Samma här.
Det står också i hyresavtalet att hyresgästen medger att hyresvärden har en extranyckel till lägenheten.
Med det sagt, så går de inte in utan tillstånd. Jag säger oftast OK till att gå in när jag gjort felanmälningar, eftersom jag hyrt av samma hyresvärd sedan 2014 och även haft samma husvärd under denna tid - jag litar på henne.
De gånger det varit något som gjort att jag velat vara hemma när hantverkare eller liknande kommer (jag har katt, så ska fönster ställas upp t ex så vill jag vara med så att jag har koll) så har jag löst det. Viss flexibilitet brukar finnas men hur mycket varierar - företag etc har ju också sina arbetstider att förhålla sig till. När det varit något som ska göras för hela huset så har det funnits vissa dagar och tider inom ett spann att välja på, typ. Men hyresvärden/företag brukar iaf ha hyfsad framförhållning, så det brukar gå att ordna så att det funkar för båda parter. Två dagars varsel låter alldeles för lite!
Ersättning har en mig veterligen inte rätt till. Hyresgästen har skyldighet att anmäla skador, fel etc och hyresvärden har skyldighet att åtgärda dessa samt underhålla lägenheten (och behöver ju i någon mån få tillträde för att göra detta. Självklart inte precis när som helst och utan framförhållning, dock, men jag tror inte att det håller att kräva att allt ska göras kvällstid heller..). Däremot låter det märkligt om du erbjudit dem att låna en nyckel för att gå in och göra vad de ska, och de nekar. Med nyckel får de ju i högsta grad tillträde.