Var bor ni?

Jag bor på en liten torr-tropisk ö i norra Australien med min sambo sedan 2.5år (men varit i Aus i 5 år nu). Vi hyr ett hus med 2 sovrum, två badrum och egen swimmingpool.
Jag trivs fruktansvärt bra här i huset och på ön.
Förutom att ena grannfamiljen är allt annat än vad man kanske skulle önska som granne (droger, alkohol, okända besökare ofta, skrik och bråk var och varannan kväll).

Annars är ön en fin liten community och lite "alla känner alla".

Nackdelar:
Det är fruktansvärt varm här ca december-april.

Det kan vara svårt att hitta heltidsjobb.

OM man nu behöver något från stan på fastlandet (läkarbesök, tandläkare, bank, försäkring mm) så får man planera i tid med färjor och transport. Färjan är rätt dyr dessutom. (Men mycket går ju att beställa online idag tex matvaror och saker/kläder).



I Sverige växte jag upp i Norrtälje men skulle vi flytta till Sverige skulle jag vilja bo i Åre. Nackdelen vore kanske att hitta året-runt-jobb där
 
Jag bor på en liten torr-tropisk ö i norra Australien med min sambo sedan 2.5år (men varit i Aus i 5 år nu). Vi hyr ett hus med 2 sovrum, två badrum och egen swimmingpool.
Jag trivs fruktansvärt bra här i huset och på ön.
Förutom att ena grannfamiljen är allt annat än vad man kanske skulle önska som granne (droger, alkohol, okända besökare ofta, skrik och bråk var och varannan kväll).

Annars är ön en fin liten community och lite "alla känner alla".

Nackdelar:
Det är fruktansvärt varm här ca december-april.

Det kan vara svårt att hitta heltidsjobb.

OM man nu behöver något från stan på fastlandet (läkarbesök, tandläkare, bank, försäkring mm) så får man planera i tid med färjor och transport. Färjan är rätt dyr dessutom. (Men mycket går ju att beställa online idag tex matvaror och saker/kläder).



I Sverige växte jag upp i Norrtälje men skulle vi flytta till Sverige skulle jag vilja bo i Åre. Nackdelen vore kanske att hitta året-runt-jobb där

Tror det är lättare nu, rätt många nollåttor med kontor där uppe.
 
Tror det är lättare nu, rätt många nollåttor med kontor där uppe.

Vi får nog vänta med flytt (OM vi ens vill flytta) till Sverige ändå. Jag väntar fortf på mitt PR här och sedan är det ytterligare 2-3 år innan jag kan bli medborgare här vilket är ett av mina egna "krav" innan ens tanke på flytt,, så jag vet att jag kan komma tillbaka hit problemfritt senare :laugh:
 
Vi bor på en medelstor gård i skogsbygden i Finspångs kommun Norra Östergötland, nära gränsen till både Närke och Sörmland.

Gårdens mark ligger på ett näs mellan två sjöar, där det häckar både storlom och tranor, och en del andra vattenfåglar, och den östra gränsen är en å, där det bor både bäver och utter.
Det finns så gott om vilda djur och fåglar här, så att det blir som en katalog av det mesta som finns i den här delen av Sverige.
Vissa djur är lika roliga att se varje gång man råkar se dem, t.ex. bävern eller Stora Tjädertuppen, andra djur finns det lite för mycket av för att det ska vara trevligt, t.ex. Dovhjort och Vildsvin.

Jag älskar att dra upp rullgardinen på morgonen och titta ut mot sjön nedanför huset!
Är det vår eller sommar så är det vackert med spelet av ljus i vattnet, är det vinter med snö och is på sjön, och råkar vara sol, så gnistrar det så härligt i ljuset.
Dagar med oväder, så blir sjön istället spännande, med vågor, eller synliga stråk av snöfall...
På våren rastar stora flockar med flyttande gäss nedanför fönstret, samtidigt med grupper med tranor.
På hösten, vid den här tiden, så finns det ofta stora flockar med storskrak som fiskar i sjön, det är fantastiskt att se en flock på kanske 50-100 skrakar dyka samtidigt för att driva fisken framför sig, och så dyka upp igen flera hundra meter längre bort.
Mitt sovrumsfönster är ett superbt gömsle för naturtittande.

Vi bedriver jordbruk på gården, med får och hästar. Det finns också egen skog att förvalta.

Jag gillar det, jag skulle nog vilja påstå att det är det här sättet att leva som jag jag önskat mig från det att jag var liten, trots att jag är född i Stockholm, och vuxit upp i Stockholm, och mina föräldrar i flera generationer varit stadsbor.

Att få vara utomhus mycket, följa naturen, och förvalta marken och skogen, så att den både kan ge avkastning och ha höga naturvärden inger mig mycket tillfredsställelse och glädje.
 
Bytte efter 17 år på Södermalm boendet mot en avstyckad gård mellan Ystad och Simrishamn sedan ett år efter att ha fått ett infall. Trivs kalas, och älskar den skånska vintern. Den är ju som en vanlig höst, fullt hanterbart. Har alldeles för mycket huspyssel egentligen, men det måste inte vara perfekt. Men det har tagit tid att landa, beställde garderober igår:D

Hatar granar.

Kollektivtrafiken (beställningstrafik) är ett skämt, men har hittat lite socialt umgänge, kör upp om en månad och det flyter på rätt hyfsat.
Det där låter som den ”resan” jag funderar på att göra. Har bott på Södermalm i 18 år och har börjat snegla på att flytta ner till Skåne när jag är klar med mitt nuvarande jobbuppdrag. Pappa har hus i Östra Tommarp och syster i Beddinge. Hästen bor i Kristianstad (på hingstdagis), och jag lär väl hamna därikring om jag bara får jobb... projektledare inom marknadsföring kan en väl vara överallt tänker jag?
 
Buketräff hade kanske varit precis vad jag behöver 🤩

Alltså jag fattar inte vad du pratar om. Bor vi i parallella universum? 🤷‍♀️😅
Det ligger några riktigt fina stall här omkring som jag ofta åker förbi, med ridhus och paddock, men de ser inte direkt ut att vara inackorderingsstall utan snarare tävlingsstall.
Nu har jag ingen häst längre men när jag hade det sökte jag stallplats både på FB, Blocket och Hästnet helt utan resultat (förutom små stall utan faciliteter och någon typ av ridbana) La också upp egen annons, utan resultat. Tur jag kunde ha kraken på jobbet och hos vänner.
Du måste ha haft jordens otur för jag bor i andra änden (norra) av länet o det är samma här,massor med stallplatser,lösdrifter och ridhus växer upp som svampar ur jorden,förvisso är många privatägda men det brukar gå att hyra in sig.

Dobbis/fd hopphästägare
 
Jag bor i en bostadsrätt i Liljeholmen utanför Stockholm. Trivs jättebra med området. Nära till stan men humanare priser. Dock gillar jag inte Söder öht. Gillar egentligen Aspudden bättre men människorna där får mig att avstå. Barnen går på förskola i Ekensberg och där skulle jag absolut kunna tänka mig att bo också! :) Även om jag är AIKare och egentligen gillar norra/västra delarna bättre: Solna, Sumpan, vissa delar av Bromma osv. :)
 
Jag bor vanligtvis i lägenhet i södra London - Camberwell de senaste åren. Delat boende med 3 andra. Fördelen är kostnaden, friheten och avsaknaden av ansvar + såklart att jag får bo i Londons bästa hörna!

Nackdelen är att allt eftersom jag blir äldre (är 29) vill jag investera mer i en trevlig lägenhet och att ha mer privatliv och färre kompromisser- hoppas kunna köpa egen lägenhet om något år eller så!

För tillfället bor jag dock i en liten stuga på en gård Söder om Auckland i Nya Zeeland då jag spenderar vintern / sommaren här som pologroom!
Helt jäkla kanon. Landet är osannolikt vackert och det bästa med mitt boende är utsikten från min säng och mina otroligt trevliga hyresvärdar (och chefer)
 
Jag bor på en liten gård på åtta hektar utanför Karlshamn i Blekinge.
Tidigare har jag rört på mig mycket, men jag skaffade häst och tröttnade på att vara inhyst hos folk. Här bor jag ensligt, men ändå nära till stor väg och 30 min till närmsta hästklinik och 10 minuter från närmsta distriktare.
Här har jag tillgång till både ridhus och ridbana inom 10 minuters skrittavstånd, vilket jag såg som bra uppvärmning.

Jag valde mitt boende efter min hästs behov :)

När det gäller ridvägar får jag transportera mig lite, men vi har förmånen att det är tillåtet att göra detta längs med cykelbanan.
Platsen visade sig även vara perfekt gällande insekter. Det är nog den plats häromkring som har det absolut lägsta insektstryck jag varit med om. Då har jag ändå en mil till havet. Nu har jag tyvärr haft ett tråkigt sista år där jag har fått ta bort två hästar och står här lite vilsen med två minishettisar och lyxiga fem hektar bete.

Jag trodde inte att jag älskade blåsten, men efter de två sista somrarna vet jag att jag gör det. Avskyr stilla och varma dagar. Jag vill ha vind.

**Närhet till disktriktare är jag djupt tacksam för. Det har jag haft stor glädje av under ett år fyllt av motgångar gällande hästarna.
 
Det där låter som den ”resan” jag funderar på att göra. Har bott på Södermalm i 18 år och har börjat snegla på att flytta ner till Skåne när jag är klar med mitt nuvarande jobbuppdrag. Pappa har hus i Östra Tommarp och syster i Beddinge. Hästen bor i Kristianstad (på hingstdagis), och jag lär väl hamna därikring om jag bara får jobb... projektledare inom marknadsföring kan en väl vara överallt tänker jag?

Bara Gört!
Man kan ju börja med att hyra ut sitt boende om man vill kunna ångra sig.
 
Jag bor egentligen på min sambos gård utanför Nyköping. Där trivs jag fantastiskt bra på alla sätt och vis. Huset är ett stabilt några hundra år gammalt timmerhus och vi har lång egen strand med både badklippor och sand vid en större sjö. Min sambo bedriver turism i liten skala med camping, fiske och uthyrning av ett sommarhus.
Men jag bor också på min gård strax norr om Stockholm tillsammans med min dotter och barnbarn. Dels så gillar jag att köra buss i SL-trafiken och dels så stöttar jag dottern i slutet på hennes studier. Jag hyr också ut bostäder och hästplatser. Vi har hästar på båda gårdarna.
Fördelen är att jag bor galet billigt och har massor av plats. Nackdelen är att jag egentligen i princip bor i min bil. Egentligen så vill jag bo i en lya centralt.
Jag trivs bra på de flesta platser men har litet svårt för inskränkta och sura villakvarter.
 
Bor på en gård i sydöstra Värmland, ute på landet. 10-15 min med bil in till närmsta stad och ~1 tim till lite större städer som Karlstad och Örebro.

Fick jag välja helt fritt så skulle det vara lite närmare till större städer med sjukhus (jag är sjuksköterska) samtidigt som jag gärna skulle bo mer remote från grannar, mer direkt ute i skogen. Vi har flera grannar inom synhåll. Samtidigt så är det ju praktiskt för barnen att inte vara alltför avsides, vissa kompisar kan/kommer de på sikt kunna gå/cykla till själva och det är ju bra.

Riktiga vintrar är det snålt med här men det gör inte mig så mycket, är inget fan av vintersport och skotta snö är ju tråkigt. Vi har nära till Vänern vilket ger en jäkla massa fästingar tyvärr.

Men på det stora hela så trivs jag bra. Det är min släktgård vi bor på och tanken på att förvalta den vidare, kanske tillsammans med barnen så småningom om de vill, känns fin.

Mannen som flyttat hit från de absolut mest norra delarna av Värmland saknar vildmarken, de stora vidderna och bergen. Naturen där uppe är verkligen fantastisk, men att bosätta mig där skulle jag inte orka med. Jobb finns knappt utan man får vara beredd att åtminstone någon får veckopendla, och barnen är tvungna att flytta hemifrån när de ska börja gymnasiet.
 
Senast ändrad:
Jag bor i en villa i en liten by i Västernorrland. Grannarna finns ganska nära inpå, men de är ungefär lika sociala som jag (läs: eremit deluxe :angel:) så det är på det stora hela ett väldigt lugnt område. Gott om skog och natur runtomkring vilket både jag och herr katt är nöjda över. :D

Nackdelar är vintrarna och att det stora delar av året inte finns så mycket att hitta på om man inte är typ friluftsmänniska. Och att man verkligen är beroende av bil för att ta sig till den mesta service - för mig som inte gillar att köra så är det ett stort minus.
 
Jag bor i utkanten av Uppsala, har bott där nästan hela livet med undantag för en period på Gotland med en avstickare till Umeå. Jag insåg när jag kom tillbaka att jag nog behöver bo i en universitetsstad för att må bra, det finns helt enkelt tillräckligt många som är på samma mentala våglängd som jag själv. Här får jag den intellektuella stimulans jag behöver och den finns gott om mer eller mindre knäppa människor så jag sticker inte ut så mycket.

Jag bor i lägenhet ett kvarter från ett naturreservat, så det är lätt att sticka ut i naturen och motionera eller plocka svamp. Jag har ett annat naturreservat mellan hemmet och jobbet, så jag kan gå eller springa genom skogen nästan hela vägen till jobbet om jag vill. Väljer jag andra vägar så har jag både stallet, gymmet och min gamla mamma på vägen till eller från jobbet. Det gör livet enklare och jag är så tacksam för mitt jobb - det är tufft att stockholmspendla. Det finns alltid något att göra i Uppsala och så finns det många bra pubar, jag gillar att sitta på pubar och slänga käft och skämta med folk som är skarpa innanför pannbenet och det finns goda möjligheter till det här.

Fördelar med Uppsala: Lagom stor stad, lätt att ta sig ut i naturen, internationell befolkning, mycket att göra, mycket historia och kultur.

Nackdelar med Uppsala: Kriminella gängen, hårdexploaterade charmlösa bostadsområden när staden växer, dyrt boende, få stränder.
 
Vi bor i Onsala, söder om Göteborg i ett ganska stort hus som efter några år här börjar bli lite av vad vi vill ha. Trivs väldigt bra här med naturen som rymmer ”allt”. På samma hundpromenad passerar vi genom ljuvligt doftande skog, genom lagom upplysta villakvarter med mysigt varmt sken från köksfönster, längs fjorden och stränder samt över svindlande vackra rullstensåsar mot piskande, öppet hav. Hästen bara några minuter med bil hemifrån, massor av ridhus och långa, preparerade, kuperade och bilfria ridvägar. Cykelavstånd till både delikatessaffär och vanlig mataffär, till fina badplatser, glass på bryggan i hamnen, fantastisk kajakpaddling för oss nybörjare och väldigt trevliga grannar. Helt utan maskroshets.

I perioder saknar jag verkligen vår lägenhet i Linné och framför allt hösten och advent i innerstan. Ju mer sliten jag är av stress och jobb, desto mer drömmer jag dock om ännu mer havsnära och helst ensligt.

Inom några år bor vi nog inte kvar här, ska vi flytta vill jag göra det innan dottern börjar skolan och hela mitt väsen längtar till Getterön i Varberg. Den utopiska drömmen är en av de små hallandslängorna där med möjlighet till hästar hemma, men ”nöjer” mig med hus mot havet med badrocksavstånd från huset.
 
Kom hit och hälsa på :D Är ofta i Sölvesborg och kan intyga att du inte kommer bli uppäten och att det finns fantastiska människor som kämpar varje dag för sin stad. SD vinner vi inte över genom att undvika skiten. Sölvesborg på sommaren är fem plus, är så ledsen över att min uppväxtort ska definieras av styret.
Det är säkert hur fint som helst men jag vågar inte. Jag var i Grästorp för ett tag sedan och undrade hur det skulle kännas att ha palestinasjal där. Jag är lite nervklen och rädd av mig och blev lite nervös av att vara i Grästorp. Så många nazister överallt liksom.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Hur tar jag steget för att faktiskt söka vård för att man mår dåligt psykiskt? I grund och botten handlar det om något som...
Svar
1
· Visningar
731
Senast: Monimaker
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 899
Senast: hundtant
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 758
Senast: lundsbo
·
Hundträning Hej alla! Det här är mitt första inlägg här och jag hoppas på att få lite tips och råd kring min tös som är sex månader, jag har läst...
2
Svar
21
· Visningar
3 110
Senast: ls2023
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp