Var ska hunden sova?

Bukefalos 30 år!

Exile

Trådstartare
Jag står inför ett litet dilemma..

Jag och sambon skaffar vår första valp snart, jättekul! Men jag har börjat fundera på hur vi ska lösa sov-situationen. Varken jag eller sambon vill ha djur i sängen men kruxet blir själva rummet.

Jag har ingenting emot en hund i sovrummet men jag KAN inte sova om det inte är svalt, tyst och mörkt. Sovrumsdörren måste vara stängd, jag kan inte kompromissa med det, det har varit så sedan jag var liten.

Så hur ska vi göra med valpen? Sambon har sagt att han utan problem kan sova på soffan första tiden men det känns liksom taskigt att inte låta hunden vara i sovrummet ens när det ju bara är en hund. Det är en shih tzu så är ju inte heller den mest "självständiga rasen" utan utgår ifrån att hna kommer vilja vara med flocken.

Kan man "stänga in" valpen i sovrummet på nätterna, eller är det värre? Installera lucka i dörren..? Känner att jag behöver tips.

Jag och sambon skaffar vår första valp snart, jättekul! Men jag har börjat fundera på hur vi ska lösa sov-situationen. Varken jag eller sambon vill ha djur i sängen men kruxet blir själva rummet.

Jag har ingenting emot en hund i sovrummet men jag KAN inte sova om det inte är svalt, tyst och mörkt. Sovrumsdörren måste vara stängd, jag kan inte kompromissa med det, det har varit så sedan jag var liten.

Så hur ska vi göra med valpen? Sambon har sagt att han utan problem kan sova på soffan första tiden men det känns liksom taskigt att inte låta hunden vara i sovrummet ens när det ju bara är en hund. Det är en shih tzu så är ju inte heller den mest "självständiga rasen" utan utgår ifrån att hna kommer vilja vara med flocken.

Kan man "stänga in" valpen i sovrummet på nätterna, eller är det värre? Installera lucka i dörren..? Känner att jag behöver tips.
Jag förstår inte riktigt problemet?
Ha valpen i hage i sovrummet bara? Jag sover med stängd sovrumsdörr jämt med, har dock hunden i sängen men det kvittar ju i sammanhanget.

Jag ser inte heller något problem.

Vår hund sover på golvet i vårt sovrum, har alltid gjort. Att dörren är stängd är ju bättre än att ha en valp springandes i hela lägenheten/huset när ni sover.

Någon enstaka gång vill vår hund gå ut i köket och dricka eller äta på nätterna, då krafsar han på dörren och vi öppnar. Easy peasy. Går så klart att sätta en vattenskål i sovrummet så är man av med det. De flesta hundar äter ju inte på nätterna så det blir förmodligen inget problem.

Ha valphage nära sängen och ställ in vattenskål till den så är det problemet löst.

Jag hade nog inte reflekterat över att det kunde uppfattas som en lite dum fråga. Jag har aldrig haft hund tidigare men är uppväxt med katter och där blir det ju sura miner deluxe om någon skulle tvingas vara i ett rum hela natten.. :D

Men vad skönt att höra. Då är väl egentligen bara nästa problem att det är heltäckningsmatta där inne.. en hage tror jag blir svårt för det är liksom inte så mycket golvyta men jag ska fundera på den. Kör ni kompostgaller till sådant?

Jag hade nog inte reflekterat över att det kunde uppfattas som en lite dum fråga. Jag har aldrig haft hund tidigare men är uppväxt med katter och där blir det ju sura miner deluxe om någon skulle tvingas vara i ett rum hela natten.. :D

Men vad skönt att höra. Då är väl egentligen bara nästa problem att det är heltäckningsmatta där inne.. en hage tror jag blir svårt för det är liksom inte så mycket golvyta men jag ska fundera på den. Kör ni kompostgaller till sådant?
Hundar brukar inte vara så brydda om sådant, framförallt inte om de är instängda i rummet tillsammans med sina människor :) Se till att valpen har en bekväm bädd och tillgång till vattenskål bara.

Däremot heltäckningsmatta... Jag hade inte(!) velat ha hunden på heltäckningsmatta förrän den var rumsren, och i så fall hade jag själv flyttat ut till ett rum utan heltäckningsmatta fram tills hunden var rumsren.

Hundar brukar inte vara så brydda om sådant, framförallt inte om de är instängda i rummet tillsammans med sina människor :) Se till att valpen har en bekväm bädd och tillgång till vattenskål bara.

Däremot heltäckningsmatta... Jag hade inte(!) velat ha hunden på heltäckningsmatta förrän den var rumsren, och i så fall hade jag själv flyttat ut till ett rum utan heltäckningsmatta fram tills hunden var rumsren.
Ja då blir det nog kanske att sambon får sova på soffan med hunden tills den är rumsren om det inte går att lösa med någon form av underlag.

Mina hundar är i sovrummet med oss, dörren stängd. Man får inte vara uppe och ränna på nätterna, då ska man vila även som hund. De har vattenskål men dricker i princip aldrig från den på natten. Ser inget problem med att hunden bara får vara i sovrummet? De vill ju vara där med oss och helst i sängen.

Hur tänker ni ha hunden sen, när den är vuxen?
Ska den få sova med er i sovrummet eller utanför den stängda dörren?
Vänj valpen med det ni tänker er senare redan som valp.

Jag själv vill ha flocken samlad i sovrummet ;)

Sen finns det hundburar med plastbotten med kant, väl värd investering :up:

P.s det finns inga dumma frågor och grattis till valpen :heart

Jag har haft i samma rum sedan start, och har bara begränsat utrymmet med kompostgaller. De allra flesta valpar fattar vinken snabbt att nu finns det inte så mycket att göra utom att vila. Stänger ni dessutom sovrumsdörren så blir det ännu tydligare för valpen att ni ska vara i det rummet ett tag.

Hundar lär sig snabbt rutiner, så om ni gör likadant varje kväll inför sänggående så tror jag inte att det blir några problem. Grattis till den lilla! :heart:

Vår sov i sovrummet från dag 1. Det var dessutom enda sättet att snabbt reagera när han behövde kissa ... vilket är OFTA när man är valp. Nu märkte vi genast när han steg upp och gick runt, och hann ut med honom innan det blev en pöl. Bra om man vill att valpen ska bli rumsren någolunda fort.

Hur tänker ni ha hunden sen, när den är vuxen?
Ska den få sova med er i sovrummet eller utanför den stängda dörren?
Vänj valpen med det ni tänker er senare redan som valp.

Jag själv vill ha flocken samlad i sovrummet ;)

Sen finns det hundburar med plastbotten med kant, väl värd investering :up:

P.s det finns inga dumma frågor och grattis till valpen :heart
Jag har nog tänkt att det inte spelar någon roll om hunden är i sovrummet eller inte så länge jag kan stänga, tyvärr kan man ju inte fråga dem vad de själva vill. Men det känns tryggare att ha honom nära så just nu lutar det nog åt att vi kör på sovrummet och skulle det visa sig sedan att han hellre vill sova i annat rum så går det säkert att ändra.

Jag såg att Lantkompaniet hade en valphage med inbyggd (löstagbar) botten som såg lämplig ut. Är nog enklare att köpa något som är för ändamålet än att "snickra" ihop något själva :)

När min yngsta var valp så var det ingen fråga för henne om att hon skulle vara någon annanstans än i sovrummet - hon var inte intresserad av att gå iväg någon annanstans. Problemet var att inte ha henne i sängen - jag tänkte att jag skulle ha henne på golvet bredvid sängen tills hon var rumsren, det gick sådär, kan man väl säga :p Väldigt gnällig och svårt att komma till ro och somna när hon inte var i sängen, men så fort hon kom upp i sängen somnade hon. Och hon lärde sig väldigt snabbt att hoppa upp själv, trots att sängen är hög.

För henne har det fortsatt på samma sätt hela tiden - hon har alltid föredragit att sova i sängen, snarare än någon av hundbäddarna sin finns i sovrummet (som de andra ibland väljer). Nu får hon inte längre sova i sängen, utan måste vara på ett visst område när det är släckt (dit de andra hundarna inte kan ta sig), då hon har börjat morra på de andra om de närmar sig på natten. Vilket hon har accepterat. Men på kvällen innan släckning ska hon fortfarande ligga i sängen, och så fort klockan ringer på morgonen hoppar hon upp igen.

Lite skillnad från en av de andra hundarna, som lika gärna kan få för sig att sova utomhus om jag inte hämtar in henne :p

Så, inga problem att ha hunden instängd i sovrummet. Men träna från början hur du vill att hunden ska sova sen, så blir det lättare.

Båda mina valpar har sovit med mig i sängen, på golvet (jag hade alltså inte upphöjd sängram) och haft fri tillgång till hela lägenheten från dag ett. De har sovit hela natten och haft mycket få olyckor. :) Jag tror inte jag hade kört på det med heltäckningsmatta dock, det är främst på morgonen det kan bli bråttom och oturas ibland tycker jag!

Liknande trådar

• Valp, tips och råd
  • Välja jobb utifrån hunden
  • Hunden markerade hårt mot bebis - hur ska jag tänka?
  • En hund till?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka