Var går ni för boktips/lästips?

bettysmatte

Trådstartare
Jag försöker marknadsföra min egen bok utanför den omedelbara släkt- och vänkretsen... :D Jag undrar därför hur "gemene man" får sina boktips. Själv är jag väl typen som då och då får för mig att ta en tur till biblioteket, vandra runt i hyllorna, dra ut böcker och läsa baksidestexter. Men så gör nog inte alla. Hur gör ni när ni blir lässugna? Pratar ni med vänner, läser ni bloggar, surfar ni runt hos nätbokhandlarna.....eller?
 
"Överallt" höll jag på att skriva. Lagom hjälpsamt :p

För att vara lite mer konkret så har jag en bokmal till mor så jag ärver en hel del böcker av henne. Plockar även upp tips från ett par vänner som gillar liknande litteratur som jag.

I övrigt så läser jag mycket klassiker och "prisvinnare". Listor på augustprisvinnare och -nominerade brukar vara bra inspirationskällor. Ger mig även på de mer lättlästa Nobelprisvinnarna.
 
Sänd den till läsande personer?
Många böcker som inte direkt uppmärksammats av recensenter, får spridning genom att människor som läst dem pratar med andra.

I min lilla kommun marknadsför sig skribenter på facebook. De berättar att de skrivit en bok, vad den handlar om och var den finns att köpa.

Vi har turen att ha ett gäng kulturföreningar och de som är ledande i dem träffar många och kan till och med inbjuda att prata om böcker på sina möten.
Hur bekväm är du att hålla ett föredrag om det du skrivit?
 
Sänd den till läsande personer?
Många böcker som inte direkt uppmärksammats av recensenter, får spridning genom att människor som läst dem pratar med andra.

I min lilla kommun marknadsför sig skribenter på facebook. De berättar att de skrivit en bok, vad den handlar om och var den finns att köpa.

Vi har turen att ha ett gäng kulturföreningar och de som är ledande i dem träffar många och kan till och med inbjuda att prata om böcker på sina möten.
Hur bekväm är du att hålla ett föredrag om det du skrivit?
Men VILKA läsande personer? Det är det som är kruxet. Hur väljer man ut vilka man ska skicka till?

Hur menar du att de marknadsför sig på facebook? Min bok har sin egen facebooksida (det går att köpa direkt från den, samt från nätbokhandlarna), men det är förmodligen inte så du menar?

Nja, jag är väl kanske inte jättebekväm med att hålla föredrag tyvärr..... :)
 
Booktube och förlagskataloger när det gäller nytt. Bloggar, litteraturpriser och bibliotek när det gäller böcker som inte är splirrans nya.
 
Goodreads. Det är bästa stället hittills för mig för att hitta den typen av böcker jag är intresserad av (föredrar fantasy, romance etc. med lyckliga slut). Skulle jag råka se någon bok som verkar intressant på t.ex. biblioteket eller om någon skulle rekommendera en bok, så skulle jag först gå in på Goodreads och kolla lite om boken innan jag bestämmer mig för att läsa. Jag läser i princip aldrig böcker som jag inte i förväg är ganska säker på att jag kommer gilla. Tyvärr blir det lite för USA-fokus på Goodreads ibland, men samtidigt föredrar jag ofta amerikanska författare. Det är tyvärr inte många svenska författare som jag läst som jag verkligen gillat.
 
Främst genom Goodreads samt genom tips från vänner (inklusive Buke-vänner, alltså genom boktrådarna här). Ibland händer det också att jag tittar på div. bokaffärers topplistor och väljer något därifrån.
 
Jag håller förresten med @__sofia__ om att jag alltid kollar upp boken på Goodreads innan jag köper/lånar den, mest för att se så att den inte har fått katastrofalt dåligt betyg från andra läsare. Lite samma som jag gör innan jag ser en TV-serie eller film, fast då Imdb istället för Goodreads såklart ;) Så att se till att boken hamnar där kan vara en bra början tänker jag, @bettysmatte. Men hur det går till vet jag inte!
 
Jo, jag har sett att det finns massor där :) . Skickar man bok till några utvalda, och hoppas att de läser och recenserar? Eller hur gör man :o ?
se om du hittar någon som verkar gilla den genre du skriver i ( på ett ungefär i alla fall) och som har hyfsat många följare . Skicka ett meddelande med en kort presentation och fråga om de vill läsa och recensera din bok.
 
Jag håller förresten med @__sofia__ om att jag alltid kollar upp boken på Goodreads innan jag köper/lånar den, mest för att se så att den inte har fått katastrofalt dåligt betyg från andra läsare. Lite samma som jag gör innan jag ser en TV-serie eller film, fast då Imdb istället för Goodreads såklart ;) Så att se till att boken hamnar där kan vara en bra början tänker jag, @bettysmatte. Men hur det går till vet jag inte!
På Goodreads kan man registrera sig som författare och lägga upp sin egen bok. Sedan får man hoppas att folk betygsätter den 😊
 
Jag håller förresten med @__sofia__ om att jag alltid kollar upp boken på Goodreads innan jag köper/lånar den, mest för att se så att den inte har fått katastrofalt dåligt betyg från andra läsare. Lite samma som jag gör innan jag ser en TV-serie eller film, fast då Imdb istället för Goodreads såklart ;) Så att se till att boken hamnar där kan vara en bra början tänker jag, @bettysmatte. Men hur det går till vet jag inte!

På Goodreads kan man registrera sig som författare och lägga upp sin egen bok. Sedan får man hoppas att folk betygsätter den 😊
Det behöver inte vara författaren som lägger till boken - Goodreads Librarians kan redigera böcker, lägga till nya böcker etc.
 
Men VILKA läsande personer? Det är det som är kruxet. Hur väljer man ut vilka man ska skicka till?

Hur menar du att de marknadsför sig på facebook? Min bok har sin egen facebooksida (det går att köpa direkt från den, samt från nätbokhandlarna), men det är förmodligen inte så du menar?

Nja, jag är väl kanske inte jättebekväm med att hålla föredrag tyvärr..... :)
Jag tänkte mest i det lokala perspektivet. Finns det konstföreningar? Musikföreningar? Människor som driver kulturscener?

Facebooksidor som marknadsför sig, är en sak. men dem går man inte in på om man inte tipsas.
Jag tänkte mer om det finns sidor "vi som bor i xxx" Här där jag bor finns en sida för mina byar, en för lilla tätorten och en för hela kommunen.
 
Jag försöker marknadsföra min egen bok utanför den omedelbara släkt- och vänkretsen... :D Jag undrar därför hur "gemene man" får sina boktips. Själv är jag väl typen som då och då får för mig att ta en tur till biblioteket, vandra runt i hyllorna, dra ut böcker och läsa baksidestexter. Men så gör nog inte alla. Hur gör ni när ni blir lässugna? Pratar ni med vänner, läser ni bloggar, surfar ni runt hos nätbokhandlarna.....eller?

Har precis fått en läsplatta i julklapp så jag kommer att övergå till e-böcker. Går själv in i bokhandel och kollar runt eller söker på nätbokhandlar inom de genrer som jag är intresserad av. Sen brukar jag också gå på bokmässan och rota i fyndlådor som en del har och köpa billiga böcker för att upptäcka nya författare. Är sällan så intresserad av att köpa böcker av författare jag inte känner till sen innan till fullpris och köper överhuvudtaget inte något annat än pocket om det inte är något speciellt som mycket fina kort i boken eller dylikt. Jag har helt enkelt läst och köpt så mycket böcker att det blir för dyrt med något annat än pocket.
 
Jag prenumererar på Adlibris nyhetsbrev, får boktips av mamma som köper många böcker varje år och tipsas här på forumet via bokbingotråden. Jag brukar inte läsa recensioner innan om det är inte är en genre jag har dålig koll på t.ex. till nån ruta på bokbingot. Goodreads använder jag dock för att hitta böcker på olika teman.
 

Liknande trådar

Relationer Hej! Jag skriver under nytt konto för att slippa bli igenkänd. Jag har varit tillsammans med samma man i närmare 30 år och har under...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
19 934
Senast: Tufs
·
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
34 585
Senast: monster1
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har en dröm. Jag skulle så oerhört gärna vilja ut och VANDRA. Först och främst Sörmlandsleden, eftersom jag bor i Sörmland, men jag...
Svar
14
· Visningar
1 951
Senast: AraSlei
·
Kropp & Själ När ska man göra det egentligen? Vad är depression och vad är normal buckla i livets väg? Jag har så länge jag kommer ihåg alltid...
Svar
13
· Visningar
2 444
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp