Var tionde man har någon gång köpt sex

Men för att svara kort så svarar jag som min anti-trafficking organisation alltid svarade: För att få stopp på människohandeln så måste vi få stopp på efterfrågan. Säljer du sex bidrar du alltså till att upprätthålla efterfrågan, vilket sätter rejält med käppar i hjulet för att komma till bukt med trafficking.
Fast det där är ju ett riktigt äckligt sätt att skuldbelägga kvinnorna (och männen) som prostituerar sig. Riktigt fult faktiskt.

Det är ju inte de prostituerade som skapar efterfrågan. Det är sexköparna som skapar efterfrågan. Det är sexköparna som måste stoppas, det är sexköparna som måste utbildas, hela samhället måste utbildas.
 
Uppskattningem brukar göras på de parametrar man kan mäta. Dvs de man vet om är I prostitution, t ex gatuprostitution. De kvinnorna har ju polisen oftast total koll på. Men även genom att se på annonser, hur många unika kvinnor annonserar där man kan se att det är just unika, hur många prostituerade vet man om från andra sammanhang än gatuprostitution osv.

Men säker siffra är omöjlig ja. Det blir en uppskattning. Och den kan innehålla ett helt gigantiskt mörkertal.
Jo men enligt länken jag la in står det ju att ca 250 svenskar som finns inom gatuprostitutionen och det är väldigt svårt att säga hur många fler det är, troligtvis är ju mörkertalet stort. Men du skrev ju att det var 250 st inklusive eskort och annat men det var inte så du menade? Eller har länken fel?
 
Jag tog ditt inlägg utan att svaret egentligen bara är riktat till dig, för detta är en sådan klockren kommentar om hur vi bemöter vår omvärld. Men om det nu är så att 1 av 10 män köpt sex, så lär vi ju alla känna någon av dessa män, säkerligen ett helt gäng när vi räknar in alla män vi känner, kollegor, grannar, riktiga vänner, bekanta, etc.

Och jag tror att vi egentligen alla känner någon som har sålt sex för pengar, men det är nog väldigt få som pratar om det, just för att det är ett så känsligt ämne.

Siffran en av 10 är väl dessutom baserad på vad män svarat i någon undersökning av folkhälsomyndigheten eller liknande. Lite som enkäterna i skolan med "har du provat droger?". Det kan alltså finnas ett feltal eller mörkertal där med beroende på hur ärligt der har svarats.

Jag känner flera män som har köpt sex. Men ingen kvinna som har gjort det och berättat om det. Det betyder ju inte automatiskt att ingen kvinna jag känner har sålt sex. Utan endera är det så att ingen av kvinnorna jag känner har sålt sex, eller så är det inget de talar om. Det är nog rätt ofarligt att påstå att det är ett mindre stigma för en man att erkänna han köpt sex än en kvinna att erkänna hon sålt sex. Tyvärr.
 
Problemet är att de "döms" och fördöms för sådant de inte gjort.

Du ser inget problem för rättssäkerheten med att självutnämnda folkdomstolar dömer personer för brott och fördömer dem för brott de enligt rättsväsendet inte begått?

I det här fallet har Roberto utmålats som våldtäktsman mängder av gånger trots att det rättsligt inte finns fog för sådana påståenden.

Rättsväsendet tog förvisso hand om Cissi Wallin och dömde henne för grovt förtal men hon är bara en droppe i havet av alla som håller på med beskyllningar där man leker domare och bortser från rättsväsendet.

Paulo har ERKÄNT att han köpt sex. Han fördöms för det av en stor del av allmänheten ja. Han kommer dömas för det av rättsväsendet. Han kommer ev att åtalas för oaktsam våldtäkt av rättsväsendet och kan då dömas eller frias för det, även om jag finner det osannolikt att han ens åtalas för det.

Var är felet med rättssäkerheten och rättsväsendet där?

Att många ansett att Paulo då han köpt sex även begått våldtäkt med motiveringen att man kan inte köpa samtycke har ingenting med rättssäkerhet eller rättsväsendet att göra! Domstolarna kommer inte låta sig påverkas av det.

Så var kommer rättssäkerhet och rättsväsendet in??
 
Jo men enligt länken jag la in står det ju att ca 250 svenskar som finns inom gatuprostitutionen och det är väldigt svårt att säga hur många fler det är, troligtvis är ju mörkertalet stort. Men du skrev ju att det var 250 st inklusive eskort och annat men det var inte så du menade? Eller har länken fel?

Nej jag skrev att det 2019 uppskattades finnas 1000 prostituerade och att 75% av dem var utländska. Dvs av dessa tusen skulle då 250 vara svenska. Men siffran avsåg inte enbart gatuprostitution.

Jag hittar inte tillbaka till länken nu tyvärr men det är polisens uppskattning 2019. Och just en uppskattning.

Den motsäger inte Mikas siffra eg. Av totalt 1000 prostituerade kan 250 mycket väl vara i gatuprostitution t ex.
 
Är inte #intedinhora och talita såna personer då? Har läst lite på deras Instagram efter tips här på buke och de verkar bestå av personer som säljer eller har sålt sex, och uttalar sig negativt om detta?
Jo, det är även personer som arbetat inom prostitution.
Jag tycker man kan lyssna på båda sidor, och har väl inte sagt något annat vad jag vet?

Men visst, jag tycker även dessa organisationer är svåra att prata med ibland eftersom man bla får sånna här åsikter kastade på sig när man diskuterar med dem
(en av grundarna till inte din hora)
 
Paulo har ERKÄNT att han köpt sex. Han fördöms för det av en stor del av allmänheten ja. Han kommer dömas för det av rättsväsendet.
Det lär väl vara klart. Stockholm är ju ett av de områden där Snabbare Lagföring har funkat superfint så erkänner man sexköpet på plats, vilket Paulo gjort, är boten klar på max 2 dagar eftersom jourhavande förundersökningsledare räknar ut boten medan polisen har sexköparen på plats. Så länge man skriver på boten är saken klar och det behöver bara bokföras. Max 2 dagar typ. Kanske 3 om det är mycket stora tillslag och helgdagar.
 
Fast det där är ju ett riktigt äckligt sätt att skuldbelägga kvinnorna (och männen) som prostituerar sig. Riktigt fult faktiskt.

Det är ju inte de prostituerade som skapar efterfrågan. Det är sexköparna som skapar efterfrågan. Det är sexköparna som måste stoppas, det är sexköparna som måste utbildas, hela samhället måste utbildas.

Svaret gäller endast och enbart de (få) som påstås definiera sig som ”den lyckliga horan”. En del i tråden har hävdat att några mår jättebra av att sälja sex (jag vet inte till vilken grad jag tror på det själv), att det inte är problematiskt för vissa alls. Så då menar jag att de bör syssla med något annat om det är så, att de nu badar av andra möjligheter i livet och mår jättebra på alla sätt, för att inte bidra till att upprätthålla sexhandeln. Det står jag fast vid, men stycket du citerar måste sättas i sammanhanget vad som diskuterades då. Det är inte OK att bidra till sexhandeln för att du tycker att det är roligt och vill sätta lite ”lyx på livet” som någon uttryckte det tidigare i tråden. Själv är jag som sagt ytterst tveksam till att det ens skulle vara så oproblematiskt för vissa, men hypotetiskt. Jag har skrivit flera gånger att det är sexköparna som måste sluta köpa sex.
 
Paulo har ERKÄNT att han köpt sex. Han fördöms för det av en stor del av allmänheten ja. Han kommer dömas för det av rättsväsendet. Han kommer ev att åtalas för oaktsam våldtäkt av rättsväsendet och kan då dömas eller frias för det, även om jag finner det osannolikt att han ens åtalas för det.

Var är felet med rättssäkerheten och rättsväsendet där?

Att många ansett att Paulo då han köpt sex även begått våldtäkt med motiveringen att man kan inte köpa samtycke har ingenting med rättssäkerhet eller rättsväsendet att göra! Domstolarna kommer inte låta sig påverkas av det.

Så var kommer rättssäkerhet och rättsväsendet in??

Problemet utifrån rättssäkerheten är inte att de har åsikter. Problemet är att de inte låter rättsväsendet avgöra om någon är skyldig utan tar sig rätten att själva göra det.

Om de anser att det är våldtäkt är irrelevant. Det är inte våldtäkt såvida det inte fastställts i domstol. Det är inte ok att sprida att folk är våldtäktsmän till höger och vänster bara för att man tycker det.

Grunden för rättssäkerhet är just att man kommer bort ifrån folkdomstolar som går på rykten och hörsägen och istället låter rättsväsendet sköta skuldfrågan på ett sätt där den anklagade har möjlighet att försvara sig och får en rimlig påföljd enligt lag om den anklagade finnes skyldig.

Bara en påminnelse om fallet Wallin:
"Skribenten Cissi Wallin publicerade uppgifter på Instagram där hon skrev att hon blivit våldtagen av den tidigare Aftonbladet-journalisten Fredrik Virtanen. I slutet av augusti i år väcktes åtal och nu döms Wallin för grovt förtal."
https://www.svt.se/kultur/i-dag-kommer-domen-i-wallin-virtanen-malet
 
Jag undrar varför man använder ett begrepp som "den lyckliga horan"? Det låter väldigt nedlåtande och föraktfullt kan jag tycka.
 
Senast ändrad:
Det lär väl vara klart. Stockholm är ju ett av de områden där Snabbare Lagföring har funkat superfint så erkänner man sexköpet på plats, vilket Paulo gjort, är boten klar på max 2 dagar eftersom jourhavande förundersökningsledare räknar ut boten medan polisen har sexköparen på plats. Så länge man skriver på boten är saken klar och det behöver bara bokföras. Max 2 dagar typ. Kanske 3 om det är mycket stora tillslag och helgdagar.

Nej det är inte klart eftersom det flyttades från snabbspåret och inleddes en förundersökning om oaktsam våldtäkt med.

Det är ingen bot och inget som kan skrivas på på plats. Men däremot slutförs ju hela förundersökningen på plats och han har accepterat strafföreläggande så en åklagare hade på måndagen kontrollerat förutsättningarna och utfärdat det om det bara varit sexköpet. Men på söndagen kom ju anmälan om oaktsam våldtäkt
 
Jag undrar varför man använder ett begrepp som "den lyckliga horan"? Det låter väldigt nedlåtande och föraktfullt kan jag tycka.

Det, eller egentligen "myten om den lyckliga horan" är ett vedertaget begrepp som välanvänd i diskussionen om det finns prostituerade som prostituerar sig frivilligt och inte mår dåligt av det eller ej. Den lyckliga horan går betydligt snabbare att skriva än att skriva den som prostituerar sig frivilligt och inte mår dåligt av det, samtidigt som det väl går att förstå vad som avses.
 
Problemet utifrån rättssäkerheten är inte att de har åsikter. Problemet är att de inte låter rättsväsendet avgöra om någon är skyldig utan tar sig rätten att själva göra det.

Om de anser att det är våldtäkt är irrelevant. Det är inte våldtäkt såvida det inte fastställts i domstol. Det är inte ok att sprida att folk är våldtäktsmän till höger och vänster bara för att man tycker det.

Grunden för rättssäkerhet är just att man kommer bort ifrån folkdomstolar som går på rykten och hörsägen och istället låter rättsväsendet sköta skuldfrågan på ett sätt där den anklagade har möjlighet att försvara sig och får en rimlig påföljd enligt lag om den anklagade finnes skyldig.

Bara en påminnelse om fallet Wallin:
"Skribenten Cissi Wallin publicerade uppgifter på Instagram där hon skrev att hon blivit våldtagen av den tidigare Aftonbladet-journalisten Fredrik Virtanen. I slutet av augusti i år väcktes åtal och nu döms Wallin för grovt förtal."
https://www.svt.se/kultur/i-dag-kommer-domen-i-wallin-virtanen-malet

Fast nu har du nog fått lite om bakfoten vad rättssäkerhet är.

Jämförelsen mellan Wallin och PR blir lite haltande. Wallin anklagade inte FV för att hans erkända sexköp på en tredje person var en våldtäkt.

Däremot så om PR ville det skulle det absolut gå att pröva om det faller under förtal att t ex på sociala medier uttrycka och sprida åsikten att PR i och med sitt sexköp är en våldtäktsman med motiveringen att man inte kan köpa samtycke.

Men det finns inget i enbart påståendet som äventyrar rättssäkerheten. Rättssäkerheten ligger i förhållandet mellan staten och personen. Och det finns en fungerande rättsordning, det finns en lagreglering och rättsskipningen vilar på objektiva grunder.

En rättssäkerhetsförlust skulle kräva att PR av rättsväsendet dömdes annorlunda för att allmänheten ansett si eller så. Och det har inte hänt, och kommer inte hända.

Det du efterlyser är mer någon form av censur. Du vill stoppa folkets åsikter och uttrycksmöjlighet redan innan de ev kan göra sig skyldiga till förtal?
 
Vad säger man ;(

Den ena av två unga män som tillsammans bokat träff med en prostituerad via en eskortsida på nätet, åkt dit för att en i taget ha sex med henne. Kvinnan ville inte att den väntande kompisen skulle vara i rummet när hon hade sex med den första. Så han gick ut och väntade i bilen. Båda greps i samma insats som Paulo, den ena för köp av sexuell tjänst den andra för försök till köp av sexuell tjänst.

Citat väntande mannen

Vad de två kompisarna inte visste var att allt registrerades av polisens spanare.

"– Jag satte mig i bilen och väntade medan de hade sex. Men när min kompis kom ut så tog de oss. Det var fyra poliser, säger mannen.

Vad vet du om prostituerade kvinnors situation?

– Hur ska jag veta något om det?

Har du reflekterat över att kvinnorna ofta gör det här mot sin vilja?

– Det har jag ingen aning om, men hon ville ju göra det med min kompis i alla fall, säger mannen."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/...i-samma-insats-som-paolo-ville-ha-lite-roligt
 
Har du reflekterat över att kvinnorna ofta gör det här mot sin vilja?

– Det har jag ingen aning om, men hon ville ju göra det med min kompis i alla fall, säger mannen."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/...i-samma-insats-som-paolo-ville-ha-lite-roligt

Det absolut värsta med detta uttalande (i stark konkurrens med ungefär allt i hela situationen) är att jag tror att snubben inte förstår. Han greppar på allvar inte att det kan vara en tvingande situation för kvinnan.

Och där kan vi ju sluta grunna på varför det är så många date-rapes....
 
Det absolut värsta med detta uttalande (i stark konkurrens med ungefär allt i hela situationen) är att jag tror att snubben inte förstår. Han greppar på allvar inte att det kan vara en tvingande situation för kvinnan.

Och där kan vi ju sluta grunna på varför det är så många date-rapes....

Precis. Inte ens när han får frågan slås han av att det kan vara något kvinnan gör för att hon av någon anledning känner sig tvingad. Det finns liksom inte överhuvudtaget på kartan. Hon sålde sex, hon hade sex med hans kompis, klart hon ville. Annars skulle hon ju inte gjort det. Svartvitt, enkelt och ansvarsbefriande. Nu är den här killen ung, men jag tror inte synsättet är unikt.
 
"Varför skulle hon annars göra det?" har jag fått höra ett par gånger. Yngre killar, så klart. Många av dem befarar jag är en produkt av en vardagsporrindustrin, d v s de många porrklipp som florerar på Messenger etc som ger uppfattningen att kvinnor är kåta sexmaskiner som går omkring och bara hoppas på att bli påsatta.

Det är ju en skön tillvaro där en inte ens kan föreställa sig att någon skulle göra något annat än av fri vilja och -val.
 
"Varför skulle hon annars göra det?" har jag fått höra ett par gånger. Yngre killar, så klart. Många av dem befarar jag är en produkt av en vardagsporrindustrin, d v s de många porrklipp som florerar på Messenger etc som ger uppfattningen att kvinnor är kåta sexmaskiner som går omkring och bara hoppas på att bli påsatta.

Det är ju en skön tillvaro där en inte ens kan föreställa sig att någon skulle göra något annat än av fri vilja och -val.

Det känns som det är på samma nivå som "men varför lämnade hon inte om det var så hemskt?" med andemeningen att eftersom kvinnan inte lämnade mannen så kan det inte varit så hemskt, ergo det hon vittnar om att hon utsatts för kan inte hänt.

Det är samma svartvita tänk och samma oförmåga att kliva utanför sin egen privilegierade person och se på ett skeende ur någon annans perspektiv. Någon som kanske står i beroendeförhållande, har urusel självkänsla och är livrädd för att konsekvenserna ska bli ännu värre än situationen där och då.
 
"Varför skulle hon annars göra det?" har jag fått höra ett par gånger. Yngre killar, så klart. Många av dem befarar jag är en produkt av en vardagsporrindustrin, d v s de många porrklipp som florerar på Messenger etc som ger uppfattningen att kvinnor är kåta sexmaskiner som går omkring och bara hoppas på att bli påsatta.

Det är ju en skön tillvaro där en inte ens kan föreställa sig att någon skulle göra något annat än av fri vilja och -val.
Tyvärr behöver de inte ens vara yngre. Den tanken finns i alla åldersgrupper. Jag gissar att det handlar om privilegier. Att man aldrig ens i sin vildaste fantasi kan förstå i vilka situationer man som människa kan hamna i utan egen förskyllan utan på fullaste allvar tror att "det är väl bara" för att man utgår ifrån sig själv och inte har förmågan/viljan/önskan om att lämna sin trygga bubbla.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp