Var har man för skyldighet som hyresgäst att vara hemma?

Bukefalos 30 år!

Stämmer inte
Hyresvärden får inte gå in om man misstänker att det ligger en död människa där. HV måste ringa polisen först, som måste vara med och gå in först medan HV väntar utanför.

Jag misstänkte att min granne ovanför låg död i lägenheten. Så jag ringde HV. Men dom fick inte gå in utan polis. När jag pratat med polisen så tar dom kontakt med HV som då kommer med huvudnyckel. HV får vackert stå och vänta utanför medan lägenheten genomsöks.

Ja min granne låg död.

Min kompis blev istället tvingad att gå in i sin grannes lägenhet (hon hade en huvudnyckel) av 112. Hon ville inte gå in eftersom ingen hade fått tag i grannen på 6 dagar, men fick veta att hon va tvungen att göra det eftersom grannen "kanske behöver HLR" grannen hade mycket riktigt varit död i ungefär 6 dagar och min kompis va otroligt chockad och mådde väldigt dåligt

Hon va inte hyresvärd utan hade bara tillgång till huvudnyckel

Jag vet faktiskt inte om min hyresvärd har nyckel eller inte, och har ändå bott här i typ fjorton år. 😅
Det finns dock alltid en gömd utomhus ICE.

Då får man nog ta och lämna en dörrnyckel till någon som kan släppa in hyresvärden vid behov.
Jag misstänker starkt att även om vår hyresvärd inte har en nyckel till oss så kan de få fram en på någon timma. Iom att jag bara kan gå till en extern nyckelfirma och be om en nyckel till för en summa :) på personnummer.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka