Vara med i facket?

Sv: Vara med i facket?

Ansvarsförsäkring menar du väl? Drulle är ju för ens egna saker. :) Iaf så har jag ingen drulleförsäkring utan bara ansvarsförsäkring i min hemförsäkring.
 
Sv: Vara med i facket?

Håller med, håller med, håller med!

Jag är medlem i ett SACO-förbund och sitter med i styrelsen på vår arbetsplats. Den här veckan har vi haft flera ganska tuffa förhandlingar som jag deltagit i. Där ser jag fackets uppgift och värde, men att behöva blanda in partipolitik - icke!
Sedär, sedär! Det GÅR uppenbarligen! :bow:
Det är bara LO som inte begripit det, tydligen...
 
Sv: Vara med i facket?

Fast jag har inget av värde direkt. Det mesta har jag fått, allternativt köpt på Ikea eller nån billig stormarknad. Inte ens en tv har jag. Kylskåpet gick nyss sönder så all mat är i jordkällaren. Frågan är om nån försäkring täcker ett uråldrigt kylskåp. Ska nog köpa nytt snart. Lite omständligt att behöva springa ut och hämta mjölk. Och är sugen på glass. Köpt ett helt paket som jag åt upp på en gång annars hade det ju smält.

Men det spelar inte så stor roll om du har något av värde. Om det börjar brinna eller om du får en vattenläcka så är det din hemförsäkring som ska gå in och täcka det. Annars är risken väldigt stor att du får betala själv och det kan bli väldigt dyrt att totalrenovera ett hem. Det är också så att en hemförsäkring täcker dina kläder och allt annat du äger som din sadel till hästen (om du har någon) även om du inte har den i ditt hem. Hemförsäkringen betalar också ditt boende och du får en klumpsumma så att du kan köpa dig det nödvändigaste om det t.ex börjar brinna och du inte kan bo hemma förren det är renoverat.
Många hyresvärdar har som krav att man ska ha hemförsäkring för annars får man helt enkelt inte hyra av dem. Den försäkringen som husägaren har täcker bara det yttre skalet medans hemförsäkringen täcker allt personligt lösöre samt det inre skalet. Med andra ord, hemförsäkring är ett måste så snart man har eget boende även om man bara har ett studentrum.
 
Sv: Vara med i facket?

Det som kallas hemförsäkring är lösöreförsäkringen. Sedan har man ett bostadsrätts- eller villatillägg på det om man äger har någon av de boendeformerna. Den täcker det som har med själva ägandeformen att göra, t ex vattenskada i en bostadsrätt.
 
Sv: Vara med i facket?

jag säger VARFÖR ska facket (LO-facken) sitta i knät på socialdemokraterna? VARFÖR ska man behöva stå ut med socialdemokratisk partipropaganda i de tidningar som skickas ut från fackligt håll?

VARFÖR kan arbetsrättsligt arbete inte ligga utanför partipolitiken?

(vi har diskuterat saken här tidigare och jag har fortfarande inte fått något annat bra svar än att det har historisk bakgrund, vilket jag skiter blankt i. Och jag är inte heller intresserad av något fackförbund med annan partifärg än röd...)
Håller helt med!
Och vad kostar denna tidning som skickas ut?Varför trycka en papperstidning och skicka ut,när info kunde stå på hemsidan istället?
Skall på måndag gå ur facket.
På min arbetsplats tjänar de som INTE är med i facket mera..konstigt va?
Bättre spara de där hundralapparna varje månad och lägga på pensionssparande eller privat sparande.
Facket är överreklamerat,mkt snack och liten verkstad.
 
Sv: Vara med i facket?

*kl*

Min arbetsplats är just nu upp i en stor varselprocess och när man mitt i allt får reda på hur facket godkänner olagliga sk LAS-listor där gravida petas bort som olämpliga trots mer erfarenhet och längre anställningsår då är jag glad att jag inte gick med (eftersom exakt samma sak hände på mitt första jobb och där försvann mitt förtroende för dem)

Nej jag spara pengarn till egen advokat om så skulle behövas. Har själv sparat in 75 600 kr på alla år jag inte har varit med.
 
Sv: Vara med i facket?

Undrar om det ens skulle täcka 10% av kostnaderna för ett fall som går till AD?

Kanske, många mål handlar bara om hundratusenlappen - en del springer iväg rejält mer, 500.000 är inte så ovanligt i mer komplicerade ärenden. Per år rör det sig om 200-250 mål. Men visst processas det bort stora medel i 30-miljonersklassen i AD, varje år.

Grejen är att facket ofta driver mål som gynnar deras intressen politisk och vägrar att driva mål som inte ligger i linjen. Vilket är både bra och dåligt. Och inte så ofta har det att göra med om man är medlem eller inte.

Om man anar att man är i högriskzonen att stämma sin AG inför arbetsdomstolen kan det ju vara värt att vara med för den sakens skull. Med tanke på 4 miljoner fack-anslutna och 200 mål om året är medel-"risken" en promille på ett helt yrkesliv att man skulle behöva det. Att betala hundratusentals kronor för att "undvika" den risken är tokdyrt.

Varför förstår inte LO-förbunden att man driver folk från facket genom sin partipolitiska samverkan? Varför inser man inte att väldigt många som skulle vara intresserade av fackligt engagemang och fackligt medlemsskap, helt enkelt vägrar när pengarna delvis går till ett politiskt parti och deras kampanjande?
 
Sv: Vara med i facket?

Jag har även jag haft en del tuffa beslut senaste veckan men på min nivå är det ingen politik inblandad.

(Det kommer säkert högre upp i organisationen.)
 
Sv: Vara med i facket?

Fortsätter att vara med i facket. Är väl snarare så att det är jobbet jag tröttnat på. Samma sak. Noll uppskattning. Stressigt och liten lön. Långa arbetsdagar. Konstant huvudvärk. En kompis till mig sa att hon trodde jag skulle bli gladare om jag fick börja plugga och komma bort från vården. Så mkt jag gör konstant och så lite resultat. Hinner inte alltid äta. Magen krånglar. Bara jag inte blir ett benrangel.

*förlåt för att jag skriver så negativt men just nu stampar jag på samma ställe hela tiden* hoppas komma in på någon av de två utbildningarna jag sökte.

Edit: samtidigt får jag dåligt samvete av att känna så borde vara glad för att jag har ett jobb.
 
Sv: Vara med i facket?

Jag har även jag haft en del tuffa beslut senaste veckan men på min nivå är det ingen politik inblandad.

(Det kommer säkert högre upp i organisationen.)

Jag vet inte vart du hör, men mitt fack är uttalat politiskt obundet. Det finns alltså ingen koppling högre upp i hierarkin heller.
 
Sv: Vara med i facket?

Jag vet inte vart du hör, men mitt fack är uttalat politiskt obundet. Det finns alltså ingen koppling högre upp i hierarkin heller.

Fast SACO agerar mycket politiskt för sina medlemmar. Det som är obundet är partitillhörigheten. Man behöver inte anpassa sina åsikter efter ett enskilt parti utan agerar fritt på den politiska arenan.
 
Sv: Vara med i facket?

Fast jag behöver inte anpassa mina politiska åsikter heller. De har ingenting med mitt fackliga engagemang att göra och jag ser ingeg problem i det så som det ser ut idag. Hade mina politiska åsikter varit tvärs emot S så hade jag nog inte engagerat mig i facket alls, det hade nog inte legat för mig så att säga.

Skulle jag vara tvungen att driva partipolitik åt facket skulle jag återgå till att enkom vara betalande.

Iom att jag kör buss så hör jag till Kommunal.
 
Sv: Vara med i facket?

Fast jag behöver inte anpassa mina politiska åsikter heller. De har ingenting med mitt fackliga engagemang att göra och jag ser ingeg problem i det så som det ser ut idag. Hade mina politiska åsikter varit tvärs emot S så hade jag nog inte engagerat mig i facket alls, det hade nog inte legat för mig så att säga.

Skulle jag vara tvungen att driva partipolitik åt facket skulle jag återgå till att enkom vara betalande.

Iom att jag kör buss så hör jag till Kommunal.

Så om man är moderat är det ok att sko sej på kollektivavtalen ?

Många här skriver ju att de ser att de som inte är med i facket ska inte heller åtnjuta samma rättigheter iom kollektivavtalen...
Men enligt artikeln så vill ju inte facken ha "oliksinnade" i sitt fack..
Så då är det ju helt ok av mej som röstar höger att inte va med i facket och behöver inte få skir för det för jag är ju ändå inte önskvärd där :p
MEN såklart ska jag ha alla rättigheter som alla andra inom kollektivavtalen ;)

Nu blev de ju knepigare dock... Med tanke på att det vart höger "styre" i några år torde de innebära att minst 40 % inte är välkomna i facket pga politisk åsikt ... Och då föll ju hela fackgrejen känner jag...
 
Sv: Vara med i facket?

*kl*

Min arbetsplats är just nu upp i en stor varselprocess och när man mitt i allt får reda på hur facket godkänner olagliga sk LAS-listor där gravida petas bort som olämpliga trots mer erfarenhet och längre anställningsår då är jag glad att jag inte gick med (eftersom exakt samma sak hände på mitt första jobb och där försvann mitt förtroende för dem)

Nej jag spara pengarn till egen advokat om så skulle behövas. Har själv sparat in 75 600 kr på alla år jag inte har varit med.

LAS-listor kan i princip inte vara olagliga om de inte är ensidigt upprättade. LAS är förhandlingsbart.

Är det förhandlat så spelar det ingen roll vilken advokat du har.

Sen missar du själva poängen med facket. Som i alla föreningar så får man inte alltid som man vill, man kan påverka genom att rösta in rätt personer i styrelsen eller ställa upp själv.

Vid ett helt annat tillfälle så krävde arbetsgivaren att få välja precis vilka kollektivavtalare de ville ha kvar. Facket sa nej. Arbetsgivaren bestämde sig då för att lägga ner. Fackstyrelsen ställde sina platser till förfogande vid ett extra årsmöte, en ny styrelse valdes som gick med på arbetsgivarens krav.
 
Sv: Vara med i facket?

Så om man är moderat är det ok att sko sej på kollektivavtalen ?

Många här skriver ju att de ser att de som inte är med i facket ska inte heller åtnjuta samma rättigheter iom kollektivavtalen...
Men enligt artikeln så vill ju inte facken ha "oliksinnade" i sitt fack..
Så då är det ju helt ok av mej som röstar höger att inte va med i facket och behöver inte få skir för det för jag är ju ändå inte önskvärd där :p
MEN såklart ska jag ha alla rättigheter som alla andra inom kollektivavtalen ;)

Nu blev de ju knepigare dock... Med tanke på att det vart höger "styre" i några år torde de innebära att minst 40 % inte är välkomna i facket pga politisk åsikt ... Och då föll ju hela fackgrejen känner jag...

Nu är det bara LO-facken som samarbetar med SAP. Vilket är principiellt lika besvärligt för vänsterpartister. Å andra sidan så är de frågor som LO-facken driver normalt sett samma som V. Undantag finns om Metalls ställningstagande för kärnkraften.

Men som sagt det är i huvudsak arbetsrättsliga frågor som LO-facken samarbetar. Sen måste det vara underligt att vara medlem i kommunal om man röstar på centern, eller så har man missförstått vad centern vill
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Mitt barn har fått jobb på ett kafé/restaurang som inte har något kollektivavtal. Jag vill, såklart, att han ska vara ordentligt...
Svar
2
· Visningar
393
Senast: VLMF
·
Hemmet Jag köpte mig en väckarklocka idag och när jag öppnade facket för batteriet så står det att det ska vara ett batteri med beteckningen...
Svar
2
· Visningar
324
Senast: Wille
·
Kropp & Själ Nu börjar tandvårdsförsäkringen på folktandvården fasas ut i mitt län och jag har börjat titta på privat försäkring då mina lagningar...
Svar
0
· Visningar
352
Senast: Fiorano
·
Kropp & Själ Är det någon som har erfarenhet av privat psykiatrisk vård? Min pappas sambo mår dåligt och har 2 självmordsförsök i närtid. Hon...
Svar
1
· Visningar
560
Senast: Bansai
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp