Väntans tider

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare ameo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1 387
  • Visningar Visningar 110 593
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Väntans tider

Hur länge har ditt sto gått över??
Vissa kan ju spara sig till 12 månader ibland mer.
Men det är nog mer sällsynt.
Har en känsla att det är mest ponnysar som står för sådana siffror.

Skulle vi få föl efter 30 dagars väntan så skulle det omedelbart bli DNA-test.

AM

Stod och tittade på henn en stund nu och blev fashinerad av hur stoa hennes BicepsBrachii har blivit. Hon lägger väldigt mkt tyngd på frambenen nu så det är inte så konstigt, men det är så i tydligt.

Intressant...

Kan hon ha varit dräktig på 16?
Om ni kollat..har ni kollat igen på 30??
Om ni inte gjort 30 dagars kontroll..Fanns det fler "alternativ" för hennes del??

Anledning till att jag frågar är väl att OM hon var dräktig på 30 och släppt senare så blir det oftast strul att få en sådan märr dräktig igen samma år.
Däremot om dom släpper efter 16 så...

AM

Jag köpte henne dräktig i oktober 2004. Gjorde UL på henne 15 okt.

Språnget är betalt vid 20 dagars dräktighet. Har betäckningsrapporten, bet 10, 14 och 16 april -04.

Förra ägaren hade bara avelston m föl vid sidan.

Och jag menar givetvis TRICEPS BRACHII i inlägget ovan, inte biceps.
(sova lite granna)

Senast ändrad:

Jag har hört att "bra" sperma kan överleva så mycket som 5 dagar.

Så ditt svar är alltså att hon inte kollades efter 20 dagar??
Förutom höstkontrollen då.

Jag vet inte, men antingen tillhör hon den sorten som då går över..Är det en ponny??
Hur har hon fölat förut??
Övertid? Innan?Många föl?
(dessa svar måste ju den andra ägaren ha)

Eller annars får ni ta dna test.

Fölungar kommer alltid ut förr eller senare.
Stoet och fölet bestämmer när.
Det hela handlar om när fölungen är färdig för att komma ut i världen.
Och så länge den inte gör det så har den inte "mognat".

Vi har ju flera som fölat många gånger hemma.
Dom håller ett visst mönster år efter år.
På så sätt är det lite enklare att veta när det är dags.

AM

Förra ägarna hade bara haft henne från april -04. Sålde dåå de höll på att kursa företaget.

Hon har vandrat runt i ett antal hem de senaste 4 åren. Hon hade föl senast 1996 och jag har försökt att lokalisera den ägaren men utan resultat.

Jag vet inte omhon är kollad på 20 dagar.....

jag skulle nog sätta igång ditt sto. ta ut vet och kolla så verkligen är dräktig och inte bara skendräktig....

Sen sätter du igång henne.. för nu när hon gått över över 1 månad är risken för komplikationer stora, stoet kanske inte får ut fölet som har blivit för stort.

Skadar ju inte att ta ut vet=)

Veterinären säger att det inte är att bara sätta igång dem hur som helst. Det kan till och med vara farligt för stoet.

Snälla Morotsbiten.
Jag undrar bara varför du anser att stona ska sättas igång? Vet du verkligen vad du talar om??
Oerhört klantigt att komma med såna råd när så gott som ingen veterinär skulle hålla med dig.
Du gör bara orutinerade stoägare ännu mer nervösa med såna påståenden.
Fölen kommer ut när dom är klara! Ingen risk att de blir stora bara för att de gått över länge!

Förklara gärna varför DU anser att de ska "sättas igång". Berätta gärna HUR det går till, och varför det isåfall inte skulle bli komplikationer som problem med syreupptagningen pga outvecklade lungor och diverse fellägen...

När man sätter igång ett sto sätts fruktansvärda krafter igång, har då inte fölet lagt sig i rätt läge kan stoet omöjligt få ut det och följderna blir förmodligen väldigt tråkiga.

Fölet kommer när tid är, 1 månad är inte helt ovanligt.

Hallå.....

Vill någon hjälpa mig med de frågor jag ställde i mitt förra inlägg???

Klarar mig inte utan er, kära bukefolk
ura.gif

För 2 år sedan hade jag ett cobsto som fölade på 12 månader och 1 vecka. Hon tyckte inte om vädret samt ville vänta in nästa sto som skulle föla :D Det fölet fick hjälpa till att dra ut och sedan var han så trött att vi fick flaskmata honom i 2 dygn :smirk: idag har han flyttat hem till en annan Bukefalist :p
Förra året gick ett av våra welshston över i 3 v och det fölet var det inget fel på. När det gäller ston är allt möjligt. :rofl:

Jag gjorde som du, annars är det ju lite svårt att se hur mjölken ser ut! Det handlar ju inte om att "mjölka" ur råmjölk utan bara för att se hur nära förstående fölningen är.

Jo, det blev lite fel när jag skrev mjölka ur. Det var inte så jag menade.
Givetvis så kollade vi några droppar.

Vad tror du...kommer det ta ytterligare en vecka innan hon fölar?
Kan det ändra sig fort?

Håller också helt med CK och Rodde.

Helt vansinnigt att sätta igång förlossningen så länge inget är fel.

AM

Mäta kalciumhalten i mjölken! Någon som har provat "stickorna" som man kan mäta kalciumhalten i mjölken och på så sett se när det närmar sig fölning.

Jag skall försöka få tag på sådana så slipper jag vaka för mycket(hon har dock inte långt kvar beräknat till den25/4 :) )

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag hade tänkt betäcka mitt sto i år och har lite frågor och funderingar kring hela processen. Det här kommer vara både mitt och...
Svar
1
· Visningar
533
Senast: Freazer
·
Avel Är i startgroparna att leta hingst. Men när brukar de hingstar som kommer vara i avel ha kommit ut på Språngrulla ? Som det är nu så...
Svar
0
· Visningar
187
Senast: corzette
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu startar jag en dagbokstråd. För nu måste jag ha nånstans att skriva av mig, för att inte explodera av nervositet. Efter att ha...
Svar
17
· Visningar
2 415
Senast: saltakatten
·
Avel Har ett sto som gick in i månad 9 nu. Har känt sparkar sedan någon månad tillbaka och rörelsena blir bara fler och fler. I månad 6 va...
Svar
4
· Visningar
760
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka