Vara med i facket?

Sv: Vara med i facket?

Sen måste det vara underligt att vara medlem i kommunal om man röstar på centern, eller så har man missförstått vad centern vill
men det är ju liksom DÄR det blir fel!
Man är inte med i en fackförening för att man har eller inte har en viss politisk färg. Man går med i facket för att man vill ha tillgång till hjälp och trygghet i arbetsrättsliga frågor. DEN BITEN kan man vara intresserad av oavsett vilket parti man röstar på.
Problemet är ju om det är så att det är t.ex kommunal som "ens yrke" tillhör, då är det liksom svårt att hitta alternativ.

Det är ju DÄRFÖR jag tjatar om att fackföreningar ska vara politiskt obundna
 
Sv: Vara med i facket?

men det är ju liksom DÄR det blir fel!
Man är inte med i en fackförening för att man har eller inte har en viss politisk färg. Man går med i facket för att man vill ha tillgång till hjälp och trygghet i arbetsrättsliga frågor. DEN BITEN kan man vara intresserad av oavsett vilket parti man röstar på.
Problemet är ju om det är så att det är t.ex kommunal som "ens yrke" tillhör, då är det liksom svårt att hitta alternativ.

Det är ju DÄRFÖR jag tjatar om att fackföreningar ska vara politiskt obundna

och? Då kan man ju inte rösta på centern, folkpartiet osv... Så vad är problemet?
 
Sv: Vara med i facket?

Problemet är att just det jag skrev - att man ska ha möjlighet till trygghet och hjälp i arbetsrättsliga frågor OAVSETT vilket parti man kan tänkas vilja rösta på. Det ska inte behöva sitta ihop! Sossarna HAR INTE monopol på arbetsrättsliga frågor!

:banghead: :banghead: :rage: :rage:

Det ska ligga UTANFÖR PARTIPOLITIKEN
 
Sv: Vara med i facket?

Nå nu skrev jag engagera, det innebär för mig mer än att bara betala. Och jag har väl inte skrivit om några moderater?
 
Sv: Vara med i facket?

Det är ingen som frågar vad du röstar på när du går med i facket.

Är du uttalad Sverigedemokrat blir det svårt att bli förtroendevald men det betyder inte att du inte får hjälp när du behöver det. I Kommunal då.
 
Sv: Vara med i facket?

Problemet är att just det jag skrev - att man ska ha möjlighet till trygghet och hjälp i arbetsrättsliga frågor OAVSETT vilket parti man kan tänkas vilja rösta på. Det ska inte behöva sitta ihop! Sossarna HAR INTE monopol på arbetsrättsliga frågor!

:banghead: :banghead: :rage: :rage:

Det ska ligga UTANFÖR PARTIPOLITIKEN

Eller så här för all del? Arbetsrättsliga frågor är partipolitik. Olika linjer drivs av olika partier. Centern är numera extremast och kräver i princip ett avskaffande av fackliga rättigheter. De har visst inflytande i en regering som består av Moderaterna som under galgen, dvs ungefär som när man accepterade den allmänna rösträtten, numera accepterar nuvarande lagstiftning.

Så om nu facket ska driva arbetsrättsliga frågor och mycket handlar om lagstiftning hur ska man då driva det utan att påverka de som gillar samma lagstiftning?

Nej det är sant sossarna har ingen ensamrätt att driva arbetsrätt, haken är att de till höger driver arbetsgivarnas linje.
 
Sv: Vara med i facket?

du pratar om POLITISKT arbetsrättsliga frågor, dem kan partierna bråka om bäst de vill.

Den fackförening jag vill vara med i ska hålla sig borta från politiken och hjälpa sina medlemmar när de behöver hjälp. De gånger det tjatas t.ex här om att någon borde vara med i facket är när de har problem med hur de behandlas av arbetsgivare. DEN hjälpen borde man kunna få även från en politiskt totalt oberoende fackförening.
 
Sv: Vara med i facket?

du pratar om POLITISKT arbetsrättsliga frågor, dem kan partierna bråka om bäst de vill.

Den fackförening jag vill vara med i ska hålla sig borta från politiken och hjälpa sina medlemmar när de behöver hjälp. De gånger det tjatas t.ex här om att någon borde vara med i facket är när de har problem med hur de behandlas av arbetsgivare. DEN hjälpen borde man kunna få även från en politiskt totalt oberoende fackförening.

Nej, för om de fackliga rättigheterna avskaffas så finns det inget att vara sig hjälpa till om eller bråka om.

Varje fackförening med självbevarelsedrift stödjer de partier som anser att det ska finnas fackliga rättigheter.

arbetsrätt är alltid politiskt

... men jag tror inte du har koll på så enkla fackliga saker som förhandlingsrätt? eller?
 
Senast ändrad:
Sv: Vara med i facket?

Varje fack med självbevarelsedrift driver lobbying mot alla partier gällande de fackliga rättigheterna. De lägger inte alla ägg i en ynka korg.
 
Sv: Vara med i facket?

Varje fack med självbevarelsedrift driver lobbying mot alla partier gällande de fackliga rättigheterna. De lägger inte alla ägg i en ynka korg.

Nej, visst kan man be stureplancentern att betrakta verkligheten och inte sina kursböcker från handelshögskolan, men det är lite lönlöst just nu. Däremot kan man driva lite saltsjöbadsanda gentemot moderaterna. Men det viktigaste är att se till att det kommer en regering som inte vacklar i frågan.

... så kan man ha ett nytt rosornas krig sen....
 
Sv: Vara med i facket?

Men ursäkta...? Har du nån aning om hur många arbetstimmar jag la på vårt (politiskt obundna) fack förra veckan! Kvällar? Söndagskvällar?

De flesta tjänstemannafack är mer eller mindre obundna. SAC är obundet för att anarkister är obundna, så obundenhet kan vara många saker. Det viktiga för en fackförening är att ha förhandlingsrätt.

Sen kan man som läkarförbundet vara obildade och avsäga sig den, men det är en annan sak.
 
Sv: Vara med i facket?

Där ser jag fackets uppgift och värde, men att behöva blanda in partipolitik - icke!

Fast oavsett vilken fackförening man är med i och oavsett vilket parti, om något, man sympatiserar med, så dyker det ju upp frågor där facket är engagerat och som samtidigt är frågor som drivs av något parti.

Håller du dig alltså helt utanför alla sådana frågor?

Eller om du tex tycker att något i den arbetsrättsliga lagstiftingen är felaktigt eller ofördelaktigt för de medlemmar du företräder, lägger du ner den frågan då eftersom det med nödvändighet blir partipolitik om en lag ska ändras (eftersom lagar ändras genom politiska beslut i riksdagen)?
 
Sv: Vara med i facket?

Troligen, ja. Mer eller mindre uttalat och i större eller mindre frågor, men ja.

Men det borde väl snarare göra ditt läge än mer besvärligt?

Om det är viktigt att inte behöva befatta sig med partipolitik i eller genom facket, så vill du väl inte heller göra det i ridklubben eller ungarnas handbollsklubb eller vad som helst?
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Mitt barn har fått jobb på ett kafé/restaurang som inte har något kollektivavtal. Jag vill, såklart, att han ska vara ordentligt...
Svar
2
· Visningar
393
Senast: VLMF
·
Hemmet Jag köpte mig en väckarklocka idag och när jag öppnade facket för batteriet så står det att det ska vara ett batteri med beteckningen...
Svar
2
· Visningar
324
Senast: Wille
·
Kropp & Själ Nu börjar tandvårdsförsäkringen på folktandvården fasas ut i mitt län och jag har börjat titta på privat försäkring då mina lagningar...
Svar
0
· Visningar
353
Senast: Fiorano
·
Kropp & Själ Är det någon som har erfarenhet av privat psykiatrisk vård? Min pappas sambo mår dåligt och har 2 självmordsförsök i närtid. Hon...
Svar
1
· Visningar
562
Senast: Bansai
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp