Väntans tider, del 2!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare ameo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 528
  • Visningar Visningar 44 042
Sv: Väntans tider, del 2!

Hjälp tack.

Kollade till mitt sto nu och hon är väldigt svullen vid slidan, slemhinnorna har gått från ljusrosa och nu mörkare till färgen med mycket rödprängda ådror typ.

Bäckenbanden är släppta, kan nog släppas lite mer.
Mjölken är något grumlig men mer åt det genomskinnliga hållet och är mycket tjockare i konsistensen.
Drar man fingrarna med mjölk emellan så glider fingrarna fram väldigt lätt.

Nu borde det väl ändå bli föl inom kort?

Det vet jag inte.

Jag har lånat henne då jag ska köpa fölet.

Hon gick på bete med hingst i två månader förra året, från slutet på juni och framåt.

Dygn 322.

Idag är juvret mycket mera fyllt än tidigare. Dock inte ner i spenarna. Går heller inte att mjölka ur någonting.
Hon äter med frisk aptit, som vanligt! :D

Det är ju snart fullmåne väl? Mitt andra sto fölade morgonen efter fullmåne. Brukar ju vara en hel del ston som fölar då, har jag för mig. :)

Känner igen det där.. min häst är på 321 dagen.. fast fick dock ur en liiten droppe genomskinlig vätska imorse :D
Fast hon går ute dygnet runt så hon hinner aldrig fylla så där mkt på natten/morgonen som ston som står inne gör.. Håller fast vid att det är därför hon inte fyllt så mkt ännu.. vill ju inte att hon ska gå över massa.. vill ha föl nuu!

Mitt sto går oxå ute dygnet runt. Första dagarna på bete krympte ju juvret och blev skrynkligt som russin, typ. :D
Men idag var det som sagt välfyllt igen!

Vi får väl hoppas på fullmånen då! ;)

Haha japp :) får se vilken av våra som hinner först! Jag tippar på din!

Det är ju svårt att säga när man inte sett stoet. Men att hon är mörkare i slemhinnan brukar ju tyda på att det är ganska nära...
Mjölken brukar ju bli vit, men inte alltid... Mina ston har alltid haft vit mjölk & sedan fölat inom ett dygn.
Men som sagt, alla ston är inte lika.
Du får hålla koll!! :)

När jag kollade till henne innan såg det ut som det nästan var lite torkat blod vid slidan. Nån timme senare var det borta.
Hon är inte jättemycket rödare vid slemhinnorna, men det är ganska blodsprängt eller hur man ska säga. Detta skiftar dock lite har jag sett, ibland mer, ibland mindre.

Bifogar bilder tagna idag, dels på hennes tjockismage och sen juvret.

dsc0080922_1181766086.jpg

070613_1181766071.jpg

070613_2_1181766261.jpg

Hon har även gnidit rumpan mot träden en del idag för svansen spretade ordentligt, men det kan ju likagärna bero på alla jävla flugor och annat som är där och stör.

Stoet vankar av och an i hagen, oftast håller hon sig nere bland träden men nu går hon fram och tillbaka, så det här hör inte till vanligheterna.

Slemhinnorna är ljusare igen, men lite mörktblodådrestrimmiga.

Mjölken är som tidigare, varken tjockare eller vitare.

Hon är mer orolig iaf, får inte riktigt ro att vara still och svansen vevar en del.

Vaka eller inte vaka inatt, det är frågan...

Jag behövde inte vänta så länge som till i övermorgon..

På dygn 334 (klockan hann bli över midnatt) föddes årets första stoföl här hemma.
En underbar lite fuxflicka med stjärn, stor, reslig och med jättelånga ben e. Don Primero-Master-Napoleon.

Fölningen var helt komplikationsfri med undantag för att efterbörden inte kom som den skulle och dessutom gått av....så vi får se till att få ett veterinärbesök imorgon bitti.

Det här med bilder fixar jag helt enkelt inte....har inte kunnat visa någon av mina föl....

Har du ingen som kan hjälpa dig med bilderna?
Häftig stam på fölis:d Grattis!

Jaha då var det kanske dax i natt igen! Gamlan som ev är dr med tvillingar har tjock orange klistrig mjölk, släppta bäckenband och värsta kliorgien i boxen. Tror jag har en vak natt framför mig.:D

....nu fick vi ett föl till....:))

Nästan på minuten ett dygn efter förra fölet kom så årets fjärde och sista föl som blev en svart hingst med skjuten stjärn, nosbläs och vitt på alla fyra benen.

Jättefint huvud och härlig resning har han vår nyaste hingst som är e. Highlander-Guinness-Arram.....´

Helt okomplicerad fölning även om lite draghjälp behövdes. Däremot fick vi även denna gång problem med efterbörden.
Efter många om och men lyckades vi med att få ut den på stoet som fölade igår.....men inatt har vi fått ge upp och får ta hem veterinär imorgon bitti istället.

Årets skörd av föl resulterade i tre hingstar och ett sto.
Tyvärr förlorade vi årets första föl en hingst e. Loredes, vilket naturligtvis är sorgligt....men vi är otroligt glada och tacksamma över att allt gått bra med de övriga tre.

Dygn 332 här och ingen större förändring. I förrgår var juvret lite större men nu har det gått tillbaka igen. De står iaf inne nu för att jag ska kunna passa på henne lite bättre, men jag tror det dröjer ett tag till. Den här allra sista väntan är ju så dryg... :angel:

Glömde ju, Grattis Pisan till dina föl! :)

Och jag väntar fortfarande, idag är vi på dygn 335. Juvret var betydligt större och hårdare idag och jag fick inte mjölka ur ngt, då det var mkt ömt. Det närmar sig i alla fall :banana:.

Här är det lugnt ännu, så lugnt att jag faktiskt sov hela natten och struntade i att vaka.

Gick ut för att titta till dom idag på morgonen, men då jag inte såg tjockisen blev jag orolig.

Då hade hon lagt sig ner, något hon inte gjort på flera veckor.
Men hon var väldigt lugn och avslappnad och nu går hon och äter gräs som vanligt.

KL

Dag 323
Hur är det med svanskliande egentligen? vad är det för tecken? att det är dags snart, en vecka en månad? eller kliar det bara :D hon har kliat svansen varje gång jag har tagit in henne (för dåligt väder) Kan ju vara så att hon inte har någon bra plats att klia rumpen på ute också iof..
vad tror ni?

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag läste tråden där någon efterfrågade tips på en fotobok och då dök denna tanke upp men jag tänkte att den gjorde sig bättre i en egen... 2
Svar
26
· Visningar
1 337
Senast: Iamia
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag loggade in här i eftermiddags och såg att jag hade 25 notiser, antagligen från den dagbokstråd jag deltagit i. Men jag skulle bara...
Svar
0
· Visningar
928
Senast: hundtant
·
Övr. Hund Hej! Först och främst vill jag vara tydlig med att jag ALDRIG skulle skaffa en hund om jag inte är absolut 100% säker på att jag har... 2 3
Svar
43
· Visningar
2 691
Senast: __sofia__
·
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och... 84 85 86
Svar
1 710
· Visningar
54 669
Senast: Nordthor
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Senast tagna bilden XVI
  • Oseriös avel 2023