Bukefalos 28 år!

Vara med vid förlossning

Yrja

Trådstartare
Inatt fick jag känslan av att det börjar bli dags. Även i morse tyckte jag att hon verkade underlig.

Funderade då.. Med tanke på att lillan bara är 7 månader och detta (såklart) är hennes första kull. Borde jag ta ledigt från jobbet om jag ser att hon är på G att föda, och vara hemma?

Idag kändes det så osäkert. Hon var fortfarande rätt så aktiv och jar har inte sätt några tecken från juvret eller känt rörelser i magen. Och efter som att det är manfall på jobbet och jag sitter som spindeln i nätet här ville jag inte stanna hemma i onödan med tanke på att det endast handlade om min intuision.

I övrigt är hon lika hysterisk som innan hon blev dräktig. Hoppar runt, racar runt och är allmänt glad och pigg. Har dock inte gått ut sen förra veckan vilket hon i vanliga fall alltid gör dagligen. Har blivit lite lugnare senaste dagarna och är inte alls förtjust i att man håller fast henne eller känner på hennes mage. Vilket hon i vabnliga fall inte har något emot. är en mkt anpassningsbar tjej som finner sig i det mesta och inte backar för mycket.

Så om hon visar tecken i morgon bitti? Vad gör jag, stannar jag hemma? Och hur kinkig ska jag vara, ska jag stanna hemma trots att det är osäkert om det kommer om bli nåt?

Personligen tycker jag annars att katterna nog i regel kan klara av en förlossning själva om de väljer att göra det. Men med tanke på att hon är så ung och inte haft någon kull innan så vill jag hålla ett extra öga på henne.

Ska tillägga att när jag var med henne hos vet för ca 2 veckor sen sa han att hon antagligen skulle föda förra veckan. Så enl. beräkningarna är det ju dags också.
 
Sv: Vara med vid förlossning

För mig är det självklart att vara närvarande vid förlossning oavsett om det är en förstföderska eller inte. Ett felläge kan uppstå hos även en van föderska och det kan orsaka allvarliga komplikationer.

Katter klarar som regel av förlossningarna helt själva men uppstår komplikationer måste man ju ingripa.
 
Sv: Vara med vid förlossning

Tack för svaret Sol. Jag funderar lite på hur jag ska vara säker på att hon ska föda.. Men antagligen får jag väl vara hemma från jobbet en dag för mycket då. Idag får hon dock klara sig själv. Får se hur hon verkar i morgon.
 
Sv: Vara med vid förlossning

Är din katt 7 månader och ska ha egen kull?

Jag har själv en katthona på 7 månader, skulle inte kunna tänka mig henne att få ungra, hon är ju själv en liten bebis.
Men hon är väldigt liten av sig.

Men vad är normal ålder för en hona att få sin första kull?
 
Sv: Vara med vid förlossning

Men vad är normal ålder för en hona att få sin första kull?

Det beror helt på vid vilken tid honkatten blir dräktig, om katten får gå lös ute och på vad ägaren har för syn på saken. Jag känner dock inte en enda uppfödare som skulle låta en så ung katt få ungar.

Korthåriga katter burkar ofta mogna snabbare än långhåriga (detta är en GROV generalisering) så man kan väl säga att runt 1 år är vanlig ålder för första kullen. För långhåriga katter är det nog vanligare med första kull vid 1½-2 års ålder.
 
Sv: Vara med vid förlossning

Jag hade nog hellre stannat hemma en dag för mycket, och bistått min bästa vän vid förlossningen, oavsett om hon behövt hjälp eller inte, det vet man ju inte förrän efteråt. Dessutom är det, förutom i förebyggande syfte rent fysiskt, en fin gest och en trygghet för din lilla katta, att du som hon litar på och håller av, finns nära när det gäller.

Och du - intuition är inte helt förkastligt, lyssna på den!
 
Sv: Vara med vid förlossning

Sol gav dig antagligen ett utomordentligt svar. Brukar vara kunnig.

Det var inte avsiktligt (från min sida) att hon skulle bli dräktig. Vill du läsa mer om detta finns en gammal tråd i forumet som heter "Tjock om magen". :)

Min misse är fö. långhårig (birma och skogkatt). ;) Ang det Sol sa. Men som sagt, det var väl en generalisering.
 
Sv: Vara med vid förlossning

Och du - intuition är inte helt förkastligt, lyssna på den!
Där håller jag med dig. men i detta fall var det falskt alarm. Inga bebisar och missen är riktigt aktiv igen. Helt jäkla galen. Hon har ett flertal gånger denna morgon dundrat rakt in i väggen, elementet och trappan.. Ramlat ner för sängen och snubblat på mina fötter.

Detta med o vara gravid verkar ju inte det minsta jobbigt. :D
 
Sv: Vara med vid förlossning

Hon kanske ær omogen

En kompis katt fick ungar førsta gången då hon var bara sju månader.
Hon var helt ointresserad av dom, ville bara ligga och værma dom och ge di om matte eller husse satt och kliade henne.
Hon han med en kull till innan hon blev kastrerad, men då var hon mogen och tog hand om ungarna ordentligt sjælv.
 
Sv: Vara med vid förlossning

Fortfarande inga ungar. Men ngt svullen i underlivet igår, dock inte öppen. Kommer mao denna vecka. Händer inget blir det vet.
 
Sv: Vara med vid förlossning

Inga små underverk ännu ?
Ser fram emot bilder på de nykläckta :)
 
Sv: Vara med vid förlossning

Va roligt med ett uppmuntrande inlägg.. :)

Inte än, väntar ihärdigt.. lovar att lägga in bilder på småttingarna om det blir någon/några levande. Vilket jag hoppas.
 
Sv: Vara med vid förlossning

Faktiskt inte.. typ 2-3 veckor har det gått sen han beräknat att det skulle ske. Men hon är pigg - piggare än nånsin.. Har vairt ute en del också nu.. och röjjt runt. Kan inte tvinga henne inne när hon vill ut.

Så vi väntar.. häromdagen skulle hon hoppa upp på bordet och klantade sig så att hon landade med magen rakt i kanten. kan inte vara speciellt ömtåliga där inte.. Om inte det sätter igång en förlossning, vad gör det då? :crazy:

Jag antar att dom kommer när dom kommer.. men jag orkar inte vänta mer! Det är min tur o få ha dom nu, hon har haft dom tillräckligt.. ;)
 
Sv: Vara med vid förlossning

Funderar på om hon kan vara stressad. Säkert är det oroligt nu med tanke på hennes ålder o allt. Hon har börjat snutta på hunden ibland.. Dock inte på ngt/ngn annan.

Sen har vi ju en hona som kommer in o äter, men sen försvinner hon ut direkt igen. Kan det kanske stressa henne? Hur ska man lösa det då?

Hon har en låda i vårt sovrum, där är hon trygg och inga andra katter går dit, har aldrig varit där ens. Har även våra garderober som vi knappt öppnar..

kom gärna med tankar och tips..
 
Sv: Vara med vid förlossning

Fortfarande inga ungar. Men ngt svullen i underlivet igår, dock inte öppen. Kommer mao denna vecka. Händer inget blir det vet.

har du ringt till veterinar? nagot kan ju faktiskt ha hant dar inne aven om hon verkar sa frisk. 2-3 veckor over tiden later ju lange, det ar ju till och med jobbigt for manniskor och vi ar ju gravida langt mer an 65 dagar! :crazy:
 
Sv: Vara med vid förlossning

Oj, är hon beräknad för "2-3" veckor sedan så ring veterinären och åk in!
 
Sv: Vara med vid förlossning

En katt kan gå max ett par dagar över tiden utan att det blir farligt. När löpte hon sist? Hur länge har hon gått? Hur mycket har hon gått upp i vikt de senaste veckorna?
 
Sv: Vara med vid förlossning

Känner du någon rörelse i magen (inte tarmrörelser då såklart ;) )?

Det är ju svårt att uppskatta tid för förlossning när man inte vet när katten parades, men hur länge kan hon ha gått dräktig? Har hon gått längre än 10 veckor tror du?
 
Sv: Vara med vid förlossning

Jag har ringt vet. Självklart. Men han sa som jag också sagt, att om katten är frisk sitter ungarna med största sannolikhet inte fast i magen på henne. Dessutom vet vi inte hur mkt över tiden hon eg är - vi vet inte när parningen skett.

Sol, och alla andra - kör allt i ett inlägg. ;)

Efter som att hon alltid varit rund om magen - ända sen hon var kattunge, så är det svårt att säga hur länge hon gått. Som några kanske minns så funderade jag ju snarare på mask än på dräktighet med tanke på hennes unga ålder och att vi inte upplevt att hon löpt än.

Jag har ordnat för henne i min garderob nu.. Där är hon ju ännu mer skyddad än i sin kartong. Hon har blivit väldigt rabiat på andra honan - vilket ju inte är så konstigt.. och detta gör att jag helst vill ha den missen utomhus då hon tydligen inte ska vistas ngn stans i huset för min lilla flicka. Men samtidigt tänker jag inte stänga ut henne när hon vill in. Oftast äter hon bara, men brukar vilja vila i värmen innan hon går ut.

Försöker spendera mer tid med henne nu. Mysa länge när jag kommer hem tills hon tröttnar så att hon känner sig lite omhändertagen. Hoppas att det inte går illa pga att hon inte känner trygghet nog att föda. :(
 

Liknande trådar

Övr. Hund Flatte/labbe blandning på 4,5 år. Vi har inte kastrerat tidigare pga att han inte visar några tecken på ilska mot andra hanar och...
Svar
17
· Visningar
1 908
Senast: Rugge
·
Skola & Jobb Min arbetsgivare har anordnat någon form av kickoff fre-lör. Det är med lite föreläsningar och gemensam middag fre kväll. Och avslut vid...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
9 256
Senast: Cattis_E
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 333
Senast: __sofia__
·
Hundhälsa Var lite aktiv här för några år sedan, men sedan har jag bara kikat in då och då. Nu har jag dock bryderier som jag hoppas få tankar...
2
Svar
30
· Visningar
5 570
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp