Vårbokbingo

Jag kryssar "där huvudpersonen jobbar på ett jordbruk" med En piga bland pigor av Ester Blenda Nordström.

Ester var en journalist i början av 1900-talet som under en månad 1914 jobbade "undercover" som piga på en bondgård och skrev en artikelserie om det och artiklarna sattes ihop till en bok.
Då den inte är skriven som en bok från början hoppar den lite fram och tillbaka och har ingen tydlig handling. Men ändå läsvärd och intressant.

Har också läst den tidigare och tyckte också den var intressant och läsvärd. Troligtvis var hon Sveriges första wallraffande journalist och genom hennes ögon och arbete får man följa det hårda arbetet. Den har verkligen blivit ett riktigt tidsdokument.
 
Jag kryssar "där huvudpersonen jobbar på ett jordbruk" med En piga bland pigor av Ester Blenda Nordström.

Ester var en journalist i början av 1900-talet som under en månad 1914 jobbade "undercover" som piga på en bondgård och skrev en artikelserie om det och artiklarna sattes ihop till en bok.
Då den inte är skriven som en bok från början hoppar den lite fram och tillbaka och har ingen tydlig handling. Men ändå läsvärd och intressant.
Jag har inte läst Ester Brendas verk men däremot kan jag rekommendera Ett Jävla Solsken av Fatima Bremmer som är en biografi över EBN. :)
 
Vårbokbingo-01.jpeg


Första krysset, med fågel i titeln. Intressant bok där en hel del personer har funnits på riktigt. Lite seg emellanåt dock.
 
Caroline Criado Perez, Osynliga kvinnor. Hur brist på data bygger en värld för män. Där någon städar.

Handlar om hur ojämlikhet döljs av att man inte har information som avslöjar skevheterna. Handlar om allt från produktutveckling av bilsäten och bränslesnåla spisar för tredje världen till utformning av skatteregler och kollektivtrafiksystem. Problem som aldrig identifieras för att man inte separerar data, och lösningar som aldrig genomförs för att man frågar fel personer. Lite långrandig, men för den som vill ha en ocean av argument att ösa ur så fyller mängden av exempel en funktion.
En central faktor är fördelningen av det obetalda (och oidentifierade) omsorgs- och hushållsarbetet som utförs utanför den offentliga ekonomin och statistiken. Finns en hel mänsklighet av kvinnor som städar i denna boken...
 
Mitt tredje kryss blir en där någon cyklar. Har lyssnat på boken En våldsam natur av Alex Finlay. Kategoriserad som en thriller är den ganska långt ifrån de vanliga feelgood hag brukar läsa/lyssna på, men jag blev nyfiken på den här när dom pratade om den i ett avsnitt av podden Snacka om ljudböcker.

Den handlar om Matt, vars storebror sitter i fängelse dömd för mordet på hans flickvän. En dag kommer han hem och möts av FBI, som meddelar honom att resten av hans familj dött på sin semester i Mexiko. Boken pendlar sedan mellan före och efter och ur olika perspektiv, men det är gjort på ett helt ok sätt. Tyvärr var uppläsaren rätt kass.

20220308_145137.png
 
Har också läst den tidigare och tyckte också den var intressant och läsvärd. Troligtvis var hon Sveriges första wallraffande journalist och genom hennes ögon och arbete får man följa det hårda arbetet. Den har verkligen blivit ett riktigt tidsdokument.

Jag har inte läst Ester Brendas verk men däremot kan jag rekommendera Ett Jävla Solsken av Fatima Bremmer som är en biografi över EBN. :)
Såg nu att Kalmar slott ska ha en utställning om Ester Blenda Nordström. Den ska jag definitivt gå på (bor i Kalmar).
 
Jag kryssar Toner i natten av Jojo Moyes som "Bok där någon håller på i trädgården". Jag valde boken eftersom jag ville ha något lättläst men välskrivet som utspelade sig i en mysig miljö, och det fick jag! Det var en väldigt mysig feel good-bok som passade utmärkt att läsa under förra veckans semester :)
 

Bifogade filer

  • Vårbokbingo 100322.png
    Vårbokbingo 100322.png
    27,2 KB · Visningar: 5
Tove Alsterdal, Slukhål, där tid är viktigt
Hennes andra Ångermanlands-deckare. Tom snäppet bättre än den första, var dessutom en väldigt bra inläsning. För någon som sitter inspärrad i en låst källare i ett öde hus så är tiden avgörande på så sätt att antingen hittas en innan det är för sent - eller så hittas en inte i tid. Det stora frågan för polisen är varför någon blir inlåst, vem som gör det och om den kommer att göra det igen...
 
Mitt första kryss blir för en bok där någon cyklar. Har läst om min favoritbok för typ åttonde gången. :p

A little love song av Michelle Magorian

Två systrar evakueras från London till en liten by vid kusten under andra världskriget. De får bo i en stuga som tillhört "galna Hilda" och medan Rose försöker göra det bästa av sitt sommarlov och lära sig skriva för att kunna bli författare, så hittar hon Hildas dagböcker och lär sig att allt inte är som det först verkar.
 

Bifogade filer

  • Screenshot_20220310-163845_Chrome.jpg
    Screenshot_20220310-163845_Chrome.jpg
    125 KB · Visningar: 3
Bok 1: 10 years of freedom av Natascha Kampusch. Boken är en uppföljare av boken 3096 days och handlar om Nataschas liv efter att hon rymde från sin kidnappare.
Natascha är från i Wien, Österrikes huvudstad, vilket var en del av Sovjetunionens ockupationzone efter WWII. De som ockuperat Österrike styrde sin del av landet själv, så visst borde boken få passa in under "Har en författare från ett land som någon gång tillhört Sovjetunionen"? Tänker att landet har ju ändå (delvis) tillhört sovjet 🙂


D043C45F-6EF7-491C-A251-3295BDE4C85A.jpeg
 
Mitt första kryss blir för en bok där någon cyklar. Har läst om min favoritbok för typ åttonde gången. :p

A little love song av Michelle Magorian

Två systrar evakueras från London till en liten by vid kusten under andra världskriget. De får bo i en stuga som tillhört "galna Hilda" och medan Rose försöker göra det bästa av sitt sommarlov och lära sig skriva för att kunna bli författare, så hittar hon Hildas dagböcker och lär sig att allt inte är som det först verkar.
Åh, den måste jag läsa om, det var många år sedan. Och Godnatt, mister Tom också.
 
Vad ni hinner läsa mycket! Själv så varvar jag just nu skönlitteratur med kurslitteraturen så hinner inte så mycket. Kurslitteraturen är dock svår att få in i någon ruta. 😋 Håller dessutom på med en bok som passar in i krysset men den är på nästan 400 sidor och jag trodde det var 300 sidor så den tar längre tid än jag trodde. . Spännande böcker ni har läst iallafall!
 
7A0B2E71-A21A-4B0C-BDCB-153799001C6D.jpeg

Två första kryssen!
Vi mot er av Fredrik Backman på ”där någon cyklar” och Lånat silver och krossat glas av Ewa Klingberg på ”där tid är ett viktigt tema”. 💐
 
Bok 1: 10 years of freedom av Natascha Kampusch. Boken är en uppföljare av boken 3096 days och handlar om Nataschas liv efter att hon rymde från sin kidnappare.
Natascha är från i Wien, Österrikes huvudstad, vilket var en del av Sovjetunionens ockupationzone efter WWII. De som ockuperat Österrike styrde sin del av landet själv, så visst borde boken få passa in under "Har en författare från ett land som någon gång tillhört Sovjetunionen"? Tänker att landet har ju ändå (delvis) tillhört sovjet 🙂


Visa bifogad fil 87153
Jag tänker att det är ganska fritt hur man tolkar rutorna så länge man har en grundtanke i hur det passar in, så jag har inga problem att låta Wien fungera för det krysset :)
 
Skärmavbild 2022-02-27 kl. 22.06.01.png
Bok där någon äter ett ägg på något sätt:
Systrarna och ensamheten av Simon Häggström. En person i boken äter en äggmacka med kaviar.
Bok där någon är ute och går i naturen: Djävulens advokat av Katarina Wennstam. Föräldrarna till en mördad kvinna är ute och går i skogen.
Bok där någon cyklar: Gänget av Katarina Wennstam. Kommissarien cyklar någonstans. Minns inte riktigt var.
Bok där någon äter en våffla eller tårta: Dockorna av Katarina Wennstam. Det äts tårta på en födelsedagsfest.

:)
 
Jag kryssar "där någon är ute och går i naturen" med Hjärtblad av Aino Trosell.

Handlar om Hulda, en dalkulla från Malung. Börjar under svältår i början av 1870-talet när Hulda är runt 7-8 åroch följer sedan hennes uppväxt och liv under ca 20 år. Hon går mycket i naturen. Både som gettare (vallflicka) på somrarna och när hon går till Stockholm för att arbeta.

I stort sett bra bok, men tappade lite på slutet. Men jag kommer definitivt att läsa mer av samma författare framöver.

20220313_192952.jpg
 

Liknande trådar

Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
21 22 23
Svar
458
· Visningar
11 629
Senast: MiaMia
·
Fritid Jag har gjort ett bokbingo. Jag tänker att vi kör från idag den 5 mars till 5 juni så kan vi göra ett nytt för sommaren sen. Nu är det...
7 8 9
Svar
169
· Visningar
6 407
Kultur Här kommer ett bokbingo för sommaren, alla är välkomna att delta! Du väljer själv vad du har för ambition - du kan välja att bara...
8 9 10
Svar
185
· Visningar
9 291
Senast: Mineur
·
Kultur Här kommer nästa bokbingo med tema Vinterns högtider. Vi kör från 31 oktober till 14 februari, dvs från Halloween till Alla hjärtans...
10 11 12
Svar
235
· Visningar
10 135

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp