Var får man hjälp för ätstörningar.

Ni som fått hjälp mot ätstörningar- hur ser den ut? dvs hur ser en behandling ut? Vad är det mer konkret som hjälper en?
Jag förstår att det beror på ens situation och så.

Nr 1 är regelbundet ätande oavsett ätstörningsproblematik. Få in normala kostvanor.

I mitt fall så var det matschema, matdagbok, 1 samtal i veckan med min behandlare, 1 samtal i veckan med min psykolog, dagvård utöver mina samtal och träningsförbud pga få bort kompensationsbeteendet.


För en vän till mig med anorexia så fick hen samma behandling - psykologen + inläggning på sjukhuset 1 månad i början av dagvården (vi har ingen sluten äsenhet här utan dom samarbetar med psyk så man får vara på den snällaste låsta avdelningen så man inte kan hoppa över måltider och gå till dagvården på dagarna. Alternativet är behandlingshem som finns i en annan stad). Hen hade samma matschema fast tillägg av näringsdrycker.
En annan med anorexi fick även extra smörgås vid 2 måltider per dag utöver vanliga schemat och näringsdrycker + psykolog.
Ingen låg under ordinarie matschema utan det ökades på beroende på behov, men ordinarie hade alla.
Så det kan se väldigt olika ut.
Alla har olika behov, olika behov av terapi under behandlingen och några hade tillägg av medicin pga depression och några hade inte behov av det.
Några ggr hoppade det in en patient nån vecka på dagvården för att det gått bra i början men sen behövde få en puff i rätt riktning igen.
 
Tack för att ni berättar om hur behandling går till och så. Jag har inte skickat iväg något än. Jag skjuter bara upp det. Jag tror jag är lite rädd och orolig fast jag förstår inte riktigt varför.
Men jag har berättat lite för några vänner till. Och det blir lite jobbigt när folk typ säger "herregud" "så fruktansvärt " etc eller bara stirrar på mig med stora ögon.
Även om folk inte vill illa så blir det som en bekräftelse på hur störd jag är och då blir jag rädd för att söka hjälp. Jag är typ rädd att bli tvångsintagen om jag berättar om hur illa det är. Ingen annan hetsäter väl strösocker liksom. om jag säger att jag är rädd för att jag kommer äta ihjäl mig så lär de väl låsa in mig.
Så jag vill gå hjälp men är lite rädd på samma gång.
 
Tack för att ni berättar om hur behandling går till och så. Jag har inte skickat iväg något än. Jag skjuter bara upp det. Jag tror jag är lite rädd och orolig fast jag förstår inte riktigt varför.
Men jag har berättat lite för några vänner till. Och det blir lite jobbigt när folk typ säger "herregud" "så fruktansvärt " etc eller bara stirrar på mig med stora ögon.
Även om folk inte vill illa så blir det som en bekräftelse på hur störd jag är och då blir jag rädd för att söka hjälp. Jag är typ rädd att bli tvångsintagen om jag berättar om hur illa det är. Ingen annan hetsäter väl strösocker liksom. om jag säger att jag är rädd för att jag kommer äta ihjäl mig så lär de väl låsa in mig.
Så jag vill gå hjälp men är lite rädd på samma gång.
Förstår att du är rädd. Men du är modig också, annars skulle du inte skrivit här. Och du har ju inte mördat nån precis heller. Jag tänker att många har det som du, men skammen gör att man tiger. Första steget till förändring har du ju redan tagit genom att erkänna för dig själv att du har ett problem.
 
Jag är typ rädd att bli tvångsintagen om jag berättar om hur illa det är. Ingen annan hetsäter väl strösocker liksom. om jag säger att jag är rädd för att jag kommer äta ihjäl mig så lär de väl låsa in mig.
Så jag vill gå hjälp men är lite rädd på samma gång.

Jag tänker såhär, att människor som jobbar med just ätstörningar har förmodligen sett och hört det mesta, så du lär knappast vara den "värsta" de träffat på. Och tvångsintagen är det ganska svårt att bli så länge man inte är en direkt fara för sig själv eller andra människor, så det behöver du verkligen inte oroa dig för. Du är jättemodig som vågar tala om dina problem och ta de första stegen mot en förändring. Lycka till, jag hoppas att du får den hjälp du behöver snart. :heart
 
Tack för att ni berättar om hur behandling går till och så. Jag har inte skickat iväg något än. Jag skjuter bara upp det. Jag tror jag är lite rädd och orolig fast jag förstår inte riktigt varför.
Men jag har berättat lite för några vänner till. Och det blir lite jobbigt när folk typ säger "herregud" "så fruktansvärt " etc eller bara stirrar på mig med stora ögon.
Även om folk inte vill illa så blir det som en bekräftelse på hur störd jag är och då blir jag rädd för att söka hjälp. Jag är typ rädd att bli tvångsintagen om jag berättar om hur illa det är. Ingen annan hetsäter väl strösocker liksom. om jag säger att jag är rädd för att jag kommer äta ihjäl mig så lär de väl låsa in mig.
Så jag vill gå hjälp men är lite rädd på samma gång.
Du blir inte tvångsintagen. Vi har, av goda skäl även om det kan diskuteras, en hög tröskel för tvångsvård i Sverige.

Att du börjat skriva om det här är en fantastiskt bra början på att ta om så bara en aning av udd av skammen och jag tror att behandling bara kommer hjälpa till ännu mer med det. Så modig du är som berättar här och för dina vänner! Dina vänner är kanske väldigt okunniga om dels hur en ätstörning kan se ut och hur vanligt det ändå är? Deras reaktion betyder inte att du är ”störd”, du har för tillfället en ätstörning, ja, men du är så mycket mer än det och resten av dig är ju inte ”störd”. Genom att söka hjälp kan du krympa det där ätstörda och få mer utrymme och ork att vara du och göra det du vill göra. En ätstörning kan kännas som ett sätt att ha kontroll, men precis som jag tror att @MM skrev så väl här ovan är det snarast ätstörningen som kontrollerar en själv. Genom att släppa på kontrollen (genom att tillåta sig regelbundna, tillräckliga måltider, inget hålla igen och hoppa över) återfår man så småningom balans och en verklig kontroll över sitt liv.

Ett stabiliserat ätande är, tror jag, alltid första steget i behandling och det är samma oavsett ätstörning. Även den som hetsäter och eventuellt är överviktig kan vara undernärd, hur besynnerligt det än kan låta, och kan vara i behov av att låta kroppen återhämta sig och komma i balans.

Du har så mycket att vinna på att våga ta även nästa steg (klart att du blir rädd, att äta som du gör kanske till och med känns tryggt och fyller en funktion?) och ge dig in i en behandling. Så trött som det här gör dig, ja kanske rentav utmattad, och så plågsamt som det låter när du beskriver det, så behöver du inte ha det, men du ska heller inte behöva föra kampen mot det ensam. Sök hjälp.
 
Tack för att ni berättar om hur behandling går till och så. Jag har inte skickat iväg något än. Jag skjuter bara upp det. Jag tror jag är lite rädd och orolig fast jag förstår inte riktigt varför.
Men jag har berättat lite för några vänner till. Och det blir lite jobbigt när folk typ säger "herregud" "så fruktansvärt " etc eller bara stirrar på mig med stora ögon.
Även om folk inte vill illa så blir det som en bekräftelse på hur störd jag är och då blir jag rädd för att söka hjälp. Jag är typ rädd att bli tvångsintagen om jag berättar om hur illa det är. Ingen annan hetsäter väl strösocker liksom. om jag säger att jag är rädd för att jag kommer äta ihjäl mig så lär de väl låsa in mig.
Så jag vill gå hjälp men är lite rädd på samma gång.

Tvångsintagen blir du definitivt inte så det behöver du inte oroa dig för. Det krävs betydligt mer för att de ska ta in någon på tvångsvård än att man har sjukdomen ätstörningar så länge man inte befinner sig i livsfara eller är farlig för sin omgivning.Du är inte störd på något sätt utan du är sjuk. Det är en stor skillnad. Du har en sjukdom inget annat. Ibland är jag också bra på att skjuta upp något när jag är rädd för vad som ska hända. Då känns det bättre när jag tagit första steget. Dela upp det i små steg. Första steget kan ju vara att skriva första meningen på brevet. Nästa dag tar du två meningar. Och så fortsätter du tills brevet är klart. Gör det som funkar för dig. Glöm inte att du är värd att få hjälp och att få må bra.
 
Jag förstår det ni skriver. Och jag skulle kunna skriva något liknande till någon annan.
Men det är svårt att göra det till sig själv.
Märkligt det där.
 
Jag förstår det ni skriver. Och jag skulle kunna skriva något liknande till någon annan.
Men det är svårt att göra det till sig själv.
Märkligt det där.

Varför min vän blev inlagd var för att hennes kropp gav upp pga undernäringen. Hon kollapsade och var väldigt fysiskt sjuk. Så pass att hon kunde strukit med eller fått bestående men annars.
Man brukar inte bli tvångsinlagd för sånt du beskriver. Du är absolut i behov av behandling för din sjukdom. Men det är ingen akut fara för ditt liv rent fysiskt som jag förstår. Då brukar vården vara ”friare”.
 
Tack för att ni berättar om hur behandling går till och så. Jag har inte skickat iväg något än. Jag skjuter bara upp det. Jag tror jag är lite rädd och orolig fast jag förstår inte riktigt varför.
Men jag har berättat lite för några vänner till. Och det blir lite jobbigt när folk typ säger "herregud" "så fruktansvärt " etc eller bara stirrar på mig med stora ögon.
Även om folk inte vill illa så blir det som en bekräftelse på hur störd jag är och då blir jag rädd för att söka hjälp. Jag är typ rädd att bli tvångsintagen om jag berättar om hur illa det är. Ingen annan hetsäter väl strösocker liksom. om jag säger att jag är rädd för att jag kommer äta ihjäl mig så lär de väl låsa in mig.
Så jag vill gå hjälp men är lite rädd på samma gång.

Dom har definitivt hört om det mesta folk hetsätit så den biten behöver du inte tänka på även om jag själv vet hur skamset det är att erkänna för någon annan.
Jag blev inte det minsta chockad om tårtan i buskarna du berättade om. Jag har gjort samma sak fast med glass. Kunde inte hetsa hemma så "gick på promenad", som gick till affären för att köpa ett 2 liters paket glass och satte mig i skogen och åt upp allt och spydde sen upp det. Sen hem igen och låtsas som ingenting. Du är inte ensam :heart
Du är inte störd. Du har en sjukdom.
Det tog mig 2 månader att våga posta mitt brev efter att jag skrivit det så det gick inte på en dag. Ta det lugnt och försök skriva ner det du vill ha sagt. Om du postar det imorgon eller om 2 veckor spelar ingen roll så länge du gör det. Det tar en liten stund för huvudet att vänja sig vid tanken att göra det med. Du arbetar aktivt emot ätstörningen när du skriver brevet och den sjuka delen i dig motsätter sig det givetvis. Håll fast vid att du vill bli frisk och få en hälsosam relation till mat och låt inte de tankarna ta över.
 
Tack för att ni berättar om hur behandling går till och så. Jag har inte skickat iväg något än. Jag skjuter bara upp det. Jag tror jag är lite rädd och orolig fast jag förstår inte riktigt varför.
Men jag har berättat lite för några vänner till. Och det blir lite jobbigt när folk typ säger "herregud" "så fruktansvärt " etc eller bara stirrar på mig med stora ögon.
Även om folk inte vill illa så blir det som en bekräftelse på hur störd jag är och då blir jag rädd för att söka hjälp. Jag är typ rädd att bli tvångsintagen om jag berättar om hur illa det är. Ingen annan hetsäter väl strösocker liksom. om jag säger att jag är rädd för att jag kommer äta ihjäl mig så lär de väl låsa in mig.
Så jag vill gå hjälp men är lite rädd på samma gång.

Jo, det finns visst andra människor som hetsäter strösocker.... Du är inte den enda.

Som flera sagt så kommer du inte bli inlåst, men det kanske vore en bra sak för dig att lägga in dig frivilligt under en tid (om du får möjlighet), så du inte behöver förhålla dig till mat på samma sätt utan kan låta läkarna sköta den biten för dig? Medans du får terapi och kan ta tag i att hitta orsakarna till hetsätingen.. Lycka till med brevet iaf! :heart
 
Jag blir alldeles rörd av denna tråd. Ett svårt, känsligt och jobbigt ämne. Vilken fin respons från medsystrar som är i processen att få hjälp eller rent av ute ur tunneln. @stjarnhimmel jag hoppas att du kommer skicka brevet framöver och att du får kontakt med ett bra team som kan hjälpa dig på rätt sätt.
 
Hur långt har du kommit på brevet nu?
Jag är inte klar. Jag låter det ta lite tid. Började skriva men blev lite jobbigt så det får vara en process. det är okej att det tar lite tid så länge det går framåt.
Sen måste jag också ta fram adresserna och se om det är andra formulär och sånt att fylla i också.
men tanken är att brevet ska vara klart denna veckan.
 
För mig var ett (successivt) normaliserat ätande nyckeln. Under schema och hjälp från vården. Då kom också känslorna som låg bakom det hela fram på riktigt, så att säga. Och först då gav de terapeutiska samtalen något. Innan dess var det mer som att jag sa rätt saker, men orden fanns bara på ytan. Jag var för avstängd för att processa tankar och känslor riktigt. Ingen hade märkt det, inte jag själv heller, men så var det.

Så för mig kvittade det om det "handlade om" maten eller inte. Mitt störda ätande slog ut mitt riktiga närvarande jag, oavsett vad det hela "handlade om".
 
Jag är inte klar. Jag låter det ta lite tid. Började skriva men blev lite jobbigt så det får vara en process. det är okej att det tar lite tid så länge det går framåt.
Sen måste jag också ta fram adresserna och se om det är andra formulär och sånt att fylla i också.
men tanken är att brevet ska vara klart denna veckan.
Ja låt det ta den tid du behöver förstår att det är en process. Vad bra att du tagit första steget!
 
För mig var ett (successivt) normaliserat ätande nyckeln. Under schema och hjälp från vården. Då kom också känslorna som låg bakom det hela fram på riktigt, så att säga. Och först då gav de terapeutiska samtalen något. Innan dess var det mer som att jag sa rätt saker, men orden fanns bara på ytan. Jag var för avstängd för att processa tankar och känslor riktigt. Ingen hade märkt det, inte jag själv heller, men så var det.

Så för mig kvittade det om det "handlade om" maten eller inte. Mitt störda ätande slog ut mitt riktiga närvarande jag, oavsett vad det hela "handlade om".
Ungefär sådär var det för mig också.

Sen kan det ju dessutom vara så, att ett beteende en individ börjat använda för att hantera en viss svårighet, kan bli självgående och kvarstå även fast ursprungsorsaken inte längre är aktuell - ytterligare en god anledning till att ett normaliserat ätande är en bra (kanske oundviklig?) början. Så får man helt enkelt se vad som finns kvar att ta itu med när man är i lite bättre balans; för att inte tala om hur mycket bättre förutsättningarna är att ta itu med jobbigheter när ätstörningen är mindre dominerande och kropp och hjärna är mindre stressad av för litet, stort eller oregelbundet födointag!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ En person jag känner har drabbats av ME (vi kan kalla hen K) K är myndig, bor hemma. Har autism vilket förvärrar sjukdomen. K:s högsta...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 202
Senast: TinyWiny
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 233
Senast: Blyger
·
  • Artikel
Dagbok Jag både vill och inte vill gå till jobbet jag både vill och inte vill bry mig Men jag tror jag bryr mig för mycket och hur lär man sig...
Svar
13
· Visningar
1 127
Senast: escodobe
·
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte jag kunde ha en egen tråd att uppdatera i istället för att drälla inlägg överallt i forumet och på dagbok. För att göra en...
2
Svar
31
· Visningar
1 818
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp