Vårbokbingo

Sigrid Boo, Vi som går köksvägen, där någon äter våffla
Norsk bok från 30-talet. Direktörsdotter ingår efter en dispyt om att unga flickor bara duger till att dansa ett vad med några manliga bekanta. Hon ska under ett år ta plats som jungfru där ingen vet vem hon är och enbart leva på de pengar hon tjänar genom sitt arbete. I brev till väninnan berättar hon om vad som händer under det året. Trevlig och läsvärd.
På väg till platsen äter hon medhavda våfflor på tåget.
 
Skyddsängeln av Sofie Sarenbrant har blommor på omslaget. Andra boken jag läser av författaren och vet inte om jag helt gillar hennes stil. Spännande och så, men kanske lite platta karaktärer. Eller så är böckerna bara inte så fristående som jag trott (jag har inte läst serien från början).
 

Bifogade filer

  • Screenshot_20220310-163845_Chrome.jpg
    Screenshot_20220310-163845_Chrome.jpg
    125,8 KB · Visningar: 9
Skyddsängeln av Sofie Sarenbrant har blommor på omslaget. Andra boken jag läser av författaren och vet inte om jag helt gillar hennes stil. Spännande och så, men kanske lite platta karaktärer. Eller så är böckerna bara inte så fristående som jag trott (jag har inte läst serien från början).

Jag hade inte vela läst dom annat än i ordning, på grund av sånt som händer i karaktärernas privatliv 😊
 
Skyddsängeln av Sofie Sarenbrant har blommor på omslaget. Andra boken jag läser av författaren och vet inte om jag helt gillar hennes stil. Spännande och så, men kanske lite platta karaktärer. Eller så är böckerna bara inte så fristående som jag trott (jag har inte läst serien från början).
Jag tycker också hennes karaktärer är rätt platta. Visst är böckerna spännande, men inte mer än så. Dessutom hade hon rena faktafel i nån bok som jag retade ihjäl mig på, så jag undviker hennes böcker :D
 
En där man är ute och går i naturen går bli Coming home to Brightwater Bay av Holly Hepburn. Feelgood som var lättlyssnad men inte speciellt minnesvärd.

20220317_072344.png
 
Bok där tid är ett viktigt tema: Historieläraren av Matt Haig. Handlar om Tom som åldras långsammare än vanliga människor. I nutid är han 437 år gammal men ser ut som 41 år. Boken utspelar sig både i nutid och i hans förgångna. Han filosoferar en del över tidens gång och hur det är att i vanliga människors ögon knappt åldras. Tiden är alltså en mycket viktig faktor i den här boken. Den är dessutom mycket bra! Jag kan verkligen rekommendera den!

Vårbokbingo 2022.png
 
Jag är hittills klar med två kryss

En bok med en fågel på omslaget - The Unhoneymooners av Christina Lauren. En romance bok där huvudkaraktärens syster gifter sig, men hela sällskapet blir matförgiftade utöver huvudkaraktären och brudgummens bror som inte åt av räkorna. Så det blir istället de två som åker på en två veckors all inclusive smekmånadsresa - trots att de inte tål varandra. Jag tyckte det var en väldigt trevlig bok att läsa med en hel del skratt :)

En bok där utemöbler används - I hjärtat av Ådala av Åsa Liabäck. Svensk feelgood som utspelar sig på ett koloniområde i Linköping, och fokuserar på en grupp människor som har en koloni tomt där och blir vänner. En helt okej trevlig bok, men kanske inte den mest händelserika och kanske, i mina ögon, lite seg i början pga det.

IMG_20220316_121028_238.jpg
 
Jag är hittills klar med två kryss

En bok med en fågel på omslaget - The Unhoneymooners av Christina Lauren. En romance bok där huvudkaraktärens syster gifter sig, men hela sällskapet blir matförgiftade utöver huvudkaraktären och brudgummens bror som inte åt av räkorna. Så det blir istället de två som åker på en två veckors all inclusive smekmånadsresa - trots att de inte tål varandra. Jag tyckte det var en väldigt trevlig bok att läsa med en hel del skratt :)

Den har jag läst! Jätterolig!!
 
Bok där tid är ett viktigt tema: Historieläraren av Matt Haig. Handlar om Tom som åldras långsammare än vanliga människor. I nutid är han 437 år gammal men ser ut som 41 år. Boken utspelar sig både i nutid och i hans förgångna. Han filosoferar en del över tidens gång och hur det är att i vanliga människors ögon knappt åldras. Tiden är alltså en mycket viktig faktor i den här boken. Den är dessutom mycket bra! Jag kan verkligen rekommendera den!

Den har jag också läst, både jag och svärfar (som brukar tipsa mig om böcker) gillade den. Rekommenderas. :-)
 
Kryssar "utspelar sig under våren" med Innan molnen kommer av Mari Jungstedt.
Första boken i en ny deckarserie som utspelar sig runt första maj i Malaga dit Lisa just flyttat efter en uppslitande skilsmässa. På en flamencokurs träffar hon polisen Hector som jobbar med ett mordfall.
En trevlig bok men egentligen inget speciellt. Men precis den typen av bok jag gillar att läsa ibland.
20220321_194955.jpg
 
Huvudpersonen jobbar på ett jordbruk: Secrets at Mahler Syrup Farm av Rebecca Raisin. Inte det bästa jag lyssnat på, drog upp hastigheten lite extra för att få slut på den. Men den funkade som sällskap på mina morgonpromenader.

20220321_200137.png
 
Kryssar en bok där någon äter en tårta.

Du kallade mig djävulens barn, av Victoria Spry. En bok om en flicka som blir placerad i familjehem vid 10 månaders ålder, där hon växer upp hos en religiös och kontrollerande kvinna som utövar systematisk misshandel, både fysisk och psykisk, av Victoria och hennes adoptivsyskon. Efter flera veckor utan mat stjäler de en bit tårta för att inte svälta ihjäl. Det ses dock inte med blida ögon av "mamman". En ganska vedervärdig bok, om än bra skriven. Jag har mått illa större delen av tiden jag läst den (är inte färdig), jag förstår inte hur man kan utsätta små barn för det som beskrivs i boken....
 

Bifogade filer

  • Screenshot_20220310-163845_Chrome.jpg
    Screenshot_20220310-163845_Chrome.jpg
    126,9 KB · Visningar: 6
En med blommor på omslaget: Kates besynnerliga pysselbutik av Ali McNamara.

Har för mig att jag tyckte föregående delar av serien var rätt ok, men den här var så otroligt naivt skriven, med så barnslig dialog. Vet inte om det beror på att jag lyssnat på föregående delar på engelska och den här var översatt, eller om den helt enkelt bara är så. Inget jag rekommenderar i vilket fall.

20220326_103538.png
 
Två nya kryss.
Anna Jansson - Onda drömmar som en där huvudpersonen är bonde eller arbetar på ett jordbruk. En av de som figurerar mycket i böckerna har ett hobbyjordbruk. Det är alltså inte Maria Wern som blivit bonde i :D

Malin Persson Giolito - I dina händer som en där en kyckling, höna, tupp, hare eller kanin finns med. En kycklingfabrik av något slag figurerar i boken.

bokbingo.png
 
Författare med namn som börjar på V: Viveca Sten, boken Offermakaren. En ny författare för mig, men jag kan helt klart tänka mig att läsa fler böcker av henne. Lagom många personer att hålla koll på, bra beskrivningar och spännande till sista sidan.
 

Bifogade filer

  • Screenshot_20220310-163845_Chrome.jpg
    Screenshot_20220310-163845_Chrome.jpg
    128,4 KB · Visningar: 5
Malin Persson Giolito - I dina händer som en där en kyckling, höna, tupp, hare eller kanin finns med. En kycklingfabrik av något slag figurerar i boken.

Så smart att använda kycklingfabriken! :idea: Har precis läst ut I dina händer, men jag kommer kryssa rutan där någon cyklar med den.
 
54608968-998A-4EC2-8CED-A39092505525.png
”Någon typ av blomma på omslaget eller i titel” Mytomanen av Sofie Sarenbrant.

”Bok där någon äter ett ägg på något sätt”
Franska kort av Anna-Lena Brander. Så otippad, det är en feelgood trots att den handlar om en 70 åring gubbe som drogar tanter med GHB för att kunna ta nakenkort på dem till en utställning. Stämmer in på fler kryss också som jag trodde skulle vara lite svåra, så ett tips😊
 
Hmm... jag har lyssnat på Wolf of the Plains av Conn Iggulden. Första boken i en serie om Djinghis Khans liv. Men det vete fasen om jag lyckas få in den i bokbingot. Ingen kanin eller hare, men räknas murmeldjur? Nä, troligtvis inte. Utspelar sig på våren? Tja, den utspelar sig under flera års tid och nån gång var det säkert vår. Eller jo, jag minns att man nån gång sa att vintern håller på att ta slut. Så det måste varit vår nån gång. Räknas det? Nja. Jag kan inte minnas att någon äter ägg men de fångade örnungar (som kommer från ägg). Men nä, det räknas nog inte heller. Bok där utemöbler används, kanske? De är nomader så för att vara ärlig så är allt utomhus (eller i tält). Och de hade vissa möbler. Hmm... kanske får ge upp den här ;)
 

Liknande trådar

Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
9 148
Fritid Jag har gjort ett bokbingo. Jag tänker att vi kör från idag den 5 mars till 5 juni så kan vi göra ett nytt för sommaren sen. Nu är det...
7 8 9
Svar
169
· Visningar
6 258
Kultur Här kommer ett bokbingo för sommaren, alla är välkomna att delta! Du väljer själv vad du har för ambition - du kan välja att bara...
8 9 10
Svar
185
· Visningar
9 231
Senast: Mineur
·
Kultur Här kommer nästa bokbingo med tema Vinterns högtider. Vi kör från 31 oktober till 14 februari, dvs från Halloween till Alla hjärtans...
10 11 12
Svar
235
· Visningar
9 992

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp