Var kan man köpa åsna??

Milene

Trådstartare
Är lite sugen på att skaffa en åsna. Håller ögonen öppna på alla annonser, men det är jättedåligt med åsnor till salu. Finns nån enstaka uppåt landet, men vi bor i Skaraborg, så jag vill helst hålla mig inom södra - mellersta Sverige. FINNS det verkligen inga till salu, är åsnorna på väg bort från Sverige..?

(obs. önskar inga diskussioner huruvida man ska ha en eller måste ha två, skapa isf en ny tråd)
 
Sv: Var kan man köpa åsna??

Jag skickar dig ett pm om en annons jag hittat. Annars kanske du kan ta kontakt med någon förening eller liknande? Eller kontakta dem uppfödare du hittar - kanske har dem kontakter nära dig.
 
Sv: Var kan man köpa åsna??

Det finns absolut åsnor till salu, men efterfrågan är större än tillgången. I alla fall om du är noga med vad du får. Jag skulle till exempel kunna tänka mig att sälja min valack om jag kände att någon var intresserad där han skulle få det bättre än vad han har det här. Annars blir han här på livstid (nu bor jag en bit norrut också så det är ju inte aktuellt i vilket fall, bara som exempel). Vad jag menar är att bara för att man kan tänka sig att sälja sin åsna så är det inte säkert att man annonserar. Mycket info om sådana åsnor går från mun till mun bland oss "åsnefolk(freaks)".
Sen är avstånden inte viktiga om du hittar "rätt". Transportföretag kör över hela landet till rimliga priser. Jag köpte min senaste i Danmark för att han var precis vad jag letat efter. Har inte ångrat det för en sekund och för hoppningsvis blir det fem svenska fölingar i sverige efter honom nästa sommar (dock är alla dessa planerade och efterlängtade och troligast ej till salu). Vill du bara ha en åsna så vet jag en man i skåne som "alltid" har åsnor till salu. Annars rekomenderar jag dig att ta kontakt med eventuella säljare. Åsneföreningen har alltid en del inside information: http://asneforeningen.org/
Det finns ett eforum bara för åsnefrågor också: http://asnesidanse.forum24.se/
Läs gärna på mycket först, förutom nämda ställen så har jag en sida med mycket info som kan vara en bra början: http://asnor.leineri.com/
En åsna är ju ingen häst, och den vill bli älskad och uppskattad för vad den är.
Annars kanske jag kan hjälpa dig. Jag vet bland annat en fjolårsföling som nog blir en riktigt bra ridåsna i mellanmodell. Han är inte officiellt till salu, men till rätt hem..
Det beror lite på vad du är ute efter och vilka förkunskaper du har.
Snart är det dax för de årliga åsnetävlingarna, ett utmärkt ställe att skaffa kontakter och uppleva duktiga åsnor av olika typer och storlekar. I år hålls de i östergötaland 14-15 augusti. Ta kontakt med föreningen för mer info. Boende finns.

mvh Hanna


FrittePower: Snygg borzoi i avataren, får man fråga vem det är? (har två och älskar rasen)
 

Liknande trådar

Lantbruksdjur Har letat runt men hittar nästan inga åsnor tillsalu. Någon som vet var man kan hitta åsnor till salu i Södra Sverige?
Svar
7
· Visningar
3 947
Senast: Nytant
·
Trädgård & Växter Till hösten flyttar jag och familjen till hus på landet. Tomten är allt som allt på lite drygt en halv hektar, en liten del är skog och...
2
Svar
21
· Visningar
2 142
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
17 536
Senast: TinyWiny
·
Relationer I vilken ände ska jag börja ens försöka förklara det som har hänt, mina tankar och allt kaos som just nu omsluter mig.. Jag får försöka...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
32 636
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp