dygn 312 och har vare sig fyllt juver eller kristaller..

Så..jag hoppas att det är likadant för Ditt sto..

Mitt sto fick föl förra året,sitt första. Då fyllde hon sent o satte aldrig vaxproppar eller kristaller.
I år hade hon rejäla vaxproppar på dag 310 o är nu på dag 315 o inget har hänt. Dessutom var det bara dag 310 hon hade vaxproppar.

*kl*
Nu börjar det hända skaer med sto nummer tre också.
Hon är förstföderska, och beräknad till den 3/6.
Hon har tills nu satt pyttelite juver, bara så att man sett en skillnad mot icke dräktig, men inte mer. I morse var det dock dubbelt så mycket, så även om juvret är långt ifrån fullt, har det ändå börjat hända saker nu.
Bäcken banden är släppta, slidan är svullen och slemhinnorna röda. Mjölken är dock helt genomskinlig, och inte klibbig alls.

GRATTIS Sacja till en jättefin fölunge! Väldigt roligt att se en Fyntbebis. Mitt sto har ju Fynt som morfar. Jag ser fram emot fler foton på den lilla! /AFF

Mitt sto är idag på dag 318, sprängfyllt juver,släppta bäckenband ,men pigg och glad dock stånkas det en del.
Fråga till någon mer erfaren: genomskinlig vätska i juvren och MYCKET klibbig,när kommer bebisen????:confused:

Mitt sto är idag på dag 318, sprängfyllt juver,släppta bäckenband ,men pigg och glad dock stånkas det en del.
Fråga till någon mer erfaren: genomskinlig vätska i juvren och MYCKET klibbig,när kommer bebisen????:confused:

Självklart är mitt sto INTE på dag 318,är så trött att jag inte vet vad jag skriver,hon på dag 328.:o

Mitt sto är idag på 318.

Hon har alltid fölat mellan dag 312 och 321. (fått 4 föl)

Idag har hon gulaktig klibbig vätska som kommer från juvret.

Ska jag sova i stallet inatt?

Nu har hon kåda liknande vaxproppar..

Åhh vad jag har sett/ser iframemot den här bebisen..

hmm har slagit sak i allt och lämmnade min pålla på betäcking i förrgår kanske dumt att åka 32 mi med en häst på 19 som inte åkt transport på 2 år aldrig vart med när de kört henne så jag visste inte hur hon var bara att hon varit livrädd att gå in i förrgår på 2 försöket gick hon bara rakt in gissa om vi stog chockade haha iaf hon var lugnet själv hon var inte ens stel i bakbenen efter 5 och en halv timme i transport. i går tog hon emot hingsten mmm bara hon tar emor idag och i morgon å kanske får jag en liten nordis/tinker föl som e kanske fläckig men de visar sig hubudsaken är att jag e nöjd med hingst valet bara hon tar sig så sen e de bara vänta i 17 dar innan vi vet håll tummarna

lol vad har jag gett mig in på

Äntigen ute!
Stoföl Carland-Leuthen vid 1.00 inatt ca.
Urtjusig

Äntligen ! Kag jag också säga !

Mitt sto som fölade för första gången måste ha läst boken väldigt noga ! ALLT gick enligt skolboken och hon är en jätteduktig mamma - även om de första sekunderna så såg hon lite förvånad ut.

Ungen är förstås fullkomligt bedårande, en liten älg-brun hingst som nog blir skimmel, men en nosbläs.

Åh jag måste bara få säga! nu är mitt sto på 301 dagen! Äntligen över 300! dröjer ett tag innan jag ger mig in här.. men snart!

Bäbis här med. :banana:
Kl 03.00 i morse kom ett hingstföl. :love:
Kl 02.00 kollade jag henne, syntes inget speciellt, och så kl 03.00 såg jag i kameran att ett pyre tog sig ur säcken!

Han reste sig efter några minuter, efterbörden gick hel nästan omgående, men tyvärr så hade hon ingen mjölk.

Efter två timmars hållande stressat sto som sparkade mot hans försök att äta, ringde jag veterinären som kom o sprutad igång mjölken, väldigt effektivt. Det rann! :bow:
Nu mår mor o barn bra, han får äta från en sida och han galopperar! runt i boxen

Äntligen ! Kag jag också säga !

Mitt sto som fölade för första gången måste ha läst boken väldigt noga ! ALLT gick enligt skolboken och hon är en jätteduktig mamma - även om de första sekunderna så såg hon lite förvånad ut.

Ungen är förstås fullkomligt bedårande, en liten älg-brun hingst som nog blir skimmel, men en nosbläs.

Grattis! :bump: Vad fin han var din Corlenskybebis! :bump:

Jag saknar min Corlenskybebis som vi fick ta bort :cry: , men får glädjas åt våra två andra.

Tack - det är väldigt speciellt för mig ! Eftersom det är första gången mitt sto fölar - även om jag inte själv skall ha fölet.

Jag kunde inte med att åka till jobbet idag så jag har jobbat hemma hela dagen och gått ut ungefär hela tiden bara för att titta på underverket.

Jag är också glad att vi inte missade tilldragelsen. Det kändes bra att jag såg på henne att NU var det dags. Man lär ju känna sina ston och nu vet jag iallafall lite mer hur hon funkar.

Så en praktisk fråga, ungefär hur mycket tarmbeck har de ? Jag har kört "kolla bajset" och har hittat ett gäng små fölkluttar, men hur mycket brukar det vara ?

Det brukar inte vara några stora mängder. Svårt att säga exakt, men håll koll på hur fölungen beter sig. Om de har problem med att få ut det så ser man ju på den att den krystar flera ggr utan att det kommer nåt eller bara vä'ldigt lite.

Nu börjar det dra ihop sig för fölning här.

Stoet har haft vaxproppar sedan i onsdags (fast vaxpropparna har haft kåda färg).

Har sovit lugnt om nätterna men är väldigt trött.

Hon går även ute på nätterna och hennes ryttare (med kompisar) sover i tält utanför och kollar henne varje timme.

Inatt har hon vandrat runt hela tiden och har knappt ro att äta.

Jag tror den kommer imorgon natt..

Åhhh vad jag längtar :love: :love: :love:

stoföl E:San Quintero xx på 330 dagen med ett nödrop,född 23.50
allt gick enligt regelboken,uppe efter ca 20 min och HUNGRIG:d !!!
Så nu önskar jag er andra lycka till :)

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag läste tråden där någon efterfrågade tips på en fotobok och då dök denna tanke upp men jag tänkte att den gjorde sig bättre i en egen... 2
Svar
26
· Visningar
1 337
Senast: Iamia
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag loggade in här i eftermiddags och såg att jag hade 25 notiser, antagligen från den dagbokstråd jag deltagit i. Men jag skulle bara...
Svar
0
· Visningar
928
Senast: hundtant
·
Övr. Hund Hej! Först och främst vill jag vara tydlig med att jag ALDRIG skulle skaffa en hund om jag inte är absolut 100% säker på att jag har... 2 3
Svar
43
· Visningar
2 691
Senast: __sofia__
·
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och... 84 85 86
Svar
1 710
· Visningar
54 654
Senast: Nordthor
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka