Var har man för skyldighet som hyresgäst att vara hemma?

Bukefalos 30 år!

Samma här.
Det står också i hyresavtalet att hyresgästen medger att hyresvärden har en extranyckel till lägenheten.

Med det sagt, så går de inte in utan tillstånd. Jag säger oftast OK till att gå in när jag gjort felanmälningar, eftersom jag hyrt av samma hyresvärd sedan 2014 och även haft samma husvärd under denna tid - jag litar på henne.

De gånger det varit något som gjort att jag velat vara hemma när hantverkare eller liknande kommer (jag har katt, så ska fönster ställas upp t ex så vill jag vara med så att jag har koll) så har jag löst det. Viss flexibilitet brukar finnas men hur mycket varierar - företag etc har ju också sina arbetstider att förhålla sig till. När det varit något som ska göras för hela huset så har det funnits vissa dagar och tider inom ett spann att välja på, typ. Men hyresvärden/företag brukar iaf ha hyfsad framförhållning, så det brukar gå att ordna så att det funkar för båda parter. Två dagars varsel låter alldeles för lite!

Ersättning har en mig veterligen inte rätt till. Hyresgästen har skyldighet att anmäla skador, fel etc och hyresvärden har skyldighet att åtgärda dessa samt underhålla lägenheten (och behöver ju i någon mån få tillträde för att göra detta. Självklart inte precis när som helst och utan framförhållning, dock, men jag tror inte att det håller att kräva att allt ska göras kvällstid heller..). Däremot låter det märkligt om du erbjudit dem att låna en nyckel för att gå in och göra vad de ska, och de nekar. Med nyckel får de ju i högsta grad tillträde.

Jag hade erbjudit mig att lämna en extranyckel hos värden.
Vill de inte det så hade jag känt att det var deras problem 🙃
Deras kontor är öppet ännu färre timmar. 😆 Just denna grej gäller något som, vad jag vet, funkar utan problem i min lägenhet. Men du menar att även om det hade gällt typ, inte vet jag, se till att elementen funkar eller förhindra vattenskada på längre sikt så hade du inte brytt dig?

Deras kontor är öppet ännu färre timmar. 😆 Just denna grej gäller något som, vad jag vet, funkar utan problem i min lägenhet. Men du menar att även om det hade gällt typ, inte vet jag, se till att elementen funkar eller förhindra vattenskada på längre sikt så hade du inte brytt dig?

Jag hade absolut brytt mig men jobbar jag så jobbar jag.
Jag kan ge nyckel till granne tex så de kan hämta där.

Däremot låter det märkligt om du erbjudit dem att låna en nyckel för att gå in och göra vad de ska, och de nekar. Med nyckel får de ju i högsta grad tillträde.
Problemet här är ju att de bara kan ta emot en nyckel under samma tider som de vill in i lägenheten. Det är liksom inte lättare för mig att vara hemma 5 min under dagen för att lämna in en nyckel än 15 min under dagen som de vill ha tillgång till lägenheten. 🤷

Jag hade absolut brytt mig men jobbar jag så jobbar jag.
Jag kan ge nyckel till granne tex så de kan hämta där.
Ja ok, men då förstår jag inte riktigt hur ditt svar är relevant? Hade jag haft en granne som kan öppna hade problemet inte existerat...

Ja ok, men då förstår jag inte riktigt hur ditt svar är relevant? Hade jag haft en granne som kan öppna hade problemet inte existerat...

Har du frågat dina grannar?
Hos oss finns det huvudnyckel men annars hade jag kollat med mina grannar, de ska ju rimligen ha samma besök tänker jag.

Det finns ingen huvudnyckel så det spelar ingen roll att jag ger samtycke. Jag föreslog att jag kunde lämna över en nyckel eller boka en tid när jag är hemma men fick bara till svar att "eventuellt kan vi boka en tid längre fram när du har möjlighet att komma ifrån" dvs fortfarande under kontorstid. Jag tänker ju som du men hur kan jag trycka på det?
Vill de inte ta emot nyckel så har du bara två sätt. Hitta någon som i ditt ställe kan vara hemma den aktuella dagen, eller boka en dag du kan ta ledigt från jobbet. Du kan ju försöka snäva till tiden om det underlättar för dig, att de ska säga fm eller em.

Men du kan inte tvinga värden att ta emot en nyckel om de inte vill, eller kräva att det ska vara utanför kontorstid.

Dock, har de sagt något om varför de inte vill ta emot en nyckel?

ÄR det mitt ansvar att kunna stanna hemma nästa dag för något som inte är akut? Får jag någon ersättning för förlorad arbetsinkomst eller hyresavdrag (retorisk fråga, utgår från att svaret är nej)?
Nej du skall ha 30 dagars varsel på sådant.
Och då måste du släppa in hyresvärden.

"Hyresvärden har på begäran rätt att utan uppskov få tillträde till lägenheten för att utöva nödvändig tillsyn av lägenheten eller hur den används, eller utföra förbättringsarbeten som inte kan skjutas upp utan skada."

"Efter tillsägelse minst en månad i förväg får hyresvärden i lägenheten låta utföra mindre brådskande förbättringsarbeten som inte vållar väsentligt hinder eller men i nyttjanderätten"

https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...gssamling/jordabalk-1970994_sfs-1970-994/#K12

Häromdagen kom en lapp i brevlådan om att ett företag på hyresvärdens uppdrag behöver tillgång till lägenheterna kommande två dagar. Det var inget akut utan handlade om någon kontroll inför en planerad installation. De skulle knacka på dessa dagar mellan 8 och 16 och ville att vi som inte kan vara hemma skulle boka tid.

Jag kontaktade dem och meddelade att jag inte har någon möjlighet att vara borta från mitt arbete och framförallt inte med noll dags varsel, men jättebra om det då går att boka tid individuellt. Fick som svar att boka tid också bara innebar inom de tider de angav och att det var upp till mig att lösa det typ.

Detta är en av de större hyresvärdarna i min stad och jag har hyrt av dem i kanske 6-7 år. Jag felanmäler aldrig något i lägenheten eftersom jag verkligen inte kan vara hemma under dagarna och min erfarenhet de få gånger jag tagit ledigt är att de inte kommer när de sagt.

Hursomhelst, min fråga är om någon vet hur skyldigheterna/rättigheterna ser ut gällande detta? ÄR det mitt ansvar att kunna stanna hemma nästa dag för något som inte är akut? Får jag någon ersättning för förlorad arbetsinkomst eller hyresavdrag (retorisk fråga, utgår från att svaret är nej)?

Alltså självklart är det positivt att de underhåller lägenheterna men tillvägagångssättet känns helt orimligt. Hur många hyresgäster är hemma mellan 8-16 en vanlig dag eller har möjlighet att vara det utan framförhållning? Tråd skapad i frustration...🤪
I alla hyreshus jag bott i har dom gått in med huvudnyckel när något ska göras i lägenheten såväl något jag själv felanmält som allmänt underhåll.
Vill man vara hemma får man det annars går dom in med huvudnyckel efter godkännande.

Du kan inte lämna öppet under dagen då?
Om dom ska vara i huset och jobba känns ju risken för inbrott ännu mer minimal än annars.

Beror väl kanske mycket på vad du har hemma med. Jag hade kunnat lämna öppet hemma hos mig för det finns liksom inget att stjäla på så vis.

Problemet här är ju att de bara kan ta emot en nyckel under samma tider som de vill in i lägenheten. Det är liksom inte lättare för mig att vara hemma 5 min under dagen för att lämna in en nyckel än 15 min under dagen som de vill ha tillgång till lägenheten. 🤷

Det känns däremot igen. Min hyresvärd har ingen personal som är tillgänglig utanför kontorstid. Kontorets besökstid är kl 13-16, telefontid är på morgon/förmiddag. Däremot har de en låst brevlåda där en kan lämna papper/nycklar utanför kontorstid, men behöver en in på kontoret så är det de tiderna som gäller.

(För akuta saker som riskerar att leda till skada på fastighet eller person, finns en extern jour att ringa när husvärdarna inte jobbar. Men de kan inte hjälpa till med annat än just fel/skador/problem i huset.)

Du kan inte lämna öppet under dagen då?
Om dom ska vara i huset och jobba känns ju risken för inbrott ännu mer minimal än annars.

Beror väl kanske mycket på vad du har hemma med. Jag hade kunnat lämna öppet hemma hos mig för det finns liksom inget att stjäla på så vis.

Det skulle jag aldrig någonsin göra. Absolut inte :eek:. Väldigt lätt att slinka in och ut igen i ett sånt läge, och i princip inga försäkringar gäller om nån går in genom en olåst dörr.

Häromdagen kom en lapp i brevlådan om att ett företag på hyresvärdens uppdrag behöver tillgång till lägenheterna kommande två dagar. Det var inget akut utan handlade om någon kontroll inför en planerad installation. De skulle knacka på dessa dagar mellan 8 och 16 och ville att vi som inte kan vara hemma skulle boka tid.

Jag kontaktade dem och meddelade att jag inte har någon möjlighet att vara borta från mitt arbete och framförallt inte med noll dags varsel, men jättebra om det då går att boka tid individuellt. Fick som svar att boka tid också bara innebar inom de tider de angav och att det var upp till mig att lösa det typ.

Detta är en av de större hyresvärdarna i min stad och jag har hyrt av dem i kanske 6-7 år. Jag felanmäler aldrig något i lägenheten eftersom jag verkligen inte kan vara hemma under dagarna och min erfarenhet de få gånger jag tagit ledigt är att de inte kommer när de sagt.

Hursomhelst, min fråga är om någon vet hur skyldigheterna/rättigheterna ser ut gällande detta? ÄR det mitt ansvar att kunna stanna hemma nästa dag för något som inte är akut? Får jag någon ersättning för förlorad arbetsinkomst eller hyresavdrag (retorisk fråga, utgår från att svaret är nej)?

Alltså självklart är det positivt att de underhåller lägenheterna men tillvägagångssättet känns helt orimligt. Hur många hyresgäster är hemma mellan 8-16 en vanlig dag eller har möjlighet att vara det utan framförhållning? Tråd skapad i frustration...🤪

Ja, du måste ge dem tillgång till lägenheten. Däremot för icke-akuta saker inte med hur kort varsel som helst. Men om hyresvärden som i det här fallet inte har huvudnyckel eller är villig att ta emot en nyckel så måste du på nåt sätt bestämma en tid och vara hemma då. Om du inte känner nån som kan hjälpa dig. Tiden kan ligga längre fram.

Det skulle jag aldrig någonsin göra. Absolut inte :eek:. Väldigt lätt att slinka in och ut igen i ett sånt läge, och i princip inga försäkringar gäller om nån går in genom en olåst dörr.
Som sagt beror på vad man har att stjäla, jag har ingenting som kan stjälas på det viset såvida tjuvarna inte vill släppa ut säng och soffa och inredning 😅
Så hade inte varit särskilt orolig i ett hyreshus mitt på dagen.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka