Exakt. Jag hade haft mycket svårt att sovaJa det där, vem vet vad valpen hittar på i resten av bostaden en hel natt?![]()
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Exakt. Jag hade haft mycket svårt att sovaJa det där, vem vet vad valpen hittar på i resten av bostaden en hel natt?![]()
Herregud. Tänker på Bog som åt väggarna om han inte var i hage.Båda mina valpar har sovit med mig i sängen, på golvet (jag hade alltså inte upphöjd sängram) och haft fri tillgång till hela lägenheten från dag ett. De har sovit hela natten och haft mycket få olyckor.Jag tror inte jag hade kört på det med heltäckningsmatta dock, det är främst på morgonen det kan bli bråttom och oturas ibland tycker jag!
Herregud. Tänker på Bog som åt väggarna om han inte var i hage.![]()
Haha precis, när Bog inte åt upp/sönder saker så klättrade han på möblerna, köksbänkar, bord, hyllorMin roade sig med att riva tapet medan jag sov.Det var så jag insåg behovet av valphage...
Förhoppningsvis ska det gå bra att valpen är på golvet i sovrummet och vi i sängen, går det inte får det bli vardagsrummet då det inte finns golvyta nog att lägga en madrass på golvet i sovrummet. I sängen vill vi inte ha eftersom han inte kommer få vara där senare.Beror väl lite på valp vissa är mer självständiga andra behöver mer närhet. Att sova på madrass på golvet med valpen första tiden är en bra idé tycker jag.
Själv har jag haft alla valpar i sängen. Även dom vuxna får sova i sängen. Den tryggheten det innebär för dom och så mycket det betyder för hundar att få sova ihop vill jag inte ta ifrån dom.
Tvätta sängkläder tar inga tider. Slänga in en maskin på morgonen någon eller några gånger i veckan är inget superjobb.
Går ju ha några uppsättningar sängkläder jag har också bott i lägenhet med gemensam tvättstuga och hundar i sängen så det är inget hinder i sig.Förhoppningsvis ska det gå bra att valpen är på golvet i sovrummet och vi i sängen, går det inte får det bli vardagsrummet då det inte finns golvyta nog att lägga en madrass på golvet i sovrummet. I sängen vill vi inte ha eftersom han inte kommer få vara där senare.
Sen det där med tvätt.. Vi bor i lägenhet. Tvätta sängkläder flera gånger i veckan är en total omöjlighet och så tror jag det är för ganska många som inte bor i eget hus med egen tvättstuga![]()
Komposthage med lättvättade gamla plädar och täcken?Förhoppningsvis ska det gå bra att valpen är på golvet i sovrummet och vi i sängen, går det inte får det bli vardagsrummet då det inte finns golvyta nog att lägga en madrass på golvet i sovrummet. I sängen vill vi inte ha eftersom han inte kommer få vara där senare.
Sen det där med tvätt.. Vi bor i lägenhet. Tvätta sängkläder flera gånger i veckan är en total omöjlighet och så tror jag det är för ganska många som inte bor i eget hus med egen tvättstuga![]()
Jag hade komposthage bredvid sängen, hade jag skaffat valp nu hade jag ev sovit på golvet själv en eller två nätter innan jag flyttat upp i sängen igen för den valpen jag hade tyckte jag var väldigt långt borta när jag var i sängen. Men hon vande sig efter ett par nätter men tror det hade kunnat göras smidigare för henne.Jag står inför ett litet dilemma..
Jag och sambon skaffar vår första valp snart, jättekul! Men jag har börjat fundera på hur vi ska lösa sov-situationen. Varken jag eller sambon vill ha djur i sängen men kruxet blir själva rummet.
Jag har ingenting emot en hund i sovrummet men jag KAN inte sova om det inte är svalt, tyst och mörkt. Sovrumsdörren måste vara stängd, jag kan inte kompromissa med det, det har varit så sedan jag var liten.
Så hur ska vi göra med valpen? Sambon har sagt att han utan problem kan sova på soffan första tiden men det känns liksom taskigt att inte låta hunden vara i sovrummet ens när det ju bara är en hund. Det är en shih tzu så är ju inte heller den mest "självständiga rasen" utan utgår ifrån att hna kommer vilja vara med flocken.
Kan man "stänga in" valpen i sovrummet på nätterna, eller är det värre? Installera lucka i dörren..? Känner att jag behöver tips.
Herregud. Tänker på Bog som åt väggarna om han inte var i hage.![]()
Ja alltså om det visar sig att man har en termitinvasion i hundform får man förstås anpassa sig därefter!Min roade sig med att riva tapet medan jag sov.Det var så jag insåg behovet av valphage...
Ingen av mina valpar har behövt kissa på natten så jag skulle absolut inte väcka och gå ut "bara för att". Utomhus får ni helt enkelt vänta ut kisset. Tar det förtio minuter eller mer så gör det liksom.Vi gjorde så att vi klämt in en sån "mjuk" valphage mellan sängen och väggen på sambons sida. Det funkar rätt bra faktiskt.
Jag går och lägger mig typ två timmar tidigare så då får han vara med sambon i datarummet med stängd dörr under tiden, då är han nöjd med att bara vara där med honom men är lägenheten "öppen" så kommer han gärna och krafsar och gnäller vid sovrumsdörren.
Jag vaknar sen när de går och lägger sig för han är lite gnällig i början men har sambon handen ner i hagen så brukar han somna inom 20 minuter iaf.
Det största problemet nu är egentligen att jag alltid vaknar minst en gång per natt och måste gå upp och kissa och då vaknar hunden också. Jag vet inte om jag borde gå ut med honom då eller inte? Måste man kissa så måste man ju, JAG gör ju det liksom. Men samtidigt vill jag ju inte att han ska "lära in" att man får gå ut mitt i natten om man ber om det, då är det ju sovdags liksom.
Det känns också märkligt för han BORDE inte kunna hålla sig hela natten men varje morgon när vi känt efter i hagen (han har en liten bädd och tidningar på sidan) så känns allt torrt, inget luktar. När jag vaknar mitt i natten blir han pigg och vill leka så min sömn är rätt kass efter 3-4 på morgonen. I morse tog jag ut honom direkt när jag vaknade av larmet vid 05.45 men då ville han inte kissa utan bara gå in och sova..
Hur har ni gjort? Bör man typ ställa klockan några gånger på natten? Inte gå ut alls? Om man själv/han vaknar? Det är svårt att veta om han är kissnödig för han säger aldrig till om det utan om han gnäller är det för att han vill ha närhet.
Känner mig lite dålig överlag när det kommer till att öva rumsrenheten. Det verkar väldigt olika hur ofta han behöver kissa. Vi kan gå ut och vara ute i 10-20 minuter och sen kissar han ändå när vi varit inne i 15 minuter. Det har regnat till och från hela tiden sedan vi fick hem honom och eftersom han ännu inte lyfter benet och han ju inte direkt har mycket markfri gång och blir blöt av gräset så är det omöjligt att veta om han faktiskt kissar eller inte när vi är ute så då går det ju inte heller att riktigt berömma för det. Vi får väl bara hoppas på torrare väder..![]()
Hur har ni gjort? Bör man typ ställa klockan några gånger på natten? Inte gå ut alls? Om man själv/han vaknar? Det är svårt att veta om han är kissnödig för han säger aldrig till om det utan om han gnäller är det för att han vill ha närhet.
Jag har inte så mycket tid på morgonen eftersom jag måste iväg till jobbet. I morse löste vi det så att jag hade koll på honom medan jag gjorde mig iordning och sen gick min sambo ut med honom igen samtidigt som jag åkte till jobbet.Ingen av mina valpar har behövt kissa på natten så jag skulle absolut inte väcka och gå ut "bara för att". Utomhus får ni helt enkelt vänta ut kisset. Tar det förtio minuter eller mer så gör det liksom.Alltid ut efter sömn, lek och mat.
Jag hämtade hem min valp i söndags (8 veckor då) så våra valpar är kanske lika gamla.Vi gjorde så att vi klämt in en sån "mjuk" valphage mellan sängen och väggen på sambons sida. Det funkar rätt bra faktiskt.
Jag går och lägger mig typ två timmar tidigare så då får han vara med sambon i datarummet med stängd dörr under tiden, då är han nöjd med att bara vara där med honom men är lägenheten "öppen" så kommer han gärna och krafsar och gnäller vid sovrumsdörren.
Jag vaknar sen när de går och lägger sig för han är lite gnällig i början men har sambon handen ner i hagen så brukar han somna inom 20 minuter iaf.
Det största problemet nu är egentligen att jag alltid vaknar minst en gång per natt och måste gå upp och kissa och då vaknar hunden också. Jag vet inte om jag borde gå ut med honom då eller inte? Måste man kissa så måste man ju, JAG gör ju det liksom. Men samtidigt vill jag ju inte att han ska "lära in" att man får gå ut mitt i natten om man ber om det, då är det ju sovdags liksom.
Det känns också märkligt för han BORDE inte kunna hålla sig hela natten men varje morgon när vi känt efter i hagen (han har en liten bädd och tidningar på sidan) så känns allt torrt, inget luktar. När jag vaknar mitt i natten blir han pigg och vill leka så min sömn är rätt kass efter 3-4 på morgonen. I morse tog jag ut honom direkt när jag vaknade av larmet vid 05.45 men då ville han inte kissa utan bara gå in och sova..
Känner mig lite dålig överlag när det kommer till att öva rumsrenheten. Det verkar väldigt olika hur ofta han behöver kissa. Vi kan gå ut och vara ute i 10-20 minuter och sen kissar han ändå när vi varit inne i 15 minuter. Det har regnat till och från hela tiden sedan vi fick hem honom och eftersom han ännu inte lyfter benet och han ju inte direkt har mycket markfri gång och blir blöt av gräset så är det omöjligt att veta om han faktiskt kissar eller inte när vi är ute så då går det ju inte heller att riktigt berömma för det. Vi får väl bara hoppas på torrare väder..![]()
Det löser sig med tiden. Jag går oftast upp en gång varje natt och hunden rör inte en fena. När hon varit helt rumsren någon månad började jag säga till henne att stanna i sängen och det har hon vant sig vid. Jag vande henne tidigt vid ett allmänt kommando som betyder ungefär "matte ska göra något tråkigt, du kan stanna där" när jag ska t ex gå på toa eller bara hämta något. Jag visar henne handflatan och säger "matte ska bara". Det är ingen jag sätter stenhårt krav på, vill hon följa med och se vad jag gör så får hon det, men det slutade hon med ganska snabbt.Den bästa lösningen just nu vore ju om JAG bara kunde hålla mig hela natten men tyvärr vet jag inte hur jag ska lösa det![]()
Våran är 13 veckor denna veckan så jag de är ungefär lika gamla.Jag hämtade hem min valp i söndags (8 veckor då) så våra valpar är kanske lika gamla.
Jag ställer inte klockan men nu första veckan sover jag på madrasser på golvet och då hör jag om han går runt. Hitills har han sovit hela nätterna. Kommer inte ställa klockan nästa vecka heller när jag sover i min säng.
Var lite i samma situation som dig imorse då jag vaknade till vid 5 tiden och egentligen behövde gå på toa. Tvingade mig att somna om då jag är rätt säker på att Otis skulle ha vaknat om jag gick upp, och då hade jag behövt gå ut med honom och det orkade jag inte. Så först kl 7 gav jag upp (Otis hade kunnat sova längre) och gick upp och då vaknade Otis så vi gick ut.