Var går gränsen mellan hobby uppfödare och momspliktig uppfödare?

W

wolken fee

:rofl:

Kort beskrivning, hur många ston får jag äga i min avels verksamhet innan jag är tvungen att ta upp inkomsterna ifrån föl försäljning i en form av firma.

Går gränsen vid ett sto eller två. Berätta, jag vet inte........

Sv: Var går gränsen mellan hobby uppfödare och momspliktig uppfödare?

Du måste redovisa även om du bara säljer ett föl, även om du inte är företagare. Det upplyste min revisor mig om när jag startade mitt företag.

Momspliktig kan du inte bli som privat person, däremot är du det om du har en enskild firma. Däremot är du skyldig att redovisa och betala skatt om du sålt en häst eller föl med vinst= vinstskatt. Dock går man ju sällan med vinst eftersom du får räkna med alla utgifter under tiden du haft fölet, du får räkna med "tillverknings" kostnaden allt foder etc. Sen betalar du skatt på ev vinst som finns efter dina utgifter. Rätta mig gärna om jag har fel men så här har jag fått det förklarat för mig :)

Om du har en omsättning (=inkomster, oavsett utgifterna) över 30.000/år är du momspliktig.
Är det en engångsföreteelse att du säljer en häst med vinst så kan du deklarera det som hobbyverksamhet, annars ska du nog ta kontakt med lilla skattemyndigheten om F-skatt och enskild firma.

För att räknas som "företag" ska det vara varaktigt och drivas med vinstsyfte.

Min vän på skattemyndigheterna ser dock ridhästar som "Ebberöds bank".
Dvs ev bra vinst har i praktiken när man krasst har räknat in alla kostnader, bara är ett sätt att behålla pengarna man har satt in i pållarna.

mvh

Stämmer det?
Jag och min mor har en hobbyverksamhet där försäljning ingår.
Vi betalar lite skatt då och då, men har aldrig momsat eftersom vi inte har firma på det.
Och deklarationen blir alltid godkänd.
Vi fick nämligen en reprimand ang detta, så de synade oss en stund därefter.
Men återigen blir även den hobbyverksamheten "Ebberöds bank", beroende på hur man värderar tid och insats.

mvh

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 8 9 10
Svar
197
· Visningar
28 092
Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen... 2
Svar
34
· Visningar
5 542
Senast: ginnies
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter mitt förra blogginlägg kom jag att tänka på det här med att jag var bra på att förtrycka mig själv under min uppväxt… Och då kom...
Svar
19
· Visningar
4 038
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Ja, nu är det dags att höra om det finns någon här som har erfarenhet av att hyra/äga stall och vad man egentligen ska tänka på. Detta...
Svar
8
· Visningar
2 941
Senast: Pudlan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka