Var bor ni?

Bor i norra Västerbotten, vid kusten. Gillar årstiderna, lugnet och naturen.
Bor på en mindre hästgård på landet och trivs väldigt bra här :love:

Den enda nackdelen för mig är jag har cirkus 100 mil att åka (enkel väg) för att tävla AQHA/NRHA-klasser :crazy:
 
Roligt och intressant att läsa hur och var alla bor:laugh:
Bor på en liten gård mitt i skogen utan grannar i Västernorrland. Har 2 hästar, får, get, 2 hundar, kaniner och andra smådjur. Är född och uppvuxen utanför Stockholm.
Har bott här uppe i 15 år och stortrivs.
Älskar lugnet och vildmarken här. Skogen, älven, vilda djur och plocka bär på sommaren. Fördelen med att bo här är att det är billigt att bo här och nära till naturen. Finns många fina ridvägar. Eldar med ved. Nackdelen är långa avstånd och insekterna på sommaren.
 
Jag vill ha riktig vinter! Jag är så galet avundsjuk på alla som får sån fin vinter. Önskar jag slapp regn och lera.
Det hade lyst upp lite med snö. Detta är vår utsikt åt ena hållet. Taget i soluppgången.
IMG_20190205_104713_743.jpg
 
Tidigare fanns det en karl som gick i ett par jeansshorts året runt i Sthlm, gissa om jag hajjade till när jag en svinkall vintermorgon hoppade av bussen i Vallentuna kommun på väg till stallet och möter honom i shorts! Jag tror det var under -20, ren köldhålet och alltid ca 10 grader kallare än i city men då såg han rätt frusen ut faktiskt. Ingen vinterjacka eller mössa heller. :eek::crazy::laugh:

Det fanns en sådan man i Västerås oxå... mötte honom flera ggr åren 07-10 eller därkring. Medelålders, skallig man med korta jeansshorts och aldrig nån jacka eller nåt. Inte ens en mössa. Fattar inte än i denna dag hur han bar sig åt för att inte frysa ihjäl....:crazy:
 
Det fanns en sådan man i Västerås oxå... mötte honom flera ggr åren 07-10 eller därkring. Medelålders, skallig man med korta jeansshorts och aldrig nån jacka eller nåt. Inte ens en mössa. Fattar inte än i denna dag hur han bar sig åt för att inte frysa ihjäl....:crazy:
Den här har/hade mycket hår, rätt luden faktiskt, med mycket hår och skägg. Gick i sandaler även på vintern.
 
Bor relativt nybyggt område i Huddinge kommun, i en 1,5a med sambo. Funkar fint hitills, bara bott några veckor här 😅
Nackdelen med vårt lilla hus är sovloft (1m i taket) och inte mycket förvaring, men vi är glada hitta boende i Stockholmsområdet pga jobb/jobbmöjligheter.
Området är trevligt och lugnt trots alla hus, men tråkiga är måste åka in till Huddinge bara för handla, skulle va trevligt med en liten affär eller kiosk. Jag trivs, men har alltid liten längtan tillbaka till Skaraområdet, får skaffa sommarhus eller nått där i framtiden kanske :idea::D
 
Jag är tyvärr väldigt ensam här. Det är svårt att skaffa nya vänner och de vänner jag hade i Göteborg har liksom droppat av en efter en.
Låter som att det är dags för ännu en Buke-träff! :D

Och appropå att ha häst, så tycker jag det är tvärtom! Det finns massor med stora fina stall med paddock och ibland ridhus, och mängder med lediga stallplatser. Mina grannar och jag är väldigt lika dock, vi vill inte ha hästar hos oss som inte är våra egna. Ibland byter vi sinsemellan beroende på behov - jag har lösdrift och stora marker, grannen har tydliga rutiner in och ut ur stallet, boxar på rad, ridbana, etc. Ibland när någon kompis i Göteborg krisar kan jag erbjuda plats i lösdriften eller på bete, men det är ju inte meningen att någon ska stå där permanent. Orka med inackorderingar! 😇
 
Det fanns en sådan man i Västerås oxå... mötte honom flera ggr åren 07-10 eller därkring. Medelålders, skallig man med korta jeansshorts och aldrig nån jacka eller nåt. Inte ens en mössa. Fattar inte än i denna dag hur han bar sig åt för att inte frysa ihjäl....:crazy:
Jag försöker väl toppa era shortsmän med shortsmannen i Umeå. Oftast kombinerat med tshirt, men han använde faktiskt vantar och mössa :D
 
Jag bor också i Lund men i NÖ delen. Är uppvuxen på andra sidan gatan och har flyttat hem. Har gångavstånd till föräldrar och bästa väninnan. Älskar valresultatet
Screenshot_20191109-222519_Chrome.jpg


Bor i en tvåa på markplan. Trädgård på både framsida och baksida. Här är minst 20 ungar som leker på eftermiddagen så det finns alltid kompisar till sonen.

Nackdelen är väl min sura granne. Och att den ökade trafiken på e22 orsakar buller.

När sonen flyttat hemifrån vill jag bo i Köpenhamn. Bästa staden ever!
 
När folk bara ”det är som att bo vid havet” och en bara känner att nej, det är det INTE!

Jag och sambon har den diskussionen med jämna mellanrum när jag säger att jag kommer sakna kusten om vi flyttar inåt landet och han (eller andra) ägnar massa tid på att försöka förklara att jag inte kommer sakna det alls om vi bor runt Vänern 😫
Nä, det smakar fel i munnen när man badar! Ingen fräsch salt känsla utan bara jolm. Jag är uppvuxen med att bada, det gör man i havet och bor nu en massa mil från det. Mina barn klagar över att havsvatten smakar illa och det stinker tång när jag väl får iväg dem till havet och jag bara :cry:
 
Nä, det smakar fel i munnen när man badar! Ingen fräsch salt känsla utan bara jolm. Jag är uppvuxen med att bada, det gör man i havet och bor nu en massa mil från det. Mina barn klagar över att havsvatten smakar illa och det stinker tång när jag väl får iväg dem till havet och jag bara :cry:
Jag förstår precis vad du menar!
Badar i sjö ibland (inte Vänern så ofta dock) för att det stundtals är enklare men nej, det är verkligen inte samma känsla som havet.

Och hårt när ens barn inte förstår storheten :(
 
Låter som att det är dags för ännu en Buke-träff! :D

Och appropå att ha häst, så tycker jag det är tvärtom! Det finns massor med stora fina stall med paddock och ibland ridhus, och mängder med lediga stallplatser. Mina grannar och jag är väldigt lika dock, vi vill inte ha hästar hos oss som inte är våra egna. Ibland byter vi sinsemellan beroende på behov - jag har lösdrift och stora marker, grannen har tydliga rutiner in och ut ur stallet, boxar på rad, ridbana, etc. Ibland när någon kompis i Göteborg krisar kan jag erbjuda plats i lösdriften eller på bete, men det är ju inte meningen att någon ska stå där permanent. Orka med inackorderingar! 😇

Buketräff hade kanske varit precis vad jag behöver 🤩

Alltså jag fattar inte vad du pratar om. Bor vi i parallella universum? 🤷‍♀️😅
Det ligger några riktigt fina stall här omkring som jag ofta åker förbi, med ridhus och paddock, men de ser inte direkt ut att vara inackorderingsstall utan snarare tävlingsstall.
Nu har jag ingen häst längre men när jag hade det sökte jag stallplats både på FB, Blocket och Hästnet helt utan resultat (förutom små stall utan faciliteter och någon typ av ridbana) La också upp egen annons, utan resultat. Tur jag kunde ha kraken på jobbet och hos vänner.
 
Jag förstår precis vad du menar!
Badar i sjö ibland (inte Vänern så ofta dock) för att det stundtals är enklare men nej, det är verkligen inte samma känsla som havet.

Och hårt när ens barn inte förstår storheten :(

Det är verkligen inte samma sak. Uppvuxen på Västkusten med salta bad och klippor, och bor nu i närheten av Vänern. Man behöver ju gå typ en mil ut innan vattnet kommer över midjan på en! Såklart är det olika på olika ställen, det är ju en stor sjö, men här är det så nästan överallt. Det finns visserligen ett ställe utanför Lidköping där det är uteslutande klippbad. Visserligen ingen tång och inget salt i vattnet, men det är så nära jag kommit ”riktigt” bad här.
 
I villaområde i förort till Stockholm. Det är ett s.k ”egnahemsområde”, husen är mestadels från 30-40talet. Alla har tomter på ca 2000kvm och det gör att man inte bor på varandra. Har stoooor skog runt knuten och 2 min till idrottsplats med fotboll/ishockey/tennis/löpning/orientering osv.
Tar en kvart att gå till pendeltåget som tar 22 min till stan. Här känner vi våra grannar och de andra på förskolan, det gjorde vi inte i lägenheten närmre stan.

Jag är uppväxt i Stockholm och kan inte tänka mig att flytta även om tankarna på Skåne ibland är starka. Men jag gillar vintern och här får jag lagom av alla årstiderna. Jag älskar den stora staden men vill inte bo mitt i den.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2
Svar
25
· Visningar
712
Kropp & Själ Hej! Hur tar jag steget för att faktiskt söka vård för att man mår dåligt psykiskt? I grund och botten handlar det om något som...
Svar
1
· Visningar
732
Senast: Monimaker
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 925
Senast: hundtant
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 798
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp