Väntans tider, del 2!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare ameo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 528
  • Visningar Visningar 44 042
Sv: Väntans tider, del 2!

Knapplån**

Ikväll kl 21.50 så fölade mitt sto på dygn 330!! Hela fölningen gick i turbofart och från första krystningen till att hela fölungen var ute så tog det endast 5 minuter Allt gick väldigt bra och inget felläge var det heller så som jag oroat mig. Den snabba förlossningen medförde dock att navelsträngen brast innan fölet var ute helt och hållet så jag klämde med fingrarna så blödningen stoppades eftersom det forsade blod. Vi tog ut veterinär för säkerhets skull, inte för att något verkade onormalt men efter förra årets fölning som gick åt skogen så ville vi ha allt under 100% kontroll.

Stoet reste sig kl 22.05efter endast 10 minuter och fölis var uppe på benen kl 23.00. Mjölkbaren hittade hon helt själv kl 23.50(vi hade då gått upp i huset igen o kikade via övervakningskameran.. Tarmbräcket kom runt 00.15 så nu väntar vi på efterbörden..

Det blev ett stoföl som är mörkbrun/svart(ev skimmel) med skjuten stjärn o fyra vita kotor! Pappa är CorlenskyG och morfar Lasandos. Mamma Lasandra sköter sig utmärkt och avgudar sin unge!!!

En liten fråga: Är det normalt att nyfödda har tungan utanför munnen i början? Fölis har den någon cm utanför o upp mot nosen o liksom suger på den... Tänkte om det har med sugreflexen o göra?? Veterinären som var ute visste inte...

Mvh en överlycklig matte

flning2007021.jpg

Grattis!
Beträffande tungan så gjorde min lilla fölis så också första dygnet.
Sugberedd! Jag antar att det är helt normalt och narurligt, men min fölerfarenhet är begränsad till detta föl .Det såg rätt roligt ut. Nu är hon 5 dagar tungan syns inte längre.

Grattis!
Beträffande tungan så gjorde min lilla fölis så också första dygnet.
Sugberedd! Jag antar att det är helt normalt och narurligt, men min fölerfarenhet är begränsad till detta föl .Det såg rätt roligt ut. Nu är hon 5 dagar tungan syns inte längre.

Hehe jo det såg faktiskt riktigt gulligt ut!! :p Så fort hon fick i sig några mål mjölk så slutade hon med detta, alltså efter några timmar så det var nog inget konstigt..

De har fått vara ute nu ett par timmar på förmiddagen o står nu inne o vilar lite så ska jag släppa ut dem sen igen! O Lasandra är så moderlig och jag är så stolt!!:love:

Jättegrattis till en fin fölis!! Vad skönt att allt gått bra hittills. Krama den lilla ifrån mig! /AFF

Jag undrar hur långt innan förlossningen som slemhinnorna blir mörka? Min tjej har alla andra tecken utom dropp i juvret.
/morAkka

Min dam är idag på dag 318 o har idag fyllt ner i ena spenen o mjölken är vit från båda spenarna. Kollade halten antikroppar i min nyinköpta spektrometer o den visade på 7,vilket är fattigt på antikroppar. Men det fanns iaf.
Puls 62!!! temp 37.8.
Tror hon tänker föla inatt eller inom ett dygn. Inga vaxproppar, men det hade hon inte förra året heller.

Vad spännande! :) Och tidigt. Är det hon som hade omvridning och som du var orolig skulle kommit ännu tidigare? Nu är det ju helt ok i så fall.

Jag väntar och väntar och är fruktansvärt nervös. 332 dgr idag och hon har verkat totalt oberörd. Sovit i stallet två nätter och hon är den som gjort minst väsen av sig. Tempade dock 37.9 i morse och 36.9 fem timmar senare och 37.4 vid 17 idag. Slapp bak och spänt juver på morgon men inte ut i hela spenen, genomskinlig gul vätska.

Jag har lagt ut bilder ifrån hela fölningen på gnägg om någon är nyfiken! "Min första fölning (Bildserie)."

Mvh Maria

Ja det är hon . Nej nu får hon gärna föla. Men natten har varit lugn o hon som inte är jätteförtjust i att vara själv inne har varit ko lugn.
Int ens förvärkar...legat 2 min allt som allt. Superkelig.
Var övertygad att det var på g. Ska ut o kolla läget snart igen o då ska jag kolla om antalet antikroppar ökat i mjölken. (Kul grej!!! Men framförallt livsviktig för en fölis om stoet visar sig ha dålig råmjölk)

kl

Min dam har gått 11månader idag, hon har fyllt ut juvret lite mer dom sista dagarna men inga proppar än så antagligen är det några dagar kvar.
Hon brukar ha vaxproppar på morgonen läcka under dagen och föla på kvällen/ natten efter så jag hoppas hon gör likadant i år.

Jag är mkt nyfiken på denne lille fölis e: Haydn-Dragon- LongJohn**

Precis inkommen efter check i stallet. Damen i fråga är SUR på mig för att hon inte får gå ut. Men det vräker ner o det känns inge vidare att släppa ut henne då. Blir det uppehåll så får hon gå ut några timmar.
Kollade mjölken igen som är vit, med ett värde på 7. Ingen ökning alltså. Aldrig anv en sådan här sak så jag vet ju inte om man brukar märka något på mjölken innan fölning. Den ska ju mäta antalet antikroppar i råmjölken när bebben är ute. När den är på 15 så är mängden på ok.
Jag hade inte kollat mjölkfärgen på henne förrän igår eftersom det bara var dag 318 då. Så jag vet ju inte om hon gått med klart vit mjölk länge. Så det jag vet är att hon gått minst ett dygn med det.
Inga vaxproppar sedan 310.
Cozzan gick i 2 dygn med vit mjölk. Nimah hade bara lättmjölk innan fölning.
Wiwies bäckenband har ju varit helt slappa i mer än 4 veckor nu ,men nu är de om ännu slappare. Svansen har hon "tappat". När jag tempade henne så fanns det inget av det vanliga motståndet när man lyfter svansen. Den har nog aldrig varit så lätt.
Hon äter kraftfodret men petar bara i ensilaget. Kan ju bero på att de gått en månad på bete o att det känns tråkigt med hösilage istället för gräs.

Min förstföderska är på 306 dagar, och är trött. Mkt trött:crazy: Är det vanligt??
Hon mår bra för övrigt

Har oxå en förstföderska som är på dygn 306 idag. :)
Hon är liksom din väääldigt, otroligt trött!! Det är nog helt normalt skulle jag tro.
Hon står mest och sover, och surar lite mot de andra hästarna i hagen. Och äter förstås! I mängder! :D

Hej!! Detta är mitt allra första inlägg någonsin på Buke... :)
Har ett sto som är på dag 314, förstagångsföderska. Hon är trött och sur och tycker det är jättejobbigt att vara högdräktig, och själv är jag mer eller mindre skräckslagen för att allt ska gå åt pipan...
Hälsn Milene med isis

Hej allihop,
mitt sto har nu gått över 8 dagar, har tydligen inte bråttom. Förstföderska.
Ni skriver att ni kollar tempen och att bäcken bandet förändrats eller "släppt" hur ser ni det? Går dom upp i temp eller ner och hur långt innan?
Mitt första föl...

Tempen brukar skjunka ca 1 grad när det är dags. Men som du kanske läst är det inget säkert tecken.
När breda bäckenbanden har släppt så kan du känna det vid sidan av svansroten. Om man petar där så dallrar det som brylé pudding:) .
Svansen sitter nästan löst. Ja det känns så iaf.
Sen blir det som skålar stora så tennisbollar kan få plats bredvid svansroten. Ja jag var visst inge vidare på att förklara men det ska finnas bra bilder i någon tråd.
Kan fotografera min donna ikväll när hon kommer in o lägga in bilden här.

Då har min dam äntligen fölat.

Jag tror att hon knep de 4 dagarna vi vakade på henne i sommarhagen ;)

Inatt fick hon ju såklart komma in i sin älskade box.(började bli så himla orolig då hon har verkat så klar sedan i onsdags).

Hon var superduktig och allt funkade verkligen perfekt.

Han föddes kl. 01.15 och kommer bli fux.

DSCN3210.jpg

FSCN3234.jpg

DSCN3239.jpg

Han är en riktig kelgris!

Grattis!
Härmed är alla Gribbes föl för året födda:love: Samtliga föl för året är jätte keliga och nyfikna.

Blir det en arabhingst i år nu när hon har föl vid sidan? Eller kommer ni tillbaka?

Själva vakar vi nu på sista stoet som idag är på dygn 330. Har släppt sina band och juvret är fyllt nästan ända ner till spenarna. Magen har sjunkit och i lördags så stod hon länge för sig själv och lyfte oroligt på svansen. Mjölken är genomskinligt gul klibbig så det börjar närma sig. Förra året fick hon på dygn 335 och hade itne släppt band el satt något direkt juver. Det damens 4e föl.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag läste tråden där någon efterfrågade tips på en fotobok och då dök denna tanke upp men jag tänkte att den gjorde sig bättre i en egen... 2
Svar
26
· Visningar
1 337
Senast: Iamia
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag loggade in här i eftermiddags och såg att jag hade 25 notiser, antagligen från den dagbokstråd jag deltagit i. Men jag skulle bara...
Svar
0
· Visningar
928
Senast: hundtant
·
Övr. Hund Hej! Först och främst vill jag vara tydlig med att jag ALDRIG skulle skaffa en hund om jag inte är absolut 100% säker på att jag har... 2 3
Svar
43
· Visningar
2 691
Senast: __sofia__
·
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och... 84 85 86
Svar
1 710
· Visningar
54 685

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Somna in hemma
  • Senast tagna bilden XVI
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka