Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Fast facket handlar ju inte bara om försäkringar. Det handlar om att någon står på din sida om en konflikt skulle uppkomma mellan dig och din arbetsgivare.
Nej, alla får ta del av kollektivavtalen. Även du. Tur va.
Jag arbetar inte emot det men jag gillar det inte. Kollektivavtalet, absolut. Men inte extra pengar och andra fördelar.
Solidaritetsbiten för mig handlar ffa om arbetsmiljön, som är min hjärtefråga och den gäller alla på arbetsplatsen, anslutna eller inte. För att kunna jobba med arbetsmiljöfrågor som jag gör krävs i princip fackmedlemskap då det är facket som utser huvudskyddsombud plus att man har bra hjälp av ombudsmännen och ibland förbundet, de jobbar ju med arbetsmiljö på heltid.
Arbetsmiljön är entligen inte ok nånstans. Men jag bryr mig inte eftersom det är så nära hem och jag kopplar bort röran. Miljöverket (nej det heter nått annat men kommer inte ihåg) är ofta på om flytt. Sålänge jag kan andas är det ok för min del. Vill helst slippa flytt.
Jag kommer alltid ha jobb. Har inte vänt mig till facket ens en gång för hjälp. Tkr de verkar lite...
Är det värt det? Funderar på att gå ur. Kostar bara pengar och har redan en privat försäkring på mig.
Våra frågor?
Inte mina i varje fall. För mig står sossarna enbart för bidrag och bidragsberoende. Därför finns det inte en chans att jag är medlem i något förbund som är förknippat med dem.
Inte mina i varje fall. För mig står sossarna enbart för bidrag och bidragsberoende.
Vad menar du med sitter i knät på? Eftersom LO företräder arbetarkollektivet verkar det inte helt obegripligt att deras värderingar ligger närmare sossarnas än moderaternas.
Kommunalarbetaren har jag inte läst på åratal, jag kollade lite snabbt på deras webbtidning nu och tyckte den såg ut att vara en helt okej facktidning. Bland alla arbetsplatsrelaterade reportage fanns visserligen en artikel om hur S vill få ner arbetslösheten men den hade du kunnat läsa i vilken lokaltidning som helst.
Dessutom fanns där en ledare som kritiserade S för att tassa i skolfrågorna och på debattsidan hade t ex en miljöpartist och en vänsterpartist skrivit en artikel ihop.
Jag kände mig inte särskilt utsatt för socialdemokratisk partipropaganda, får jag nog säga.
Det vore rätt korkat att vara politiskt obundna. Givetvis ska en organisation söka allierade bland de som driver samma frågor.
knapplån
Den dag då fackföreningarna blir 100% politiskt obundna ska jag överväga att gå med i facket igen. Men så länge de sitter i knät på politiken är det för mig helt ointressant. Och jag är fullkomligt ointresserad av hur dt ser ut historiskt, vem som började med fackföreningar. För min bestämda uppfattning är att fackföreningarna ska jobba för det arbetsrättsliga och det fungerar alldeles utmärkt utan att sitta ihop med politiken.
När jag börjar jobba tillräckligt mycket för att kvalificera mig för a-kassa kommer jag ansluta mig till en oberoende sådan. Men facket håller jag mig utanför av ovan nämnda orsak.
Varför skulle det vara korkat med tanke på att det ger en möjlighet att kraftigt öka medlemsantalet, och hela fackets grundtanke har jag i alla fall fått lära mig är styrka kommer av storleken.
Dessutom om du tittar på vår politiska arena ur ett internationellt perspektiv så är alla våra partier av större storlek på den röda sidan.
/Camilla
Du såg inte LO´s bidrag till s under de senaste valen då?
Med tanke på att dom till och med stöttar S ekonomisk, så hur skulle dom inte kunna sitta i knäet på dom?
/Camilla