Bukefalos 28 år!

Vara med vid förlossning

Sv: Vara med vid förlossning

Glömde.. nej, känner inga rörelser. Men det gör man inte alltid. Många som berättat att hur mkt dom än försöka känna på sina katter så lyckades dom aldrig uppfatta några rörelser från ungarna. Trots att dom kommit ut friska och pigga. Så det är jag inte orolig för.
 
Sv: Vara med vid förlossning

Ut kommer de om allt står fysiskt rätt till... Frågan är om hon är mogen att klara av förlossning och moderskap psykiskt. Det är ju dock ingen idé att oroa sig för det just nu (men den låga åldern kan absolut innebära att hon behöver mer hjälp med ungarna).

Har hon fyllt på med mjölk?

Katter är ju väldigt luriga, de kan vara tydliga från början till slut (som min) eller dölja allt in i de sista.
 
Sv: Vara med vid förlossning

Juvret är svullet men har inte läkt eller så.. Inte vaxproppar heller.

Mogen är hon antagligen inte. Det har vi fått ha i åtanke rean från början. Nu är det här en ganska tuff tjej så för hoppningsvis tar hon inte själv skada av det. Dock kan det ju hända att hon inte vill ta hand om ungarna, och då får vi göra det istället.
 
Sv: Vara med vid förlossning

Halojj alla..

Tyvärr blev det inga ungar. Hon var under ett antal tillfällen innan jul utomhus 10-15 minuter och under ngn av dessa tillfällen måste hon ha fött dem. Vet inte hur hon lyckats få det gjort så fort och utan att vi märkte det. Antagligen var det bara en eller två ungar, som förhoppningsvis var döda.

Hon är iaf inte dräktig nu såvitt jag kan känna. Men sådan är naturen.

Kanske mådde hon dåligt av att hon tvingades vara inne så mkt i slutet och höll på dem så att de inte klarade sig. Vet inte riktigt hur det där fungerar. Funderade över om man borde kunna se på underlivet att hon precis fött, för jag har inte sätt någonting alls, trots att jag försökt titta dagligen.

Hon är iaf frisk och kry. Är inte längre rabiat på andra missen och mysig och go. Har klarat sig fint och vet fortfarande hur man välter vattenglas när matte är påväg till jobbet, har haft sönder ytterligare en julgranskula och verkar kunna leka lika våldsamt med klor och tänder som innan. ;) Häromdagen åkte vi bil igen för första gången på 2 månader. Det var spännande.


Är ändå glad att det löst sig så lätt. Juvret börjar minska också, så mjölkstockning är antagligen inte något hon kommer att behöva drass med, men vi får se. Nu väntar jag bara på att hon ska bli dräktig igen - och nej, inte nu direkt, utan när hon blivit lite äldre. :D Tack för att ni ägnat missen en tanke.
 
Sv: Vara med vid förlossning

Nu väntar jag bara på att hon ska bli dräktig igen - och nej, inte nu direkt, utan när hon blivit lite äldre. :D Tack för att ni ägnat missen en tanke.

Men hur ska du kunna hindra att hon blir dräktig igen?
Tur att hon verkat klara sig bra, synd på ungarna däremot.
 
Sv: Vara med vid förlossning

P-piller är väl enda alternativet antar jag??

Synd på ungarna ja.. men förhoppningsvis levde de inte när de kom ut.
 
Sv: Vara med vid förlossning

:idea: P-piller omedelbart,de blir gärna dräktiga direkt:idea:
Och,du snälla vänta m ungar, tills din lilla "buse" iallafall har fyllt 12-13 månader.
:love: 2 v gammal måste de små liven vara innan du skiljer dem åt.Detta är MYCKET viktigt:bump:
I största allmänhet tycker jag att man skall kastrera så fort det någonsin går.Det finns alldeles för många katter som springer vind för våg.Njut av den lilla kattunge ni har,låt den sedan bli kastrerad.
Det kan göras redan vid 6 månaders ålder.I vissa länder görs det t.om innan kattungarna levereras till sina nya hem.Veterinärkåren har ändrat inställning i den frågan.De har kommit fram till att det inte har ngr negativa efterverkningar.:banana:
 
Sv: Vara med vid förlossning

Varför väljer man att utsätta sin katt för den stora risk för juvertumörer som p-piller innebär när det finns alternativ? Eller ja, i mina ögon finns det andra altenativ än att utsätta katten för stor risk för dödlig sjukdom..
 
Sv: Vara med vid förlossning

P-piller är väl enda alternativet antar jag??

Synd på ungarna ja.. men förhoppningsvis levde de inte när de kom ut.

Jo, fast p-piller är inget bra alternativ. Många honor blir dräktiga trots p-piller och biverkningarna känner du säkert till... de är inte heller roliga.
 
Sv: Vara med vid förlossning

Det negativa med p-piller är väl att ifall katten är borta en dag så man missar att ge pillret så blir den ju havande igen. :(
Och så risken för juvertumörer också.
Fast jag kommer inte ihåg om det du bara skulle ta en kull innan du kastrerade eller om du aldrig skulle kastrera.
Om du bara ska ta en kull så är ju riskerna för tumörer rätt små.
 
Sv: Vara med vid förlossning

Om du bara ska ta en kull så är ju riskerna för tumörer rätt små.

Det beror väl på individen. En katt kan ju vara predisponerad för den typen av cancer och då är de inte säkert att långvarigt p-pilleranvändande krävs för att katten ska utveckla juvertumörer. Sedan finns ju risken för diabetes mellitus också. Diabetes kan vara ärftligt och huruvida ens katt är predisponerad för det vet man ju inte förrän det är för sent (eller så kan man gissa sig till det genom släktforskning men det funkar ju inte så bra på huskatter).
 
Sv: Vara med vid förlossning

Jag har ingen susning så jag gissade bara. Kan dem alltså få diabetes också? :crazy:
 
Sv: Vara med vid förlossning

Jo jag tycker nog att man ska vänta tills missen är 1,5 år innan man parar den. Och självklart ska bebisarna vara minst 12 veckor innan de skiljs från mamman. Kanske tom lite äldre - det är individuellt hur länge de behöver stanna tkr jag. Om jag ens hittar hem till dem som duger. ;)

Ungar ska det bli. Jag vet att många tkr att det är tråkigt att man avlar på bondkatter, men då ska man inte heller avla på raskatter heller. Jag vill att min misse får en kull, och så kommer det att bli. Men då har jag ju också ansvar för att dom hamnar i bra hem, självklart. :bow:
 
Sv: Vara med vid förlossning

Kom gärna med bättre förslag. Ett förslag som jag kan upphöra med när katten är mogen nog att bli dräktig igen. ;) För en kull vill jag ha efter henne.
 
Sv: Vara med vid förlossning

Precis min åsikt - en kull innebär ca 6-12 månader med p-piller.. Hur stora är riskerna då?

Turligt nog håller sig missen för tillfället nära hemmet och är aldrig ute mer än några timmar i taget. Sen får vi se hur det blir med den saken i sommar men då kanske hon är mogen nog att sluta med pillrena.
Dessutom är risken för dräktighet mycket liten vid miss av en tablett.
 
Sv: Vara med vid förlossning

Då får vi hoppas att missen inte bär på de generna. För om det är så ska hon inte ha någon kull heller.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Flatte/labbe blandning på 4,5 år. Vi har inte kastrerat tidigare pga att han inte visar några tecken på ilska mot andra hanar och...
Svar
17
· Visningar
1 908
Senast: Rugge
·
Skola & Jobb Min arbetsgivare har anordnat någon form av kickoff fre-lör. Det är med lite föreläsningar och gemensam middag fre kväll. Och avslut vid...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
9 256
Senast: Cattis_E
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 333
Senast: __sofia__
·
Hundhälsa Var lite aktiv här för några år sedan, men sedan har jag bara kikat in då och då. Nu har jag dock bryderier som jag hoppas få tankar...
2
Svar
30
· Visningar
5 571
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp