Bukefalos 28 år!

Var bor ni?

När folk bara ”det är som att bo vid havet” och en bara känner att nej, det är det INTE!

Jag och sambon har den diskussionen med jämna mellanrum när jag säger att jag kommer sakna kusten om vi flyttar inåt landet och han (eller andra) ägnar massa tid på att försöka förklara att jag inte kommer sakna det alls om vi bor runt Vänern 😫
För en del personer är INLANDET inte ett alternativ. Jag kan inte tänka mig att bo i inlandet igen, efter uppväxten. (Och helst inte på östra sidan landet. Jag tycker att solen bör gå ner i havet.)
 
När folk bara ”det är som att bo vid havet” och en bara känner att nej, det är det INTE!

Jag och sambon har den diskussionen med jämna mellanrum när jag säger att jag kommer sakna kusten om vi flyttar inåt landet och han (eller andra) ägnar massa tid på att försöka förklara att jag inte kommer sakna det alls om vi bor runt Vänern 😫
Dumpa!
Det är en jäkla skillnad. Jag säger bara vass. Och gädda. Enda positiva är att man slipper maneter.
 
Dumpa!
Det är en jäkla skillnad. Jag säger bara vass. Och gädda. Enda positiva är att man slipper maneter.
Iglar! Ingen lukt av tång! Ingen saltfylld luft!

(Och ja, om vi flyttar isär är det för att han vill bo vid Vänern och inte jag!)

(Och helst inte på östra sidan landet. Jag tycker att solen bör gå ner i havet.)
Precis så!
 
Bor i södra Lund, i det område som kallas "Sveriges enda lyckade miljonprojekt" (men det stämmer inte för området är byggdes innan miljonprogrammet drog igång). Bor med två vänner i en lägenhets på 100kvm.
Trivs rätt bra, men känner mig mer och mer klar med att bo i stan. Drömmer om att bo mer lantligt och slippa grannar. Inser väl mer och mer hur mycket jag hatar människor ;)

Har väldigt nära till naturen däremot vilket är trevligt!
 
Jag är geolog... och väldigt avundsjuk på @hastflicka :) Kaskadbergen är väldigt intressanta ur geologisk synvinkel (Mt Saint Helens!)... och enormt vackra.

Du far helt enkelt komma och halsa pa ... Du kan ta dig till Mount St. Helens pa ett par timmar ... och Mount Rainier, som de beraknar ska vara nasta som "smaller" :angel: pa lite drygt 4 timmar. ;) Vi har dock narmare, runt 30 minuter, till en bergs kedja som ligger mellan oss och Pacific Ocean. Den ar inte sa hog utan man kan ga i skogen overallt dar. :p

När folk bara ”det är som att bo vid havet” och en bara känner att nej, det är det INTE!

Jag och sambon har den diskussionen med jämna mellanrum när jag säger att jag kommer sakna kusten om vi flyttar inåt landet och han (eller andra) ägnar massa tid på att försöka förklara att jag inte kommer sakna det alls om vi bor runt Vänern 😫

Det ar inte som att bo vid havet nej. Man behover inte putsa fonster varje dag for att kunna se ut. :banghead: Nar vi forst flyttade till Florida bodde vi sa att vi hade utsikt over Atlanten fran matrums bordet och vardags rummet. Ett JATTE stort fonster/altan dorrar ... och det var hur vackert som helst ... i nagra timmar innan man maste putsa fonster igen.
 
Jag har goda vänner, vänstervridna bögar, som bor på landet i Sjöbo kommun. De är rätt pressade, faktiskt. Svårt att koppla av när främlingsfientlighet kan bryta ut i vilken konversation som helst.
För jävligt. Vi pratade lite om att kolla på hus kring Sjöbo, miljön och naturen där är fantastiskt fin. Men det starka SD-fästet gör att vi helt enkelt inte kan med att bo där.
 
Jag bor i Nordvästskåne på en fyrlängad mindre hästgård med en extra liten bonuslänga - och växthuset förstås. Lite under 4 hektar. Jättebra grannar på precis lagom avstånd. Ljuvliga gårdsbutiker, café och en fiskaffär vid hamnen, allt på cykelavstånd. Jag kommer inte att flytta härifrån innan någon bär ut mig och jag inte kan göra motstånd. Och sedan ska jag vara ett gårdsspöke, som driver runt här för alltid.

Jag var "tvungen" pga jobbet att bo i Stockholm och Visby några år. Visby och Gotland var förvisso också magiskt vackert och att promenera från Mosebacke bort till Riddarholmen varje jobbmorgon kunde också kännas fint. Jag hade absolut inte velat vara utan den tiden.

Men Skåne, åh Skåne. :love: När jag vissa helger kom hem från Stockholm, flyget drog in över Bjärehalvön och det bredde ut sig gula rapsfält, Skäldervikens glittrande hav och intensivt försommargröna åkrar, så slog hjärtat minst ett par extra slag av bara kärlek.

Varje dag som jag kan bocka av på "vintern" utan att skrapa rutor med frusna fingrar, utan att vattnet till hästarna har frusit, utan att vägarna är igensnöade att köra på och skotta sig ut till, utan att behöva elda på elementen på max, utan broddar och snösulor och termokläder och annat otympligt mög så tackar jag ödmjukt för att jag får bo i Skåne; är lera och blåst priset jag behöver betala, så gör jag det sju dagar i veckan.

När jag kan börja odla utomhus ett par månader före andra och säsongen varar ett par månader längre på andra hållet, när jag kan köpa rosor och odla diverse känsliga växter utan att ens titta på zongränser, yes, snacka om att jag uppskattar Skåne och min zon 1.

När jag under en period ska jobbpendla till Malmö och känner att det är helt okej, för att Skåne har inte större avstånd än så.

När bokskogarna slår ut på våren med vitsippstäcke och när de är som jättelika salar på höst och "vinter" med silvergrå tjocka stammar och en jämn matta av löv. Magiskt.

När man vill ta en promenad vid havet en kväll eller helg, och det är nära för de flesta i Skåne.

När jag maniskt följer solens upp- och nedgång den mörkaste tiden på året, längtar efter varje minut dagsljus och tänker att ok, vi har korta dagar, men längre norrut har de stackarna ännu kortare dagar (fortfarande, vintertid dvs).

Det är två mindre bra saker med Skåne, för leran och blåsten accepterar jag som sagt hur lätt som helst i utbyte mot det positiva: det är lite för populärt att bo eller sommarbo i vissa delar. Ridvägarna - och tyvärr en del av odlingslandskapet - blir ledsamt decimerade där det byggs och byggs. Och så är det varje val, när jag skäms å Skånes väljares vägnar.
Nå, när du beskriver det så, det har ju sina fördelar! Men vinter är ju inte att förkasta, det är ju vackert och härligt krispigt och kallt!, jag är en vinterperson. Vintersol ihop med kyla som får näsan att klippa ihop! Vackert landskap, vintervita träd! Ja allt sådant, Skåne har inte det. Jag njöt verkligen de dagarna för någon vecka sedan när det var minusgrader och lite kyligt! Underbart, alldeles fr få av sånt i Skåne!
Men jag kan hålla med om att det är trevligt att våren kommer först egentligen!

Så fint du beskriver Skåne kan jag beskriva Sörmland, så jag kan förstår hur du känner! :) Det är som att komma hem när jag kommer dit och jag ler fånigt varje gång!
 
För jävligt. Vi pratade lite om att kolla på hus kring Sjöbo, miljön och naturen där är fantastiskt fin. Men det starka SD-fästet gör att vi helt enkelt inte kan med att bo där.
Jag var i Sjöbo före förra valet. Sd-valaffischerna är värre där än jag var van vid, tex. Grövre budskap.
 
Visa bifogad fil 39342
Och japp, vi fick vinter tidigt i år...
Har ni snö? Oh käre gud! Här i Höör är det plusgrader, 5 till antalet faktiskt och så har det regnat i dag en massa igen. Jag längtar så efter snö och kyla! Regn och blåst är så gräsligt kallt, det når enda in i benmärgen så man dör inneifrån lite grann. Men 25 minus är som en sommardag i jämförelse!
 
Bor i södra Lund, i det område som kallas "Sveriges enda lyckade miljonprojekt" (men det stämmer inte för området är byggdes innan miljonprogrammet drog igång). Bor med två vänner i en lägenhets på 100kvm.
Trivs rätt bra, men känner mig mer och mer klar med att bo i stan. Drömmer om att bo mer lantligt och slippa grannar. Inser väl mer och mer hur mycket jag hatar människor ;)

Har väldigt nära till naturen däremot vilket är trevligt!

Området Grindtorp i Täby kallas också för Sveriges enda lyckade miljonprogramsområde. Det var därifrån jag flyttade förra året.
 
Jag tycker du är så cool som flyttat långt! Egentligen skulle jag definitivt kunna tänka mig Skåne pga landskapet men jag vågar inte pga alla Sverigedemokrater som sagt.
Jag flyttade från Skåne delvis pga dem. De var så nära, gräsligt att alltid få höra sådana saker och behöva förklara för barnen och att de själv skulle behöva försvara sina åsikter i familjen. Men vi hamnade här igen, det började precis som tidigare och det är GRÄSLIGT. Barnen, nu tonåringar reagerar skarpt och vi tycker alla att det är skitdrygt när de man tycker om tvingar på en åsikter man inte delar. Alltid dumma kommentarer var man än går.

Det var en befrielse att slippa höra sådant när vi flyttade faktiskt.
 
Har ni snö? Oh käre gud! Här i Höör är det plusgrader, 5 till antalet faktiskt och så har det regnat i dag en massa igen. Jag längtar så efter snö och kyla! Regn och blåst är så gräsligt kallt, det når enda in i benmärgen så man dör inneifrån lite grann. Men 25 minus är som en sommardag i jämförelse!

Ja, är alldeles vitt ute!:p Dock första snödimpen, och ovanligt tidigt, så jag tror (tyvärr) den försvinner... Blir så mycket ljusare och trevligare ute än det där hemska mörkret! Vi brukar få snö i början/mitten av december först.
 
Jag bor ganska centralt i Uppsala och känner att det numer är min hemstad. Flyttade hit som student och blev kvar. Är uppvuxen i Jönköping, Mjölby och Umeå.

Jag vill helst inte bo i Sverige alls (förutom att Sverige är ett bra land på så otroligt många sätt) och drömmer om att flytta till Manila, Singapore eller Hongkong (eller vilken storstad som helst som inte har vinter). Men det skulle bli svårt att ha häst och jag tror inte katterna skulle tycka om den flytten 🤔
 
Bor i liten villa i förort söder om Stockholm, samma ort som jag är född och uppvuxen i. Jag har även bott norr om stan en period men södra sidan är hemma. Trivs utmärkt! För mig är det lagom att åka in till stan kanske någon-några gång per månad och gå på konsert eller äta på restaurang. Gillar närheten till stan, men vill bo lugnt och med trädgård.

Nackdelar är trafiken och fastighetspriserna.
 
Bor på en mindre gård från 1700-talet strax utanför en by nära Piteå. Vi bor framförallt här för att det är nära till familjen (barnvakt 😎) men är fint pendlingsavstånd till Piteå/Luleå/Älvsbyn och bra arbetsmöjligheter också.
Vi vill dock ha minst 5 gånger mer åkermark (dvs minst 25ha) för att kunna ha mer jordbruk.

Helst skulle jag vilja bo i inlandet men då är det det med arbetsmöjligheter för mannen (jag är rätt attraktiv :p) och barnvakt.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 024
Kropp & Själ Hej! Hur tar jag steget för att faktiskt söka vård för att man mår dåligt psykiskt? I grund och botten handlar det om något som...
Svar
1
· Visningar
754
Senast: Monimaker
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 244
Senast: hundtant
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 979
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp