Bukefalos 28 år!

Vara med vid förlossning

Sv: Vara med vid förlossning

Dessutom är risken för dräktighet mycket liten vid miss av en tablett.

Man behöver inte missa en tablett för att katten ska bli dräktig. Katter fungerar inte som människor. De har inducerad ägglossning och ägglossningen är i princip frikopplad från löpet. En katt som äter p-piller löper inte men kan få ägglossning om hon paras och en del väldigt dominanta hanar struntar fullkomligt i om honorna han stöter på löper eller inte, han para ändå och parar han stimulerar han ägglossning och då kan det bli ungar.

Det är faktiskt inte särskilt ovanligt att honkatter på p-piller blir dräktiga.
 
Sv: Vara med vid förlossning

Kom gärna med bättre förslag. Ett förslag som jag kan upphöra med när katten är mogen nog att bli dräktig igen. ;) För en kull vill jag ha efter henne.

Du kan topsa katten och framkalla skendräktighet. Då löper hon inte på 6-7 veckor.
 
Sv: Vara med vid förlossning

Berätta gärna mer om vad Topsa är! :)

Okej, men om jag endast har att välja mellan att riskera tidig dräktighet, eller kastrera henne, så väljer jag det första.
 
Sv: Vara med vid förlossning

Vad jag har hört så har i princip alla katter som ätit p-piller förändringar på livmodern. Alltså inte katter som ätit över en viss tid, utan alla.

Riskerna struntar i tiden, vissa katter kan äta p-piller i 15 år utan att drabbas, vissa kan äta dte i 2 månader och drabbas.
 
Sv: Vara med vid förlossning

Då låter jag henne gå utan då. Det är bukefalisterna som proppsat på p-piller åt missen. Nu duger det inte heller?

hm... bäst att låta naturen göra sitt verkar det som. :smirk:
 
Sv: Vara med vid förlossning

Ånä, det är du som proppsar på att hålla henne fertil och ta kullar. Det är du som bestämmer, inget är riskfritt. Så det är upp till dig att själv bestämma vilka risker du vill ta eftersom du prompt ska ha henne fertil.

Dom flesta bukefalisterna rekomenderar kastrering eftersom det är det säkraste och mest riskfria sättet. Men eftersom inte det duger får du också vara beredd att ta konsekvenserna efter dina idéer.
 
Sv: Vara med vid förlossning

Ja, men det är ju ingenting konstigt med det.

Om man är så rädd för att leva att en så naturlig sak som fertilitet verkar farligt, så kanske man inte ska leva. :smirk: Om det är så att mina djur inte är gjorda att klara av ett normalt liv så kanske de inte ska göra det heller.

Jag blev aldeles skräckslagen över hur vi människor lindar in djuren i bomull. Inte konstigt att de domesticeras. :o En katt klarar av att vara fertil och samtidigt leva utomhus. Annars är det något som inte stämmer. Och att en och annan individ dras med påvägen är en fullkomligt naturlig process som vi inte bör påverka om inte för vår egen skull.
 
Sv: Vara med vid förlossning

Om man är så rädd för att leva att en så naturlig sak som fertilitet verkar farligt, så kanske man inte ska leva. :smirk: Om det är så att mina djur inte är gjorda att klara av ett normalt liv så kanske de inte ska göra det heller.

:crazy: Men det är ju för DIN skull katten ska få ungar, inte sant? För att DU vill ta en kull på henne. Hur kan din katts värde i dina ögon hänga på hennes fertilitet? :eek: Hur kan det vara viktigare för dig att din katt är "naturlig", i mening fertil, (varför måste det förra kräva det senare? :crazy: Mina katter är ytterst naturliga och ändå helt infertila) än att hon är frisk?
Den dagen man bestämmer sig för att ta på sig ansvaret för ett liv är man också skyldig att se till att i möjligaste mån underlätta för den. Din katt har redan fått en kull. Låt vara att den inte överlevde. Räcker inte det?
JAG blir alldeles skräckslagen över ditt sätt att resonera. "Inte konstigt att de domesticeras"? Menar du att det vore det ultimata att ha en vild kattstam i Sverige? Varför ska just katterna prompt leva ett liv opåverkat av människan? Jag kan inte se några som helst fördelar med det. Nu ÄR hur som helst katten domesticerad och det finns inget att göra åt saken mer än det som borde vara självklart, att säkerställa dess välbefinnande.

att en och annan individ dras med påvägen är en fullkomligt naturlig process som vi inte bör påverka om inte för vår egen skull
Här förstår jag inte vad du menar. Har du lust att förklara? Att förhindra just att djur "dras med" är en djurägares förbannade skyldighet, lika självklart som att man själv uppsöker läkare vid behov och inte medvetet utsätter sig för ett liv som inverkar negativt på ens hälsa.
Givetvis är katter skapade till att vara fertila men ALLA katter är inte skapade till lika bra avelsmaterial. Varför då inte låta denna lilla hona slippa både piller eller, vilket verkar vara alternativet, få ytterligare en kull alldeles för ung, genom att kastrera henne? Om du prompt vill ha en kull kan du väl ta den på en hona bättre lämpad för ändamålet?
VARFÖR ska vi inte påverka den process (vilken process exakt?) du nämner ovan, och hur är det bättre för "vår" skull?
 
Senast ändrad:
Sv: Vara med vid förlossning

Men det är ju för DIN skull katten ska få ungar, inte sant? För att DU vill ta en kull på henne. Hur kan din katts värde i dina ögon hänga på hennes fertilitet? Hur kan det vara viktigare för dig att din katt är "naturlig", i mening fertil, (varför måste det förra kräva det senare? Mina katter är ytterst naturliga och ändå helt infertila) än att hon är frisk?
Sant, men om man är rädd för risken att katten dör av sin fertilitet varför låta katter leva öht? Precis som alla andra så måste även de fortplanta sig.

Min katt är frisk, trots att hon är fertil. Att låta sin katt bli dräktig är ingenting extremt eller konstigt. Det är de gjorda att klara av.

Jag vill inte att min katt ska dö eller bli skadad, men det finns gränser tycker jag, där det går för långt.

JAG blir alldeles skräckslagen över ditt sätt att resonera. "Inte konstigt att de domesticeras"? Menar du att det vore det ultimata att ha en vild kattstam i Sverige? Varför ska just katterna prompt leva ett liv opåverkat av människan? Jag kan inte se några som helst fördelar med det. Nu ÄR hur som helst katten domesticerad och det finns inget att göra åt saken mer än det som borde vara självklart, att säkerställa dess välbefinnande.
En vild stam? Nja, det vet jag väl inte. Oberoende av människan? Inte alls nödvändigt sålänge människan tar sitt ansvar. Varför just katterna - för att dom kan!
Lösa hundar är inte möjligt, men att ha lösa katter är möjligt. Och med tanke på djuret så finns det anledningar till att låta dem ha möjlighet till det. Men där skiljer sig mångas åsikter från mina - jag anser att katter i regel mår sämre av att leva inomhus på en begränsad yta. Jag anser att katter i regel inte får utlopp för sina behov i ett koppel eller på 100kvm hus/inhägnad, under ett liv.

Att säkerställa dess välbefinnande - JUSTDET!! Där sa du det. ;) Precis vad jag menar. Att man ska ge katten, och alla djur, att leva ett så fritt, självvalt och naturligt liv som möjligt!

Har du lust att förklara?
Att de svaga inte överlever. Ganska kort sagt.

Givetvis är katter skapade till att vara fertila men ALLA katter är inte skapade till lika bra avelsmaterial. Varför då inte låta denna lilla hona slippa både piller eller, vilket verkar vara alternativet, få ytterligare en kull alldeles för ung, genom att kastrera henne? Om du prompt vill ha en kull kan du väl ta den på en hona bättre lämpad för ändamålet?
VARFÖR ska vi inte påverka den process (vilken process exakt?) du nämner ovan, och hur är det bättre för "vår" skull?
Absolut! Alla katter är inte skapade att avla på - eller att överleva en dräktighet. Men hur vet man det i förväg? Varför har en del rätt att låta sina katter para sig och andra inte?

Hur vet jag att min hona inte är lämpad och hur vet jag att ngn annan är bättre lämpad? :confused: Är det det faktum att hon fått en förmodligen död kull? Det är inte alls någonting konstigt, ffa inte med tanke på hennes ålder och hur osäker hon verkade vara sista tiden. Hon kan absolut få slippa p-piller om det är det bästa dock. Då får hon bli dräktig när naturen bestämmer sig för att hon ska bli det.


:cool:
 
Sv: Vara med vid förlossning

Sant, men om man är rädd för risken att katten dör av sin fertilitet varför låta katter leva öht? Precis som alla andra så måste även de fortplanta sig.
Nej, alla katter måste inte fortplanta sig

Jag vill inte att min katt ska dö eller bli skadad, men det finns gränser tycker jag, där det går för långt.
Förklara vad du menar

Varför just katterna - för att dom kan!
Lösa hundar är inte möjligt, men att ha lösa katter är möjligt. Och med tanke på djuret så finns det anledningar till att låta dem ha möjlighet till det.
Saken är ju den att de inte klarar sig i det vilda utan människans hjälp. Många ferala katter lever misserabla liv och dör plågsamt :(

jag anser att katter i regel mår sämre av att leva inomhus på en begränsad yta. Jag anser att katter i regel inte får utlopp för sina behov i ett koppel eller på 100kvm hus/inhägnad, under ett liv.
Du anser ja, men du har inga som helst belägg för att det skulle vara så.

Att säkerställa dess välbefinnande - JUSTDET!! Där sa du det. ;) Precis vad jag menar. Att man ska ge katten, och alla djur, att leva ett så fritt, självvalt och naturligt liv som möjligt!
Inser du inte hur motsägelsefull du är? På vilket sätt kan dina djur välja hur de ska leva? Din häst tex... Kom inte med att han kan välja om han vill bli fångad eller inte osv, det håller inte för han är domesticerad och präglad på människan. På vilket sätt säkerställer du din katts välbefinnande genom att låta henne springa vind för våg och bli därkig hur som helst med vem som helst? Man är skyldig som djurägare att skydda sitt djur mot onödigt lidande.

Att de svaga inte överlever. Ganska kort sagt.
Det är ju redan satt ur spel då vi är skyldiga att låta djuren få veterinärvård och inte ligga och dö av sina skador.

Absolut! Alla katter är inte skapade att avla på - eller att överleva en dräktighet. Men hur vet man det i förväg? Varför har en del rätt att låta sina katter para sig och andra inte?
Genom att ta reda på vad katten bär på, om den har några sjukdomar, vad den nedärver, och utifrån det och våra behov så ser vi vad som är värt att avla på.

Att avla utan att veta ett skit om vad som kommer är inte spec trevligt, och alla katter kan man inte blanda utan att det ger problem. Tex om kattorna har olika blodgrupper som inte är kompatibla. Det vet du inte ett tjosan om när din katta springer runt och paras av socknens alla hanar. Du vet inte heller om hon har några sjukdomar som kan ärvas av hennes avkomma...

Det naturen "väljer" är inte alltid det bästa för individen, eller hur?
 
Sv: Vara med vid förlossning

Nej, alla katter måste inte fortplanta sig
Det sa jag inte heller.

Förklara vad du menar
Det finns gränser - en del åtgärder kan man göra för att undvika skada. Men en del åtgärder gör mer skada än nytta och en del saker är ok att proritera åt vilket håll man vill, anser jag. I mitt fall prioriterar jag risken att min katt dör under en förlossning eller får andra komplikationer i samband med dräktighet.

Saken är ju den att de inte klarar sig i det vilda utan människans hjälp. Många ferala katter lever misserabla liv och dör plågsamt
Läs allt jag skrev - om vi tar vårat ansvar. Jag skrev ingenstanns att vi ska lämna dem åt sig själva, bara att de ska ha möjlighet att leva sitt liv efter egen vilja i den mån det går. Ojojoj, nu är vi här igen. Jag önskar att du istället läser mina tidigare inlägg, denna diskussion tar enligt min erfarenhet, aldrig slut. ;) :bow: Även om dt såklart är en viktig fråga så tröttnar man tillslut på att upprepa sig. :o

Du anser ja, men du har inga som helst belägg för att det skulle vara så.
Inte mer än min erfarenhet och logiska tänkande. Jag är mao lika trovärdig som du.

Inser du inte hur motsägelsefull du är? På vilket sätt kan dina djur välja hur de ska leva? Din häst tex... Kom inte med att han kan välja om han vill bli fångad eller inte osv, det håller inte för han är domesticerad och präglad på människan. På vilket sätt säkerställer du din katts välbefinnande genom att låta henne springa vind för våg och bli därkig hur som helst med vem som helst? Man är skyldig som djurägare att skydda sitt djur mot onödigt lidande.
Åh, nej. Nu är vi där igen. ;) Jag svarar på detta men har nämnt det i tidigare inlägg så leta gärna efter svar där.
Min häst lever så fritt som jag har möjlighet att låta honom göra. Han går i en stor hage (30 hektar ca) dygnet runt med en flock bestående av ston. Han har fri tillgång till grovfoder och vatten. Jag hämtar honom utan varken grimma eller rep och jag rider utan någon utrustning alls. Vill han inte komma så slipper han. I vissa fall försöker jag övertala honom - självklart, men aldrig blir han tvingad förutom när det handlar om behandling av sjukdom eller liknande. Jag kan inte ge honom mer frihet än så efter som att vi bor i Sverige och Sverige ser ut så idag.

Dräktighet är inte onödigt lidande. Vilket förvrängt tankesätt att påstå att någonting så naturligt och självklart är onödigt lidande. Jag blir aldeles rädd. :eek:

Det är ju redan satt ur spel då vi är skyldiga att låta djuren få veterinärvård och inte ligga och dö av sina skador.
Helt sant, och självklart ska vi därför också ta vårt ansvar och ge dem den vård som de behöver. Men att begränsa deras liv och ta bort naturliga delar av livet - såsom fórtplantning - handlar inte om vård utan om att domesticera dem ännu mer. änsålänge kan djuren föda - se till att det förblir så!

Genom att ta reda på vad katten bär på, om den har några sjukdomar, vad den nedärver, och utifrån det och våra behov så ser vi vad som är värt att avla på.
Okej, så om jag kan intyga att min katt lever upp till dessa krav så får jag alltså avla på henne? Dåså, diskuterar vi detta för? ;)

Att avla utan att veta ett skit om vad som kommer är inte spec trevligt, och alla katter kan man inte blanda utan att det ger problem. Tex om kattorna har olika blodgrupper som inte är kompatibla. Det vet du inte ett tjosan om när din katta springer runt och paras av socknens alla hanar. Du vet inte heller om hon har några sjukdomar som kan ärvas av hennes avkomma...
Hur kan du veta att jag inte vet vad min katt har för ärvtliga åkommor?

Tja, detta med att välja blodgrupper etc är ju en spännande disskution. Jag är öppen för den iden. Dock anser jag att de katter som avlar sig själva i regel blir bättre katter än de som vi människor avlar med vår perfektion och nogranna val. Så tja, min tanke kring detta är delad. Jag är iaf övertygad om att det går aldeles utmärkt att låta djuren välja pappa(or) själv.

Det naturen "väljer" är inte alltid det bästa för individen, eller hur?
För individen - nej. För allmänheten - jo, det tror jag faktiskt att den gör.


Heulwen
Men varför isåfall bistå med vet.vård om ens katt blir sjuk? Klarar den sig så gör den, annars stryker den med; naturens ordning?
För att vi såklart vill ha våra djur kvar - för individens skull och för vår egen. Och även för att vi redan rubbat naturens gång samt också för att det i de flesta fall inte påverkar dem negativt eller innebär begränsningar varken för individen eller allmänheten. Dock påverkar ju detta parasiter och bakterier, och vart detta kommer att leda är ju inte så svårt att räkna ut. Kanske är också det en del av naturens gång efter som att vi långt tillbaka i tiden upptäckte botemedel och annat som vi använde mot åkommor hos oss själva. En del av utvecklingen. Sen kan man ju disskutera hur löångt man ska gå med behandlingar.

Fö är död hos djur pga av åkommor någonting som finns både för att sortera bort de svaga individerna samt minska antalet djur. Det behövs kanske i mindre utsträckning när djuret är i människans vård efter som att denne ska ta hand om djuret och kan på egen hand se till att djuret inte får fler avkommor. Men det är en diskussion för sig och lite off topic tycker jag. ;)




SEN VILL jag bara be alla - kan vi hoppa över detta med hurvida djuren ska ges frihet eller inte? Jag går gärna igenom sånt som jag inte svarat på, men tycker att både jag och andra bara upprepar sig.
Hoppas att det går bra, självklart får man ställa frågor men jag undviker gärna själva diskussionen. :bow:
 
Sv: Vara med vid förlossning

Det finns gränser - en del åtgärder kan man göra för att undvika skada.
Man kan göra oerhört mycket för att undvika att ens djur blir skadade, att medvetet utsätta dem för risker är inte försvarbart.

Men en del åtgärder gör mer skada än nytta och en del saker är ok att proritera åt vilket håll man vill, anser jag. I mitt fall prioriterar jag risken att min katt dör under en förlossning eller får andra komplikationer i samband med dräktighet.
Vilka åtgärder gör mer skada än nytta? Att ha katten inne? Varför är det så viktigt att ev få avkomma efter kattan att du tom riskerar livet på henne?

Läs allt jag skrev - om vi tar vårat ansvar. Jag skrev ingenstanns att vi ska lämna dem åt sig själva, bara att de ska ha möjlighet att leva sitt liv efter egen vilja i den mån det går. Ojojoj, nu är vi här igen. Jag önskar att du istället läser mina tidigare inlägg, denna diskussion tar enligt min erfarenhet, aldrig slut. ;) :bow: Även om dt såklart är en viktig fråga så tröttnar man tillslut på att upprepa sig. :o
Jag har läst det du skrivit. Men katter som springer vind för våg är ändå utsatta för en stor risk att dö plågsamt, tex pga bilar.

Inte mer än min erfarenhet och logiska tänkande. Jag är mao lika trovärdig som du.
Med tanke på att du inte inser problemen med lösspringande och ferala katter är det tveksamt om du är det.

Min häst lever så fritt som jag har möjlighet att låta honom göra. Han går i en stor hage (30 hektar ca) dygnet runt med en flock bestående av ston. Han har fri tillgång till grovfoder och vatten. Jag hämtar honom utan varken grimma eller rep och jag rider utan någon utrustning alls. Vill han inte komma så slipper han. I vissa fall försöker jag övertala honom - självklart, men aldrig blir han tvingad förutom när det handlar om behandling av sjukdom eller liknande. Jag kan inte ge honom mer frihet än så efter som att vi bor i Sverige och Sverige ser ut så idag.
Saken är ju den att du inte behöver tvinga honom, han är domesticerad och präglad på människan.

Dräktighet är inte onödigt lidande. Vilket förvrängt tankesätt att påstå att någonting så naturligt och självklart är onödigt lidande. Jag blir aldeles rädd. :eek:
Var :smirk: har jag skrivit att just dräktighet är onödigt lidande? Det är omständigheterna omkring det i detta fallet som kan leda till onödigt lidande och ffa lösspringandet vind för våg som är det som kan leda till onödigt lidande (och dessutom är olagligt, för du har ju inte koll på var hon är när hon är ute).


Men att begränsa deras liv och ta bort naturliga delar av livet - såsom fórtplantning - handlar inte om vård utan om att domesticera dem ännu mer. änsålänge kan djuren föda - se till att det förblir så!
Vad är det för fel med domesticering? Om du är emot det borde du inte ha några djur alls. Som sagt, alla djur behöver inte föda och det sliter mer på djuret att gå fertilt men aldrig bli dräktigt än att kastreras.

Okej, så om jag kan intyga att min katt lever upp till dessa krav så får jag alltså avla på henne? Dåså, diskuterar vi detta för? ;)
För att du måste testa hanen med för att det ska ha någon betydelse i det långa loppet och eftersom hon får sprigna runt och paras med vem som helst har du ingen aning om vad hanen bär på

Hur kan du veta att jag inte vet vad min katt har för ärvtliga åkommor?
Nå har du det? Har du kollat blodgrupp, hjärtat etc?

Tja, detta med att välja blodgrupper etc är ju en spännande disskution. Jag är öppen för den iden. Dock anser jag att de katter som avlar sig själva i regel blir bättre katter än de som vi människor avlar med vår perfektion och nogranna val. Så tja, min tanke kring detta är delad. Jag är iaf övertygad om att det går aldeles utmärkt att låta djuren välja pappa(or) själv.
Vad då öppen för den "iden"? Det är ett kännt faktum, inte en hypotes. Ja det blir såå bra katter när de paras med kreti och pleti, katterna gör ingen skillnad på om det är mamma, syster eller ungar de parar. De har heller såklart ingen aning om sjukdomar och andra defekter, de följer bara sin instinkt och parar med alla som det finns möjlighet till.

Fö är död hos djur pga av åkommor någonting som finns både för att sortera bort de svaga individerna samt minska antalet djur. Det behövs kanske i mindre utsträckning när djuret är i människans vård efter som att denne ska ta hand om djuret och kan på egen hand se till att djuret inte får fler avkommor. Men det är en diskussion för sig och lite off topic tycker jag. ;)
Så du anser, innerst inne att man inte ska behandla sitt djur för allt som går?
 
Sv: Vara med vid förlossning

tintilar: En katts livmoder är gjord för att vara dräktig mer eller mindre hela tiden (katten är gjord för att föröka sig snabbt och effektivt) och det är ju så utegående honkatter som inte kastreras eller får p-piller lever också, de får kull på kull på kull. Det sliter på honkatterna (som du säkert förstår) men de slipper som regel livmoderinflammation och endometriell hyperplasi när de går dräktiga hela tiden. Sjukdomstillstånd som nästan alltid uppstår hos honkatter som antingen tillåts löpa tom under långa perioder eller om de får gå på p-piller (och då tillkommer alla biverkningar som redan nämnts).

Du kanske tycker att det är OK att låta honkatter gå konstant dräktiga, jag anser inte det.

Har man någon som helst kunskap om honkattens reproduktionsorgan och hur de fungerar så förstår man varför de dör pga. sin fertilitet. Visst klarar katter av att vara fertila och gå ute men vi vill väl att våra katter ska leva bättre liv än att bara klara av att leva eller? Är det inte så att vi vill att de ska leva bra liv? Även om en honkatt skulle må bra av att föda 3-4 kullar varje år, vad tusan ska man göra med kattungarna? I början kanske det går bra att bli av med dem, men med dagens rätt så mätta huskattmarknad och när man fyllt alla vänners hem med sina egenuppfödda kattungar kan det bli rätt svårt att bli av med dem och erbjuda dem bra hem och liv.

När man topsar en katt stimulerar man receptorer i vaginan mha. tops. Gör man detta med några timmars mellanrum när katten löper kanman framkalla ägglossning och om äggen inte befruktas blir hon skendräktig och så löper hon inte på 6-7 veckor.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Flatte/labbe blandning på 4,5 år. Vi har inte kastrerat tidigare pga att han inte visar några tecken på ilska mot andra hanar och...
Svar
17
· Visningar
1 908
Senast: Rugge
·
Skola & Jobb Min arbetsgivare har anordnat någon form av kickoff fre-lör. Det är med lite föreläsningar och gemensam middag fre kväll. Och avslut vid...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
9 256
Senast: Cattis_E
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 333
Senast: __sofia__
·
Hundhälsa Var lite aktiv här för några år sedan, men sedan har jag bara kikat in då och då. Nu har jag dock bryderier som jag hoppas få tankar...
2
Svar
30
· Visningar
5 570
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp