Var har ni köpt era hästar?

inaa

Trådstartare
Var har ni köpt era hästar?
Jag fantiserar bara om egen häst och knarkar HästNet. Jag vet att det finns en massa andra vägar men vilken är den vanligaste? Har ni importerat från utlandet, gått vi försäljningsstall, själva sökt upp ”objekt” och frågat om köp, bara ramlat över en häst som råkat vara till salu..?
Bara nyfiken.
I.
 
Jag har fött upp min själv. Hennes mamma var en häst som jag kände i flera år innan jag frågade om jag fick köpa henne. Hon var inte utannonserad på något sätt men de som hade henne hade sett hur fäst jag var vid henne och hur bra vi funkade ihop.
 
Jag la ut vad jag sökte för häst på olika häst köp och sälj grupper på Facebook.
Var faktiskt ganska många som skrev till mig som hade hästar till salu. :)
Hästen som jag köpte låg inte ute på annons utan ägaren hade sett mitt inlägg och hade väl gått lite i försäljningstankar så hon skrev till mig.
Slutet gott allting gott och jag fick mig en superfin kille :D
 
Jag la ut vad jag sökte för häst på olika häst köp och sälj grupper på Facebook.
Var faktiskt ganska många som skrev till mig som hade hästar till salu. :)
Hästen som jag köpte låg inte ute på annons utan ägaren hade sett mitt inlägg och hade väl gått lite i försäljningstankar så hon skrev till mig.
Slutet gott allting gott och jag fick mig en superfin kille :D
Grattis! Det låter otroligt mysigt och jag hoppas du njuter av ditt hästägande.
 
Olika, har hittat två på annons, och en hittade jag efter ja la ut en sökes annons. Ena jag hitta på annons skulle pensioneras från en ridskola, den andra kom direkt från uppfödaren. Den jag hittade via sökes annonsen fanns inte ute på annons. Alla va dock via hästnet :D
 
Har svarat på annonser på hastnet och även lagt ut egen annons :)
Vid en speciell ras har jag kontakt med avelsförbundet och uppfödare.
 
Jag har "ramlat på" mina hästar. Häst nummer ett köpte vi genom att uppfödaren till vår dåvarande hund kände personen som fött upp och ägde hästen vi senare köpte. Hon var egentligen inte till salu, men ägaren hade väl funderingar på att dra ned på hästantalet lite. Vi skulle inte ha någon häst just då, men blev övertalade att åka och kolla. Slutade med ett köp.

Hästen jag köpte i somras var lite liknande. Jag hörde av mig till hon som fött upp hästen jag redan ägde och frågade om tips, då jag bestämt mig för att köpa ett föl eller en unghäst. Då berättade hon att hennes dotter fött upp en halvbror till min häst (samma mamma), och att jag borde kolla på honom. Det slutade också i köp :).

Tidigare hästar har jag både hittat via annonser, kontakter och försäljningstall.
 
Olika
Svarat på annons
Egen uppfödning
Skodde på en ridskola som jag troligen pratat om att någon gång i livet ska jag ha en ponny och blev uppringd när en skulle sluta på skolan och blev frågad om jag ville ha henne
Ringt på en annons om en häst men den var såld men fick som svar att det fanns fler hästar hos uppfödaren som var till salu.

Nu när jag tänker efter är det bara ponnyn och min egna uppfödning som inte kommer ifrån uppfödaren till mig
 
Två har jag hittat på annons, en hittade mig (rolig historia, en bukefalist skrev till mig och sa att hon trodde hon hade en häst åt mig, enbart baserat på vad jag skrivit här, bukefalisten får själv ge sig till känna om hon vill!) och nuvarande är en fölunge, jag köpte honom nästan direkt han var nyfödd, hade varit med och planerat honom men äger inte mamman.
 
Den äldsta fick jag nys om tack vare mammas jobb. Hennes kollega skulle sälja och jag hade börjat fundera på att köpa unghäst, och jag föll pladask :love:

Den andra islandshästen (också unghäst då) fanns på annons och jag var bekant med uppfödaren så jag tog kontakt och allt kändes rätt så jag köpte.

Shettisen blev jag pålurad av en kompis :p Började med skämt om att hon kanske skulle väcka lite mer intresse hos min yngsta dotter osv osv. Detta blev sen seriöst så helt plötsligt stod vi där med en minishettis som foderhäst 😅 Hon skulle aldrig bli till salu sa dåvarande ägaren, men ca ett år efter så blev det så att vi köpte loss henne ändå. Jag som aldrig skulle ha en shettis och absolut aldrig ett sto 😂
 
Det är roligt att höra att flera har liksom ramlat över sina hästar. Jag har hittills bara hört att "man ska planera sitt hästköp noga!"... :D:p
 
Eftersom jag köpte min första egna häst 1982 och ganska många hästar vandrat via mig sen dess, så har jag varit med om många varianter.
Första köptes loss från ridskolan. (1982)
Nästa köptes av ett handelsstall, som hade en annons i ridsport - mitt sämsta hästköp någonsin! (1986)
Merparten av de hästar jag haft har jag fött upp själv. Någon har hamnat här via köpesannons, en fanns förvisso på hästnet men såldes av en vän till mig. En har jag hittat på annons i en lokal facebookgrupp, även där var det en bekant som sålde.
Och ett helt gäng har jag köpt via kontakter eller att de ramlat över mig på ett eller annat sätt.
 
Det är roligt att höra att flera har liksom ramlat över sina hästar. Jag har hittills bara hört att "man ska planera sitt hästköp noga!"... :D:p
Kan tänka mig att det beror på om det är fösta hästen eller tjugonde som ska köpas och hur mycket erfarenhet köparen har sedan innan köp hur noga det behöver planeras innan köp.
Min första dröjde det ett halvår av planering innan det böjde letas häst.
 
Hittade en på hästnet som stod ca 1 timme bort så ringde på den för den va nära och låt ok.
Andra hittade jag på Facebook med länk till hästnet.
Tredje via min syster som hade en granne som behövde sälja sin ponny. Så den kom aldrig ut på annons. Köpte den osett (nästan. Betalde och såg ponnyn första gången när vi hämtade den)
 
På annons, numera har jag hittat dem på diverse annonssajter och förr i Ridsport.
En har jag köpt av en kompis efter att ha tränat och tävlat honom under ett års tid.
Jag har uteslutande köpt av privatpersoner men det har inte funnits någon tanke med det utan det har bara fallit sig så.
 
Mina nuvarande tre hästar har jag köpt på annons på Hästnet, en på en ridskola som jag jobbade på samt en på en Facebook grupp. Ej till salugrupp egentligen utan en Engelsk grupp för en viss ras med en viss färg :)

Tidigare hästar jag har hittat via kontakter, på köpesannons, på en utländsk motsvarande hästnet sida etc. :-)
 
Var har ni köpt era hästar?
Jag fantiserar bara om egen häst och knarkar HästNet. Jag vet att det finns en massa andra vägar men vilken är den vanligaste? Har ni importerat från utlandet, gått vi försäljningsstall, själva sökt upp ”objekt” och frågat om köp, bara ramlat över en häst som råkat vara till salu..?
Bara nyfiken.
I.

Blandat!
Ngn från försäljningstall
Fött upp ngn själv
En via hästnet
En via fb
Blivit kontaktad flertalet gr om hästar utan att ha sökt 🙈
Även via kontakter
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Såg en annons på Hästnet på en häst till salu. Säljaren skrev att hon kommer att kräva anställningsbevis av köparen med motiveringen att...
2
Svar
25
· Visningar
2 727
Senast: co-SMAD4
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 365
Senast: bobbbo
·
Hästmänniskan Hej! Jag sålde min häst 2017 efter nästan 4 år tsm då jag ramla av rejält och tyvärr blev väldigt rädd. Från att ha tränat tsm och...
Svar
8
· Visningar
840
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 393

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp